Elämä Suomessa todella ankeaa
Onko arki muualla yhtä ankeaa kuin Suomessa? Mulla on kokemusta vain yhdestä pidemmästä ulkomailla olosta, muutama kk Ausseissa, ja koin, että olin paljon enemmän "elossa" siellä.
Suurin unelmani on ulkomaille muutto yli 5 vuodeksi, ehkä pysyvästi.
Lisäksi mua tympii Suomen neukkumeininki ja sosialismilla aivopestyt ihmiset. Juuri tyypillinen suomalaisuus, että iloisena maksetaan suuria veroja ja tykätään holhouksesta.
Elämä koostuu työstä, Suomen huonosta palkkatasosta, tylsistä vapaa-ajan mahdollisuuksista, ylikalliista asunnoista ja mökkeilystä.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Täällä sinä vain Suomessa opiskelet, mikset mennyt ulkomaille hankkimaan sitä koulutusta? Ei kun ainiin, monessa paikassa se on niin kallista. Suomessa kun ne suuret verot joista valitit mahdollistavat sinullekin koulutuksen halvalla...
Todella huvittavaa, että vanhempani maksoivat sika veroa, jotta sain koulutuksen suomessa. Parempi kun olisivat muuttaneet jo vuosikymmeniä sitten pois ja maksaneet vakuutukset muualle. Kyrsii tämä heidän ratkaisunsa. Tulivat siinä kouluttaneensa 7-8 muutakin kersaa, vaikkei ne omia olleetkaan - kiitos verojen. Kommunismi on sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Suomi on ihanteellinen paikka asua. Täällä on kaikki, mitä rakastan. Ja 99,9% kaikesta siitä, mitä haluan. Mulla on mielenkiintoinen ja hyväpalkkainen työ. Totta on, että maksan paljon veroja, mutta en valita. Ihan kiva, jos joku huonompiosainenkin saa särvintä leipänsä päälle siksi, että mä käyn töissä. Eipähän tarvitse erikseen tehdä mitään vapaaehtoistyötä. Täällä on mun kaikki rakkaat ihmiseni. Perheeni ja ystäväni. Täällä on tutut ja puolitutut. Yhteinen äidinkieli, jonka ansiosta on helppoa vitsailla sanallisesti.
Rakastan Suomen ilmastoa. Pidän neljästä vuodenajasta. Kesän helteet kestää ihan hyvin, kun tietää, ettei ne kestä kuukausia. Samoin talvipakkaset. Olen sielultani suomalainen ja syksyn tullen osaan alkaa nauttia pimenevistä illoista ja viilenevästä säästä. Elokuun rapujuhlista ystävien kanssa. Syksyn väriloistosta. Säilön kurkkuja, punajuuria, teen omenahilloja, mehustan jne kuten esiäitini aikoinaan. Ja talven tullen taas rakastan lunta, sinimustaa tähtitaivasta pakkasyönä. Lumienkeleiden tekemistä hankeen. Joulua. Vuodenvaihteen jälkeen alkaa siemenluetteloiden plaraaminen ja miettiminen, mitä pihaan ja parvekkeelle tänä vuonna kasvattaisi. Kevään tullen leskenlehdet ja sinivuokot saa mut lähes riehakkaaksi ja juhannus laiturinnokassa hiljaisuudessa on yksi parhaita asioita, mitä tiedän. Mun juureni ovat niin syvällä tässä maassa, että en ole koskaan haaveillut lähteväni täältä pois.
Ymmärrän silti, ettei elämä Suomessa sovi kaikille. Kannattaa lähteä, jos siltä tuntuu.
Ymmärtänet varmaan että melkein kaikilla ihmisillä synnyinmaasta riippumatta on ystävät ja sukulaiset siellä synnyinmaassa. Sillä erolla että se ei ole ankea paikka.
Ja tuskin kenelläkään on mitään neljää vuodenaikaa vastaan, mutta sen talven ei tarvitsisi olla puolet vuodesta kuten Suomessa. Neljä tasaista vuodenaikaa kuten etelämpänä Euroopassa on paras.
Talvi ei kestä Suomessakaan puolta vuotta, onko edes neljää kuukautta lunta maassa. Täällähän on sietämättömän valoisaa puolet vuodesta, myös liian kuumaa on monta kuukautta.
Suosittelen lahtemaan ulkomaille ja unohtamaan suomen ankeuden ja kuinka "kaikki on taalla niin hyvin, eksoottinen rantasade keskella kesaa, elakkeet maanmainiot ja vakuutuksia". Olen asunut viisi vuotta ulkomailla ja joka kerta kun joudun puhumaan puhelimessa aidin tai muun perheen kanssa, niin masennun syvasti siita ankeudesta joka paistaa jopa sen puhelun lapi! Kaikki on niin hyvin siella, mutta miksi kuulostavat niin masentuneilta ja ankeilta jankatessaan samaa 😂 kaikki ulkomailla on *askaa ne sanoo. Eivat ole edes lomamatkoilla kayneet, joten mista tietaisivat? Mulla on vakuutukset, elakkeet, kolme kertaa isompi palkka mita ikina suomessa saisin alaltani, taysin ilmainen terveydenhuolto, laakarinkaynnit ja laakkeet. Kaikki nama mainitut on oikeasti paremmin taalla, mutta suomalaiset ummistaa silmansa ja passiivisagressiivisesti kommentoivat joka asian. Lahetan viestin aidilleni :"kaunis aurinkoinen paiva taalla ja olen menossa *jonnekin *" taallapa ois pilvista, eipahan tarvitsisi aurinkosuojaa, on vastaus. Tai kun kerroin kihloista, no olihan se ainakin kun et enaa mikaan nuori ole (26.....). Kukaan taalla ei kommentoisi noin torkeasti, ehka vihamiehelle! En edes valita ovatko ihmiset taalla ulkomailla pinnallisia ja esittavat vain mukavaa (tamakin on mita suomalaiset sanovat aina kun on small talk, sehan ei pysty olla hyva asia vaan pinnalista) , se vain tuntuu paremmalta kuin torkeys. En halua vihata suomea, mutta jotkut tekevat sen vaikeaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lait ja säännöt ovat ihan ok. Ja erityisesti se, että pääsääntöisesti me suomalaiset haluamme noudattaa niitä. Tekee elämän paljon helpommaksi. Just pari päivää sitten katsoin jonkun dokumentin, missä jenkkiläisellä miehellä oli mieletön asearsenaali ja hän istui kiväärin kanssa asuntovaununsa edessä valmiina puolustamaan omaisuuttaan. Voi hemmetti: ASUNTOVAUNUN!!! Siinäpä oikein unelmaelämä istua haulikon kanssa puolustamassa kälystä asuntovaunuaan. Ja tämä mies vielä koki olevansa vapaa. Mun käsitykseni vapaudesta on hieman toisenlainen. Mulle vapautta on, että mun ei tarvitse asua asuntovaunussa eikä mun tarvitse istua haulikko kädessä omalla pihallani.
Joka paikkaan ja elämän alueelle ulottova kansalaisten kyttääminen joka tukahduttaa kaiken omaehtoisen toimminan. Suomalainen ei todella ymmärrä mitä on yksilönvapaus tai että ihmisellä voi olla luonnollisia oikeuksia jotka eivät ole mikään valtion lahja tai riippuvaisia valtiosta. Suomalaistet on kasvatettu kollektiiviseen uskoon että ihmisellä ei ole luonnostaan mitään oikeuksia. Suomalaiset menestytarinat ovat ihme sillä ne ovat syntyneet valtiosta riippumatta eivät sen ansiosta.
Pitää paikkansa - suomalaiset on nimenomaan kasvatettu siten (valtion toimesta), että he eivät todella ymmärrä yksilönvapautta, kuten se ymmärretään mm. Eu-maissa.
Tuosta normista poikkeavia pidetään epäilyttävinä noiden aivopestyjen "kunnon" kansalaisten toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei tymmi Suomessa mikään muu kuin TALVIAJAN PIMEYS. Se on ihan kammottavaa!
Mielestäni Suomessa on asiat pääosin tosi hyvin, on puhdasta luontoa, hyvä koulutus, turvallinen maa. Tykkään suomalaisista ihmisistä jne.
Mutta tuo kuukausikaupalla kestävä säkkipimeys on yksinkertaisesti niin hirveän väsyttävää, ankeaa ja masentavaa, että harkitsen vakavissani muuttoa ulkomaille kunhan valmistun yliopistosta.
Olen väsynyt olemaan väsynyt puolet vuodesta jokaikinen vuosi.
Minua taas häiritsee puolet vuodesta kestävä kammottava valoisuus, myöskin kesän kuumuus on inhottavaa. Syksy ja talvi ovat parasta aikaa elämässäni.
Asuin pari vuotta Italiassa ja nautin joka ikisestä päivästä.
Suomeen palattua masennuin pahasti. Suomalaiset eivät osaa "elää". Täällä arvostetaan runoutta ja huonoa laatua ja halpakauppoja
Onhan se elämä varmaan ankeaa jos ei ole kunnon koulutusta ja sen suomaa varakkuutta, sivistystä, elintasoa ja vapautta tehdä mitä haluaa. Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä suurimmat Suomesta vinkuja ja valittajat eivät ole olleet ulkomailla muuta kuin aurinkorantalöhölomilla. :D Ei mitään hajua siitä, miten "ah-niin-ihanaa" se normaali arki normaalille ei niin hyvätuloiselle siellä onkaan...
Olen ulkomailla jo vuosikymmenen viihtynyt erinomaisesti normaalituloisena, oikeastaan köyhänä (olen melkein nelikymppinen ja säästössä on 1000e). Kerro ihmeessä mitä se normaali arki on, mikä hetkenä minä hyvänsä iskee kasvoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Suomi on ihanteellinen paikka asua. Täällä on kaikki, mitä rakastan. Ja 99,9% kaikesta siitä, mitä haluan. Mulla on mielenkiintoinen ja hyväpalkkainen työ. Totta on, että maksan paljon veroja, mutta en valita. Ihan kiva, jos joku huonompiosainenkin saa särvintä leipänsä päälle siksi, että mä käyn töissä. Eipähän tarvitse erikseen tehdä mitään vapaaehtoistyötä. Täällä on mun kaikki rakkaat ihmiseni. Perheeni ja ystäväni. Täällä on tutut ja puolitutut. Yhteinen äidinkieli, jonka ansiosta on helppoa vitsailla sanallisesti.
Rakastan Suomen ilmastoa. Pidän neljästä vuodenajasta. Kesän helteet kestää ihan hyvin, kun tietää, ettei ne kestä kuukausia. Samoin talvipakkaset. Olen sielultani suomalainen ja syksyn tullen osaan alkaa nauttia pimenevistä illoista ja viilenevästä säästä. Elokuun rapujuhlista ystävien kanssa. Syksyn väriloistosta. Säilön kurkkuja, punajuuria, teen omenahilloja, mehustan jne kuten esiäitini aikoinaan. Ja talven tullen taas rakastan lunta, sinimustaa tähtitaivasta pakkasyönä. Lumienkeleiden tekemistä hankeen. Joulua. Vuodenvaihteen jälkeen alkaa siemenluetteloiden plaraaminen ja miettiminen, mitä pihaan ja parvekkeelle tänä vuonna kasvattaisi. Kevään tullen leskenlehdet ja sinivuokot saa mut lähes riehakkaaksi ja juhannus laiturinnokassa hiljaisuudessa on yksi parhaita asioita, mitä tiedän. Mun juureni ovat niin syvällä tässä maassa, että en ole koskaan haaveillut lähteväni täältä pois.
Ymmärrän silti, ettei elämä Suomessa sovi kaikille. Kannattaa lähteä, jos siltä tuntuu.
Ymmärtänet varmaan että melkein kaikilla ihmisillä synnyinmaasta riippumatta on ystävät ja sukulaiset siellä synnyinmaassa. Sillä erolla että se ei ole ankea paikka.
Ja tuskin kenelläkään on mitään neljää vuodenaikaa vastaan, mutta sen talven ei tarvitsisi olla puolet vuodesta kuten Suomessa. Neljä tasaista vuodenaikaa kuten etelämpänä Euroopassa on paras.
Talvi ei kestä Suomessakaan puolta vuotta, onko edes neljää kuukautta lunta maassa. Täällähän on sietämättömän valoisaa puolet vuodesta, myös liian kuumaa on monta kuukautta.
Jopa Espoossa laitetaan hulluille ukoille latu marraskuussa ja hiihtokausi loppuu vasta vappuun.
Kyllä talvi kestää väh puoli vuotta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Suomessa on asiat pääosin tosi hyvin, on puhdasta luontoa, hyvä koulutus, turvallinen maa. Tykkään suomalaisista ihmisistä jne.
Mutta tuo kuukausikaupalla kestävä säkkipimeys on yksinkertaisesti niin hirveän väsyttävää, ankeaa ja masentavaa, että harkitsen vakavissani muuttoa ulkomaille kunhan valmistun yliopistosta.
Minua taas häiritsee puolet vuodesta kestävä kammottava valoisuus, myöskin kesän kuumuus on inhottavaa. Syksy ja talvi ovat parasta aikaa elämässäni.
Muuta h u l l u Siperiaan!
Vierailija kirjoitti:
Asuin pari vuotta Italiassa ja nautin joka ikisestä päivästä.
Suomeen palattua masennuin pahasti. Suomalaiset eivät osaa "elää". Täällä arvostetaan runoutta ja huonoa laatua ja halpakauppoja
Runoutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla - Länsi-Euroopassa ainakin - on vähemmän virkamiesholhousta kansaa kohtaan, Suomessa tästä virkamiesholhouksesta hyviä osoituksia on alkoholi, sähkötupakka, nuuska, soihdut (jalkapallofanien, kentän ulkopuolellakin) kannabis ym.. Suomessa otetaan kaikki aina niin tosissaan, sekä kirjaimellisesti, ja ollaan kuin jokin fundamentalisti uskovaisyhteisö; nollatoleranssi sille tai tälle, muuten saat syövän, etkä pysty elämään 100-vuotiaaksi iloista "selibaatti-elämää" ja elämäsi on kauheaa, kun et mennyt ysiltä nukkumaan ja poltit pari tupakkaakin. Päälle vielä rypsiöljyä ja margariinia, jotta varmasti elät 100 vuotiaaksi! Ja ulkomailta et saa tilata alkoholia, sähkötupakan nikotiinia, sähkötupakkalaitteita, tupakkaa, nuuskaa, et saada verottomasti autoa ym..
Esim. ruotsalaiset saavat tilata tupakkatuotteita + sähkötupakat muista Eu-maista netin kautta, kunhan maksavat verot. Holhousvaltio Suomessa täysin kiellettyä - perustellaan yhteisellä tahdolla, turvallisuudella ja terveydellä, soraääniä "ei ole" - me Suomessa vain "olemme tälläisiä", että ei meillä kukaan halua, että netistä saisi VAPAASTI tilata - me olemme virkamiesvaltio, eikä meillä haluta sellaisia vapauksia, kun kyseessä on meidän turvallisuus! Uskomme virkamiehiämme, he tietävät parhaamme, siksi emme halua oikeutta päättää itse edes tupakan tilaamisesta netistä. Näennäisesti kukaan ei vastustakaan tätä holhousta, koska mediassa vastustusta ei näy, käytäntö on kuitenkin toinen.
Suomi moralisoi usein muita valtioita ihmisten vapauden rajoittamisesta ja oikeusvaltion periaatteiden rikkomisesta, silti Suomi on itse mitä pahin opportunistinen rusinat pullasta Eu:ssa -periaatteella kansalaisiaan rajoittava ja perustuslakiaan rikkova valtio, jossa mm. Tulli toimii mielivaltaisesti vastoin lakia takavarikoimalla mm. tilattuja alkoholeja.
Tuntuu pieniltä jutuilta, mutta periaatteellisella tasolla tärkeitä asioita, jotka osoittavat, että Suomessa valta on virkamiehillä, ei kansalla. Osoittaa myös sen, että Suomi on valmis rikkomaan perustuslakiaan (=viranomaisten toiminnan tulee perustua vain lakiin, ei mielivaltaan) tarpeen tullen, kun virkamiesten valta on uhattuna.
Erinomaisesti kiteytetty noinkin lyhyeen muotoon. Tätä kyttäys-holhoustoimintaa olen ihmetellyt teini-iästä saakka ja hämmästyttävän moni kansalainen kannattaa sitä, niin hyvin se aivopesu on mennyt perille, että he eivät kyseenalaista yhtään mitään.
Jep... Mukavaa viikonloppua kaikille, mä lähden puistoon grillaamaan, koska täällä on sallittua tuoda pikkugrilli mukanaan tai käyttää vaikka parvekkeella tai sisäpihalla. Matkalla ostan tuliaisjuomat 24h kaupasta, jossa siis myös alkoholia voi ostaa vaikka keskellä yötä, koska ei ole mitään syytä rajoittaa sitä. Änkyräkännejä ei silti meidän porukasta vedä kukaan. Huomenna ajattelin hypätä junaan, 2h matka kylään, jossa on kukkulalla ihana linna, maksaa kolmisen euroa. Junassa voi korkata oman oluen niin halutessaan. Kukaan ei myöskään katso pahasti vaikka olisi lapsiakin mukana. Nauretaan ja nautitaan elämästä, oli sitten Suomessa tai täällä jossain muualla :).
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on ankeutus. Rajoitetaan, vähennetään, poistetaan, säännellään.
Miten olisi runsautus? Aloitetaan kahvila-ravintolatoiminnan järkyttävästä kontrolloinnista niin saadaan elämää katutason, sitä halpaa ihanaa katukuppiloissa istuskelua jota byrokraatit itsekin lomilla ulkomailta hakevat.
Eihän tuollainen ole mahdollista, sillä tuohan edellyttäisi mm. verotuksen huomattavaa normalisoimista ja sellainen ei tule kysymykseenkään.
Suomessa eläminen vaatii ihan tietynlaista luonnetta. Rauhallisuutta ja tyytyväisyyttä. Sitä, ettei koko ajan haaveile kaikesta sellaisesta, mitä ei vielä ole tai mitä ei ole edes mahdollista saavuttaa. Ihmiset, joiden elämässä pitää koko ajan tapahtua jotain, pitää olla paljon sosiaalista kanssakäymistä ja hulabaloota, takuulla ahdistuvat Suomessa. Ne taas, jotka viihtyvät hyvin itsekseen tai korkeintaan läheisten ja ystävien seurassa, eivät edes kaipaa yhteispippaloita sen paremmin naapureiden kuin työkavereidenkaan kanssa.
Vuodenajat ovat monelle haaste. Valoisan ajan lyheneminen aiheuttaa väsymystä. Jos marraskuussa yrittää olla yhtä energinen ja aktiivinen kuin kesäkuussa, voi tulla ongelmia. Kun ei jaksa. Väsyttää, masentaa ja ahdistaa. Pitäisi tehdä sitä ja pitäisi tehdä tätä. Jos taas oivaltaa asian toisin, ei marraskuussa tarvitsekaan olla energinen. Voi kuunnella omaa kehoaan, vähentään ihmisten tapaamista, nauttia pimeydestä ja hiljaisuudesta. Rittää, että jaksaa käydä töissä. Joillain meistä on mahdollisuus lyhentää työaikaa talvisin.
Parinkymmenen vuoden ajan yritin elää kuin aina olisi kesä ja valoisaa. Kokeilin vitamiineja, hivenaineita, kofeiinitabletteja, energiajuomia, kirkasvalolamppuja ja ties mitä. Eihän se onnistunut. Sitten annoin periksi ja nykyisin nautin syksyistä. Kun luonto painuu talviunille, voin minäkin painua. Pimeään vuodenaikaan nukun enemmän kuin valoisaan. Kevään tullen aktivoidun jälleen. Kun olen mukauttanut oman elämäni luonnon kiertokulkuun, olen päässyt eroon kaikesta stressistä. Koen elämäni antoisaksi ja mukavaksi, vaikka en enää olekaan suuna päänä joka paikassa vuodenajasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä varmaan ankeaa jos ei ole kunnon koulutusta ja sen suomaa varakkuutta, sivistystä, elintasoa ja vapautta tehdä mitä haluaa. Niin makaa kuin petaa.
Ei ole kyse tästä. Elämäni on vakaata ja taloudellisesti turvattua. Mitään ei puutu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten vakuutukset siellä ulkomaiden ihanuudessa. Esim. jos joudut jenkeissä sairaalaan tehohoitoon ilman vakuutusta, se maksaa 11000 dollaria per päivä omasta pussistasi...
Ensiapu avoin kaikille. Ja vakuutushan tulee työnantajan puolesta jo. Oikeastiko luulet että siellä kauheissa jenkeissä ihmiset itse maksavat sairaalalaskut? Ja hoidon taso monesti korkeampi kuin täällä.
Jos USAssa köyhä ja vakuutukseton joutuu vaikka onnettomuuteen, niin mitä hänelle tapahtuu? Viedäänkö hänet piipaa-autolla hoitoa saamaan, vaan kuskataanko kaatopaikalle? Tai jos vakuutukseton sairastuu, niin mitä hänelle tapahtuu, jos hoitoa menee etsimään? Suomessa on niin oudot käsitykset USAn systeemistä, ja ihmettelen kovasti, että mistä tätä outoa tietämystä oikein saadaan. Toki maahan, jossa on reilusti yli 300 milj. asukasta, mahtuu surullisia ihmiskohtaloita, mutta yleensä niihin on muu syy kuin terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta h u l l u Siperiaan!
Siellä on ainakin yhtä valoisaa ja kesäisin kammottavia helteitä, kuten täällä Suomessakin. Talvisin siellä voisi ehkä ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa Espoossa laitetaan hulluille ukoille latu marraskuussa ja hiihtokausi loppuu vasta vappuun.
Kyllä talvi kestää väh puoli vuotta!!!
Ei kestä edelleenkään.