Miksi te hoitajat ette VAADI lisää palkkaa?
Miksi ette ala toimiin? Lopettakaa työnteko, uhatkaa irtisanoutua. Opiskelijat, älkää menkö alan töihin vielä vaan odottakaa.
Noinhan miehetkin tekee. Eivät suostu tekemään töitä jos palkka ei ole tarpeeksi hyvä.
Kaikki hoitajat ihan jo lähäreistä alkaen ansaitsevat enemmän palkkaa, ruvetkaa nyt ihmeessä toimiin älkääkä tyytykö! Miettikää nyt, kellä te voisitte saada palkanne paljon paremmaksi jos oikeasti haluatte!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Näitä hoitajien palkkoja pitäisi enemmän katsoa sen mukaan millaisella osastolla/poliklinikalla työskentelevät. Jossain on paljon rauhallisempaa, vähemmän potilaspaikkoja, vähemmän toimenpiteitä jne. ja silti nämä hoitajat saavat saman, kuin ne, jotka ovat esimerkiksi kiireisellä kirurgisella isolla vuodeosastolla, jossa tosiaan joutuu tekemään muutakin, kuin petaamaan sänkyä ja auttamaan potilasta vessaan.
Lisäksi ihmettelen miksei lähihoitajia/perushoitajia ( ph jääneet tai jäämässä eläkkeelle eikä oteta uusia) ole enää sairaaloissa, vaan sairaanhoitaja tekee nykyään kaiken. Toki laitoshuoltajista on varmasti iso apu, mutta heillä ei ole hoitajan koulutusta eivätkä he voi tehdä mitään hoidollista eivätkä edes ehtisi!
Kyllä hoitajat mielestäni ansaitsisivat enemmän palkkaa, mutta miten? Näillä aloilla ei työntekijällä ole paljon sanavaltaa, paitsi lääkärillä... Lisäksi sairaalamaailmassa on myös paljon ns. turhia välikäsiä, jotka tietysti tienaavat enemmän, kuin sairaanhoitaja. Esimiehiä esimiehien perään ja kaiken maailman projektisuunnittelijoita ja heidän assistentit ja lukuisat esimiehet...
Kyllä sairaaloissa osastoilla on edelleen hoitotyötä tekeviä lähäreitä. Mistä päättelet että näin ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
No meillä naisilla on nykypäivänäkin juuri näitä tiettyjä asoita, joissa olemme eriarvoisessa asemassa kuin miehet. Ja juuri tarkoitan sitäkin, että meillä naisilla on joissakin työpaikoissa huonompi palkka kun miehillä. Eli jos tämä otettaisiin myös mukaan tähän keskusteluun siis.
Jep. Meillä on sairaalan eräällä osastolla miehillä parempi palkka. Se perustellaan sillä että kyse on henkilökohtaisesta palkanlisästä, joka maksetaan hekilökohtaisten avujen perusteella. Jännä että tämä henkilökohtainen paremmuus näyttäisi meillä olevan vain miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kyllä nuorisolle kelpaa kaupan alan duunit ja myös ravintolatyöntekijä löytyy.
Noilla on 1-1,5 tonnia surkeammat palkat. Ja yhtä kurjat työajat.
Hyvä kun kelpaa. Hoitajille kuuluukin maksaa enemmän kuin mainitsemiesi alojen henkilöstölle.
Minulle riittäisi se, että olisi turvallista tehdä töitä, eikä hoidettavat olisi niin väkivaltaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä naisilla on nykypäivänäkin juuri näitä tiettyjä asoita, joissa olemme eriarvoisessa asemassa kuin miehet. Ja juuri tarkoitan sitäkin, että meillä naisilla on joissakin työpaikoissa huonompi palkka kun miehillä. Eli jos tämä otettaisiin myös mukaan tähän keskusteluun siis.
Jep. Meillä on sairaalan eräällä osastolla miehillä parempi palkka. Se perustellaan sillä että kyse on henkilökohtaisesta palkanlisästä, joka maksetaan hekilökohtaisten avujen perusteella. Jännä että tämä henkilökohtainen paremmuus näyttäisi meillä olevan vain miehillä.
Oletko ottanut asian puheeksi oman esimiehesi kanssa?
Nää palkkakeskustelut on aina ihan typeriä.
Kukaan ei pakota ketään allekirjoittamaan työsopimusta huonoilla ehdoilla. Jokainen tekee valintansa ja päätöksensä itse. Turha kitistä ja vinkua kun on kerran tietyt ehdot hyväksynyt ja työsopimuksen allekirjoittaanut.
En ole koko ketjua jaksanut lukea läpi, mutta mikä olisi sitten se kohtuullinen korvaus hoitajien työstä?? Vauva palstan tuntien varmaan 4000€??
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä, miten voidaan luulla, että sh:n työ on jotain sängyn petaamista ja vessaan viemistä pelkästään!
Itse olen tavallisen tk-vuodeosaston saikkari, ja meidän työmme on todella, todella vastuullista. Lääkäriä ei ole mailla halmeilla virka-ajan ulkopuolella ja ainakin muutama viikko sitten elvytystilanteessa ei nuori kesälääkärimme osannut tehdä mitään.
Tälläkin hetkellä osastollamme on paitsi yleisiä i.v-antibioottien saajia, myös esim. saattohoidettava kipupumppuineen ja omaisineen, suonensisäisesti kaiken ravitsemuksen ja lääkkeet saava, hankala alipaineimuhaavahoito sekä tällä viikolla olo myös 2 punasolutiputusta. Mistä tuli mieleeni , että muutaman kerran potilaani on saanut punasoluista reaktion, jota ei ikävä kyllä "koulutettu apinakin" olisi pystynyt hoitamaan.
Kukaan mies ei teksii tätä 2470 euron palkalla , 40 % yölisällä. Siksi miehiä on alalla niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitajat voi lakkoilla ihan samaan tapaan kuin muut. Kaikki ymmärtävät, mitä sairaalassa tapahtuu, jos yhtäkään hoitajaa ei ole paikalla. Ihmishengistä on kuitenkin kysymys. Lakko pitää hoitaa vain ylityökielloilla jne.
Varmasti jokainen hyvää hoitoa toivova haluaa hoitajille lisää palkkaa. Vaatimukset on vain vaikea saada läpi. Toivottavasti tähän herätään myös työnantajapuolella. Tälläkin hetkellä työntekijäpula on alalla uhkana. Hyvä palkka auttaisi asiaa varmasti huomattavasti.
Meillä on sellainen sijaisjärjestelmä, josta löytyy aina opiskelijoita tuuraamaan, joten ylityö ja vuoronvaihtokielto kusaisee aina vain omaan ja potilaiden nilkkaan.
Itse olen "jumissa" tässä työssä. Vaihtaisin alaa, mutta mille? Mikä työllistäisi nelikymppisen yksinhuoltajan yhtä hyvin? Heti kun keksin, vaihdan alaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä, miten voidaan luulla, että sh:n työ on jotain sängyn petaamista ja vessaan viemistä pelkästään!
Itse olen tavallisen tk-vuodeosaston saikkari, ja meidän työmme on todella, todella vastuullista. Lääkäriä ei ole mailla halmeilla virka-ajan ulkopuolella ja ainakin muutama viikko sitten elvytystilanteessa ei nuori kesälääkärimme osannut tehdä mitään.
Tälläkin hetkellä osastollamme on paitsi yleisiä i.v-antibioottien saajia, myös esim. saattohoidettava kipupumppuineen ja omaisineen, suonensisäisesti kaiken ravitsemuksen ja lääkkeet saava, hankala alipaineimuhaavahoito sekä tällä viikolla olo myös 2 punasolutiputusta. Mistä tuli mieleeni , että muutaman kerran potilaani on saanut punasoluista reaktion, jota ei ikävä kyllä "koulutettu apinakin" olisi pystynyt hoitamaan.
Kukaan mies ei teksii tätä 2470 euron palkalla , 40 % yölisällä. Siksi miehiä on alalla niin vähän.
Meillä me kokeneet hoitsut teemme yleensä lääkärinhommatkin. Tai siis "avustamme " lääkäriä. Eli kun keskellä yötä tulee m1 lähetteellä sekava henkilö, ja vastassa on 12-vuotias takapäivystäjä"lääkäri", jota pelottaa, ja joka ei ole koskaan nähnyt meidän asiakaskuntaamme, niin me hoitajat katsomme että lääkäri tekee oikeat päätökset. Sinänsä hassua, koska lääkärihän niistä ottaa vastuun, vaikka me sh:t päätämmekin mitä tehdään.
Enpä ole tuosta laista kuullutkaan. Mitäpä, jos en silti menisi lakkotilanteessa töihin? Poliisiko pystyisi etsimään ja pidättämään vaikka 10 000 sairaanhoitajaa. Epäilen. Olen valmis lakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kyllä nuorisolle kelpaa kaupan alan duunit ja myös ravintolatyöntekijä löytyy.
Riippuu missä olet ja miten olet. Ite vuorotöissä tienasin melkein 2000/kk. Ja tämä on tosi. "Surkeammat palkat" älä levitä infoa josta et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen "jumissa" tässä työssä. Vaihtaisin alaa, mutta mille? Mikä työllistäisi nelikymppisen yksinhuoltajan yhtä hyvin? Heti kun keksin, vaihdan alaa.
Sama täällä, tosin en ole yksinhuoltaja. Ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja, työpaikkani (yksityinen) ei myönnä opintovapaata, ansiosidonnainen kestää muutenkin vain 2v ja mihin siinä ajassa opiskelisi edes? Asuntolainaa ei opintotuella maksella. Jos vaihtaisin nykyisen työpaikkani, palkkani putoaisi yksityisen tesin mukaisesti vähintään -200€, saan kvtesin mukaista palkkaa nyt sillä kunta yksityisti koko soten. Työkokemus vähän alle 15v. Tarjolla ei ole kuin huonompia työpaikkoja. Ja voitteko kuvitella, olen nyt siis lh ja jos jatko-opiskelen saikuksi, palkkani putoaa jälleen sillä työnantaja katsoo ettei minulla ole yhtään työkokemusta ja siirryn sh palkkauksen alkupalkalle! Ja koska työpaikkani on kotihoito, ei tuo toimenkuva edes juurikaan muuttuisi. Viisaampi toki olisin :) mutta kannattaako se, EI. Vain sotealalla jatko-opiskelusta rankaistaan.
Toki voitaisiin myydä lasten koti (velkaa ei muuten ole kuin yht. 110 tuhatta), paitsi ettei se mene muuttotappiokunnassa kaupaksi. Mutta sekö on ainoa ratkaisu, muuttaa kunnan kerrostaloon juoppojen kaveriksi jottei äidin tarvitse tehdä enää työtä jota vihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä me kokeneet hoitsut teemme yleensä lääkärinhommatkin. Tai siis "avustamme " lääkäriä. Eli kun keskellä yötä tulee m1 lähetteellä sekava henkilö, ja vastassa on 12-vuotias takapäivystäjä"lääkäri", jota pelottaa, ja joka ei ole koskaan nähnyt meidän asiakaskuntaamme, niin me hoitajat katsomme että lääkäri tekee oikeat päätökset. Sinänsä hassua, koska lääkärihän niistä ottaa vastuun, vaikka me sh:t päätämmekin mitä tehdään.
Lääkärin ei pitäisi antaa vastuutaan pois juuri siitä syystä, että on lopulta itse virkavastuussa toisin kuin hoitajat. Oikeudelliset seuraamukset ovat eri luokkaa, en itse antaisi muiden tulla huseeraamaan tontilleni. Toki tiimityötä tehdään, mutta kukin pysyköön lestissään.
Tämän takia on hassua kun hoitajat puhuvat "vastuustaan", mitä ei käytännössä oikeudellisesti ole. Eli voi ottaa osaa päätöksen tekoon jos joku kysyy, mutta mitään velvollisuutta ja oikeutta tähän ei ole, toisin kuin niillä joille siitä maksetaan. Miksi siitä pitäisi maksaa? Tästähän voi ja kannattaa myös kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä nuoriso työskentele kyseisillä aloilla ihan vaan rahoittaakseen opintojaan. Aika harva jää kaupanalalle tai ravintolan tarjoilijaksi.
Jaana Laitinen-Pesolan johdolla Tehy-hoitajia uunotettiin v2007 oikein kunnolla.
Suurlakon jälkeen Pj julisti hoitajien saavan tulevina lähivuosina kaikkiaan 30% liksan korotukset.
Kitarisat ulkona huusi hoitajalauma riemuaan, kun luulivat pääsevänsä ns hyväosaisten kastiin.
Noh, kuoppakorotukset sitten tulivatkin koko julkiselle sektorille ja tulevaisuuden korotukset unohdettiin. Loput hoiti inflaatio.
Käytännössä hoitajat eivät siis saaneet muuta, kuin indeksin verran "palkankorotusta"
Tämä mahalasku nolottaa Tehyä edelleen niin, ettei mitään lakko-uhkailua ole enää sen koommin tullut, vaan hoitajat ovat tyytyneet asemaansa alemmassa keskiluokassa
Niihin hommiin päätyvät juuri ne "kutsumusammatti"-naiset, jotka eivät osaa vaatia enempää. Minä en ikimaailmassa suostuisi tekemään omaa kevyttä toimistotyötäni, missä en ole edes kenestäkään tai edes juuri mistään vastuussa, alle 3k€ ja sekin olisi jo aivan helvetin huonosti.
Hoitajien ammatti on tyypillisesti sellainen, jossa lakkoilu on jokseenkin hankalaa. Mitä itse ajattelisit, jos lapsesi makaisi sairaalassa, tarvitsisi hoitoa ja hoitajat ilmoittaisivat, että sorry, nyt me mennään lakkoon? Hoitajien ongelma lakkoilun suhteen on se, että useimmilla heistä on tunteet ja omatunto.
Ettekö koskaan ole ihmetelleet, miksi kuorma-auton kuljettajalle maksetaan enemmän palkkaa kuin hoitajalle? Itse en ole hoitoalalla, enkä sinne menisi työn raskauden vuoksi, oli palkka mikä hyvänsä.
Maksakaa enemmän veroja, niin varmaan hoitajien palkkauskin saadaan kuntoon!
"Terveysasemien avosairaanhoidon lääkärivastaanottojen potilaista naisia oli 124 578 (59,7 %) ja miehiä 84 265 (40,3 %)"