Lapsen "tekemällä tekeminen"
Oon tässä pohdiskellut, että miksi niin monet kokee ns. tekemällä tehdyn lapsen jotenkin huonoksi asiaksi. Tarkoitan nyt siis, että lapsi halutaan mahdollisimman nopeasti ja lapsen yrittämiseen käytetään esim. netistä ja kaupoista/apteekeista saatavia apukeinoja kuten ovulaatiotestejä. Tai seuraillaan lämpöjä, lasketaan kiertopäiviä ym. Hedelmöityshoidot siis asia erikseen ja niistä en nyt tässä puhu. Pitäisikö kaikkien lasten olla rakkauden hedelmästä syntyneitä spontaaneja onnellisia yllätyksiä? Hirveesti kuulee tätä että "tulee jos on tullakseen" ja "me ei ainakaan haluta tekemällä tehdä tätä lasta ja stressata siitä". Samaan aikaan kuitenkin petytään hirveesti kun menkat taas alkaa ja stressataan siitä kun ei tärppää. Usein myös argumentti on että "en halua että seksistä tulee suorittamista".
Tähän väliin oma kokemukseni; haluttiin lapsi, jätin pillerit pois ja katsottiin mitä tapahtuu. 3 kiertoa tapahtui se että menkat alkoivat ja lasta ei kuulunut. Neljänteen kiertoon tilasin ovulaatiotestejä joiden avulla seksi ajoitettiin oikeaan hetkeen. Aiemmin seksiä oli ollut luultavasti väärinä päivinä kun ovuloinkin myöhemmin kuin kuvittelin. Selvästikään emme ole myöskään mieheni kanssa superhedelmällisiä joille 5 päivää ennen ovulaatiota harrastettu seksi tuottaa toivotun tuloksen. Harrastettiin neljänä peräkkäisenä päivänä seksiä ihan van puhtaasti lapsitoive mielessä. Ei nyt siltikään ollut kauheaa ja dramaattista, noilla kerroilla se vaan oli seksiä eikä muuta. Lisäksi toteutin nämä perus temput eli jalat ylös ym. vaikka en nyt tiedä onko niistä hyötyä mutta tuskin haittaakaan. Päivät ennen tätä elettiin normaalisti ja harrastettiin normaalia seksiä sillon kun mieli teki, samoin tämän jälkeen. Lopputulos toivottu raskaus.
Meinaan vaan että miksi se on niin huono ajatus monen mielestä harrastaa sitä seksiä silloin kun täytyy jotta lapsi saisi alkunsa, kiinnostipa nyt noin muuten tai ei. Kaiken muun ajan tekee sitten miten hyvältä tuntuu. Olen tehnyt elämässäni vittumaisempiakin asioita kuin tämä. Ja sitten tiedän, että olen tehnyt mitä voin ja jos lasta ei kuulu niin luultavasti jossain mättää ja osaa hakeutua tutkimuksiin heti eikä 3 vuoden stressin, pahanmielen ja turhautumisen jälkeen.
Arvatenkin tästä nousee nyt tunteet pintaan monella mutta meilläni kuulisin vastauksen siihen, että jos lapsi halutaan niin miksi ei tehdä kaikkea mitä itse vaan voi jotta toive toteutuu? Eikös "tulee jos on tullakseen" ole sama kuin että jos ei tule niin ei haittaa? Se on toki asia erikseen silloin, mutta en usko että se monellakaan näin on.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Jotta ei tule väärinymmärryksiä aiheesta niin haluaisin vielä korostaa pointtiani;
"tulee jos tullakseen" menetelmä tai "emme halua seksistä suorittamista" on täysin fine jos todella ajatellaan noin. Monella se vaan tuntuu enemmän olevan, että uskotellaan itselleen näin ja sitten ollaan tosi surullisia ja pettyneitä kun ei tärppää. Miksi ei siis toteaisi että haluan lapsen ja teen sen eteen kaiken mitä voin.
Ja kaiketi normaalisti voikin tärpätä jos seksiä on noin 3 päivää ennen ovulaatiota ja olosuhteet kunnossa niin miehellä kuin naisellakin. Meillä ei riittänyt tuo tahti, tai ainakaan 3 kiertoon noin ei tapahtunut yhtään mitään. Heti kun ajoitus oli lähempänä ihanteellista tuotti tulosta. Minäkin ehdin jo ajatella, että tuleeko tästä mitään kun ihmiset ympärillä pamahtivat kerta laakista raskaaksi ja minä en, vaikka useampi kuukaus ilman ehkäisyä.
En myöskään tarkoittanut että kenenkään mielestä tekemällä tehdyissä lapsissa olisi jotain vikaa. Tarkoitin, että miksi lasta yrittäville monelle tuntuu se tekemällä tekeminen olevan niin kamalan paha ja välteltävä asia vaikka lasta selkeästi toivotaan. Ap
Se voi olla myös sattumaa, ettei kolmeen kiertoon tapahtunut mitään ja neljännellä onnistui. Vaikka tekisi kaiken oikein, raskaaksi tulemisen mahdollisuus kietoa kohden on noin 20%. Tosin voi toki olla myös, ettei miehen siittiöt eläneet noin kauan.
Itse en halunnut tuhlata aikaa ja otin ovulaatiotestit heti käyttöön. Ei siinä mielestäni ole mitään erikoista.
Miksi kenenkään pitäisi kertoa mitään lastentekopuuhistaan? Henkilökohtaisia asioita jotka eivät kuulu muille.
Jatkan vielä, että kaikille kerroimme kivasta kuukaudestamme. Siitä, että nyt tehtiin oikein urakalla. Nauruksi aina meni, joillakin oli taloprojekti tai gradu, meillä vauvan tekeminen!