Mistä syystä ostat uusia vaatteita kaupasta?
Tekstiilijäte on valtava ongelma ja heti kaupasta kotiin tuodun vaatteen käyttöikä on lyhyt. Erityisesti ketjuliikkeiden, kuten h&m, lindex, jne osalta. Kirpputorit ovat käytettyjä ja hyväkuntoisia vaatteita täynnä. Lisäksi netti on pullollaan vintagea ja designia myyviä second hand- liikkeitä. Ymmärrän esim. kenkien ostamisen kaupasta, sillä niitä on haastavampaa löytää käytettynä mutta mahdotonta sekään ei ole.
Kommentit (86)
Koska en viitsi alastikaan kulkea.
No siksi koska tykkään käyttää siistejä vaatteita. Kirpparilla ne ovat yleensä enemmän tai vähemmän nuhjuisia, tai sitten joku syy miksi ovat jääneet käyttämättä, esim hassut mittasuhteet.
Lisäksi haluan valita ensin mielestäni hienon vaatemallin, ja sitten löytää siitä sovittamalla sopivan koon, ja varmistaa muutenkin että se sopii. Kirppareilla ei aina ole sovitusmahdollisuutta, ja ainakaan ei useampaa kokoa olemassa.
Puhut ap niin kuin vain uudet vaatteet kuluisivat nopeasti, ihan yhtä lailla ne kirpparivaatteet kuluvat kun niitä käyttää. Pyrin valitsemaan sellaisia materiaaleja, jotka kestävät. Usein jo kaupassa näkee kankaasta, että tämä tulee nyppyyntymään tms. Sellaisia en osta. Tästä syystä pyrin nykyään välttämään netistä tilaamistakin, koska matskua ei pysty hypistelemään, ja tiedän olevani laiska palauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
No siksi koska tykkään käyttää siistejä vaatteita. Kirpparilla ne ovat yleensä enemmän tai vähemmän nuhjuisia, tai sitten joku syy miksi ovat jääneet käyttämättä, esim hassut mittasuhteet.
Lisäksi haluan valita ensin mielestäni hienon vaatemallin, ja sitten löytää siitä sovittamalla sopivan koon, ja varmistaa muutenkin että se sopii. Kirppareilla ei aina ole sovitusmahdollisuutta, ja ainakaan ei useampaa kokoa olemassa.
Puhut ap niin kuin vain uudet vaatteet kuluisivat nopeasti, ihan yhtä lailla ne kirpparivaatteet kuluvat kun niitä käyttää. Pyrin valitsemaan sellaisia materiaaleja, jotka kestävät. Usein jo kaupassa näkee kankaasta, että tämä tulee nyppyyntymään tms. Sellaisia en osta. Tästä syystä pyrin nykyään välttämään netistä tilaamistakin, koska matskua ei pysty hypistelemään, ja tiedän olevani laiska palauttamaan.
Tietenkin kirpparivaatteet kuluvat myös. Pääpointtini on siinä, että joku vaikka nyt sen Marimekon vaate on useasti vielä käytettynäkin todella hyvässä kunnossa, koska ne ovat juurikin sitä mainitsemaasi kestävää materiaalia. Itselläni on käytettyjä vaatteita, joiden käyttöikä on ollut itselläni 10-15 vuotta. Second hand-liikkeistä esim UFF, Fida ja Recci tarjoavat sovitusmahdollisuuden. Ymmärrän kaikki kommentit alusasujen, kenkien, sekä joidenkin erityisjuttujen ostamisesta uutena. Lähinnä peräänkuulutan vastuullista kuluttamista vaatehankintojen, kuten koko elämänkin osalta. Minussa herää sääli sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka erikseen lähtevät 'shoppailemaan', niinkuin se olisi jokin harrastus.
Ap
En osta vaatteita, mutta voin myydä muutaman.
Minä shoippailen juuri kirppiksillä. Se on rakas harrastukseni. Olenkin löytänyt ihanimmat vaatteeni sieltä. Olen pienikokoinen ja löydän helposti kirppikseltä vaatteita, koska myös lasten koot sopivat minulle.
Vaatteiden ostaminen on yleisesti ottaen hirveää. Jos etsii vaikka mustaa neuletakkia, ensin pitää kaikkien mustien vaatteiden lomasta bongata neuleet, ja sitten niistä katsoa miellyttävä malli, ja toivoa että on kokoa ja hyvää materiaalia ja inhimilliset pesuohjeet (mitään akryylirättejä tai käsinpestäviä en osta). Sitten pitää ährätä sovituskopissa ja todeta että ihan kamalan näköinen päällä. Ja seuraavassa kaupassa koko ruljanssi alusta.
Kirppareilla ja vastaavissa ei edes ole kuin yksi tietynnäköinen vaate. Jos siitä ei ole kokoa niin voivoi.
Ei onnistu multa tuollainen, netistä tilaan ihan kaiken mitä voin, ja ne mitä ei voi, pitää löytyä ekasta kaupasta tai muuten jää ostamatta. Onneksi nyt aikuisena kun on enemmän rahaa kuin nuorena, voi käydä pienemmissä liikkeissä joissa myyjä juoksee sovitettavia vaatteita sovituskopille. Tuolloin vaatteetkin ovat useimmiten vähän hintavampia kuin H&M:n rätit ja laadultaan parempia ja kestävät käytössä pitkään. Tosin nuo pienemmätkin liikkeet käy vain jos on ihan pakko oikeasti vaatekauppahelvettiin raahautua.
Mun koko on 54/56. Siksi. Ja tykkään pinkistä ja violetista. Ja kukista. Koska olet sellaisia vaatteita nähnyt kirppiksellä? Paitsi ehkä mun myyntipöydässä.
Kiersin tänään kolme eri kirpparia. Näissä pisti silmään se, että vanhasta ja kulahtaneesta t-paidasta pyydetään vielä jopa 5€ vaikka uuden ja ei kulahtaneen saa H&M:ltä hintaan 5,99. Vaikka kuinka pitäisi ajatella luontoa niin ei minun kukkaro kestä ostaa noilla hinnoilla käytettyä joka kestää enää muutaman pesun kun samalla hinnalla saan täysin uuden joka kestää käytössä kauemmin. Toiseksi, kaikista näistä kolmesta kirpparista löytyi tasan kaksi pöytää joissa oli minun kokoani olevia vaatteita. Toisessa näistä pöydistä vaatteet eivät kuitenkaan olleet yhtään tyyliäni eli käytännössä yhdestä ylihinnoitellusta pöydästä olisi pitänyt valita.
Jotta kirpparilla olisi myytävää, jonkun on ostettava myös uusia vaatteita. Kirppareita ei jaksa aina kierrellä. Jos tarvitsee vaatteita johonkin tiettyyn tarpeeseen, se on ostettava. Uudet vaatteet ovat myös ihanan raikkaita ja ajantasaisia.
Jos näen ihanan paidan esim, niin ostan sen. Period.
Tulen köyhästä perheestä, suurin osa vaatteista ostettiin kirpparilta ja kierrätettiin sukulaisten ja tuttujen kesken. Jostain syystä ne vaatteet ei koskaan tuntuneet omilta. Aina tuntui että oli lainavaate päällä jossa oli vieraat hajut ja vieras tuntu. Vaikka kuinka pesi, tuntui että on toisen ihmisen ihosoluja, rasvaa, ja hikeä omaa ihoa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Mun koko on 54/56. Siksi. Ja tykkään pinkistä ja violetista. Ja kukista. Koska olet sellaisia vaatteita nähnyt kirppiksellä? Paitsi ehkä mun myyntipöydässä.
Jos viet omia 54/56 koon vaatteita myyntipöydällesi niin todennäköisesti saman on tehnyt joku muu saman koon omaava. Kukat, pinkki ja violetti ovat melko tavallisia elementtejä vaatteissa.
Yleisesti ottaen second hand-ostosten tekoon ei kannata suhtautua liian skeptisesti, sille kannattaa antaa mahdollisuus. Kaikkea tuotetaan jatkuvasti järkyttäviä määriä liikaa. On vaan fakta, että se on pitkällä juoksulla kestämätöntä. Jokainen tässä ketjussa oleva kommentti, missä käytettyjen vaatteiden ostamista kritisoidaan syillä viherpiiperrys, haju, nukkaantuminen, 'ei löydy sopivaa', ylihinnoittelu jne todistaa vain laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä tehdä itse jotakin ekologisesti kestävämmän maailman puolesta.
Siksi, etten jaksa kierrellä kirppareilla, eikä vintage ole minun juttuni. Ostan mieluummin kaupasta juuri sellaisen vaatteen kuin haluan ja tarvitsen.
Koska ostan vaatteita vain tarpeeseen. Se on paras ekologinen päätös osti sitten vaikka ketju-kaupoista.
Jos tarvitsen tietynlaiset housut X en lähde niitä metsästämään usealta eri kirpputorilta että jos jostain niistä nyt sattuisi löytymään
1. sellainen malli mitä olen hakemassa,
2. oikeaa koko ja
3. oikein hinnoiteltu
Netistä kun olen selaillut käytettyjen vaatteiden kauppoja niin tuotteet ovat lähes poikkeuksetta ylihinnoiteltuja. Miksi maksaisin hyväkuntoisesta mutta käytetystä vaatteesta 9 euroa jos saan uutena sen 10 eurolla? Plus saan vielä uutena ostaessa ketjulta jonkinlaisen takuun tuotteelle jos se hajoaa heti kättelyssä ja palautusoikeuden. Käytettynä yksityishenkilöltä ostettuna en saa minkäänlaista kuluttajansuojaa
Ostan omat vaatteeni uutena, sillä kuvittelen uuden kestävän käytössäni kauemmin kuin jo valmiiksi käytetyn. Inhoan ostaa itselleni vaatteita! Ja koska vartaloni muoto ja mitat eivät ole minkään standardin mukaiset, täytyy vaatteet sovittaa ennen ostoa. Mieluummin sovittelen suoraan kaupassa kuin tilaisin netistä jotain vintagea ja sovituksen jälkeen alkaisin palauttamaan. En voi kokeilematta tietää, istuuko vaate minulle.
Lapsilleni olen tilannut käytettyjä merkkivaatteita, sillä tykkään niiden kuoseista. Ja kestävyydestä, värit eivät haalistu pesuissa eivätkä saumat mene kieroon. Toisinaan käytetyissä vaatteissa vaan on tahroja tai materiaalin elastisuus on mennyt, vyötärökuminauhakin vetelä lerppu. Yksi paita oli kauttaaltaan homeessa. Mitoituksestakaan ja materiaaleista ei aina tiedä, suosin luonnonkuituja ja sattuipa tuossa ettei meidän normaalipainoinen, joskaan ei mikään erityisen siro ja pieni, 3v ei mahtunut 5-6y koon housuihin.
Lasten kanssa taasen on mahdotonta käydä ahtaissa kirppareissa ostoksilla enkä nyt viitsisi sitä varten lastenvahtia maksaa.
Jos kukaan ei ostaisi uusia vaatteita sinäkään ap et ostaisi kovin pitkään käytettyjä, koska ne lopulta loppuisivat.
En käytä toisten vaatteita. Nyt kun mahdollisuus uusiin, miksi käyttäisin vieläkin toisten vanhoja??
Tämän ketjun typerin kommentti: "Jokainen tässä ketjussa oleva kommentti, missä käytettyjen vaatteiden ostamista kritisoidaan syillä viherpiiperrys, haju, nukkaantuminen, 'ei löydy sopivaa', ylihinnoittelu jne todistaa vain laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä tehdä itse jotakin ekologisesti kestävämmän maailman puolesta."
Oletko koskaan edes käynyt kirpputorilla tai muuten yrittänyt ostaa käytettyjä vaatteita?!
Monien ostajaehdokkaiden ongelmia nimenomaan ovat juuri vaatteiden
- haju eli hajusteet, pesuaineet, tupakka, eläimet, home ynnä muut pinttymät joita ei saa millään pois
- nukkaantuminen (tietyt materiaali tosiaankin nukkaantuvat nopeasti. Jos siis ostan sellaisen uutena, ovat vaatteen koko, mitoitus ja väri kuitenkin minulle oikeat ja vaate kelvollinen ihmisten ilmoilla käytettäväksi. Nukkaantumisalttiuden otan tietenkin huomioon vaatteen käytössä, huollossa ja hinnassa. Toki nukkaantunuttakin vaatetta voi käyttää vielä kotona ja vaikka takin alla kaupassa tai töihin kulkiessa, mutta miksi ihmeessä käyttäisin rahaa ja vaivaa jo valmiiksi nukkaantuneeseen tai haalistuneeseen vaatteeseen? Minulla ja varmaan monella muullakin on jo ihan riittävästi näitä kakkosluokkaan joutuneita vetimiä, ei niitä enempää tarvitse, vaan siistejä!
- "ei löydy sopivaa". Miten muuten sen pitäisi ilmaista? Jos kantajalle ja hänen käyttötarkoitukseensa sopivaa vaatetta ei löydy, miksi pitäisi ostaa sopimattoman?
- ylihinnoittelu, laiskuus ja välinpitämättömyys, pitääkö nämäkin selittää? Loppuunkäytetystä ja ajastaan jälkeen jääneestä vaatteesta pyyhetään lähes uuden hintaa, toisaalta hyvälaatuisesta ja kaikin puolin sopivasta maksaisikin, mutta niitä on niin vähän tarjolla ja vaatii jatkuvaa kiertelyä ja nettiselailua. Hauku sitten vaikka laiskaksi, mutta monille meistä jo uuden vaatteen etsiminen on kovan työn takana, käytetyn löytämisestä puhumattakaan. Jos aikaa ja intoa kiertelyyn ja on vielä vartalomallia "henkari eli kaikki käy", niin kiva, mutta me muut joudumme ostamaan pääasiassa uutta, vartalollemme ja käyttötarkoitukseemme sopivaa ja käytämme sen loppuun.
Yleensä en löydä kirppareilta sopivia vaatteita. Isompia kokoja on todella vähän. Lisäksi kirpparien koluaminen on ihan tuskaa kaltaiselleni ihmiselle, joka vihaa vaatteiden shoppailua. Joten ostan tarvitsemani vaatteet kaupasta ilman että tarvitsee tuntikausia kierrellä. Käytän ostamani vaatteet loppuun jonka jälkeen pesen niillä terassin, ulkokakusteet ja perheen polkupyörät. Sitten ne joutavat roskikseen.
Ihan ulkonäkösyistä. Eli näytän sitten mielestäni pikkuisen paremmalta kun saan juuri sellaisen vaatteen kuin olin suunnitellut.