Onko täällä lastentarhanopettajia? Mitä ajattelette vanhemmasta, joka ei tuo lastaan eskariin kuin silloin ja tällöin?
Itse olen sellainen. En vaan aina jaksa viedä ja hakea. Välillä saattaa mennä viikko, etten vie.
Kommentit (12)
lapsen poissaoloja. :( Hankaloittaa päivän suunnittelua ja muuta.
miten jaksat laittaa lapsen kouluun? et taida liikkua muutenkaan kun soffan ja jääkaapin väliä kuulostat siltä jos et saa lastasi vietyä eskariin kun et jaksa...laiska olet!
Esikoulun tavoitteena on opettaa lapsille kouluvalmiuksia.
Edetään koulumaisesti opetellaan kirjaimet ja numerot. Lisäksi tavoite on oppia lukemaan pieniä sanoja tyyliin suu luu muu puu
ja joitakin kahden tavun sanoja.
Opetellaan toimimaan ryhmässä niin kuin alkava koulutyö tulee päivittäin olemaan.
Eskari on pehmeä lasku kouluun.
Lapsi saa vastuuta uudella tavalla ja kokee onnistumisen kokemuksia uutta oppiessaan. Kokee ylpeyttä käydessään eskaria.
Lapsesi ei pysy ryhmän mukana ja on eri tasolla niihin lapsiin verraten jotka käyvät eskarissa säännöllisesti.
Miten kuvittelet lapsesi oppivan hetkessä koulutyöhön tarvittavat taidot elokuussa.
Annatko lapsesi jäädä pois koulustakin kun sinua ei satu huvittamaan saattaa hänet kouluun. Annatko lapsesi lintsata koulusta. Eipä näytä hyvältä hänen tulevaisuutensa.
Viestisi saa ajattelemaan ettet välitä lapsestasi riittävästi etkä ajattele hänen parastaan.
Vaikkei eskari koulu vielä olekaan, itse en antaisi lapselle kuvaa että " koulusta" voi olla pois miten lystää...
lapsenkin ihmettelevän, että eskariin voi mennä vain silloin kun äitiä sattuu huvittamaan. Siinä kärsivät myös kaverisuhteet. Ihmeteltävää käytöstä!
Ehdottaisin vanhemmalle keskustelua tilanteesta. Eihän esiopetukseen osallistuminen ole pakollista, joten et sinänsä ole mitään väärää tehnyt. Lapselle olisi varmasti selkeämpää, että olisi eskarissa päivittäin tai esim. tiettyinä päivinä viikossa.
Lisäksi huolehdin, että vien ja haen aina ajoissa. Ärsyttää ylipaljon vanhemmat, jotka tuovat lapsen kerhoon milloin sattuu ja hakevat jopa vasta vartin päästä kerhoajan loppumisesta.
Mielestäni vastuullisuutta ja täsmällisyyttä pitää opettaa jo ennen koulua! Myöhästyminen ei ole sisäsyntyistä, vaan opittua, näin uskon.
Silloin puhut varhennetusta alkuopetuksesta etkä esiopetuksesta.
Ei ole tarkoitus viedä alkuopetukselta sen tehtäviä. Toki kirjaimiin ja numeroihin tutustutaan ja ns. akateemisia taitoja harjoitellaan, mutta
kyllä esiopetuksen tärkein tehtävä on sosiaalisten taitojen harjoittelu.
Ap:lle:
esiopetus ei tosiaan ole pakollista. Sen verran selkärankaisuutta sinulta
toivoisin, että puhuisit asiasta reilusti eskarissa ja opettelisit ilmoittamaan, milloin lapsesi tulee ja milloin ei.
t. lto
toimitaan, haluaa/jaksaa sitten tai ei.
Voin kuvitella, miten sitten myöhästellään koulusta, juhlista, retkiltä jne.
Lapsellesi olisi ollut parasta, että olisi käynyt eskarissa säännöllisesti. Mutta nyt on jo myöhäistä sitä asiaa miettiä. Eskarihan looppuu ihan just.
Itse olen siis myös eskariope, jonka ensi vuoden ryhmään on tulossa lapsi, joka haluaa käydä vain silloin tällöin. Harmittaa lapsen puolesta, mutta minkäs teet, kun äiti on niin ehdoton mielipiteissään ja tietämätön esiopetuksen sisällöistä. Keskustellaan kyllä asiasta vielä.
Sääliäkö haet palstalta vai haukkuja ?
Säälin lasta.