Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien koulutus/älykkystaso näkyy suoraan siinä, onko lapsella kesällä ködet ja hartiat suojattu auringolta vaatteilla vai ei.

Vierailija
12.06.2019 |

Ja katson kauhulla vaaleita perheitä, joiden vauvat ja taaperot on kuorittu (vieläpä erikseen UV-varoitettuina päivinä) hellehepeniin, hartiat ja niskat ja käsivarret paljaina. Osalla varmaan aurinkosuojavoidetta, mutta niidenkin kemikaalikuorma on epäterveellinen pienelle, ehkä jopa aikuiselle.

Sen näkee heti, että seuduilla, joissa asuu korkeasti koulutettua porukkaa, lapsilla on päällä paitikset, leveälieriset hatut ja usein pitkät housutkin. (Helteellähän on myös viileämpää, kun aurinko ei pääse kuumentamaan suoraan ihoa, vaan välissä vaaleaa, ilmavaa puuvillaa tai viskoosia. Tähänhän perustuu se, että todella kuumissa maissa ihmiset pukeutuvat pitkiin kaapumaisiin vaatteisiin, eivät mihinkään toppeihin)

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli alle 2-vuotias, suojasin vaatteilla ja oltiin pahimpaan aikaan sisällä. Nyt käytän fysikaalista aurinkorasvaa, joka ei imeydy, vaan jättää rasvan iholle suojaksi. Olen matalasti koulutettu, mutta ei se poista sitä, ettenkö olisi etsinyt asioista tietoa. Hattu ja aurinkolasitkin pysyy uhmaikäisen taaperon päässä, kun asiasta on käyty jatkuvaa opettelua.

Vierailija
42/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on ihotautilääkäri.

Katsottiin leikkipuistossa juuri tätä. Hän totesi: "No nuo vanhemmat tapaavat parin/kolmenkymmenen vuoden kuluttua syöpäsairaalassa ja hautausmailla. Tää sukupolvi saa valitettavasti ihosyövät nuorina, jos he altistuvat kaikki kesät auringolle."

Mitä ihmiset ei tajua auringon vaarallisuudessa? Miksi se on vaikea käsittää? Oman lapsen kohdalla vielä?

Vähänpä ko. lääkäri luottaa omaan ja kollegoidensa ammattitaitoon :D Mun tuntema ihotautilääkäri puhuu ihomuutosten varhaisen toteamisen puolesta. Ei uhkaile hautausmailla.

Tuo ihotautilääkäri oli vapaalla ystävänsä kanssa, voi puhua laveemmin.

Sun tuntema ihotautilääkäri näkee sua silloin tällöin vastaanotolla. Asiakkaalle pitää miettiä tarkemmin sanansa. :D

Joo, se ystäväni sanoi, ettei hän voi viitata validiin tieteelliseen tutkimukseen eli astua tiedeyhteisössä esille ja kertoa varmuutena tällaista, koska yksinkertaisesti ei voi olla valmiina 2010-luvulla syntyneiden lasten ihosyöpään kuolemisen tilastoista nuorella aikuisiällä, se voidaan tehdä vasta myöhemmin.

Sanoi myös, että toki diagnostiikka ja hoitokeinot kehittyvät, mutta syövät voivat myös olla aggresiivisempia silloin. Sanoi, ettei itse ota lastensa kanssa riskiä, nimenomaan vauvat ja pienet lapset suojattava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori ja en ota enää kesäisin aurinkoa, toki liikun ulkona normaalisti. Kavereilta saan kuulla kuittailua, kuinka pelkään aurinkoa kun olen kesälläkin niin kalpea..

Vierailija
44/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka te kuinka suojelette lastanne pitkin vaattein, hän voi kuolla vaikka auton alle tai hukkua uimarannalla. Hän voi tehdä itsarin 20-vuotiaana tai vetää huumeiden yliannostuksen ja kuolla tai saada jonkun muun syövän. Elämää ei voi käsikirjoittaa eikä jokaisessa asiassa voi lasta suojella hysteerisesti. Sitten kannattaa muistaa myös, että lapselle ei kannata antaa kesällä esim jäätelöä ollenkaan. Sekin on epäterveellistä ja voi sisältää haitallisia ainesosia.

En väittänytkään, etteikö voisi olla muita riskejä. Mitä ne nyt tähän toisaalta liittyvät. Kaikkie me kuolemme joskus jne.

Kirjoitin, että tämä riski tiedetään. Siihen voin vaikuttaa. Mikä sen käsittämisessä ja käsittelemeisessä on niin vaikeaa, sitä minä en ymmärrä. Ap.

Vierailija
45/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka te kuinka suojelette lastanne pitkin vaattein, hän voi kuolla vaikka auton alle tai hukkua uimarannalla. Hän voi tehdä itsarin 20-vuotiaana tai vetää huumeiden yliannostuksen ja kuolla tai saada jonkun muun syövän. Elämää ei voi käsikirjoittaa eikä jokaisessa asiassa voi lasta suojella hysteerisesti. Sitten kannattaa muistaa myös, että lapselle ei kannata antaa kesällä esim jäätelöä ollenkaan. Sekin on epäterveellistä ja voi sisältää haitallisia ainesosia.

En väittänytkään, etteikö voisi olla muita riskejä. Mitä ne nyt tähän toisaalta liittyvät. Kaikkie me kuolemme joskus jne.

Kirjoitin, että tämä riski tiedetään. Siihen voin vaikuttaa. Mikä sen käsittämisessä ja käsittelemeisessä on niin vaikeaa, sitä minä en ymmärrä. Ap.

Just tää. Tilanne on se, että lapsiamme uhkaavat monenlaiset riskit. Yhteen riskiin voi omilla valinnoilla vaikuttaa, sen voi lähes poistaa. On kummallista, että jotkut eivät halua tätä mahdollisuutta käyttää, vaan oikein pahoittavat siitä mahdollisuudesta mielensäkin vielä. En pidä tervejärkisenä sellaista.

Vierailija
46/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, maisteri ja äiti, uskon kohtuullisuuteen kaikissa elämän valinnoissa. En usko minkään asian hysteeriseen vahtaamiseen muiden kustannuksella. Toki riskitekijöitä on hyvä välttää, mutta lapseni voivat kulkea t-paidassa. Tärkeintä auringossa vietetty aika, onko suora paahde vai varjoisampaa, kellonaika, oma ihotyyppi ym. Syöpäriskiä kasvattaa myös monet muut tekijät, joihin meidän perheessä kiinnitetään huomiota ha pyritään kasvatuksella vaikuttamaan, että lapset tekisivät fiksuja valintoja itsekin. Mieheni on lääkäri eikä hänenkään mielestä ole verhoilla lapsia päästä varpaisiin joka ulkoilulla. Meille on ihan sama mitä johtopäätöksiä meistä joku ulkopuolinen vetää tämän takia.

Vierailija
47/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillapain Etela-Italiassa, josta toinen vanhempani on kotoisin ja jossa olen kasvanut, on lapsilla hellemekot. Siis luonnonmateriaaleista valmistetut ja valjat, ei muoviset ja tiukat. Paassa on kiva hattu ja jalassa kesakengat, ei sandaalit. Mekko on yleensa hihaton.

Nain kaikilla, turistin tunnistaa niista tiukoista trikoomakkarankuorista ja niiden pitkista hihoista ja lahkeista paahteella.

Ihmisia taalla on kaikista koulutustasoista. Mina olen historianopettaja.

Vierailija
48/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsottiin leikkipuistossa juuri tätä. Hän totesi: "No nuo vanhemmat tapaavat parin/kolmenkymmenen vuoden kuluttua syöpäsairaalassa ja hautausmailla. Tää sukupolvi saa valitettavasti ihosyövät nuorina, jos he altistuvat kaikki kesät auringolle."

Mitä ihmiset ei tajua auringon vaarallisuudessa? Miksi se on vaikea käsittää? Oman lapsen kohdalla vielä?

Vähänpä ko. lääkäri luottaa omaan ja kollegoidensa ammattitaitoon :D Mun tuntema ihotautilääkäri puhuu ihomuutosten varhaisen toteamisen puolesta. Ei uhkaile hautausmailla.

Sun tuntema ihotautilääkäri näkee sua silloin tällöin vastaanotolla. Asiakkaalle pitää miettiä tarkemmin sanansa. :D

Ensinnäkin: potilas. Ei asiakas.

Toiseksi: kuka sanoi että kommentoija on tuntemansa lääkärin POTILAS?

Vierailija
49/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös seurata sitä UV-indeksiä. On aivan älytöntä läträtä illalla (klo 17 jälk) mitään voiteita vaikka olisi rannallakin.

Paras ystäväni on punatukkainen, hyvin vaaleaihoinen.

Muistan aina, kun hän kerran Suomessa ihan ollesaamme loppukesästä illalla klo kahdeksan aikaan jätti laittamatta suojavoidetta, kun olimme ehkä vartin pihalla odottamassa kaveriamme. Että ei kai nyt kukaan enää voi palaa. Paloi. Ihan kunnolla. Ettäkaikki riippuu mistä riippuu.

Viiden aikaan todella olen palanut minäkin ilman suojaa ihan suomen leveyksillä aurinkoisena päivänä. Päivät on erilaisia, päivän mukaan ei kellon mukaan pitää mennä.

Vierailija
50/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillapain Etela-Italiassa, josta toinen vanhempani on kotoisin ja jossa olen kasvanut, on lapsilla hellemekot. Siis luonnonmateriaaleista valmistetut ja valjat, ei muoviset ja tiukat. Paassa on kiva hattu ja jalassa kesakengat, ei sandaalit. Mekko on yleensa hihaton.

Nain kaikilla, turistin tunnistaa niista tiukoista trikoomakkarankuorista ja niiden pitkista hihoista ja lahkeista paahteella.

Jaa vai niin nyt sitten.

Eteläitalialaisilla on myös tummempi pigmentti kuin keskivertokantasuomalaisella, se kuuluisa oliivinvärinen iho, joka kestää aurinkoa eri tavalla kuin meidän pulliaisten vaalea iho. Ja eteläinen Italia muuten ei ole lainkaan tunnettu mistään tieteellisen ajattelun tai pohjiismaisen sivistyksen edelläkävijyydestä eli tämä tarina on aika turha.

Kyllä se yleensä on niin, että turistit ovat kesäreleissä ja kaupunkien asukkaat helteelläkin asiallisesti normaaleissa lahkeissaan ja hihoissaan.

Vierailija
51/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla mekot? Eli pojillakin?No jopas! Kyllähän täälläkin siihen suuntaan ollaan menossa että kuka tahansa voi pukea mitä tahansa, mutta ei näy paljon kaduilla vielä...

Vierailija
52/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tää. Tilanne on se, että lapsiamme uhkaavat monenlaiset riskit. Yhteen riskiin voi omilla valinnoilla vaikuttaa, sen voi lähes poistaa. On kummallista, että jotkut eivät halua tätä mahdollisuutta käyttää, vaan oikein pahoittavat siitä mahdollisuudesta mielensäkin vielä. En pidä tervejärkisenä sellaista.

Juuri näin.

Ihmisillä on päällä denial. Eivät voi kohdata sitä tosiasiaa, että ovat ehkä itse altistuneet pahasti, kun omilla vanhemmilla ei ole ollut tietoa ja/tai motivaatiota suojata meitä lapsuudessa. Eivätkä sitä tosiasiaa, että ovat saattaaneet altistaa omat lapsensa, kun eivät ole viitsineet olla tarkkoina, niinpä sitten nyt valitsevat asiasta tuohtumisen ja sen kieltämisen. Kurjaa.

Vierailija
53/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös seurata sitä UV-indeksiä. On aivan älytöntä läträtä illalla (klo 17 jälk) mitään voiteita vaikka olisi rannallakin.

Muistan aina, kun hän kerran Suomessa ihan ollesaamme loppukesästä illalla klo kahdeksan aikaan jätti laittamatta suojavoidetta, kun olimme ehkä vartin pihalla odottamassa kaveriamme. Että ei kai nyt kukaan enää voi palaa. Paloi. Ihan kunnolla. Ettäkaikki riippuu mistä riippuu.

Viiden aikaan todella olen palanut minäkin ilman suojaa ihan suomen leveyksillä aurinkoisena päivänä. Päivät on erilaisia, päivän mukaan ei kellon mukaan pitää mennä.

Ja lol tämän alapeukuttaja. Anteeksi, että ystäväni ja minä olemme palaneet. Nauran ääneen.

Vierailija
54/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin mikä tässä oli pointtina? Pitääkö ihon käristämisen ohessa vielä lopettaa turvavöiden käyttäminen, koska ihan mitä vaan voi sattua?

Vierailija
55/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoraan. Keskimäärin toki ehkä. Minä olen lähihoitaja ja ihan pelkällä maalaisjärjellä varustettu, mutta meidän lapset on aina suojattu auringolta eivätkä ole koskaan palaneet - eivät edes ruskettuneet (rusketus on ihosolujen dna-vaurion merkki!!). Siinä missä monen muun mukulat on elokuussa pavun värisiä, minä olen saanut kuulla jopa v*ttuiluja siitä, miten minun lapseni ovat "kalkkilaivan kapteenin värisiä". Enkä halua sanoa että "katsotaan kuka nauraa 20 vuoden päästä", koska syöpä on vihoviimeisiä asioita mitä kenellekkään toivon. 

Työssäni lastenhoitajana näistä asioista kerrotaan ja muistutellaan vanhempia joka ikinen vuosi. Ja aina sinne joukkoon mahtuu niitä jotka joko vänkää vastaan tai sitten eivät noteeraa ohjeita/pyyntöjä lasten aurinkosuojaukseen liittyen. Ja minun työpaikkani sijaitsee arvostetulla alueella, jossa korkeasti koulutettua väkeä, mutta ei olla näiltä ongelmilta vältytty. Tullaan ilman rasvoja, ilman hattua, aurinkolasit on todella harvalla... vaatteet on usein teepparia ja shortsia. Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää olisi välttää ulkoilua auringossa siihen päivän kuumimpaan aikaan + suojata ensisijaisesti vaatteilla. Mutta rasvojen käyttöä ei pitäisi kokonaan demonisoida, koska se rasva on kuitenkin pienempi paha kuin palaminen. 

Vierailija
56/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa teidän alapeukutuksenne.

Kyllä se vain näkyy. Helsingissä on aika selvää, missäasuu keskimäärin koulutetumpaa porukkaa. Olen viime vuodet nuohonnu kaupungin eri puistoja ja tän sosiologisen empiirisen pikku tutkimuksen pystyy kukin omilla pikku silmämunillaan toteuttamaan. Eri seuduilla puetaan lapset eri tavoin.

Yessicat, Adessat ja Veetit on hihattomissa, Maijat, Maunot ja Oivat lierihatuissa eikä koskaan hartiat paljaina, usein jopa pitkissä housuissa, ohuissa toki.

Minua naurattaa aloittaja, esittää niin fiksua. mitkä on ködet.?

Vierailija
57/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se ystäväni sanoi, ettei hän voi viitata validiin tieteelliseen tutkimukseen eli astua tiedeyhteisössä esille ja kertoa varmuutena tällaista, koska yksinkertaisesti ei voi olla valmiina 2010-luvulla syntyneiden lasten ihosyöpään kuolemisen tilastoista nuorella aikuisiällä, se voidaan tehdä vasta myöhemmin.

Sanoi myös, että toki diagnostiikka ja hoitokeinot kehittyvät, mutta syövät voivat myös olla aggresiivisempia silloin. Sanoi, ettei itse ota lastensa kanssa riskiä, nimenomaan vauvat ja pienet lapset suojattava.

Syövät muuttuvat aggressiivisemmiksi tulevaisuudessa? Eh... taitaa olla mielikuvitusystävä.

Vierailija
58/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka naureskelette lasten mekoille (tarkoitin tyttoja) ja sille, ettei Italia ole kuuluisa pohjoismaisesta sivistyksesta (miksi olisi?) kai te tiedatte, etta niissa polyesterivaatteissa tulee todella kuuma? Kokeilkaa malliltaan samanlaista vaatetta pellavakankaasta tehtyna ja yllattykaa.

Vierailija
59/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Aurinko alkaa loppukesällä laskea jo klo 20, ainakin Helsingin tienoilla. Taitaa olla joku valoherkkyysairaus ennemmin. Tai sitten hän tarvii aurinkovoidetta myös joulukuussa päiväsaikaan.

Toisekseen tuossahan juuri luki että pitää seurata UV-indeksiä. On äärimmäisen harvinaista että klo 17 jälkeen olisi suojaustarvetta, edes Välimerellä.

"Mihin aikaan UV-säteily on voimakkainta?

UV-indeksin arvo nousee Etelä-Suomessa keskikesällä yli suojautumistarpeen kello 10-17 välisenä aikana. Pohjois-Suomessa aika on molemmista päistä tunnin lyhyempi. Vaikka Välimeren maissa säteily on keskipäivällä Etelä-Suomea voimakkaampaa, on suojautumisaika lähes sama."

Vierailija
60/63 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tää piristi päivääni. Minusta tuntuu, että kaikki vain katsovat ihmeissään kun meidän lapsilla on pitkähihaiset paidat helteellä. &

Sama täällä. Meidän lapsilla on pidetty pienestä asti uv-vaatteita ja -lakkeja. Aurinkolasit myös aina ostettu kunnolliset. Kuumimpina keskipäivinä mennään sisälle tai varjoon. Monet pyörittelee silmiään mutta tulee myös kommenttia, että on hyvät varusteet. Ollaan koko perhe vaaleaihoisia ja helposti palavia. Ihosyöpääkin on suvussa ollut. Miksi siis riskeerata.

Monet tutut käy vuosittain pienten lasten kanssa aurinkolomilla. Sopii varmaan heille, mutta meille ei niinkään.