Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä Suomessa todella ankeaa

Vierailija
13.06.2019 |

Onko arki muualla yhtä ankeaa kuin Suomessa? Mulla on kokemusta vain yhdestä pidemmästä ulkomailla olosta, muutama kk Ausseissa, ja koin, että olin paljon enemmän "elossa" siellä.
Suurin unelmani on ulkomaille muutto yli 5 vuodeksi, ehkä pysyvästi.

Lisäksi mua tympii Suomen neukkumeininki ja sosialismilla aivopestyt ihmiset. Juuri tyypillinen suomalaisuus, että iloisena maksetaan suuria veroja ja tykätään holhouksesta.

Elämä koostuu työstä, Suomen huonosta palkkatasosta, tylsistä vapaa-ajan mahdollisuuksista, ylikalliista asunnoista ja mökkeilystä.

Kommentit (239)

Vierailija
161/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä jossain ihanassa paratiisissa asuvat ihmiset eivät kerro missä he asuvat?

Minä kerroin. Tsekissä.

Joo. Olitkin melkein ainoa ja arvostin sitä. Halusin tietää, missä nämä paratiisit ovat, jotta voisin itse pohtia kannattaako sinne muuttaa?

Miten palkkasi voi olla paljon parempi kuin Suomessa, kun yleinen palkkataso Tsekeissä on paljon alhaisempi kuin Suomessa? Mitä teet siellä? Ja osaatko tsekkiä vai oletko töissä englannin kielisessä firmassa? Miten päädyit Tsekkiin?

Onko Tsekissä sama homma sairasloman kanssa kuin Slovakiassa ja Italiassa? Eli jos joudut olemaan pidemmällä sairaslomalla, esim leikkauksen takia, joudut olemaan kotona tiettyihin aikoihin, koska vakuutusyhtiön edustaja voi käydä tarkastamassa, että olet oikeasti toipumassa?

Palkka ei ole parempi, mutta suhteessa Suomeen pystyn ostamaan enemmän asioita, joista saan iloa (ruoka, juoma, elokuvat, junaliput, kirjat, konsertit jne). Tosin olen kyllä saanut hyvän työn eli palkkani on täkäläistä keskitasoa parempi. Olen toimistorotta ja teen työtä suomeksi ja englanniksi. Tsekkiä osaan arkipäivän tasolla.

Ja joo periaatteessa täällä on mahdollisuus tarkistukseen, tyyliin 10-16 tms. välillä vakuutusyhtiön edustaja saattaa tulla vierailulle. Mutta olen ollut pitkällä sairauslomalla eikä kukaan tullut kylään. Harmi, olisin tarjonnut kahvit :D. Se on ihan hyvä systeemi, nimittäin onpahan ollut tapauksia, että "sairauslomalalainen" onkin ollut ulkomailla lomalla...

Kiitos vastauksesta.

Mitä kautta löysit työpaikkasi? Haitko vaan joltain kansainvälisiltä työpaikkasivuilta? Onko sinulla joku asiantuntijatyö vai esimerkiksi kirjanpitäjätyyppistä työtä. Itse olen taloushallintapuolella töissä ja jotenkin minun on vaikea ajatella lähteväni tällaisella työkokemuksella ulkomaille. Tuntuu, että pitäisi olla joku erityisosaaja tai korkeastikoulutettu.

No, Prahan työttömyysprosentti on 1% :D. Eli täällä yritykset tappelevat työntekijöistä, harvemmin hakija taistelee 100 muun hakijan kanssa yhdestä paikasta. 

Jos osaa suomea, ruotsia, saksaa, ranskaa, italiaa jne. löytää töitä lähes varmasti myös ilman kyseisen alan koulutusta ja kokemusta. Esimerkiksi juuri taloushallintoon, kirjanpitoon, Accounts Receivable/Payable, sekä tietenkin suomenkieliseen asiakaspalveluun pääsee todennäköisesti melko nopealla aikataululla maahantulon jälkeen, etenkin jos sitä kokemusta vieläpä on.

Täällä on rekryfirmoja jotka soittelevat järjestelmällisesti LinkedIn-profiilien perusteella ja yrittävät värvätä töihin. Löysin siis työpaikkani tekemättä muuta kuin avaamalla kyseisen sivuston :). Samoin on käynyt usealle kaverille. 

Toki ei tämä mikään täydellinen ihmemaa ole, en nyt todellakaan halua jättää sellaista kuvaa että kaikki sujuu kuin tanssi. Kyllä täällä on kurjuuttakin ja perustsekkipalkalla voi olla vaikea elää (esim. 800e/kk) kun asuntojen hinnatkin ovat räjähtäneet viidessä vuodessa (v. 2014 yksiöt 300-400, nyt 500-600e/kk, kaksioista pyydetään keskusta-alueilla jopa 1000e). Mutta ulkomaalaisena saa parempaa palkkaa ja yleensä nämä asiat tuppaavat järjestymään. Tai ainakin niin minulle on käynyt.

Saat Tsekin kuulostamaan kyllä todella hyvältä. :D Täytyypä katsella miltä siellä näyttää. Jos sinulle tulee mieleen mitään lisää, niin kerro toki.

Olen itse asunut opiskelujen takia useita vuosia Skotlannissa, joten minulla on ihan oikeaa kokemusta ulkomailla asumisesta ja tiedän, että jokaisessa maassa on huonot puolensa.

Vierailija
162/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomi ole tylsä.. Kyse on siitä että _sinä_ olet liian tylsä keksiäksesi mielenkiintoista tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on pitkälti sellaista mitä siitä itse tekee. Suurin vika ja ongelma löytyy peiliin katsomalla.

Tiedän, mutta olisinko onnellisempi ja tyytyväisempi jossain muussa ympäristössä, kuin Suomessa?

Tietenkin arki tulee ulkomaillakin vastaan.

AP

Ongelmasi on itsessäsi, et sinä sitä pakoon pääse missään.

Ap tässä, tosi kivasti tullut kommentteja.

En usko näin. Koen, ettei Suomi tarjoa mulle sitä, mitä haluan.

Mun subjektiivinen mielipide on, että tämä on tylsä maa, enkä tykkää Suomen politiikasta.

Asiat, jotka moni mainitsee täällä toimiviksi, ei ole mun prioriteettilistan kärjessä.

Miinusta, että tänne jäisi ystävät ja perhe.

Ap

Jos Suomen politiikka ei miellytä, tarkoittaako se, että pyrit johonkin epädemokraattiseen maahan vai mitä etsit?

Mitkä ovat muut ongelmasi miksi Suomi ei käy?

Vierailija
164/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat esimerkkimaani ovat ainakin saksa, itävalta, Sveitsi, hollanti, Luxemburg, tanska, norja. Esimerkkejä on mielestäni vähän turha antaa siksi kun "paremmuus" pätee suurimpaan osaan keskieuroopan maista. Jostain syystä suomettujat haluavat kuitenkin aina verrata johonkin kehitysmaihin kuten Afrikan maat tai USA.

Vierailija
165/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat esimerkkimaani ovat ainakin saksa, itävalta, Sveitsi, hollanti, Luxemburg, tanska, norja. Esimerkkejä on mielestäni vähän turha antaa siksi kun "paremmuus" pätee suurimpaan osaan keskieuroopan maista. Jostain syystä suomettujat haluavat kuitenkin aina verrata johonkin kehitysmaihin kuten Afrikan maat tai USA.

Eiköhän se mikä on parempi ole hyvin subjektiivinen asia ja tilannekohtaista. Monissa kehitysmaissa voi päästä hyväänkin duuniin, koska on valkoinen ja koulutettu Euroopassa.

Toisaalta siellä yrittäjäksi rupeaminen voi olla helpompaa. Monilla uusilla aloilla voi perustaa yrityksen ja olla pian miljonääri. Täytyy muistaa että useissa Afrikan maissa talous kasvaa paljon nopeammin kuin USA:ssa tai Euroopassa.

Vierailija
166/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mielestäni hyvä ratkaisu. Matalan veroasteen maita on joka puolella, joten lähtekää mieluummin valitsemaanne paikkaan, älkääkä yrittäkö pilata hyvinvointivaltiota Pohjoismaissa. Peukku aloittajalle, ja mikäli mahdollista, ota niin monta kokkaria mukaasi kuin saat. :)

Ketkä teille vasureille verotulot tienaa, jos täältä kaikki hyväpalkkaiset oikeat veronmaksajat lähtee?

Vierailija
167/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mielestäni hyvä ratkaisu. Matalan veroasteen maita on joka puolella, joten lähtekää mieluummin valitsemaanne paikkaan, älkääkä yrittäkö pilata hyvinvointivaltiota Pohjoismaissa. Peukku aloittajalle, ja mikäli mahdollista, ota niin monta kokkaria mukaasi kuin saat. :)

Ketkä teille vasureille verotulot tienaa, jos täältä kaikki hyväpalkkaiset oikeat veronmaksajat lähtee?

Älä siitä huolehdi, muuta vaan äkkiä pois. Kyl me pärjätään ilman sun roposia.

Vierailija
168/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kaikilla mittareilla maailman paras maa matkailla, olla ja asua.  Minä en koskaan enää tule astumaan tämän maan rajojen ulkopuolelle, mistään syystä. En edes ahvenanmaalle. Mitä kauempana olen käynyt sitä paskemmaksi on asiat aina muuttuneet. 

Muuttakaa vain pois täältä valittamasta.

Mikä estää?

Vierailija
169/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten vakuutukset siellä ulkomaiden ihanuudessa. Esim. jos joudut jenkeissä sairaalaan tehohoitoon ilman vakuutusta, se maksaa 11000 dollaria per päivä omasta pussistasi...

Vuoden palkallani voisin maata kokonaiset kaksi päivää teholla Yhdysvalloissa. :D

Vierailija
170/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä jossain ihanassa paratiisissa asuvat ihmiset eivät kerro missä he asuvat?

Minä kerroin. Tsekissä.

Joo. Olitkin melkein ainoa ja arvostin sitä. Halusin tietää, missä nämä paratiisit ovat, jotta voisin itse pohtia kannattaako sinne muuttaa?

Miten palkkasi voi olla paljon parempi kuin Suomessa, kun yleinen palkkataso Tsekeissä on paljon alhaisempi kuin Suomessa? Mitä teet siellä? Ja osaatko tsekkiä vai oletko töissä englannin kielisessä firmassa? Miten päädyit Tsekkiin?

Onko Tsekissä sama homma sairasloman kanssa kuin Slovakiassa ja Italiassa? Eli jos joudut olemaan pidemmällä sairaslomalla, esim leikkauksen takia, joudut olemaan kotona tiettyihin aikoihin, koska vakuutusyhtiön edustaja voi käydä tarkastamassa, että olet oikeasti toipumassa?

Palkka ei ole parempi, mutta suhteessa Suomeen pystyn ostamaan enemmän asioita, joista saan iloa (ruoka, juoma, elokuvat, junaliput, kirjat, konsertit jne). Tosin olen kyllä saanut hyvän työn eli palkkani on täkäläistä keskitasoa parempi. Olen toimistorotta ja teen työtä suomeksi ja englanniksi. Tsekkiä osaan arkipäivän tasolla.

Ja joo periaatteessa täällä on mahdollisuus tarkistukseen, tyyliin 10-16 tms. välillä vakuutusyhtiön edustaja saattaa tulla vierailulle. Mutta olen ollut pitkällä sairauslomalla eikä kukaan tullut kylään. Harmi, olisin tarjonnut kahvit :D. Se on ihan hyvä systeemi, nimittäin onpahan ollut tapauksia, että "sairauslomalalainen" onkin ollut ulkomailla lomalla...

Kiitos vastauksesta.

Mitä kautta löysit työpaikkasi? Haitko vaan joltain kansainvälisiltä työpaikkasivuilta? Onko sinulla joku asiantuntijatyö vai esimerkiksi kirjanpitäjätyyppistä työtä. Itse olen taloushallintapuolella töissä ja jotenkin minun on vaikea ajatella lähteväni tällaisella työkokemuksella ulkomaille. Tuntuu, että pitäisi olla joku erityisosaaja tai korkeastikoulutettu.

No, Prahan työttömyysprosentti on 1% :D. Eli täällä yritykset tappelevat työntekijöistä, harvemmin hakija taistelee 100 muun hakijan kanssa yhdestä paikasta. 

Jos osaa suomea, ruotsia, saksaa, ranskaa, italiaa jne. löytää töitä lähes varmasti myös ilman kyseisen alan koulutusta ja kokemusta. Esimerkiksi juuri taloushallintoon, kirjanpitoon, Accounts Receivable/Payable, sekä tietenkin suomenkieliseen asiakaspalveluun pääsee todennäköisesti melko nopealla aikataululla maahantulon jälkeen, etenkin jos sitä kokemusta vieläpä on.

Täällä on rekryfirmoja jotka soittelevat järjestelmällisesti LinkedIn-profiilien perusteella ja yrittävät värvätä töihin. Löysin siis työpaikkani tekemättä muuta kuin avaamalla kyseisen sivuston :). Samoin on käynyt usealle kaverille. 

Toki ei tämä mikään täydellinen ihmemaa ole, en nyt todellakaan halua jättää sellaista kuvaa että kaikki sujuu kuin tanssi. Kyllä täällä on kurjuuttakin ja perustsekkipalkalla voi olla vaikea elää (esim. 800e/kk) kun asuntojen hinnatkin ovat räjähtäneet viidessä vuodessa (v. 2014 yksiöt 300-400, nyt 500-600e/kk, kaksioista pyydetään keskusta-alueilla jopa 1000e). Mutta ulkomaalaisena saa parempaa palkkaa ja yleensä nämä asiat tuppaavat järjestymään. Tai ainakin niin minulle on käynyt.

Saat Tsekin kuulostamaan kyllä todella hyvältä. :D Täytyypä katsella miltä siellä näyttää. Jos sinulle tulee mieleen mitään lisää, niin kerro toki.

Olen itse asunut opiskelujen takia useita vuosia Skotlannissa, joten minulla on ihan oikeaa kokemusta ulkomailla asumisesta ja tiedän, että jokaisessa maassa on huonot puolensa.

No jos kerron vähän huonojakin puolia? :D Ettei mene pelkäksi kehumiseksi. Byrokratiaa nämä tosiaan rakastavat, kaiken maailman leimat ja lomakkeet on ihania. Ulkomaalaispoliisi ei tietenkään puhu englantia...  

Ja tosiaan kaupassa sulle voidaan huutaa ihan mistä syystä tahansa. Siis ihan kovaan ääneen närkästyneenä moittia! Esim. jos et muista punnita hedelmää (koska omg jono viivästyy ainakin minuutin). Tai on vain iso seteli maksuvälineenä (koska hän joutuu antamaan vaihtorahoja). Tai jos kysyt jotain (koska keskeytät myyjien juorukerhon). Mutta nämäkin tapaukset vähenevät koko ajan, raha alkaa pikkuhiljaa ratkaista täälläkin, joten nuorempi polvi ymmärtää jo asiakaspalvelun päälle.

Posti on myös ihan käsittämätön laitos täällä. Posti jaetaan nimen eikä osoitteen mukaan. Eli jos postiluukussa lukee Matti Virtanen, niin kirje nimellä Matti Juhani Virtanen tai edes Mister Virtanen ei välttämättä tule perille :D. Koska eihän kyseessä ole sama henkilö! Lisäksi postissa saattaa joutua tappelemaan paketin noudosta, koska selvästihän Juha on naisen nimi ja sinä olet mies, tai Pirkko on miehen nimi ja sinähän olet nainen. 

Ravintoloissa (eli edelleen asiakaspalvelupaikka) saattaa vieläkin olla turistihuijauksia ihan pahimmissa rysissä keskustassa. Esim. ulkomaailaisen laskuun lisätään olut jota ei juotu, tai menussa olikin lounashinta mutta sinulta veloitetaan enemmän. Markkinoilla jokunen myyjä saattaa yrittää antaa rahasta väärin takaisin. Mutta nämäkin harvenevat koko ajan koska maine kyllä kiirii netissä nopeasti.

Niin ja taksia ei saa koskaan ottaa kadulta, vaan se pitää tilata luotettavalta firmalta. Muuten voi tulla yllätyksiä... Taksikuskit protestoivat täällä usein Uberia yms. vastaan, mutta mitäs nyhtävät turistelta triplahintoja!?

Keskustassa on huhti-syyskuussa paljon tungosta, kun turistit parveilevat pällistelemässä - kieltämättä upeita - rakennuksia ja nähtävyyksiä. Ja suomea kuulee joka kerta kun vanhaan kaupunkiin menee, eli ei sitä pakoon pääse :D.

Noin, olikohan siinä pahimmat puolet täällä olossa... Ei siis mitään kovin dramaattista kuitenkaan, kuten noita monessa viesteissä maalailtuja mur hia, maanjäristyksiä, epidemioita, jne jne... :)

Vierailija
171/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Ei suomi ole tylsä.. Kyse on siitä että _sinä_ olet liian tylsä keksiäksesi mielenkiintoista tekemistä.

Miksei mulla koskaan ole tylsää ulkomailla? Eihän täällä Suomessa oo mitään elämää missään. Helsingissä ehkä vähän jotain. Ap

Vierailija
172/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin ihmisille elämä missä vaan on ankeaa.

Vierailija
173/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on pitkälti sellaista mitä siitä itse tekee. Suurin vika ja ongelma löytyy peiliin katsomalla.

Tiedän, mutta olisinko onnellisempi ja tyytyväisempi jossain muussa ympäristössä, kuin Suomessa?

Tietenkin arki tulee ulkomaillakin vastaan.

AP

aika moni on tullut maitojunalla takaisin Suomeen.

Tiedän tutun joka elää Espanjassa kolme kertaa matalammilla tuloilla kuin Suomessa eläisi, mutta elää sielä pääsääntöisesti vapaamielisemmän kannabislainsäädännön vuoksi ja ilmaston vuoksi. Hän on oikeasti onnellisempi, kun kukaan ei pidätä häntä ja ei jahtaa häntä ja ei ilmianna häntä, vaikka tulot putosi todella paljon.

Hän saa elää yksilönä vapaasti valtiossa. Yksilönvapaudet siis toteutuu Espanjassa.

Sana "maitojuna" kuvaa suomalaisia hyvin, en tiedä mitään muuta maata jossa olisi keksitty erikseen sana kuvaamaan ulkomaille muuttoa ja sieltä palaamista. Muualla ihmiset yksinkertaisesti muuttavat ja palaavat takaisin jos siltä tuntuu. Olisi mielenkiintoista tutkia mikä psykologian oikku suomalaisilla on tuossa takana.

Ei maitojuna-sanaa tuota varten keksitty. Ennen vanhaan maitotonkkia tuotiin junalla ja niihin saattoi myös hypätä kyytiin.

Maitojuna on vanhaa sotilasslangia, joka tarkoitti sitä, että upseerioppilas oli joutunut keskeyttämään opintonsa ja palaamaan epäonnistuneena takaisin varusmiesyksikköönsä. Sen merkitys on sittemmin laajentunut tarkoittamaan muutakin epäonnistumista. Löytyy wikipediasta tuolla sanalla hakemalla. Luulin että tuo sana on yleisesti tiedossa, mutta yleistietous on nykyään hataraa.

Vierailija
174/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten suomi olisi hyvä maa kun vaan saisi naiset vaihdettua täältä vaikka thaimaalaisiin, venäläisiin yms

Vierailija
175/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mättää ilmasto, ihmiset ja liian kaukana.

Vierailija
176/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Olen asunut pohjois-irlannissa, sveitsissä ja italiassa. Olemme nytkin pikapuoliin muuttamassa pois suomesta.

Sama. Suomi on onnela lähinnä saamapuolella oleville Kela-eläjille.

Vierailija
177/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä Suomessa on ihanaa.

Vierailija
178/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa. Täällä sinä vain Suomessa opiskelet, mikset mennyt ulkomaille hankkimaan sitä koulutusta? Ei kun ainiin, monessa paikassa se on niin kallista. Suomessa kun ne suuret verot joista valitit mahdollistavat sinullekin koulutuksen halvalla...

Vierailija
179/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä suurimmat Suomesta vinkuja ja valittajat eivät ole olleet ulkomailla muuta kuin aurinkorantalöhölomilla. :D Ei mitään hajua siitä, miten "ah-niin-ihanaa" se normaali arki normaalille ei niin  hyvätuloiselle siellä onkaan...

Vierailija
180/239 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla - Länsi-Euroopassa ainakin - on vähemmän virkamiesholhousta kansaa kohtaan, Suomessa tästä virkamiesholhouksesta hyviä osoituksia on alkoholi, sähkötupakka, nuuska, soihdut (jalkapallofanien, kentän ulkopuolellakin) kannabis ym.. Suomessa otetaan kaikki aina niin tosissaan, sekä kirjaimellisesti, ja ollaan kuin jokin fundamentalisti uskovaisyhteisö; nollatoleranssi sille tai tälle, muuten saat syövän, etkä pysty elämään 100-vuotiaaksi iloista "selibaatti-elämää" ja elämäsi on kauheaa, kun et mennyt ysiltä nukkumaan ja poltit pari tupakkaakin. Päälle vielä rypsiöljyä ja margariinia, jotta varmasti elät 100 vuotiaaksi! Ja ulkomailta et saa tilata alkoholia, sähkötupakan nikotiinia, sähkötupakkalaitteita, tupakkaa, nuuskaa, et saada verottomasti autoa ym..

Esim. ruotsalaiset saavat tilata tupakkatuotteita + sähkötupakat muista Eu-maista netin kautta, kunhan maksavat verot. Holhousvaltio Suomessa täysin kiellettyä - perustellaan yhteisellä tahdolla, turvallisuudella ja terveydellä, soraääniä "ei ole" - me Suomessa vain "olemme tälläisiä", että ei meillä kukaan halua, että netistä saisi VAPAASTI tilata - me olemme virkamiesvaltio, eikä meillä haluta sellaisia vapauksia, kun kyseessä on meidän turvallisuus! Uskomme virkamiehiämme, he tietävät parhaamme, siksi emme halua oikeutta päättää itse edes tupakan tilaamisesta netistä. Näennäisesti kukaan ei vastustakaan tätä holhousta, koska mediassa vastustusta ei näy, käytäntö on kuitenkin toinen.

Suomi moralisoi usein muita valtioita ihmisten vapauden rajoittamisesta ja oikeusvaltion periaatteiden rikkomisesta, silti Suomi on itse mitä pahin opportunistinen rusinat pullasta Eu:ssa -periaatteella kansalaisiaan rajoittava ja perustuslakiaan rikkova valtio, jossa mm. Tulli toimii mielivaltaisesti vastoin lakia takavarikoimalla mm. tilattuja alkoholeja.

Tuntuu pieniltä jutuilta, mutta periaatteellisella tasolla tärkeitä asioita, jotka osoittavat, että Suomessa valta on virkamiehillä, ei kansalla. Osoittaa myös sen, että Suomi on valmis rikkomaan perustuslakiaan (=viranomaisten toiminnan tulee perustua vain lakiin, ei mielivaltaan) tarpeen tullen, kun virkamiesten valta on uhattuna.

Erinomaisesti kiteytetty noinkin lyhyeen muotoon. Tätä kyttäys-holhoustoimintaa olen ihmetellyt teini-iästä saakka ja hämmästyttävän moni kansalainen kannattaa sitä, niin hyvin se aivopesu on mennyt perille, että he eivät kyseenalaista yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän