Ero ja miehen uusi
Ollaan eroamassa ja miehellä on uusi.
Aikoo vaatia 11v lapsemme yksinhuoltajuutta (että en voi kiusata häntä lapsen kautta, näin perusteli). Tekee reissutöitä ja sanoo että uusi nainen muuttaa hänen luo lapsineen ja hoitaa myös tän meidän lapsen kun hän on viikot pois. Lapsi ei tunne naista eikä tämän lapsia, mutta tää toimii varmasti kuulemma.
Mitä vit**a?!
Oon ihan fine eron suhteen, en halua miehen kanssa olla, mutta tää uusperhekuvio tökkii. Voiko mies saada lähihuoltajuuden? (Sillä perusteella että lapsella pysyy sama koulu, asunto jne.) Mä aattelisin, että ei voi, mutta voiko sittenkin?
Kommentit (68)
Hmmmm... no yksinhuoltajuutta hän ei tule saamaan, se on selvä. Lapsen ikä alkaa olla jo sellainen, että hänenkin mielipiteensä otetaan huomioon lähihuoltajan valinnassa. Onhan se tietysti mahdollista, että isästä tulisi lähihuoltaja, jos hän kykenee perustelemaan asian tarpeeksi hyvin "lapsen edun mukaiseksi" viranomaisille, mutta en löisi vetoa sen puolesta.
Meinasin että en enää kommentoi kun täällä näköjään vaan vääristellään ja vedellään omia johtopäätöksiä.
Mutta kun niin moni tarjoaa tuota viikko-viikko niin miten se toimii kun isällä on se reissutyö? Viikko mun kanssa ja viikko isän naisen ja lasten kanssa? Isä ei aio työkuvioitaan muuttaa, koska uusi nainen on luvannut ottaa vastuun.
Oon kuitenkin ymmärtänyt, että kyse on lapsen oikeudesta molempiin vanhempiin ei oikeudesta uusperheeseen ja vieraan ihmisen kanssa jaettuun arkeen.
Eikä mies tunnu tajuavan, että paitsi meidän niin naisen lasten elämä sotketaan tässä heidän tulevaisuusvisiossa. Mutta väliäkö sillä kunhan saa toosaa ja joku siivoaa ja kokkaa. Hänellä on oikeus rakkauteen, vaikka se tarkottas mun ulkoistamista lapsen elämästä (jonka hän näkee olevan lapsen paras, ei siksi, että kiusaisin lasta, vaan etten kiusaa häntä. Hänhän tässä nyt on keskiössä??!) Näin on isä siis suoraan itse mulle sanonut. Että haluaa yksinhuoltajuutta suojellakseen ITSESTÄÄN ei lasta. Oon ollut yhteydessä lastenvalvojaan ja menossa häntä tapaamaan. Mies ei oo valmis yhteiseen tapaamiseen. Aikoo kuulemma mennä uuden naisen kanssa tapaamiseen, kun itselleen sopii (mä en oikein ymmärrä mitä se uus nainen siellä muka tekis, kun kyse ei oo hänen lapsesta), mutta näin se nyt kuulemma menee.
Ap
Anna sen uhota. Sössii nyt oikein kunnolla. Ei todellakaan toimi toi, että uusi eukko ottaa vastuun. Tohon reissutyöhön kaatuu sen kuvitelmat. Kun jaksat rauhassa edetä lastenvalvojan kanssa, asiat ratkee. Toi on niin yleistä, että isyys lähtee vähän ylikierroksille, kun on uusi naaras, joka pitää vakuuttaa pätevyydestään ja lytätä entinen vaimo. Olin samassa myllyssä.
Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Tapaamiset voidaan evätä vain poikkeustapauksissa, siis oikeuden taholta.
Vierailija kirjoitti:
Anna sen uhota. Sössii nyt oikein kunnolla. Ei todellakaan toimi toi, että uusi eukko ottaa vastuun. Tohon reissutyöhön kaatuu sen kuvitelmat. Kun jaksat rauhassa edetä lastenvalvojan kanssa, asiat ratkee. Toi on niin yleistä, että isyys lähtee vähän ylikierroksille, kun on uusi naaras, joka pitää vakuuttaa pätevyydestään ja lytätä entinen vaimo. Olin samassa myllyssä.
Mullekin tuli mieleen, että onko tässä nyt joku uuden naisen vakuuttelu omasta isyydestä menossa. En mä sitä, on ollu ihan ok isä. Ja hänessä on paljon hyvää (oltu kuitenkin n. 30 vuotta yhdessä), enkä haluais häntä haukkua. Tuntuu vaan niin käsittämättömältä että järki on johonkin kadonnu ja suhteellisuuden taju. Mutta sellasta se vissiin on, kun rakastuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Tapaamiset voidaan evätä vain poikkeustapauksissa, siis oikeuden taholta.
Miehen mukaan ei, koska... niin, en tiedä. Jossain kohtaa sanoi mun vuorotyön olevan syy. Reissutyö onkin parempi??? Uusi nainen on ilmeisesti työtön, kun pystyy noin vaan muuttamaan... ja sitoutumaan lapsen hoitoon ja kodin hengettäreksi.
Ap
Hei
Hanki juristi. Mene vain sinne lastenvalvojalle yksin ja selosta tilanne, pysy rauhallisena ja järkevänä ja niin rakastavana yhteistyökykyisenä äitinä kuin mahdollista ja esitä myös tuo näkemyksesi, että haluat olla lähivanhempi, koska isällä on reissutyö ja haluat että isä tapaa lasta aina kun mahdollista, koska mielestäsi isän ja lapsen suhde on tärkeä.
Kerro myös, että isä on puhunut, että uhkailee sinua ja aikoo estää sinun ja lapsen tapaamiset täysin ja lykätä lapsen hoidon matkaviikoillaan lapselle täysin vieraalle tulevalle äitipuolelle, joka ei ole lapsen huoltaja (ymmärtääkseni pitäisi noissa tilanteissa tehdä joku sopparikin että nainen on lapsen osahuoltaja, miten esim. koulutapaamiset ym... älä kerro isälle.....). Isä aikoo siis erottaa sinut ja lapsen toisistaan täysin. Olisi hyvä, jos saisit noita isän uhkailujuttuja kirjallisiksi.
Olisi hyvä myös, jos noin isoa lasta voitaisin kuulla, voisit kysyä lastenvalvojalta, saako lapsi sanoa asiaan oman mielipiteensä. Älä mainitse isällä mitään tästä. Pidä hermosi ja kielesi ja ole ovelampi.
Anna isän säheltää omiaan. Menkööt kun huvittaa ja kenen kanssa huvittaa. Kun ei mene, niin se kaatuu hänen omaksi tappiokseen oikeudessa. Kerää todisteita.
Muista kuitenkin nyt, että lastenvalvoja ei ole oikeuden tuomari, eikä sellaista sopimusehdotelmaa, jota hän ehdottaa, ole pakko sinun allekirjoittaa, jos se on sinulle epäedullinen. Ei sinun, eikä exmiehesi. (älä mainitse tästä hänelle). Jos asialliseen sopimukseen ei päästä lastenvalvojalla, niin sitten lähdetään oikeuteen huoltajuus-asiasta riitelemään. Nyt kannattaa yrittää säästää joka kolikko ja katsoa, mitkä ehdot on kotivakuutuksessasi.
Teillä on myös yhteishuoltajuus, niin kauan kuin asiasta muuta sovitaan. Ja jos sopparia ei lastenvalvojalla synny ja jos isä uhkailee, ettei palauta lasta, niin miettisin, uskallanko antaa häntä omiin tapaamisiin kun teillä ei ole voimassaolevaa sopimusta. Isä on meinaan siinä tilanteessa yhtä vahvoilla kuin sinäkin, ja joudut hakemaan tapaamisoikeutta oikeudessa pahimmasta päästä. Voit sallia tapaamiset luonasi. Sovit nämäkin kirjallisesti, tai todistajan läsnäollessa, etkä puhelimessa.
Tuli mieleen, että onko sinulla vähän tylsä päivä siellä?