Päiväkodin työntekijöitä on alkanut nyt kesäkuussa selkeästi v*tuttaa
Ärsyttävää viedä ja hakea lasta kun seisovat siellä naamat happamina. Eikä päivästä jakseta enää kertoa. Ainoastaan huonoja juttuja mainitaan; "Tyttö ei taaskaan muistanut laittaa aurinkolaseja ulos lähdettäessä ilman muistutusta" ja muuta tällaista turhaa nipotusta. Tulee lopulta itsekin huonolle tuulelle, vaikka on yrittänyt pysyä iloisena. Harmittaa, kun nyt tulee eskariin siirtyminen joka tapauksessa, ja viimeiset muistot muuten mukavasta päiväkodista ovat tällaisia.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Turhaa nipotusta? Kellähän tässä on asenneongelma. Vaikea muutenkaan uskoa, että aikuiset ihmiset eivät omalla työpaikalla pystyisi käyttäytymään asiallisesti.
Kyllähän he aivan asiallisesti kertovat heitä haittaavista asioista, kuten nyt noista aurinkolaista. En sanonut, että eivät olisi asiallisia. V'ttumainen voi olla ihan asiallisestikin. Harmittaa vain, kun mitään muuta sanottavaa ei enää löydy kuin tuon tyyppiset huomautukset. En ymmärrä, miten minulla on asenneongelma, kun ihan yhtä iloisesti kuin ennenkin olen käyttäytynyt. Mutta kyllähän se lannistaa kun ei saa vastakaikua. Tämä alkoi ihan selkeästi heti kesäkuun alussa kun osa työtekijöistä jäi lomille. Muita alkoi harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoida lapsesi ite.
Näin aina kehoitetaan. Halutaanko päiväkodin työntekijät siis työkkäriin kun ne lapset eivät hoidossa saisi olla? Ja kaikki äidit kotiäideiksi tukien varaan? Mistä tässä on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa nipotusta? Kellähän tässä on asenneongelma. Vaikea muutenkaan uskoa, että aikuiset ihmiset eivät omalla työpaikalla pystyisi käyttäytymään asiallisesti.
Kyllähän he aivan asiallisesti kertovat heitä haittaavista asioista, kuten nyt noista aurinkolaista. En sanonut, että eivät olisi asiallisia. V'ttumainen voi olla ihan asiallisestikin. Harmittaa vain, kun mitään muuta sanottavaa ei enää löydy kuin tuon tyyppiset huomautukset. En ymmärrä, miten minulla on asenneongelma, kun ihan yhtä iloisesti kuin ennenkin olen käyttäytynyt. Mutta kyllähän se lannistaa kun ei saa vastakaikua. Tämä alkoi ihan selkeästi heti kesäkuun alussa kun osa työtekijöistä jäi lomille. Muita alkoi harmittaa.
Kyse ei ole heitä haittaavista asioista vaan _SINUN LAPSEESI_ liittyvistä asioista, jotka sille vanhemmalle täytyy työn puolesta latoa. Asiallisuudella viittasin siihen, että annetaan omien tunteiden näkyä niin että vanhempi muka pystyisi havaitsemaan työntekijän harmistuksen kesäloman puutteesta. Asenneongelmallasi tarkoitin tuota, että väität turhana nipotuksena lapsesi päivään liittyvät asiat. Niele itse ne kommentit, jos on niin vaikea kuunnella oman lapsen tekemisestä silloin kun vanhempi ei ole ollut mailla halmeilla. Onhan se kiva, kun joku mukulasi viitsii hoitaa ja sinä vielä nillität kiitokseksi. Ei siellä olla sinua vaan lapsia varten. Ei tarvitse naamataulun miellyttää sinua, jos käytös ei muutenkaan kuin sinun harhakuvitelmissasi ilmene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoida lapsesi ite.
Näin aina kehoitetaan. Halutaanko päiväkodin työntekijät siis työkkäriin kun ne lapset eivät hoidossa saisi olla? Ja kaikki äidit kotiäideiksi tukien varaan? Mistä tässä on kysymys?
Eivät päiväkodin työntekijät työttämäksi jää, vaikka te valittajat lapsenne ottaisitte hoidosta pois. Hoitopaikoistakin on kova kilpailu eikä siitä lapsen saamasta hyvästä hoidosta olla edes kiitollisia. Lapsia ei pitäisi hankkia, jos ei ole varaa elättää heitä. Ihme ajatus, että automaattisesti yhteiskunnan pitäisi kustantaa lapset.
Anteeeksi kun avauduin. Poistun keskustelusta. -ap
Kyllähän tässä vaiheessa työvuotta kaikki alkavat olla loman tarpeessa. Hoitajatkin ovat ihmisiä omine murheineen. Illalla mielessä saattaa pyöriä huoli oman pienen koululaisen pärjäämisestä yksin kotona tai rahan riittämisestä kesän kasvaneisiin kuluihin, kun omat lapset eivät saa ilmaista kouluruokaa päivittäin.
Varmasti tekevät parhaansa muuttuvien lapsiryhmien ja sijaishoitajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeeksi kun avauduin. Poistun keskustelusta. -ap
Marttyyri.
Minusta asiallista käytöstä on kertoa jotain positiivista sen välttämättömän huomautuksen lisäksi. Tämä on vain hyvä tapa ja toimii kaikissa työpaikoissa ja kaikissa ihmissuhteissa.
Minua v#tuttaisi kyllä missä kuussa tahansa. Jos ei niistä erityisneutraaleista nyt vain ole mitään positiivista sanottavaa.
Me ollaan huomattu ihan sama asia. Ei oman lapsen kohdalla, vaan siellä missä päiväkodit usein käyvät. Eli tämä ihan puolueeton havainto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä vaiheessa työvuotta kaikki alkavat olla loman tarpeessa. Hoitajatkin ovat ihmisiä omine murheineen. Illalla mielessä saattaa pyöriä huoli oman pienen koululaisen pärjäämisestä yksin kotona tai rahan riittämisestä kesän kasvaneisiin kuluihin, kun omat lapset eivät saa ilmaista kouluruokaa päivittäin.
Varmasti tekevät parhaansa muuttuvien lapsiryhmien ja sijaishoitajien kanssa.
Aika kauheeta. Ei ole tullut ajatelleeksi tällaistäkään. Voisivatko ryhtyä perhepäivähoitajiksi, että voisivat olla myös sen oman lapsen kanssa? Eikö niistä ole pulaakin?
En usko, että kyseessä on kateus työkavereiden lomista. Hoitoalalla työstressi kasvaa kesällä järkyttävästi, kun esimies lomailee, työkavereina on opiskelijoita, jotka eivät tunne taloa, asiakkaita (oli ne sitten lapsia, vanhuksia tai potilaita) tai ylipäätään työelämää.
Vastuu on siis vakihenkilökunnalla valtava, etenkin, kun henkilökunnan määrä pidetään minimissä.
Päiväkodeissa kesäaikaan on myös tyypillistä, että henkilökuntaa heitellään kuin hernepussia talosta toiseen, kun lapsia saapuukin hoitoon vähemmän tai enemmän kuin on suunniteltu. Työaikoja muutetaan lennosta, vaikka työehtosopimus sen kieltää.
Kotona omat lapset koittavat pärjäillä, syövät jos muistavat, unohtavat avaimet ja puhelimet.
Olen itse hoitaja, mutta ihan eri alalla. Vaikka minulla kuinka väsyttäisi ja vituttaisi, niin silti en näytä sitä asiakkaille. Kun olen töissä, olen töissä. Kotona vapaalla saan sitten mörröttää, kuinka paljon haluan. Kun olen työnantajan palveluksessa työaikana, niin asiakkaiden ei tarvitse ymmärtää minua ja miettiä, että tuokin haluaisi lomalle ja sillä on oikeus olla töykeä. Kyllä työaikana pitää pystyä olemaan ammatillinen.
Ja oma lapseni oli vuoden päiväkodissa, missä vain valitettiin koko ajan ja annettiin ymmärtää, että lapsestani ei tule mitään. Oli aika ankea vuosi. Ihmettelin kyllä ryhmää vetävän lastentarhan opettajan motiivia lytätä koko lapsi ja hänen tulevaisuutensa ja persoonsansa. Onneksi lapsestani tuli vaikka mitä, vaikka tämän yhden vuoden aikana lto oli sitä mieltä, että tästä lapsesta ei tule koskaan mitään.
Kesälomat ovat ilmeisesti päiväkotien henkilökunnalle herkkä asia. Ystäväni on totaaliyh ja sai viime vuonna kesälomansa elokuuksi. Koko kesä- ja heinäkuun päiväkodissa valitettiin siitä, miten lapsi ei saa yhtään lomaa "oikeaan aikaan" ja miten on sääli, että tällaisilla helteillä on täällä päiväkodissa jne. Hain lapsen ystäväni puolesta heinäkuussa jo puolilta päivin kahden viikon ajan, ja joka ikinen päivä minulta kysyttiin, enkö voisi ottaa lasta kokonaan, mitä teen aamupäivän ajan ja eikö olekin sääli, kun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa heinäkuussa. Todellista asenneongelmaa!
Sitähän se on. Syyllistäminen alkaa huhtikuussa lomien ilmoitusten aikaan ”kyllä joka lapsen pitää olla kesä kotona”, jotta kas saadaan hoitsut lomille ns.hyvään loma-aikaan. Jos tähän et kykene (koska normaali työpaikoilla kiertävät lomat ja oma loma elosyyskuussa tai vaikka toukokuussa), niin nyrpeää naamaa näytetään koko kesä ja annetaan hyvinkin nopeasti ymmärtää että lapsen hoidontarve pilasi jonkun hoitsun kesän. Sama homma koulujen lomaviikoilla ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole heitä haittaavista asioista vaan _SINUN LAPSEESI_ liittyvistä asioista, jotka sille vanhemmalle täytyy työn puolesta latoa. Asiallisuudella viittasin siihen, että annetaan omien tunteiden näkyä niin että vanhempi muka pystyisi havaitsemaan työntekijän harmistuksen kesäloman puutteesta. Asenneongelmallasi tarkoitin tuota, että väität turhana nipotuksena lapsesi päivään liittyvät asiat. Niele itse ne kommentit, jos on niin vaikea kuunnella oman lapsen tekemisestä silloin kun vanhempi ei ole ollut mailla halmeilla. Onhan se kiva, kun joku mukulasi viitsii hoitaa ja sinä vielä nillität kiitokseksi. Ei siellä olla sinua vaan lapsia varten. Ei tarvitse naamataulun miellyttää sinua, jos käytös ei muutenkaan kuin sinun harhakuvitelmissasi ilmene.
Särähti korvaan tuo "kun joku mukulasi viitsii hoitaa". SE ON HOITAJIEN TYÖTÄ PRKL. Ihan sama mikä tahansa muukin työ: siitä saa palkan joten oletusarvona on että työ hoidetaan hyvin ja ammattitaidolla. Huonoja päiviä toki on kaikilla, mutta jos joka päivä on naama norsun v:llä niin ei ole asiallista..
Mitähän tapahtuisi, jos hoitajalta kysyisi huonojen kuulumisten jälkeen, että: "No mitäs kivaa/hyvää tänään täällä tapahtui tytön päivässä?" Ottaisiko onkeensa, vai itseensä?