En uskalla soittaa. Auttakaa!!
Tämä on ihan kamalaa. On pitänyt soittaa yksi puhelu jo kauan aikaa sitten, mutta EN USKALLA SOITTAA. Hävettää soittaa, kun en tiedä, miten esitän asiani ja jos se toinen ei sano mitään eikä tajua, mitä yritän sanoa. Tulee vaan kiusallinen hiljaisuus. Keksin koko ajan jotain tekemistä, ettei tarvitse soittaa. Pelkään myös häiritseväni ja soittavani väärään aikaan. Aloin nyt itkeä, kun ahdistaa ja kammottaa. Mitä ihmettä teen?!
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun täällä kymmenet neuvovat _vaan soittamaan_. Eivät selvästikään tajua kuinka paha tällainen kammo on.
Kyllä minulla oli samanlainen kammo ja välttelin soittamista, enkä usein vastannutkaan puhelimeen. Vuosia ja vuosia, mutta sitten vain aloin soittaa, kun oli pakko lapsien asioita hoitaa. Siitä se alkoi helpottaa, samoin kuin todella paha piikkikammoni helpotti raskausaikana, kun jatkuvasti piti ravata antamassa näytteitä. Sehän se parannus on tuohonkin, pitää vain tehdä.
Olen samalla tavalla päässyt eroon myös sosiaaliste tilanteiden pelosta ja jos kerron minulle olleen tuollaisia ongelmia, ei kukaan meinaa uskoa, kun olen ihan erilainen nykyään. Kaikkiin auttoi se, kun vain teki väkisin. Se helpottaa ensimmäisillä kerroilla, kun ajattelee, että lyön vaikka luurin korvaan jos siltä tuntuu, tai että jos pyörryn, niin siinäpähän pyörryn.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun täällä kymmenet neuvovat _vaan soittamaan_. Eivät selvästikään tajua kuinka paha tällainen kammo on.
Ei hyödytä loukkaantua neuvosta, joka kuitenkin loppujen lopuksi pitää paikkansa. Viime kädessä on vain soitettava. Ei se soittaminen ala tuntumaan vaahtokylvyltä ja karkkisateelta, vaikka mitä kikkoja käyttäisi. Kyllä siinä on mahdollisten pehmennysten jälkeen lopulta vain ylitettävä soittamisen kynnys ihan vaan soittamalla.
Ainakin ap on tähän mennessä oppinut että asioita pitkittämällä ne vain mutkistuvat.
Sama kammo täälläkin. Voin rennosti puhua puhelimessa muutaman hyvän ystävän ja vanhempieni kanssa mutta soitot vieraille tai virastoihin ahdistaa. Jännityksestä johtuen sanat takeltelee ja unohdan helposti mitä piti sanoa tai kysyä. Kerran en muistanut edes kotiosoitettani ja puhelinnumeroani kun sitä puhelussa kysyttiin. Suosittelen laittamaan paperilla avainsanoja tai tarkempia tietoja mitä meinaa puhelussa sanoa niin saattaa sujua paremmin. Tsemppiä!
En voi soittaa enää näin myöhään. Yritän soittaa huomenna päivällä. Olen oikeasti soittanut miljoona puhelua elämäni aikana, mutta en silti pääse tästä eroon. Syön beetasalpaajia, mutta niistä ei ole mitään apua. Elämäni on ihan kamalaa. Ja kyllä ne olivat varmaan oikeassa, jotka kommenteissa vihjasivat, että on vikaa korvien välissä. Ei tämmöinen voi olla normaali ihminen. Itseinho on vahvana tällä hetkellä.
ap.
Mutta hyvä kun tohdit täällä kertoa. Ja huomaat että on muitakin saman ongelman kanssa painivia. Useimmat ihmiset ei tykkää soittaa "virallisia" puheluita ja vähän jännittää niitä. Sulla se jännitys on päässyt vaan liian pitkälle. Ajattelepa, että se toinenkin siellä toisessa päässä voi jännittää sinun soittoasi. Olisi kuitenkin hyvä varmaan jutella jonkun psykologin kanssa.
Minulla oli paha puhelinkammo. Siihen auttoi päättäväisyys. Päätin vain olla ajattelematta ja painaa soittonappia. Se oli aivan kamalaa, mutta pikkuhiljaa olen näin päässyt kammosta. Ja tämä kuulostaa tässä ehkä helpolta, mutta siirsin puheluiden soittamista päivätolkulla, eli ymmärrän hyvin kammoasi.
Nyt hävettää, että piti rääkyä tänne, mutta onneksi saa olla anonyymisti. En edes saanut unta viime yönä, joten olen aika väsynyt. En ole kertonut fobiastani kenellekään. Olisi helpompaa, jos joku muu soittaisi ja antaisi sitten puhelimen minulle niin kuin joku ehdotti.
On ihan luuseriolo.
Ihanaa lukea, etten ole ainoa tällaisen fobian kanssa painiskeleva. Helpottavaa lukea muiden samanlaisista kokemuksista.
Ap.
Ei sun siinä ole mitään hävettävää. Soita huomenna ja kerro vaikka heti alkuun vaivastasi että olet vältellyt soittoo koska jännität liikaa ja pelkäät että sekoilet sanoissasi. Useimmat ihmiset on ymmärtäväisiä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
AP hae beetasalpaajat! Mulla oli yhtä paha kammo ja yhden pillerin jälkeen soitan vaikka USA:n pressalle ihan vain huvin vuoksi :)
Miten ne haetaan kun en tiedä mihin mennä, työterveyteen vai omaan terveyskeskukseen. Soittaminen ei onnistu.
T.eri
En tiedä, ollaanko töissä niin ymmärtäväisiä. Pitäisi olla aikuinen ihminen, mutta olen henkisesti kuin 5 v. Täälläkin kaikki kirjoittavat niin ihania tsemppiviestejä ja minä vaan intän vastaan. Aina saa hävetä itseään. En enää tajua, miten yhdestä puhelusta on tullut näin iso juttu mielessäni. Olen vältellyt soittamista aivan liian kauan, kun se on paisunut näin isoksi möröksi.
Kiitos kaikille ihanista viesteistänne. Jospa tämä helpottaa tästä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP hae beetasalpaajat! Mulla oli yhtä paha kammo ja yhden pillerin jälkeen soitan vaikka USA:n pressalle ihan vain huvin vuoksi :)
Miten ne haetaan kun en tiedä mihin mennä, työterveyteen vai omaan terveyskeskukseen. Soittaminen ei onnistu.
T.eri
Oma terveyskeskus tai ihan työterveys riippuen siitä, miten laaja työterveyshoito teillä on. Onko teillä nettiajanvarausta? Monilla paikkakunnilla on nykyään mahdollisuus tilata aika netin kautta. Entä onko teillä mitään terveydenhoitajan vastaanottoa, johon voi mennä ilman ajanvarausta? Se voisi olla yksi vaihtoehto. Hoitaja voi sitten varata ajan lääkärille.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.eriOma terveyskeskus tai ihan työterveys riippuen siitä, miten laaja työterveyshoito teillä on. Onko teillä nettiajanvarausta? Monilla paikkakunnilla on nykyään mahdollisuus tilata aika netin kautta. Entä onko teillä mitään terveydenhoitajan vastaanottoa, johon voi mennä ilman ajanvarausta? Se voisi olla yksi vaihtoehto. Hoitaja voi sitten varata ajan lääkärille.
ap.
Kiitos :) katson heti.
Kerran ollut sama juttu. Siihen ei auttanut oikein mikään. Kävin säännöllisesti juttelemassa psykologin kanssa, mutta ei se mitään vaikuttanut. Sitten kun olisin lopulta uskaltanut soittaa, en enää halunnut, koska asia oli jo menettänyt merkityksensä.
En siis osaa auttaa, mutta ainakin tiedän miltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.eriOma terveyskeskus tai ihan työterveys riippuen siitä, miten laaja työterveyshoito teillä on. Onko teillä nettiajanvarausta? Monilla paikkakunnilla on nykyään mahdollisuus tilata aika netin kautta. Entä onko teillä mitään terveydenhoitajan vastaanottoa, johon voi mennä ilman ajanvarausta? Se voisi olla yksi vaihtoehto. Hoitaja voi sitten varata ajan lääkärille.
ap.
Löysitkö? :)
Ap.
Minäkin olen menossa lääkäriin tällä viikolla ja aion siellä sanoa tästä ahdistuksestani. Toivottavasti saan jotain apua.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Ap.
Mehiläinen työterveyteen, katsoin mutta en saanut varattua. Myös digiklinikka mutta en uskalla. Luuseri,mikä Luuseri:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Ap.
Mehiläinen työterveyteen, katsoin mutta en saanut varattua. Myös digiklinikka mutta en uskalla. Luuseri,mikä Luuseri:(
Kannattaa kokeilla myöhemmin uudestaan. Jos et uskalla nyt tilata aikaa, niin ehkä kannattaa joskus puhua siitä jonkun toisen käynnin yhteydessä, jos se on helpompaa.
Ap