Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi kun 4v vaatii jäätelöä?

Vierailija
17.06.2019 |

Tytär on kasvukäyrien yläpäässä. Tasoittuu siis varmaan pituuskasvun myötä mutta en halua opettaa jokapäiväiseen (ei-luonnon)sokeriin. Nyrpistää nenäänsä banaani- ja avokado"jäätelölle" eikä suostu syömään pelkkiä hedelmiä tai marjoja vaikka on pilkottu eksoottisempiakin valmiiksi kylmään ja sanottu että niitä saa aina ottaa. Edes mehujää ei kelpaa. Kiukkukohtauksia tulee joka päivä ja tytär heittäytyy lattialle ja huutaa vain ja ainoastaan jäätelöä. En ole taipunut mutta hermot alkaa mennä! Tällaista ei ollut ennen kesän alkua enkä keksi muuta syytä kuin kaikkialla näkyvät jätskimainokset. Muuten tytär syö halukkaasti kuten aina. Apua? Vastaavaa kellään?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta hänelle uusi Pingviini sokeroimaton -toffeetuutti. Koko tuutissa on vajaa 4 grammaa sokeria, tavallisissa on varmaan 25 grammaa. Se ei ole ällämakea mutta ihan hyvänmakuinen. Minusta jätski kuuluu kesään. Vie hänet puistoon jätskille jonka jälkeen poltatte jätskin kalorit liikkumalla leikkipuistossa ”rankasti”.

Ja muista ihan ehdottomasti kertoa lapselle, että jäätelön ja muiden herkkujen kalorit pitää polttaa liikkumalla! Muuten lapsi voi ehtiä jopa 10-vuotiaaksi ilman syömishäiriötä!

Herkku on herkku, ei sitä tarvitse ansaita polttamalla kaloreita. Ei sillä, etteikö liikunta olisi hyvä asia, mutta se jäätelö ei saa olla palkinto.

No kumpi nyt sitten on huonompi juttu 4-vuotiaalle lapselle. Se ettei painonnousun pelossa saa ikinä jäätelöä, vai se että saa (vähäkalorisen) jäätelön ja liikkuu sen sisältämän energian huomaamatta hauskaa pitäen pois?

Tuon palkintoaspektin sinä keksit itse.

No jokainen tulkitsee tavallaan. Itseäni sylettää tuo ajatustapa, että herkkujen kalorit pitää heti polttaa leikkimällä.

Mun mielestä on parempi syödä se pari jäätelöä viikossa, ja valita silloin se oikeasti mieluinen, eikä valita joka päivä jätskiä sen mukaan, missä on vähiten kaloreita. Laatu korvaa määrän.

Miksi tulkita ollenkaan faktoissa pysymisen sijaan? Ihmeellistä miten niin moni ei osaa keskustella ollenkaan, ainoastaan vääristellä muiden sanomisia.

Vierailija
42/46 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään anna sille jäätelöä! Niissä kaupan omissa kun on vieläpä glukoosisiirappia ja ties mitä niin ei ihme että raukka on jäänyt koukkuun. Mitä useammin jätskiä syö, sitä enemmän sitä tekee myös mieli. Eikä mitkään banaanijätskit tai hedelmät maistu makealle tai hyvälle jos on tottunut syömään kaupan prosessoituja herkkuja.

Yrittäisin silti päättäväisesti tehdä itse jotain terveellisempiä jätskejä ja koristella ne nätiksi annoksiksi ja jättää kaupan jäätelöt kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v on vielä ehkä pieni, mutta itse olen 5-vuotiaan kanssa käynyt ihan avoimen keskustelun siitä, että jos mankuu ja rankuu ja polkee jalkaa ja repii vaatteista, niin minä en voi enkä halua suostua hänen toiveeseensa, koska en halua että hän oppii että mankumalla, rankumalla ja jalkaa polkemalla saa asioita, koska en halua että hänelle tulee sellainen tapa pyytää asioita. En lupaa, että aina kauniisti ehdottamallakaan sitä jätskiä saa, mutta todennäköisemmin niin, tai ainakin voidaan sopia vaikka että viikonloppuna voidaan pyöräillä jätskikiskalle jos ei just nyt ole jätskin aika.

Tämä keskustelu käytiin sen jälkeen kun sisarus sai jätskin koulun päättäjäisissä ja hän ei (koska jätskit oli tietysti vain koululaisille), ja ajattelin jo että käydään vielä koko perheenä yhdessä jätskillä iltapäivällä, mutta lapsi piti niin sinnikkään monen tunnin kiukuttelun aiheesta että en saanut tilaisuutta ehdottaa asiaa ilman että se olisi ollut lapsen näkökulmasta "kiukuttelulla tahtonsa läpi saamista".

Vierailija
44/46 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 4-vuotias halutessaan jo ymmärtää selityksiä ja puhetta. Itse sopisin lapsen kanssa tietyt päivät milloin jäätelöä saa tai sitten että saa viikossa vaikkapa kolme pientä jätskiä. Jos haluaa käyttää ne kaikki heti ma-ke, sitten vaan on loppuviikon ilman. Sopisin lapsen kanssa myös että jätski on pieni puikkojätski tai pieni tuutti.

Meillä on 4- ja 6-vuotiaat lapset ja vaikka hoikkia ovatkin, en halua edes kesällä antaa joka päivä herkkuja, en tavallista jätskiä enkä mehua tai mehujäätä. Ymmärrän kyllä hyvin että mankumiseen ja kiukutteluun menee aikuisella hermot, mutta jos nyt jaksaa olla tiukkana, se kantaa hedelmää myöhemmin. Jos nyt annat kiukuttelulle periksi, joudut myöhemmin tekemään ison työn siitä poisoppimiseksi.

Vierailija
45/46 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 4-vuotias halutessaan jo ymmärtää selityksiä ja puhetta. Itse sopisin lapsen kanssa tietyt päivät milloin jäätelöä saa tai sitten että saa viikossa vaikkapa kolme pientä jätskiä. Jos haluaa käyttää ne kaikki heti ma-ke, sitten vaan on loppuviikon ilman. Sopisin lapsen kanssa myös että jätski on pieni puikkojätski tai pieni tuutti.

Meillä on 4- ja 6-vuotiaat lapset ja vaikka hoikkia ovatkin, en halua edes kesällä antaa joka päivä herkkuja, en tavallista jätskiä enkä mehua tai mehujäätä. Ymmärrän kyllä hyvin että mankumiseen ja kiukutteluun menee aikuisella hermot, mutta jos nyt jaksaa olla tiukkana, se kantaa hedelmää myöhemmin. Jos nyt annat kiukuttelulle periksi, joudut myöhemmin tekemään ison työn siitä poisoppimiseksi.

Tämä on oma kantani myös! Itse en ole ikinä kaivannut makeaa kun sillä ei palkittu tai annettu kuin toisten juhlissa tms.

Ap

Vierailija
46/46 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä ongelmaa. Meillä saa kesällä joka päivä jäätelöpuikon, jos haluaa. Puikossa on 100 kcal. En sanoisi, että on mahdotonta elää ja syödä terveellisesti mahduttaen tuon yhden jäätelön vaikka päivittäiseksi herkutteluhetkeksi. Meillä ei sitten toisaalta juoda esim. mehuja, eikä syödä sokerimuroja jne., jotka itse katson huomattavasti suuremmaksi pahaksi, kuin yhden jäätelön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä