Mistä syystä ostat uusia vaatteita kaupasta?
Tekstiilijäte on valtava ongelma ja heti kaupasta kotiin tuodun vaatteen käyttöikä on lyhyt. Erityisesti ketjuliikkeiden, kuten h&m, lindex, jne osalta. Kirpputorit ovat käytettyjä ja hyväkuntoisia vaatteita täynnä. Lisäksi netti on pullollaan vintagea ja designia myyviä second hand- liikkeitä. Ymmärrän esim. kenkien ostamisen kaupasta, sillä niitä on haastavampaa löytää käytettynä mutta mahdotonta sekään ei ole.
Kommentit (86)
En halua kantaa luteita ym. ötököitä kotiini. Enkä laita päälleni mitään, mitä en ole saanut todella läheisiltä ihmisiltä. Hyi!
Ostan lähinnä sukkiksia, mielestäni on ihan ok jos haluaa sellaiset ostaa uutena.
Olen pluskokoa, eikä kirpparilla ole käytännössä koskaan oman makuni mukaista vaatetta sopivassa koossa. Tätivaatetta vaan, karseita eläinkuosisia tunikoita ym. Itse olen vielä nuori aikuinen ja mielestäni minulla on oikeus pukeutua kuten haluan. Siksi on pakko ostaa uutena, silloin kun edes löytää ostettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi koska tykkään käyttää siistejä vaatteita. Kirpparilla ne ovat yleensä enemmän tai vähemmän nuhjuisia, tai sitten joku syy miksi ovat jääneet käyttämättä, esim hassut mittasuhteet.
Lisäksi haluan valita ensin mielestäni hienon vaatemallin, ja sitten löytää siitä sovittamalla sopivan koon, ja varmistaa muutenkin että se sopii. Kirppareilla ei aina ole sovitusmahdollisuutta, ja ainakaan ei useampaa kokoa olemassa.
Puhut ap niin kuin vain uudet vaatteet kuluisivat nopeasti, ihan yhtä lailla ne kirpparivaatteet kuluvat kun niitä käyttää. Pyrin valitsemaan sellaisia materiaaleja, jotka kestävät. Usein jo kaupassa näkee kankaasta, että tämä tulee nyppyyntymään tms. Sellaisia en osta. Tästä syystä pyrin nykyään välttämään netistä tilaamistakin, koska matskua ei pysty hypistelemään, ja tiedän olevani laiska palauttamaan.
Tietenkin kirpparivaatteet kuluvat myös. Pääpointtini on siinä, että joku vaikka nyt sen Marimekon vaate on useasti vielä käytettynäkin todella hyvässä kunnossa, koska ne ovat juurikin sitä mainitsemaasi kestävää materiaalia. Itselläni on käytettyjä vaatteita, joiden käyttöikä on ollut itselläni 10-15 vuotta. Second hand-liikkeistä esim UFF, Fida ja Recci tarjoavat sovitusmahdollisuuden. Ymmärrän kaikki kommentit alusasujen, kenkien, sekä joidenkin erityisjuttujen ostamisesta uutena. Lähinnä peräänkuulutan vastuullista kuluttamista vaatehankintojen, kuten koko elämänkin osalta. Minussa herää sääli sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka erikseen lähtevät 'shoppailemaan', niinkuin se olisi jokin harrastus.
Ap
Miksi siis on perkeleestä käydä valitsemassa se itselle hyvin sopiva ja juuri oikean värinen vaate sieltä Marimekolta - ja käyttää sitä seuraavat XX-vuotta?
Itse en osta kirpparilta enkö myöskään siellä myy. Pyrin hankkimaan vain tarpeeseen, omia värejä ja ajatonta. Suurin osa vaatteista onkin käytössä ’ikuisesti’ - juurikin olin hautajaisissa mekossa, jonka olen ostanut oman isäni hautajaisiin v1989.
Se, että aina pitäisi olla uutta ja trendikästä on se miksi ihmiset ostavat niitä muovikrekkaloita ketjuliikkeistä ja se riepu ei muutu yhtään sen ekologisemmaksi valmistukseksi jos sen kolmen bileillan jälkeen myy FB-kirpparilla jonkun toisen kaappiin ja riesaksi.
Huvitti kommentti missä lasten kanssa ei voisi mennä kirpparille?! Täh, miksei lasten kanssa voi mennä kaikkiin normaaleihin paikkoihin?
En löydä kirppareilta oman makuni mukaisia ja kokoisia vaatteita kuin tosi harvoin. Joutuisin käyttämään kohtuuttoman paljon aikaa vaatteiden etsintään. Se ei ole tässä elämäntilanteessani mahdollista.
Lähikirppikseni ovat huonoja.Ihmiset myyvät kalliilla kamalaa psskaa. Itsepalvelukirppisten kalliit pöytähinnat pakottavat myyjät myymään kalliilla. Sitten kauppa ei käy. En osta kainalosta keltaista paitaa enkä varsinkaan maksa siitä 7€.
En voi ostaa vaatteita sovittamatta. Vaatteesta ei näy päältä päin istuuko se minulle vai ei. En ole lihava, mutta olen rintava, persevä ja reitevä. Kaikki pitää sovittaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvitti kommentti missä lasten kanssa ei voisi mennä kirpparille?! Täh, miksei lasten kanssa voi mennä kaikkiin normaaleihin paikkoihin?
No kyllä aika loki lapsi olisi saanut jäädä kotiin (ja jopa aika moni vanhempikin ) - minä en ainakaan enää myy mitään kirpparilla juurikin koska nuo jonkun rakkaat räkänokat leikkivät myytävien lelujen kanssa, repivät kirjojen sivuja, hukkaavat lelujen osia ja kuljettavat niitä minne sattuu - saattavatpa myös tutkia jotain rikkimenevää ja kun se (yllätys!) menee rikki kun sen tiputtaa maahan niin ei puhettakaan että se räkänokan lähiömutsi maksaisi sen tuotteen -ehei, se vaan tungetaan jonnekin piiloon 😡
Olisi ihana ostaa kirpparilta. Mutta monet roudaavat sinne tavaraa hometaloistansa, joten en uskalla edes yrittää. Olen altistunut homeelle pahasti, oireilen pienistäkin määristä (esim. jos työkaveri on käynyt hometalossa kylässä ja on joku sama vaate päällä). Tähän päälle pölyallergia ja astma, jonka hoitotasapaino menee ihan persiilleen viikkokausiksi, jos altistun homeelle.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sitä voi, mutta tietyn ikäisen lapsen kanssa on vaikea syventyä selailemaan hyllyjä, kun pitää vahtia, ettei mukula eksy tai kopeloi hyllystä mitään sopimatonta. Ellei se oman kokoinen, maun mukainen ja siisti vaate hyppää silmille, jää ostokset tekemättä, kun ylitäysistä hyllyistä ei puolella silmällä löydy mitään.
Kaupoissa on yleensä vähän enemmän tilaa ja vähemmän posliiniesineitä vaateosastolla, mutta uaeimmiten ostan kyllä vaatteeni yksin.
Ostan sekä käytettyä että uutta. Nettikirppareilta en osta koska vaate pitää voida sovittaa rauhassa ja nähdä vaatteen kunto ennen ostopäätöstä. Farkut ostan uutena mutta kakkoslaatuisena. Pyrin ostamaan kaikki vaatteeni luonnonkuituisena, villaa, puuvillaa ja pellavaa. Sekä uudet että käytetyt. Kengät ostan uutena, juuri korjautin kahdet suutarilla ja taas saivat pari vuotta lisää käyttöikää. Pidän vaatekaappini sisällön niukkana ja laitan heti kiertoon hutiostokset. Sekin on ekologista.
Minä ostan vaatteita ja kenkiä kun olen niin yksinäinen. Tulee muutamaksi tunniksi hyvä olo. Tiedän että tämä on kierre ja suurin osa ostoksistani on käyttämättä kaapeissani. Turha sanoa että hanki ystäviä tai mene ihmisten seuraan, olen kaikkeni yrittänyt mutta en vaan saa seuraa.
Te pienet hölmöläiset.
Jumala kirjoitti niin, että köyhät löytävät hyväkuntoisia vaatteita halvalla. Me paremmin toimeentulevat emme löydä, koska ne on säästetty teille.
Ystävällisesti tämänkin asian kertoo,
Sinccis
ei mikään ole vahinkoa .. ettekö te jo opi.
Te menette sinne kirpparille ja teette löydön! Oih, mikä löytö!
Se on jätetty sinne juuri _teitä_ varten.
Sinccis
Mutta älkää ylpistykö ja tulko sanomaan, että miksi te muut ette tee näin.
Te olette etuoikeutettuja!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vaatteita ja kenkiä kun olen niin yksinäinen. Tulee muutamaksi tunniksi hyvä olo. Tiedän että tämä on kierre ja suurin osa ostoksistani on käyttämättä kaapeissani. Turha sanoa että hanki ystäviä tai mene ihmisten seuraan, olen kaikkeni yrittänyt mutta en vaan saa seuraa.
Eikö ole mukavaa, olla oman itsensä herra?
Sinccis
Aloittaja ei lie ymmärrä että on myös ihmisiä jotka ostavat vain tarpeeseen. Eli silloin, kun tarvitsee "tummansiniset kapeat farkut" tai "beigen puseron". Ei kirpputoreille voi lähteä etsimään juuri tiettyä vaatetta, koska sellaisen löytyminen on ihan arpapeliä. Eiköhän tällainen kuluttaminen ole paljon ekologisempaa kuin huvin vuoksi kirpputoreja kierteleminen ja sekalaisen rojun ostelu.
Lisäksi on paljon ammatteja joissa nyt vaan ei voi käyttää kuluneita, jotenkuten istuvia kirppiskuteita.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei lie ymmärrä että on myös ihmisiä jotka ostavat vain tarpeeseen. Eli silloin, kun tarvitsee "tummansiniset kapeat farkut" tai "beigen puseron". Ei kirpputoreille voi lähteä etsimään juuri tiettyä vaatetta, koska sellaisen löytyminen on ihan arpapeliä. Eiköhän tällainen kuluttaminen ole paljon ekologisempaa kuin huvin vuoksi kirpputoreja kierteleminen ja sekalaisen rojun ostelu.
Lisäksi on paljon ammatteja joissa nyt vaan ei voi käyttää kuluneita, jotenkuten istuvia kirppiskuteita.
Toisaalta, jos ammatti edellyttää tietynlaista pukeutumista, sen pitää joko näkyä palkassa tai sitten työnantajan pitää kustantaa ne työvaatteet suoraan.
Ostan jos nään jotain ihanaa, simple as that. Ennen myin vanhat vaatteet kirpputorilla tai vein UFFiin, nyt heitän suoraan roskiin.
Jos tarvitsen esim mustan pitkähihaisen urheilupaidan kokoa L, kuinka pitkään pitää kiertää kirpputoreja että löydän juuri sellaisen? Ei mulla ole aikaa tuollaiseen, vaan jos olen ostamassa tuotetta x, niin helpoiten sen löytää menemällä isoon vaatekauppaan tai tilaamalla netistä.