Vanhempien koulutus/älykkystaso näkyy suoraan siinä, onko lapsella kesällä ködet ja hartiat suojattu auringolta vaatteilla vai ei.
Ja katson kauhulla vaaleita perheitä, joiden vauvat ja taaperot on kuorittu (vieläpä erikseen UV-varoitettuina päivinä) hellehepeniin, hartiat ja niskat ja käsivarret paljaina. Osalla varmaan aurinkosuojavoidetta, mutta niidenkin kemikaalikuorma on epäterveellinen pienelle, ehkä jopa aikuiselle.
Sen näkee heti, että seuduilla, joissa asuu korkeasti koulutettua porukkaa, lapsilla on päällä paitikset, leveälieriset hatut ja usein pitkät housutkin. (Helteellähän on myös viileämpää, kun aurinko ei pääse kuumentamaan suoraan ihoa, vaan välissä vaaleaa, ilmavaa puuvillaa tai viskoosia. Tähänhän perustuu se, että todella kuumissa maissa ihmiset pukeutuvat pitkiin kaapumaisiin vaatteisiin, eivät mihinkään toppeihin)
Kommentit (63)
Kiitos, tää piristi päivääni. Minusta tuntuu, että kaikki vain katsovat ihmeissään kun meidän lapsilla on pitkähihaiset paidat helteellä.
Enkä ole edes erityisen korkeasti koulutettu vaan tavallinen gradunpakoilija.&
helsingin kantakaupungin puistoissa yleisempää, että lapsilla päällä löysät, ilmavat, pitkähihaiset paitikset kuin t-paidat. Lapset eivät siitä kärsi, päinvastoin iloisina leikivät. Kaikilla suojaava hattu.
Kunnon vaatteet auttaa myös punkkien välttelyssä. Mä en halua lapselleni ihosyöpää enkä punkkien tauteja. En halua palamista myöskään ihan siksi, että vaikkei se olisi vaarallistakaan, se on tosi kurjaa. Itse paloin lapsena usein, aurinkovoiteista huolimatta, mutta silloin ei älytty olla rannalla paita päällä.
Ihmisen iho on tehty kestämään auringonvaloa. Naurattaa tämä viimevuosina lietsottu hysteria. Aurinkovoidevalmistajat hierovat käsiään yhteen.
Me puolestaan koulutettuina, lapsesta saakka likinäköisinä lukutoukkavanhempina ollaan tyytyväisiä, että on pidetty lapsia paljon ulkona ilman aurinkolaseja. Geneettisesti vahva likinäköriski on toistaiseksi saatu pidettyä kurissa. 👍
Minulla oli pienenä sombrero. Ai sitä juhlaa kun kasvoin niin pitkäksi että se ei enää raahannut maata!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen iho on tehty kestämään auringonvaloa. Naurattaa tämä viimevuosina lietsottu hysteria. Aurinkovoidevalmistajat hierovat käsiään yhteen.
No tässä tää tuli todistettua. Että tyhmille on vaikeaa. Kun katsos hyvä ihminen tässä ei edes puhuttu aurinkovoiteela suojaamisesta vaan vaatteilla suojaamisesta. Aurinkovoide on toissijainen, huonompi ja toimimattomampi monin tavoin. Mutta hanki sinä vain se syöpä itselles ja jälkikasvulles, kun niin kivalta tuntuu. Kyllä se sieltä ajan kanssa tuolla asenteella tulee.
Mua naurattaa teidän alapeukutuksenne.
Kyllä se vain näkyy. Helsingissä on aika selvää, missäasuu keskimäärin koulutetumpaa porukkaa. Olen viime vuodet nuohonnu kaupungin eri puistoja ja tän sosiologisen empiirisen pikku tutkimuksen pystyy kukin omilla pikku silmämunillaan toteuttamaan. Eri seuduilla puetaan lapset eri tavoin.
Yessicat, Adessat ja Veetit on hihattomissa, Maijat, Maunot ja Oivat lierihatuissa eikä koskaan hartiat paljaina, usein jopa pitkissä housuissa, ohuissa toki.
Aurinkovoide on itse asiassa oikein hyvä vaihtoehto. Apteekista saa hyvää, fysikaaliseen suojaan perustuvaa aurinkovoidetta.
Toinen hyvä keino on välttää päivän kuuminta aikaa ja pysyä paljon varjossa. Eli ulos aamulla, sisään ennen klo 11:tä, ulos illalla klo 17. Toimii.
Näillä keleillä on ihan hyvä pitää pitkähihaisia ja lahkeisia vaatteita, mutta pitää olla aika sadisti, jos sellaisia tunkee leikkivän ja liikkuvan lapsen päälle 30-asteen helteellä.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkovoide on itse asiassa oikein hyvä vaihtoehto. Apteekista saa hyvää, fysikaaliseen suojaan perustuvaa aurinkovoidetta.
Toinen hyvä keino on välttää päivän kuuminta aikaa ja pysyä paljon varjossa. Eli ulos aamulla, sisään ennen klo 11:tä, ulos illalla klo 17. Toimii.
Näillä keleillä on ihan hyvä pitää pitkähihaisia ja lahkeisia vaatteita, mutta pitää olla aika sadisti, jos sellaisia tunkee leikkivän ja liikkuvan lapsen päälle 30-asteen helteellä.
Ei tarvitse olla kyllä yhtään sadisti, jos valitsee sopivat vaatteet. Ohuet, vaaleat ja löysät vaatteet ovat helteellä hyvät. Pidän itsekin pitkähihaista klo 11-15, eikä siinä ole sen tukalampi kuin hihattomassakaan. Mun mielestä itse asiassa on viileämpää, kun aurinko ei porota suoraan ihoon.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa teidän alapeukutuksenne.
Kyllä se vain näkyy. Helsingissä on aika selvää, missäasuu keskimäärin koulutetumpaa porukkaa. Olen viime vuodet nuohonnu kaupungin eri puistoja ja tän sosiologisen empiirisen pikku tutkimuksen pystyy kukin omilla pikku silmämunillaan toteuttamaan. Eri seuduilla puetaan lapset eri tavoin.
Yessicat, Adessat ja Veetit on hihattomissa, Maijat, Maunot ja Oivat lierihatuissa eikä koskaan hartiat paljaina, usein jopa pitkissä housuissa, ohuissa toki.
Niin se menee. Mutta jos on aina vain omilla kulmillaan, ei näe tätä selvää eroa puistoissa. Ja en tiedä, onko tää Helsingin ulkopuolella vielä ihan ufoa kaikille. Helsingin kantakauoungissa selkeästi suojataan lapset vaatteilla auringolta. Eikä rusketus muutenkaan ole cool, aikuisillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kyllä yhtään sadisti, jos valitsee sopivat vaatteet. Ohuet, vaaleat ja löysät vaatteet ovat helteellä hyvät. Pidän itsekin pitkähihaista klo 11-15, eikä siinä ole sen tukalampi kuin hihattomassakaan. Mun mielestä itse asiassa on viileämpää, kun aurinko ei porota suoraan ihoon.
Sinä olet eri asia kuin koko ajan liikkuva lapsi, jonka lämmönsäätely on muutoinkin vielä vasta kehittymässä.
Toistan: kovalla helteellä tietysti on viisasta pyrkiä olemaan sisätiloissa keskipäivällä, mutta on aivan viisasta pukea tarvittaessa kevyet vaatteet JA laittaa sitä rasvaa.
Lapsuudessa sitten lähes kaikki viiletti nakupelleinä tai uikkarit jalassa pitkin kesää ja nyt lapsille taotaan kesää uhkatekijänä?
Tietenkin tuli auringonpolttamat mutta hengissä edelleen ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on ihotautilääkäri.
Katsottiin leikkipuistossa juuri tätä. Hän totesi: "No nuo vanhemmat tapaavat parin/kolmenkymmenen vuoden kuluttua syöpäsairaalassa ja hautausmailla. Tää sukupolvi saa valitettavasti ihosyövät nuorina, jos he altistuvat kaikki kesät auringolle."
Mitä ihmiset ei tajua auringon vaarallisuudessa? Miksi se on vaikea käsittää? Oman lapsen kohdalla vielä?
Vähänpä ko. lääkäri luottaa omaan ja kollegoidensa ammattitaitoon :D Mun tuntema ihotautilääkäri puhuu ihomuutosten varhaisen toteamisen puolesta. Ei uhkaile hautausmailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet eri asia kuin koko ajan liikkuva lapsi, jonka lämmönsäätely on muutoinkin vielä vasta kehittymässä.
Toistan: kovalla helteellä tietysti on viisasta pyrkiä olemaan sisätiloissa keskipäivällä, mutta on aivan viisasta pukea tarvittaessa kevyet vaatteet JA laittaa sitä rasvaa.
Mä teen itse pihatöitä helteellä, joten tulee liikuttua. En tiedä, miten se lapsen lämmönsäätely poikkeaa niin paljon aikuisesta, että lapsella kuuma tulee nimenomaan vaatteista, ei suoraan iholle porottavasta auringosta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessa sitten lähes kaikki viiletti nakupelleinä tai uikkarit jalassa pitkin kesää ja nyt lapsille taotaan kesää uhkatekijänä?
Tietenkin tuli auringonpolttamat mutta hengissä edelleen ollaan.
Silloin oli vähemmän UV-säteilyä. Mä en koskaan palanut lapsena, mutta aikuisena olen palanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä tää tuli todistettua. Että tyhmille on vaikeaa. Kun katsos hyvä ihminen tässä ei edes puhuttu aurinkovoiteela suojaamisesta vaan vaatteilla suojaamisesta. Aurinkovoide on toissijainen, huonompi ja toimimattomampi monin tavoin. Mutta hanki sinä vain se syöpä itselles ja jälkikasvulles, kun niin kivalta tuntuu. Kyllä se sieltä ajan kanssa tuolla asenteella tulee.
Tuskinpa sentään. Ei ole tullut suvussa aiemminkaan kellekään, ja aurinkoa on otettu ja paljon. Ja syöpä voi tulla vaikka kuinka vuoraisi itsensä vaatteilla helteisillä keleillä. Mutta huomaa kyllä että heikkolahjaisille on propaganda mennyt perille.
Kai ymmärrät, että about kaikki ihmiset tähän mennessä ympäri maailmaa olisivat kuolleet ihosyöpään, jos auringonvalo olisi niin tappavaa kuin minä sitä Suomessa nyt pidetään?
Lapsia ei ole eikä tule, mutta jos olisi niin saisivat kyllä leikkiä auringossa ilman hysteriaa, kuten minäkin aikanaan.
/Se jolle vastasit
Täytyy olla todella kouluttamaton ja tyhmä, jos vie lapsen ulos siihen aikaan, kun on pakko suojautua auringolta. 9-11 ja klo 15 jälkeen voi olla ihan niin kuin haluaa. Vanhoissa sivistysmaissa on siesta ihan suosiosta.
Ystäväni on ihotautilääkäri.
Katsottiin leikkipuistossa juuri tätä. Hän totesi: "No nuo vanhemmat tapaavat parin/kolmenkymmenen vuoden kuluttua syöpäsairaalassa ja hautausmailla. Tää sukupolvi saa valitettavasti ihosyövät nuorina, jos he altistuvat kaikki kesät auringolle."
Mitä ihmiset ei tajua auringon vaarallisuudessa? Miksi se on vaikea käsittää? Oman lapsen kohdalla vielä?