Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä syystä ostat uusia vaatteita kaupasta?

Vierailija
14.06.2019 |

Tekstiilijäte on valtava ongelma ja heti kaupasta kotiin tuodun vaatteen käyttöikä on lyhyt. Erityisesti ketjuliikkeiden, kuten h&m, lindex, jne osalta. Kirpputorit ovat käytettyjä ja hyväkuntoisia vaatteita täynnä. Lisäksi netti on pullollaan vintagea ja designia myyviä second hand- liikkeitä. Ymmärrän esim. kenkien ostamisen kaupasta, sillä niitä on haastavampaa löytää käytettynä mutta mahdotonta sekään ei ole.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä ihmeestä ne äärettömän laadukkaat tavarat sinne kirpparille sitten päätyvät, jos kaikki uutena ostettu on roskaa? 

Vierailija
62/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tällaisella pienellä paikkakunnalla on himputin vaikea löytää noilta kirpputoreilta hyväkuntoisia ja fiksuja vaatteita. Kalliita, kuluneita satkaleita ne on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei lie ymmärrä että on myös ihmisiä jotka ostavat vain tarpeeseen. Eli silloin, kun tarvitsee "tummansiniset kapeat farkut" tai "beigen puseron". Ei kirpputoreille voi lähteä etsimään juuri tiettyä vaatetta, koska sellaisen löytyminen on ihan arpapeliä. Eiköhän tällainen kuluttaminen ole paljon ekologisempaa kuin huvin vuoksi kirpputoreja kierteleminen ja sekalaisen rojun ostelu.

Lisäksi on paljon ammatteja joissa nyt vaan ei voi käyttää kuluneita, jotenkuten istuvia kirppiskuteita.

Toisaalta, jos ammatti edellyttää tietynlaista pukeutumista, sen pitää joko näkyä palkassa tai sitten työnantajan pitää kustantaa ne työvaatteet suoraan.

Tottakai se näkyy palkassa, mutta ap taisi paheksua uusien vaatteiden ostoa tulotasosta riippumatta.

Vierailija
64/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen. En juurikaan osta uusia vaatteita.

Viime syksynä olin menossa työpaikkahaastatteluun ja jouduin ostamaan 2 kotelomekkoa kokoa 42, koska en mahtunut enää kokoon 36, 38 tai 40, kuten nuorempana.

Ostan kaupasta ainoastaan uusia sukkahousuja. Muuten käytän loppuun nykyiset vaatteet mitä on valmiina vaatekaapissa. Jos kotivaate menee rikki, niin ompelen sen kuntoon ja näin kotivaatteen käyttöikä pitenee.

UFF:stä olen joskus ostanut mustat Janita talvikengät ja vaaleanpunaisen Sand kauluspaidan muutamalla eurolla. Nyt ei ole aikaa käydä edes UFF:ssä.

Vierailija
65/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkka kuluttaja kirjoitti:

Olen pienituloinen. En juurikaan osta uusia vaatteita.

Viime syksynä olin menossa työpaikkahaastatteluun ja jouduin ostamaan 2 kotelomekkoa kokoa 42, koska en mahtunut enää kokoon 36, 38 tai 40, kuten nuorempana.

Ostan kaupasta ainoastaan uusia sukkahousuja. Muuten käytän loppuun nykyiset vaatteet mitä on valmiina vaatekaapissa. Jos kotivaate menee rikki, niin ompelen sen kuntoon ja näin kotivaatteen käyttöikä pitenee.

UFF:stä olen joskus ostanut mustat Janita talvikengät ja vaaleanpunaisen Sand kauluspaidan muutamalla eurolla. Nyt ei ole aikaa käydä edes UFF:ssä.

Miksi työhaastatteluun tarvitsee kaksi kotelomekkoa? 

Vierailija
66/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin uusia, niin on sitten muilla mitä kirpparilta ostaa. Todellisuudessa kyllä itsekin ostan osittain kirppareilta, jos sopivaa löytyy. Lapset on kasvaneet teineiksi ja toivovat jotain tiettyjä juttuja, niitä ei kirppareilta useinkaan löydä, niin tulee ostettua uutena.

Vierailija
67/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ainoastaan alusvaatteet ja sukat kaupasta, koska vaikka kirpputorilta ostetut vaatteet olisi kuinka pessyt, ajatus muiden käyttämistä alusvaatteista etoo vähän.

Asun Alankomaissa ja täällä kirpputorien hinnat on oikeasti tosi alhaiset. Ostin juuri Desigualin mekon neljällä eurolla. Oli löytö, mutta parilla eurolla saa takkeja, farkkuja, kenkiä... Kirpputorisysteemi on täällä erilainen. Ihmiset eivät myy itse tai saa mitään tuottoa, mutta kierrätystä arvostetaan ja vanhat vaatteensa/tavarat voi viedä kirpputorille, joka sitten itse myy ne lähes ilmaiseksi. 

Koulullamme on myös n 5 kertaa vuodessa tapahtuma, jonne saa viedä vanhoja vaatteita ja ottaa ilmaiseksi muiden tuomia.

Vierailija
68/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilla ei oikein tahdo olla miestenvaatteita ja jos jotain löytyy niin harvoin se on sellainen mieleinen vaate jota tulen käyttäneeksi.

Vierailija
69/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ainoastaan alusvaatteet ja sukat kaupasta, koska vaikka kirpputorilta ostetut vaatteet olisi kuinka pessyt, ajatus muiden käyttämistä alusvaatteista etoo vähän.

Asun Alankomaissa ja täällä kirpputorien hinnat on oikeasti tosi alhaiset. Ostin juuri Desigualin mekon neljällä eurolla. Oli löytö, mutta parilla eurolla saa takkeja, farkkuja, kenkiä... Kirpputorisysteemi on täällä erilainen. Ihmiset eivät myy itse tai saa mitään tuottoa, mutta kierrätystä arvostetaan ja vanhat vaatteensa/tavarat voi viedä kirpputorille, joka sitten itse myy ne lähes ilmaiseksi. 

Koulullamme on myös n 5 kertaa vuodessa tapahtuma, jonne saa viedä vanhoja vaatteita ja ottaa ilmaiseksi muiden tuomia.

Itse asun myös Alankomaissa, mutta en ole löytänyt täältä kuin kahdenlaisia kirpputoreja - superkalliita hipster/vintageliikkeitä, ja sitten konttia vastaavan lahjoitusten varassa pyörivän puljun jossa vaatteiden laatu on... No, ei todellakaan korkea. Olisko sulla vinkkiä parempiin joissa voisi tehdä hyviä, laadukkaampia löytöjä?

Vierailija
70/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun myös Alankomaissa, mutta en ole löytänyt täältä kuin kahdenlaisia kirpputoreja - superkalliita hipster/vintageliikkeitä, ja sitten konttia vastaavan lahjoitusten varassa pyörivän puljun jossa vaatteiden laatu on... No, ei todellakaan korkea. Olisko sulla vinkkiä parempiin joissa voisi tehdä hyviä, laadukkaampia löytöjä?

Mä en laskisi niitä vintage second hand storeja kirpputoreiksi, ne todellakin ovat kalliita :D Tosin Haagissa oli yksi kiva paikka, josta hain "uudet" converset 25 eurolla, kun vanhat oli niin rikki ettei ne pysyneet jalassa. Opiskelijalle sillä on väliä, maksaako 50-60 euroa, vai 25. Sen paikan nimi taisi olla Vintage Island.

Mä tosiaan opiskelen. Ehkä jos teet työtä, jossa tarvii olla viimeisen päälle, ei nuo "halppiskirppikset" ole ok. Asun flevopolderissa, ja tykkään käydä Zwollessa, siellä on kiva kirppari aseman lähellä.

Vierailija
71/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon niitä vaatteita oikein tarvitsee olla ja miksi niitä pitää ostaa niin usein? Ostan vuodessa itselleni nykyään muutaman vaatteen, koska varastoa on jo kertynyt. Enempää en tarvitse. Yritän miettiä, onko vaate sellainen, että voin käyttää sitä vielä vuosien päästä. Aika hyvin on toiminut. Tykkään helpoista perusvaatteita, ja sitten on lisäksi erikseen juhlavampi osasto ja joitain siistimpiä vaatteita.

Vierailija
72/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan yritän pitää vaatteet loppuun. Kotivaatteina, mökillä, siivoushommissa ja puutarhassa voi käyttää vähän kulahtaneitakin vaatteita. Anopille matonkuteiksi tai muuhun kierrätykseen sitten, kun oikeasti alkavat hajota.

Vierailija
73/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en laskisi niitä vintage second hand storeja kirpputoreiksi, ne todellakin ovat kalliita :D Tosin Haagissa oli yksi kiva paikka, josta hain "uudet" converset 25 eurolla, kun vanhat oli niin rikki ettei ne pysyneet jalassa. Opiskelijalle sillä on väliä, maksaako 50-60 euroa, vai 25. Sen paikan nimi taisi olla Vintage Island.

Mä tosiaan opiskelen. Ehkä jos teet työtä, jossa tarvii olla viimeisen päälle, ei nuo "halppiskirppikset" ole ok. Asun flevopolderissa, ja tykkään käydä Zwollessa, siellä on kiva kirppari aseman lähellä.

Kiitos vinkistä, käyn varmaan haagissa kesän mittaan ja pitää käydä vilkaisemassa tuo mainitsemasi🙂. Täällähän onneksi alet on kans mahtavat, itse odotan aina kesän ja joulun alet kun pitää hankkia jotain, ja ostan sen tarvitsemani vähintään 40% alella 😃.

Vierailija
74/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen köyhästä perheestä, suurin osa vaatteista ostettiin kirpparilta ja kierrätettiin sukulaisten ja tuttujen kesken. Jostain syystä ne vaatteet ei koskaan tuntuneet omilta. Aina tuntui että oli lainavaate päällä jossa oli vieraat hajut ja vieras tuntu. Vaikka kuinka pesi, tuntui että on toisen ihmisen ihosoluja, rasvaa, ja hikeä omaa ihoa vasten.

Itse olen kaikki kirpparilta ostamani vaatteet joutunut viemään keräykseen, koska ne ovat haisseet vielä monenkin pesun jälkeen.

Ne haisevat hajullisilta pyykinpesuaineilta, hieltä, homeelta tms. Ostotilanteessa ei pysty tietämään, mikä on pesussa poislähtevää hajua, varsinkin kun kirppareilla on monesti melko tunkkainen perustuoksu.

En tämän vuoksi enää osta kirppareilta. Jos ei hajut haittaa, niin lisää hajua vain päälle, niin sillähän ongelma on ratkaistu.

Vierailija
75/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin pienentää vaatevarastoa ja kirppikseltä tarttuu mukaan helposti kaikkea "ihan kivaa", mutta en vaan tarvitsisi enempää vaatetta. Jos etsin jotain tiettyä, saan odottaa aika kauan ennen kuin kirppiksellä tulee vastaan HYVÄKUNTOISENA just sopiva väri ja koko ja materia (ei keinokuituja).

Vierailija
76/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleista saa uutta samaan hintaan kun käytettyä kirpparilta niin siksi. Mutta en osta turhaa liikaa vaatteita se kai se on tärkein..suurimmalla osasta ihmisistä on ihan liikaa vaatteita.. pesukone pyörii isossa perheessä usein ja lapset haluaa käyttää samoja lemppareita niin ei montaa vaatekertaa tarvii. Tällä hetkellä seuraan aleja ja ostan ensi kesälle muutamat asut/uikkarit😊Itselleni en muistakkaan milloin oisin ostanut jotain..ei todellakaan tarvii edes joka vuosi ostaa aikuisena vaatteita. Sukkia/alkkareita uusin viimeksi.

Vierailija
77/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan blogeja, mm Kalastajan vaimoa ja aina kun siellä on jotain uutta, mun alkaa tehdä mieli ostaa jotain. Kalastajan vaimolla on törkeen ihanii vaatteita, erityisesti kesämekkoja, joka kesä ihania uusia. Haluisin ne kaikki. 

Vierailija
78/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain tarpeeseen, siis harvoin. Sijoitan rahat mieluummin elämyksiin, sijoituksiin ja muuhun kuin kertakäyttöriepuihin. Sama koskee sisustustilpehööriä ja muuta sälää. Vain tarpeeseen. Näytän silti ihan hyvältä, samoin kotini. Joka kuukausi pystyn kasvattamaan varallisuuttani, ja silti elämään mukavasti.

Vierailija
79/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kirppareilta, sillä trauma jäänyt lapsuudesta, kuljin joko kierrätysvaatteissa tai kirppareilta ostetuista. Mulla on palkka sen verran iso, että pystyn ostamaan laadukkaita ja kestäviä vaatteita, joita käytän pitkään. Siksi.

Vierailija
80/86 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan kyllä paljon kirppareilta. Kengät ja farkut ostan uusina, koska mulla on niille tarkat kriteerit. Esim. farkuista käytän vain yhtä hyväksi todettua mallia, jotka ei uutenakaan ole kalliit. Kengät taas useimmiten on kirppareilla lähes uuden hintaisia tai jo käyttöikänsä päähän tulleita. Takit usein ostan myös uutena, koska useimmiten haen jotain tiettyä. Ja takit on käytettynä myös aika kovissa hinnoissa.