Mikä avuksi kun 4v vaatii jäätelöä?
Tytär on kasvukäyrien yläpäässä. Tasoittuu siis varmaan pituuskasvun myötä mutta en halua opettaa jokapäiväiseen (ei-luonnon)sokeriin. Nyrpistää nenäänsä banaani- ja avokado"jäätelölle" eikä suostu syömään pelkkiä hedelmiä tai marjoja vaikka on pilkottu eksoottisempiakin valmiiksi kylmään ja sanottu että niitä saa aina ottaa. Edes mehujää ei kelpaa. Kiukkukohtauksia tulee joka päivä ja tytär heittäytyy lattialle ja huutaa vain ja ainoastaan jäätelöä. En ole taipunut mutta hermot alkaa mennä! Tällaista ei ollut ennen kesän alkua enkä keksi muuta syytä kuin kaikkialla näkyvät jätskimainokset. Muuten tytär syö halukkaasti kuten aina. Apua? Vastaavaa kellään?
Kommentit (46)
Tehkää itse muotteihin mehujäitä pakastimessa vaikka FunLight-pohjalla tai muusta mehusta. Itselleni kelpasivat penskana hyvin ja sen mehujään "valmistuminen" pakastimessa oli kiehtovaa.
En ihmettele, että syntyvyys laskee kun asiat tehdään vaikeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää itse muotteihin mehujäitä pakastimessa vaikka FunLight-pohjalla tai muusta mehusta. Itselleni kelpasivat penskana hyvin ja sen mehujään "valmistuminen" pakastimessa oli kiehtovaa.
Funlight sisältää aspartaamia, en antaisi sitä lapsille.
Helppoa :) Ostat sitä jäätelöä, niin kiukuttelu loppuu.
Kesällähän lapset ovat jatkuvasti ulkona ja liikkeessä (vai..?) joten se jäde kyllä tulee kulutettua ihan huomaamatta. Ne Lidlin minituutit on muuten hyvä idea, tai vieläkö on olemassa villevallattomia tai vastaavia pikkupuikkoja? Mitä suuremman haloon teette siitä jäätelöstä, sitä suurempi haloo siitä syntyy ja jää myös lapsen takaraivoon. Ja myöhemmin sitä kiellettyä herkkua on sitten ahmittava kaksin käsin.
Ootko sitten heltynyt, kun on kiukutellut vai pysynyt tiukkana? Sukulaislapsi oppi siihen, että kannattaa kiukutella, koska vaikka äiti ensin kieltää, tarpeeksi kiukuttelemalla ei onkin sitten yhtäkkiä joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta hänelle uusi Pingviini sokeroimaton -toffeetuutti. Koko tuutissa on vajaa 4 grammaa sokeria, tavallisissa on varmaan 25 grammaa. Se ei ole ällämakea mutta ihan hyvänmakuinen. Minusta jätski kuuluu kesään. Vie hänet puistoon jätskille jonka jälkeen poltatte jätskin kalorit liikkumalla leikkipuistossa ”rankasti”.
Ja muista ihan ehdottomasti kertoa lapselle, että jäätelön ja muiden herkkujen kalorit pitää polttaa liikkumalla! Muuten lapsi voi ehtiä jopa 10-vuotiaaksi ilman syömishäiriötä!
Herkku on herkku, ei sitä tarvitse ansaita polttamalla kaloreita. Ei sillä, etteikö liikunta olisi hyvä asia, mutta se jäätelö ei saa olla palkinto.
No kumpi nyt sitten on huonompi juttu 4-vuotiaalle lapselle. Se ettei painonnousun pelossa saa ikinä jäätelöä, vai se että saa (vähäkalorisen) jäätelön ja liikkuu sen sisältämän energian huomaamatta hauskaa pitäen pois?
Tuon palkintoaspektin sinä keksit itse.
No jokainen tulkitsee tavallaan. Itseäni sylettää tuo ajatustapa, että herkkujen kalorit pitää heti polttaa leikkimällä.
Mun mielestä on parempi syödä se pari jäätelöä viikossa, ja valita silloin se oikeasti mieluinen, eikä valita joka päivä jätskiä sen mukaan, missä on vähiten kaloreita. Laatu korvaa määrän.
Onko ap ongelma vain jäätelöissä vai myös muiden herkkujen kanssa, esim makeisten? Mitä lapsesi syö yleisesti jos paino yläkäyrillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta hänelle uusi Pingviini sokeroimaton -toffeetuutti. Koko tuutissa on vajaa 4 grammaa sokeria, tavallisissa on varmaan 25 grammaa. Se ei ole ällämakea mutta ihan hyvänmakuinen. Minusta jätski kuuluu kesään. Vie hänet puistoon jätskille jonka jälkeen poltatte jätskin kalorit liikkumalla leikkipuistossa ”rankasti”.
Keinomakeutus on lapselle parempi vaihtoehto kuin sokeri?
Ei ole, mutta tuossa jäätelössä ei ole keinomakeutusaineita.
Eiköhän lapsi opi syömään samaa mitä vanhemmatkin. Eli tässä tapauksessa on lienee nähty kun vanhemmat nauttii jäätelöä, miten muuten 4v olisi saanut ajatuksen jäätelön syönnistä.
Kuvitella että olisitte herkutelleet höyrytetyllä parsakaalilla jonka päällä voita, no se olisi lapsenkin herkkua nyt.
Kannattaa opettaa oman käden kautta ja oman esimerkin kautta. Jos olet jäätelöpossu, niin lapsistakin tulee jäätelöpossuja.
Minä sain jäätelöstä kiukuttelun loppumaan kun sanoin että jos jäätelöstä tulee tuollainen show, niin lopetan sen ostamisen kokonaan ja ollaan sitten ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä määrä alapeukkuja itse tehdyn mehujään ehdottamisesta.
Kuten kirjoitin, muitakin mehuja voi käyttää, vaikkapa tuoremehua jos sen sisältämä sokeri on pienempi paha kuin perusjäätelön.
Vai että mainokset on syynä käytökselle? Kannattaa olla varuillaan. Tyttöhän saattaa nähdä vaikka automainoksen ja alkaa vaatimaan itsellensä autoa.
En olisi ihan kauhean huolissani kalorimääristä, mutta jatkuva jäätelön ja muiden herkkujen mussutus antaa aika vinoutuneen kuvan terveellisestä arkiruokavaliosta.
Me ollaan selitetty lapsille, että pieni määrä herkkuja tekee hyvää, suuri määrä pahaa. Naapurustossamme asuu todella sairaalloisen ylipainoinen henkilö, ja olemme käyttäneet häntä varoittavana esimerkkinä, vaikka se onkin iljettävää. Makealle erittäin perso 5-vuotiaskin tuumasi, että ei halua sellaiseksi, vaan tahtoo mieluummin pystyä juoksemaan ja potkimaan palloa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapsi opi syömään samaa mitä vanhemmatkin. Eli tässä tapauksessa on lienee nähty kun vanhemmat nauttii jäätelöä, miten muuten 4v olisi saanut ajatuksen jäätelön syönnistä.
Kuvitella että olisitte herkutelleet höyrytetyllä parsakaalilla jonka päällä voita, no se olisi lapsenkin herkkua nyt.
Kannattaa opettaa oman käden kautta ja oman esimerkin kautta. Jos olet jäätelöpossu, niin lapsistakin tulee jäätelöpossuja.
On lienee *tirsk* tämän keskustelun typerin kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin, muitakin mehuja voi käyttää, vaikkapa tuoremehua jos sen sisältämä sokeri on pienempi paha kuin perusjäätelön.
Funlight oli kuitenkin ehdotuksesi. Lisäksi kirjoitit "tai muusta mehusta", mistäs me tiedämme ettet tarkoita muita lisäainelitkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin, muitakin mehuja voi käyttää, vaikkapa tuoremehua jos sen sisältämä sokeri on pienempi paha kuin perusjäätelön.Funlight oli kuitenkin ehdotuksesi. Lisäksi kirjoitit "tai muusta mehusta", mistäs me tiedämme ettet tarkoita muita lisäainelitkuja?
Pyydän nöyrimmästi anteeksi aspartaami-mehutiivisteen mainitsemista, join noita tiivisteitä aika ajoin itse lapsena. Mikäli lapsen terveys vaarantuu aika ajoin lipsitystä FunLight-mehujäätelöstä, älkää tehkö niitä.
Kiitos kaikille ehdotuksista! Asutaan kaksin tyttären kanssa ja itse en ole koskaan ollut teollisen makean perään eikä sitä kotoa löydy. Kiukuttelu tulee kun ollaan kaupassa tai sen jälkeen kotona tai kotimatkalla tai kun tytär näkee toisten syövän jäätelöä. En tiedä vaikuttaako mainoksetkin? Telkkua katsotaan välillä eikä kaikkea voi kukaan blokata. Itse tehdyt tai kaupan mehujäät ei tosiaan kelpaa. Miten ne saisi houkuttelevammiksi? Syödään tosi terveellisesti, olen itse luonnostaan normaalipainon alarajalla. Tytär syö aina paljon mutta ei ota lisää ja on ihan perusterve enkä usko paino-ongelmaa tulevan kunhan tosiaan kasvaa pituutta. Ollaan aktiivisia ja liikutaan. Kiukuttelu on siis alkanut vasta nyt kesän tultua.
Sama jatkaa vielä, jotta sinä keinomakeutusta huudellut ymmärrät mistä on oikeasti kyse. Esim. erytritoli on tehty pelkästä oikeasta luonnon rypälesokerista fermentoitiprosessin avulla ja näin se sisältää ihan pelkkiä luonnon ainesosia vain - ei mitään keinotekoista, mutta on silti kaloriton. Sitä voi hyvin syödä raskaana olevat, lapset, sairaat ym eikä siinä ole mitään vuorokausisyöntirajoitusta. Ja sen on todettu olevan hampaille parempi kuin xylitoli.