Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin pitämään puoliani, tulee riitaa kaikkien kanssa

Vierailija
17.06.2019 |

Olen 50-vuotias ja ollut sina kiltti. Pahin ongelmani on koko ikäni ollut, että enhän vain pahoita kenenkään mieltä, enhän suututa ketään ja tykkääväthän kaikki minusta. Nyt viime vuoden aikana olen sanonut suoremmin vastaan, pitänyt puoliani ja kieltäytynyt nielemästä kaikkea. Olen nyt riidoissa anoppini ja veljeni kanssa, eikä välit äitiinikään ole kovin hyvät. Silti en suin surminkaan palaa muiden miellyttämiseen, mutta mietin, että näinkö käy, jos alkaa liian myöhään ajatella omaakin etuaan.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä nähdä että löytyy näinkin paljon muita. Minun kohdallani puolien pitämisen aloittaminen on aiheuttanut mm. avioeron, töissä kirjallisen varoituksen saamisen, riitoja naapureiden kanssa, edesmenneen äitini kanssa välien rikkoutumisen.

Olen ajatellut että toiset ihmiset nähdään jotenkin sellaisina että heidän ei vaan kuulu sanoa mitään vastaan ja täytyy alistua.

Puolensa pitäminen ei tarvitse tarkoittaa huonosti ja väärin käyttäytymistä.

Vierailija
102/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, tajusin tämän pitkän ja henkisesti raskaan nuoruuden jälkeen vähän päälle 30-vuotiaana. Ei se helppoa ole. Töissä en tosiaan kahveja keittele tai siivoa (se sivusta passiivisena katselu on vaikeaa), mutta pidän pintani. Töissä en suostu asiantuntijaroolissa tulostamaan jne tekemään sihteeritöitä, joita miehet eivät samassa tilanteessa tekisi. Vaikeaa, mutta palkitsevaa. Omanarvontunto nousee ja ei:n sanominen on kerta kerralta helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan samanlainen ja edellinen parisuhde päättyi kun jäppinen tokaisi minun olevan liian kiltti. Nykyisin pidän enempi puoliani enkä myötäile ilmapiirin hyvänä pitämisen vuoksi taikka niele kaikkea lokaa niskaan

Vierailija
104/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, sinä ET ollut kiltti  - sinä olit rajaton, miellyttämisenhaluinen, huomionkerjääjä. Älä yritä pilata kilttien ihmisten mainetta. Nyt kun olet saanut varmuutta iän myötä, todellinen ja rehellinen luonteesi pääse vihdoin näkyville, eikä enää piilottele milloin minkäkin naamion takana - olet ihan ehta kuspiä.  Ja tätä ne ihmiset teissä kavahtavat.

Tuota se tarkoittaakin.

Kaikki ihmiset on ihan tavallisia ihmisiä, ei kilttejä tai tuhmia, mutta tytöt opetetaan jo pieninä rajattomiksi sylkykupeiksi, sen takia ne joutuu opettelemaan rajojen pitämisen aikuisena vaihtelevalla menestyksellä.

Tuolla ei siis tarkoiteta ns. kiltteyttä, vaan väkisin alistettuja naisia ja tyttöjä ns. naisen rooliin orjiksi ja jäteämpäreiksi. Tuota koulutusta tehdään tytöille vieläkin.

Noiden alistettujen kilttien naisten todellinen luonne on vain ihmisen luonne, ei mikään kpää, vaan ihminen, joka on väkisin opetettu "kiltiksi".

Vierailija
105/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kannnatta toki pysähtyy hieman miettimään että onko se aina ihan aiheeellista.

Vierailija
106/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se toki eii ole. Näitä fooorumeitahan nykyisellään riiittää.

Vierailija
107/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tykkäään humorista mutta en mä vtttuilusta niiinkään. varsinkiin jos se on pelkkäää haukkumista niin ei vaan jaksa edes kännnissä.

Vierailija
108/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein aapee!

Kyllä se vaan niin on, että kun ikää tulee, niin jossain vaiheessa sitä tulee mitta täyteen ja menee kuppi nurin. Ei vaan enää jaksa, eikä tarvitse.

Vierailija
109/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä nähdä että löytyy näinkin paljon muita. Minun kohdallani puolien pitämisen aloittaminen on aiheuttanut mm. avioeron, töissä kirjallisen varoituksen saamisen, riitoja naapureiden kanssa, edesmenneen äitini kanssa välien rikkoutumisen.

Olen ajatellut että toiset ihmiset nähdään jotenkin sellaisina että heidän ei vaan kuulu sanoa mitään vastaan ja täytyy alistua.

Muuten asiallinen viesti, mutta miten voi saada töissä kirjallisen varoituksen, jos pitää puoliaan? Esim. työstä kieltäytyminen johtaa varoitukseen, jos työ on työsopimuksen mukainen, mutta ei kyllä muuten... Millä perusteella varoitus?

Vierailija
110/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sinä ET ollut kiltti  - sinä olit rajaton, miellyttämisenhaluinen, huomionkerjääjä. Älä yritä pilata kilttien ihmisten mainetta. Nyt kun olet saanut varmuutta iän myötä, todellinen ja rehellinen luonteesi pääse vihdoin näkyville, eikä enää piilottele milloin minkäkin naamion takana - olet ihan ehta kuspiä.  Ja tätä ne ihmiset teissä kavahtavat.

Tuota se tarkoittaakin.

Kaikki ihmiset on ihan tavallisia ihmisiä, ei kilttejä tai tuhmia, mutta tytöt opetetaan jo pieninä rajattomiksi sylkykupeiksi, sen takia ne joutuu opettelemaan rajojen pitämisen aikuisena vaihtelevalla menestyksellä.

Tuolla ei siis tarkoiteta ns. kiltteyttä, vaan väkisin alistettuja naisia ja tyttöjä ns. naisen rooliin orjiksi ja jäteämpäreiksi. Tuota koulutusta tehdään tytöille vieläkin.

Noiden alistettujen kilttien naisten todellinen luonne on vain ihmisen luonne, ei mikään kpää, vaan ihminen, joka on väkisin opetettu "kiltiksi".

Tästä on muuten hyvä esimerkki palstalla tällä hetkellä se sukulaistyttö lopetti työt ketju.

Siinäkin on paljon viestejä miten orjatyöhön huijattu teinityttö pitää laittaa vaan kestämään, miten nuoria tyttöjä saa huijata orjaksi, miten se pitää laittaa "ruotuun" ja sen pitää ymmärtää miten sen asema on orjan asema jne. vain koska se on nuori tyttö.

Vierailija
111/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolensa pitäminen on ihan ok, jokaisen pitäisi osata sanoa ei.

Hyökkäily ja sättiminen kuitenkaan ei ole ok. Epäilen, että ap:llä on lipsahtanut sinne puolelle.

Vierailija
112/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyökkäily ja sättiminen kuitenkaan ei ole ok. Epäilen, että ap:llä on lipsahtanut sinne puolelle.

En oikein tykkää tällaisesta ap:tä syyttelevästä sävystä, eli siis, että puolensa pitäjä olisi automaattisesti se ongelma. Jotkut kilttejä kyykyttävät ihmiset kun vetävät herneen nenään jo siitä, että joku rupeaa pitämään puoliaan ja sanomaan ei, vaikka olisi asiallinenkin.

Muutenkin joillain on aika syyttelevä sävy näitä "entisiä kilttejä" kohtaan. Syytetään hyökkääväksi ja sättiväksi, vaikka kyllähän asia on niin, että naisilta ei oikein tahdota hyväksyä minkäänlaista jämäkkää käytöstä, vaikka olisi ihan asiallinen ja jämäkkä. Naiselta kelpaa vain pehmeä joo-joo -käytös, muu on törkeää ja epäsopivaa ja etenkin "epänaisellista".

Vierailija
113/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut liian kiltti työpaikalla. Pari työkaveria on pomottanut ihan turhaan, mutta nyt sain hepulit ja hommat pistetään uuteen uskoon. Et usko kuinka vihaisia nämä työkaverini ovat. 

Ihan sama, mutta liika on liikaa. 

Vierailija
114/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Puolensa voi pitää haukkumatta toista, tai ylipäätään hermostumatta.

Oikeastaan parhaiten se puoliensa pitäminen toimiikin, kun sen tekee ihan rauhallisessa mielentilassa, koska ihan normaali asia se onkin elämässä.

Suurin osa tän ketjun "puoliensa pitämisessä" liittyy vaan valitettavasti jonkinnäköiseen patoutumien purkamiseen. Mutta toisaalta, läksynsä kullakin.

Vierailija
115/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tykkää tällaisesta ap:tä syyttelevästä sävystä, eli siis, että puolensa pitäjä olisi automaattisesti se ongelma. Jotkut kilttejä kyykyttävät ihmiset kun vetävät herneen nenään jo siitä, että joku rupeaa pitämään puoliaan ja sanomaan ei, vaikka olisi asiallinenkin.

Muutenkin joillain on aika syyttelevä sävy näitä "entisiä kilttejä" kohtaan. Syytetään hyökkääväksi ja sättiväksi, vaikka kyllähän asia on niin, että naisilta ei oikein tahdota hyväksyä minkäänlaista jämäkkää käytöstä, vaikka olisi ihan asiallinen ja jämäkkä. Naiselta kelpaa vain pehmeä joo-joo -käytös, muu on törkeää ja epäsopivaa ja etenkin "epänaisellista".

Kuten se kenelle vastasit sanoi: puolensa pitäminen on hyvä juttu. Mutta jos on riidoissa monen ihmisen kanssa yhtä aikaa niin kannattaa ehkä katsoa peiliin että olisiko itsessäkin jotain vikaa. Ei pelkkä ein sanominen johda riitelyyn.

Mullakin on kaveri (jonka kanssa oltiin paljon tekemisissä silloin kun asuttiin lähekkäin) joka oppi sanomaan ei ja se oli ok. En kysynyt palvelusta itselleni vaan kysyin asiaa jonka luulin hyödyttävän häntä ja kolmatta henkilöä molempia mutta ei se mennytkään niin. Tuon jälkeen ystävyytemme jatkui normaaliin tapaan. Se mikä ystävyytemme muutti oli se kuinka hän alkoi haukkumaan ihan yht’äkkiä ihmisiä joiden jutut ei mitenkään koskettanut häntä. Esim. kihlaparin keskinäisessä keskustelussa meni haukkumaan toista. Mulle tuli sellainen olo että en voi rentoutua hänen seurassaan koska en ollenkaan tiennyt että koska hän räjähtää seuraavan kerran. Ja tämä ihminen aina kutsui itseään liian kiltiksi ihmiseksi joka on päätynyt pitää puolensa. Ihan kuin se puolensa pitäminen tarkoittaisi sitä että hänellä on lupa kritisoida muita tuosta vain.

Ehkä joillakin muilla on samanlaisia kokemuksia. Olen myös tuo sama henkilö joka ei pyydä nykyiseltä ystävältään mitään koska tiedän että hän sanoisi kyllä ja pelkään että muut käyttävät häntä hyväksi. Olen myös sanonut sen ääneen kavereiden kesken.

Vierailija
116/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä todistivat kaikki naiset joita tunsin 30 vuotta sitten, äksyily työpaikalla loppui vasta kun "rävähdin".

Minä keksin tämän kun en jaksanut suuttua, käskettiin tekemään jotain joka ei kuulunut toimenkuvaan, jumitin hissiä kunnes tultiin katsomaan mikä nyt?  Ihmeissäni jatkoin laatikoiden pinoamista.

Koska ikinä en ollut turhan tarkka arvostani, joka oli tiedossakin. 

Vierailija
117/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen lapseni on nyt myös päättänyt, että ei ole enää liian kiltti. Saan nykyään kuulla melkoista ilkeilyä rehellisyyden nimissä ja kaikki virheeni on kaivettu esille ja pidetty huoli, että en todellakaan voi kuvitella olleeni täydellinen äiti. Jokainen tilanne, kun olen ollut väsynyt ja en ole osannut tukea oikein, on kaivettu esille. Kun olen yrittänyt puolustautua, olen kuulemma marttyyri, joka yrittää syyllistää häntä, liian kilttiä ihmistä.

Olen.jopa alkanut pelkäämään lapseni yhteydenottoja, kun hän rimpuilee kiltin tytön roolista pois.

Vierailija
118/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai muillakin on samoja kokemuksia.

Jännä juttu on se, että jos muuttuu puoliaan pitävästä vahvaluonteisesta päällepäsmäristä helläluonteiseksi hyväntekijäksi, se on hieno juttu.

Mutta jos muuttuu hyväntekijästä vahvaluonteiseksi ja puoliaan pitäväksi, niin se onkin suunnilleen rangaistava teko.

Vierailija
119/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

42-vuotiaana kyllästyin siihen, että mun tekemisiä lytättiin töissä koko ajan. Aloin pitää puoliani. En räkyttänyt, vaan perustelin kantani asiallisesti. On siinä moni mielensä pahoittanut, kun en enää suostunutkaan ylikäveltäväksi.

Vierailija
120/125 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jouduin irtisanoutumaan, kun en enää jaksanut tehdä muitten puolesta heidänkin töitään. Yritin saada apua työterveyshuollosta ja esimieheltä, mutta näköjään olisi vaan pitänyt alistua. Mutta toisaalta luulin, että elämä loppuu, kun työt loppuu, mutta nythän se vasta alkoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä