Saako vanhemmat kassahenkilöt jotain tyydytystä, kun kyselevät henkkareita selvästi aikuiselta?
Ja oikein tarkkaan täytyy sihdata. Tätä olen huoimannut usein. Onko jokin pätemisen tarve, kun ei ole koskaan elämässään päässyt olemaan auktoriteettina missään, niin kassalla sitä on hyvä harrastaa?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Ihan helppoa selvittää onko joku yli 18v jos ei ole papereita. Kysyy ensimmäistä säkeistöä den glider in biisistä. Sen muistaa väkisin ulkoa kaikki yhtään järjissään olleet vuodelta 1995 koska se soi viikkoja kaikkialla.
Meinaatko, että kaikki vuonna 2001 syntyneet muistaa sen? Itse toki muistan, mutta olenkin vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä voi joillekkin olla kova paikka henkilöllisyyden todistaminen.
Käytännössä ei ole järjen hiventäkään eikä se perustu lakiin. Jos on selkeästi täysi-ikäinen ihminen eikä saa ostaa kaupasta vapaasti kaikkea tarjolla olevaa koska ei oo henkkareita mukana niin onhan se varsin outoa ja paskaa asiakaspalvelua.
Miksi ei kuljeta niitä mukanaan. Minulla ne on aina lompakossa. Tai muutoin mukana, voi tarvita vaikka muuhunkin kuin kaljan ostamiseen.
Vaikkapa siksi ettei huvita kuljettaa henkkareita mukanaan. Jos on täysi-ikäinen ja se näkyy naamasta niin miksi niitä papereita on vilautettava?
Oletpas uhmakas :D minä pidän lompakossa papereita, olin kotona tai kaupungilla, en niitä kotona sieltä pois ota. Ja ajan paljon autoa, ihan hyvä ajokortti olla matkassa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei ole järjen hiventäkään eikä se perustu lakiin. Jos on selkeästi täysi-ikäinen ihminen eikä saa ostaa kaupasta vapaasti kaikkea tarjolla olevaa koska ei oo henkkareita mukana niin onhan se varsin outoa ja paskaa asiakaspalvelua.
Miksi ei kuljeta niitä mukanaan. Minulla ne on aina lompakossa. Tai muutoin mukana, voi tarvita vaikka muuhunkin kuin kaljan ostamiseen.
Vaikkapa siksi ettei huvita kuljettaa henkkareita mukanaan. Jos on täysi-ikäinen ja se näkyy naamasta niin miksi niitä papereita on vilautettava?
Oletpas uhmakas :D minä pidän lompakossa papereita, olin kotona tai kaupungilla, en niitä kotona sieltä pois ota. Ja ajan paljon autoa, ihan hyvä ajokortti olla matkassa myös.
Olemme siis erilaisia. Itse en pidä papereita mukana kuin ulkomailla. Uhmakkuudesta en tiedä, mutta musta on oikein mukavaa kun Suomessa ei tivata papereita joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis erilaisia. Itse en pidä papereita mukana kuin ulkomailla. Uhmakkuudesta en tiedä, mutta musta on oikein mukavaa kun Suomessa ei tivata papereita joka paikassa.
Niin, äläpä sitten ruikuta jos papereita kysytään paikassa jossa niitå voidaan kysyä kun et mukana pidä 🙄
Olen 25 v., Kysyttiin henkkarit kun menin yksin k-15 leffaan 🙂 vähän nauratti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passi mahtuukin näppärästi lompakkoon :/
Tarviiko tässä oikeasti vielä hommata henkilökortti että kassatäti saa sitä ihmetellä kassalla, ei ole turhan helpoksi tätä hommaa tehty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, äläpä sitten ruikuta jos papereita kysytään paikassa jossa niitå voidaan kysyä kun et mukana pidä 🙄
Tapanani ei ole ruikuttaa, mutta asiasta keskusteltaisiin kyllä jos joskus ostokseni meinaisivat jäädä tiskille vain koska en kuljeta henkkareita matkassani. Asiallisesti keskustelisin aiheesta toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kassahenkilöt saavat henkkareiden kysymisestä ja teidän raivoamisesta ja kiukuttelusta tyydytystä, niin miksi ihmeessä te triggeröidytte siitä? Sehän vain yllyttää heitä kysymään henkkarit, kun itkuraivoatte siellä käsi housuissa kun ette saa siideriä, kaljaa tai tupakkaa ostettua ;)
Ottakaa käsi pois housuista, pitäkää henkkarit mukana, ja heti kassalle mennessänne tungette henkkarit kassahenkilön naaman eteen ennen kuin hän edes ehtii niitä kysyä. Häneltä jää saamatta se tyydytys, joten vähitellen se kysely loppuu.
Mutta onhan se tietenkin hauskaa saada teidät itkemään ja huutamaan ja haukkumaan henkilö, joka ei ole sääntöä edes keksinyt! :D
Viimeksi eilen näin kun joku nuori kassahenkilö pyysi henkkareita joiltain parikymppisiltä tylleröiltä, ja hauskaahan siinä oli, kun tytöt kiukuttelivat että vain maksajalla on henkkarit mukana, muilla jäi henkkarit autoon. Heitä kehotettiin hakemaan henkkarit autosta, ja hirveä kitinä. Olisivat pitäneet ne henkkarit mukana ja tyrkyttäneet kassahenkilön nenän eteen heti, niin niitä ei olisi edes kysytty.Parikymppiset pitää kysyä, 40-vuotiaat ei tarvitse kysyä. Ketjun aihe oli?
Voi voi tui tui <3 ;)
Pimpiti pimpiti pil.luti pil.luti ;)
Kysytään minultakin henkkarit vaikka olen lähempänä 40 kuin 30. Eikä pimppiinnytä yhtään ;)
tuitui <3
Pidä henkkarit mukanasi niin ei sinunkaan tarvitse pimppiintyä ollenkaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Monella täällä näyttää se luetun ymmärtäminen olevan edelleenkin hankalaa. Tässä oli nyt kyse siitä JÄRJEN KÄYTÖSTÄ henkkareita kysellessä. Tottakai nuoren näköisiltä pitääkin kysyä henkkarit, mutta saako kassa tosiaan varoituksen, jos ei ole selvästi aikuiselta kysellyt? Kyllä sellaisissa tapauksissa vähän on kettuilua ilmassa.
Saa, ainakin jos on s-etukortin tietojen mukaan alle 30-vuotias ja ostaa k-18 tuotteita (esim sytkärin) ja ei o ole kysynyt ja merkinnyt kuittiin sitä että on kysytty henkkarit. Lisäksi jos asiakas sattuu olemaan mystery shoppaaja tai lupatarkastaja eikä kysy alle 30-vuotiaalta henkkareita, voi saada varoituksen. Parin varoituksen jälkeen voi saada potkut.
Ässäläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella täällä näyttää se luetun ymmärtäminen olevan edelleenkin hankalaa. Tässä oli nyt kyse siitä JÄRJEN KÄYTÖSTÄ henkkareita kysellessä. Tottakai nuoren näköisiltä pitääkin kysyä henkkarit, mutta saako kassa tosiaan varoituksen, jos ei ole selvästi aikuiselta kysellyt? Kyllä sellaisissa tapauksissa vähän on kettuilua ilmassa.
Saa, ainakin jos on s-etukortin tietojen mukaan alle 30-vuotias ja ostaa k-18 tuotteita (esim sytkärin) ja ei o ole kysynyt ja merkinnyt kuittiin sitä että on kysytty henkkarit. Lisäksi jos asiakas sattuu olemaan mystery shoppaaja tai lupatarkastaja eikä kysy alle 30-vuotiaalta henkkareita, voi saada varoituksen. Parin varoituksen jälkeen voi saada potkut.
Jos s-etukortti on luotettava iän varmentaja niin myyjälle voi pyytää kohteliaasti tarkistamaan iän s-etukortin tiedoista että saa oluet mukaan nelikymppisenä ilman papereita. Hirmu kätevää.
Onko tullut mieleen että jotkut vaan näyttää ikäänsä nuoremmilta? Ulkomailla ei ole tälläistä tiukkoja sääntöjä ja minulta on silti viiniä ostaessa kysytty henkkarit useampaan otteeseen. Ja olen jo 34. Pitäisikö minun suuttua nyt tästä?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko id ioot teja?
Menkää PTYn sivuille jos on noin vaikea ymmärtää.
Saako ap jotain kiksejä siitä, että tekee työnsä esimiehen ohjeiden mukaan? Jaa ei? Teet kumminkin? Niin teemme mekin.
PTY:n tarkastaja lähettää koeostajia. Jos et kysy papereita, varoitus tulee. Kahdesta varoituksesta voi seurata irtisanominen koska ei ole noudatettu työnantajan ohjeita.
Ja kyllä, ne paperit tarvii kysyä joka kerta vaikka käyt joka päivä, jos olet nuori henkilö.
Mua ei vois VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA katsoa sun papereita. Oikeasti. Tympii, en haluais. Sitten kun huoakailet tai alat nassuttaa vielä niin voi morjes. Mene johonkin toiseen kauppaan jos et voi lakia noudattaa. Pikkukioskit myy vaikka 15-vuotiaalle ilman papereita, mee sinne!
Tsiisus. Työtämme me vain tehdään ja sitten jotkut uhriutuu.
Itse olenkin äänestänyt jaloilla ja toki ilmoittanut palautteella kyseiseen kauppaan että en enää asioi. En kanna esimerkiksi taskussa lenkillä ajokorttia siltä varalta että se menee katki, en myöskään ota sitä takin taskuun koska toisin kuin pankkikortin kadotessa ajokortin hakeminen on saatanallinen ruljanssi kun pitäisi käydä uudessa passikuvassa ym. Passia en todellakaan kanna myöskään laukussa kuin matkustaessani. Olen siirtänyt asiointini kauppaan jossa työntekijät on sen verta täyspäisiä ettei 35-vuotiaalta ihmiseltä kysytä papereita kun ostaa alkoholitonta (0,3% alkoholia) olutta. Kummasti lähicittarissa en ole kokenut lainkaan samanlaista ”saisko vielä nähdä paperit” -vittuilua kuin Prismassa. Vain täysi puusilmä voi katsoa kurppanaamaani ja luulla minua 17-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyydyttynyt kassa-akka kirjoitti:
Jos ohjeistus on se, että alle 30v näköisiltä kysytään, niin silloin kysytään.
Työnantaja seuraa sitä taajuutta, jos et kysy riittävän usein, niin varoitus tulee että heilahtaa.Näin meillä.
Kenen mielestä alle 30-vuotiaan näköisiltä? Sinun vai esimiehesi? Jos se on sinun mielestäsi näyttänyt yli 30-vuotiaalta, niin tuleeko silloinkin varoitus?
Eiköhän esimies viime kädessä ratkaise tekeekö työntekijä työnsä vai eikö tee työtään.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko id ioot teja?
Menkää PTYn sivuille jos on noin vaikea ymmärtää.
Saako ap jotain kiksejä siitä, että tekee työnsä esimiehen ohjeiden mukaan? Jaa ei? Teet kumminkin? Niin teemme mekin.
PTY:n tarkastaja lähettää koeostajia. Jos et kysy papereita, varoitus tulee. Kahdesta varoituksesta voi seurata irtisanominen koska ei ole noudatettu työnantajan ohjeita.
Ja kyllä, ne paperit tarvii kysyä joka kerta vaikka käyt joka päivä, jos olet nuori henkilö.
Mua ei vois VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA katsoa sun papereita. Oikeasti. Tympii, en haluais. Sitten kun huoakailet tai alat nassuttaa vielä niin voi morjes. Mene johonkin toiseen kauppaan jos et voi lakia noudattaa. Pikkukioskit myy vaikka 15-vuotiaalle ilman papereita, mee sinne!
Tsiisus. Työtämme me vain tehdään ja sitten jotkut uhriutuu.
Kiitos tämän kirjoittajalle, tätä vois kopsata tämän ketjun joka sivulle :)
Näin minä näen. kirjoitti:
Ihan sama jos kysyy henkkareita. Jos idea on alitajuisesti niistä triljoonista ja triljoonista ajatuksista joita ihminen ajattelee aivoilla murto-osa sekunnissa niin fiiliksetön niin kyllä siitä voi antaa kuittia murto-osa sekunnin ajatteluista.
Ei sitä kuittia ole pakko ottaa myyjältä, siinä kuitti, mutta jos ei saa sitä?
Sitten sanotaan kiitos. Sitten myyjä voi omaa tyhmyyttään kiittää jotain jostain tyhmästä. Ei se niin pilkun tarkkaa ole.
Mutta ei kusipääkään saa olla.
Kuitti on kiva. Monesti myyjät ajattelevat että siinä voisi olla numero.
Mutta myyjä tekee töitä ei flirttiä.
Missä elokuvassa ei tavata ihmisiä töissä esim. Juuri myyjää ja kannustaako ne elokuvat ihmiset pariutumaan oikeasti niin. Tämä on rankka kysymys seksihaluisille kuin suomessa on ennen näkemätöntä sensorointia ja sananvapaudettomuutta.... siitä sitten ei puhuta vaan mennään "asian ytimeen" eli sisukkaisiin myyjiin. Uskon hyvinkin että tässä oli joku mieleltä sairas takaa-ajatus tässä aloituksessa.
Hyväksyn alapeukut mutta asenne oli oikea. Ei työnantaja henkilökortin tarkastamisesta maksa palkkaa vaan työntekijän näkemisestä, kaikki on näkemistä ja työntekoa. Elikkäs kuningas monarkia hävisi 0/5 ja kansa voitti 5/5.
....kaupassa ei kumminkaan myydä marijuanaa eikä alkoholi ole laitonta tai tupakka.
Vaara tulee idiotismistä eikä systeemistä.
Marijuanaa kyllä mielen mukaan myydään kaupassa. Check that dear seller! Kato asioihin pitää mennä asioiden juurille!feat. Finish politician.
Acting like your thuging in the street!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kassahenkilöt saavat henkkareiden kysymisestä ja teidän raivoamisesta ja kiukuttelusta tyydytystä, niin miksi ihmeessä te triggeröidytte siitä? Sehän vain yllyttää heitä kysymään henkkarit, kun itkuraivoatte siellä käsi housuissa kun ette saa siideriä, kaljaa tai tupakkaa ostettua ;)
Ottakaa käsi pois housuista, pitäkää henkkarit mukana, ja heti kassalle mennessänne tungette henkkarit kassahenkilön naaman eteen ennen kuin hän edes ehtii niitä kysyä. Häneltä jää saamatta se tyydytys, joten vähitellen se kysely loppuu.
Mutta onhan se tietenkin hauskaa saada teidät itkemään ja huutamaan ja haukkumaan henkilö, joka ei ole sääntöä edes keksinyt! :D
Viimeksi eilen näin kun joku nuori kassahenkilö pyysi henkkareita joiltain parikymppisiltä tylleröiltä, ja hauskaahan siinä oli, kun tytöt kiukuttelivat että vain maksajalla on henkkarit mukana, muilla jäi henkkarit autoon. Heitä kehotettiin hakemaan henkkarit autosta, ja hirveä kitinä. Olisivat pitäneet ne henkkarit mukana ja tyrkyttäneet kassahenkilön nenän eteen heti, niin niitä ei olisi edes kysytty.Parikymppiset pitää kysyä, 40-vuotiaat ei tarvitse kysyä. Ketjun aihe oli?
Voi voi tui tui <3 ;)
Pimpiti pimpiti pil.luti pil.luti ;)
Kysytään minultakin henkkarit vaikka olen lähempänä 40 kuin 30. Eikä pimppiinnytä yhtään ;)
tuitui <3
Pidä henkkarit mukanasi niin ei sinunkaan tarvitse pimppiintyä ollenkaan ;)
Vaikutat alle 15-vuotiaalta.
On kysytty MOPOkorttia kun olin 27 vuotias ja kävin ostaa sixpäckin bissee. Siinä aloin vähän jo miettiä... että oikein mopokorttia.
Oletteko myyjät kysyneet työnantajilta miksi tämmöistä linjaa noudatetaan? Se vaikuttaisi herättävän tunteita asiakkaissa.