En uskalla soittaa. Auttakaa!!
Tämä on ihan kamalaa. On pitänyt soittaa yksi puhelu jo kauan aikaa sitten, mutta EN USKALLA SOITTAA. Hävettää soittaa, kun en tiedä, miten esitän asiani ja jos se toinen ei sano mitään eikä tajua, mitä yritän sanoa. Tulee vaan kiusallinen hiljaisuus. Keksin koko ajan jotain tekemistä, ettei tarvitse soittaa. Pelkään myös häiritseväni ja soittavani väärään aikaan. Aloin nyt itkeä, kun ahdistaa ja kammottaa. Mitä ihmettä teen?!
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole epätoivoinen puhelu eksälle vaan virallinen työpuhelu. Sen takia on niin kamalaa.
Pelkään kaikkia sosiaalisia tilanteita. En tiedä, mistä tämä johtuu. :(
Ap.
Menee pahemmaksi mitä pidempään sitkuttelet.
Tee pari punnerrusta, kyykkyä ja haarahyppyjä ja kun henkin on tasautunut, soita. Näin pääset eroon noista kertyneistä stressihormoneista.
Harjoittele, ota puhelin korvalle, ilman numeroa, ja puhu siihen peilin edessä.
Et ole ap yksin, meitä on muitakin! Toivon, että pääset ajan kanssa tuosta vähitellen yli. Niin kävin mullekin.
Puhelinasiakaspalvelun työntekijältä pari vinkkiä: Soita, esittäydy selkeästi koko nimelläsi ja kerro asiasi tiivistetysti ja KUUNTELE, mitä luurin toisessa päässä sanotaan ja vastaa esitettyihin kysymyksiin. Kyllä siellä toisessa päässä osataan kysyä oikeat kysymykset, jos homma ei yhdellä lauseella heti aukea. Parempi kuitenkin, että kerrot asian lyhyesti ja tiivistetysti ja kuuntelet sitten tarkentavat kysymykset kuin se, että puhut vartin henkeä vetämättä, silloin tulee 95 prosenttia epäoleellistakin asiaa.
Hei ymmärrän sinua täysin. Luurikammo on ihan yhtä paha fobia kuin esimerkiksi korkean paikan kammo. Ei tarkoita, että sulla olis päässä vikaa yms kuten täällä jotkut hevostelijat väittävät. Voisiko joku läheinen tulla viereen istumaan, kun soitat? Myös betasalpaajat auttaa ja niissä ei ole mitään haittavaikutuksia. Käy lääkärissä ja kerro tämä niin kirjoittaa sulle reseptin.
Se ei ole helppoa, mutta pikkuhiljaa. Jos soittaisit ensin ns harkkapuheluita. Joko hölle johon luotat tai sitten vain puhut luuriin asian.
Mitään pahaa ei tapahdu, kukaan ei näe sinua (puhelimeen vastaaja mukaan lukien).
Voit myös kokeilla soittaa täysin pimeässä tilassa ns turvasta.
Tsemppiä.
Minäkin olen ollut ihan kauhean soittamis kammoinen. Se meni ohi, kun aina vaan soitin ja soitin, vaikka miten hermostutti, puristi kurkkua, pyörytti jne. Huomasin sen, että liikaa ei kannata miettiä, miten asian esittää ja kertoo, se ainakin minulla pahensi jännitystä. Minulle oli helpointa, kun soitin vain ja sitten kun sieltä vastattiin, selitin asian niin, kuin se päähäni tuli.
Olen viivytellyt aivan liian pitkään ja nyt soittaminen on aivan mahdotonta. En pysty siihen. Yritän huomenna uudestaan ja noudatan teiltä saamiani vinkkejä.
Kivaa myös lukea, etten ole ainoa puhelinkammoinen. Tämä on kyllä kauhea vaiva.
Hävettää olla sosiaalisesti näin kiusallinen ihminen. :(
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Hei ymmärrän sinua täysin. Luurikammo on ihan yhtä paha fobia kuin esimerkiksi korkean paikan kammo. Ei tarkoita, että sulla olis päässä vikaa yms kuten täällä jotkut hevostelijat väittävät. ...
No onhan. Jokainen fobia, mikä aiheuttaa tuollaiset oireet on jonkinlainen virhetilanne korvien välissä. Mutta näihin saa kyllä apua halutessaan.
Kirjoita kaikki asiat ylös! Millä asialla soitat, mitä haluat kysyä, mikä sulle on epäselvää, mitä sinusta tuntuu, että pitäisi muistaa sanoa. Niistä muistiinpanoista katsot, jos alkaa päässä lyödä tyhjää, kun jännittää. Jos en tiedä miten asia hoidetaan niin sanon sen soittaessani, aina ei voi olla perillä joka asiasta, mutta ei ne ainakaan soittamatta selviä.
Voisiko sinne paikkaan jättää soittopyynnön? On helpompi vastata puhelimeen kuin soittaa itse.
Mun kaverilla on samaa. Olen joitain asioita soittanut hänen puolestaan. Voisin kuvitella myös tekeväni niin, että aloittaisin puhelun hänen puolestaan, esittelisin asian, kertoisin miksi tällainen toimintatapa ja sitten vaihdettaisi puhujaa niin, että hän saisi itse vastata tarkentaviin kysymtksiin ja hoitaa asian loppuun.
Kehtaanko laittaa viestillä soittopyynnön? Olen oikeasti viivytellyt niin kauan, ettei soittamisesta tule enää mitään. Olisi pitänyt soittaa heti. Olisi ollut paljon helpompaa.
Olen juuri tuollainen, että höpötän maanisesti 15 minuuttia yhteen putkeen vetämättä henkeä välissä ja selostan kaikki 10 asiaa kerralla. Tai sitten menetän puhekykyni heti alkuunsa enkä saa sanottua mitään. Olen täysin i diootti. Aina saa hävetä.
Ap
Voisiko se yhtään helpottaa, että otat tietoisesti itsellesi jonkun roolin? ESITÄT reipasta ja tehokasta työnhakijaa? Ota tänään ja huomenna voima-asentoja 5-10 minuutin jaksoissa (vaikuttaa hormoneihin) eli seisot kuin naissoturi jalat hieman harallaan, kädet lanteilla kyynärvarret salmiakkikuviokulmassa ja hartiat ja pää ryhdissä. Ja toinen sitten, että teet voittotuuletuksia - kädet suorina ja vahvoina ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaanko laittaa viestillä soittopyynnön? Olen oikeasti viivytellyt niin kauan, ettei soittamisesta tule enää mitään. Olisi pitänyt soittaa heti. Olisi ollut paljon helpompaa.
Olen juuri tuollainen, että höpötän maanisesti 15 minuuttia yhteen putkeen vetämättä henkeä välissä ja selostan kaikki 10 asiaa kerralla. Tai sitten menetän puhekykyni heti alkuunsa enkä saa sanottua mitään. Olen täysin i diootti. Aina saa hävetä.
Ap
Kyllä kehtaat! Älä piimäile, vaan soita NYT!
Mulla on tuo sama, ollut jo tosi kauan aikaa. Siis en vaan pysty soittamaan kun ahdistaa ja jännittää niin paljon. Puhelimeen vastaaminenkin on monesti vaikeaa ja saatan jättää vastaamatta. Olisi hyvä jos tällaisia voisi harjoitella käytännössä jonkun samasta kärsivän kanssa. Se olisi hyvää terapiaa, että vinkkiä vain sinne psyk.polille ;)
Harjoitella voi soittamalla vaikka palvelevaan puhelimeen. Soita sinne ja sano, että haluaisit harjoitella. Sitten sovitte, että leikitte sen puhelun. Lopuksi voit kysyä mitä voisi muuttaa, jos haluat kuulla palautetta.
AP hae beetasalpaajat! Mulla oli yhtä paha kammo ja yhden pillerin jälkeen soitan vaikka USA:n pressalle ihan vain huvin vuoksi :)
Kyseessä ei ole epätoivoinen puhelu eksälle vaan virallinen työpuhelu. Sen takia on niin kamalaa.
Pelkään kaikkia sosiaalisia tilanteita. En tiedä, mistä tämä johtuu. :(
Ap.