Päiväkodin työntekijöitä on alkanut nyt kesäkuussa selkeästi v*tuttaa
Ärsyttävää viedä ja hakea lasta kun seisovat siellä naamat happamina. Eikä päivästä jakseta enää kertoa. Ainoastaan huonoja juttuja mainitaan; "Tyttö ei taaskaan muistanut laittaa aurinkolaseja ulos lähdettäessä ilman muistutusta" ja muuta tällaista turhaa nipotusta. Tulee lopulta itsekin huonolle tuulelle, vaikka on yrittänyt pysyä iloisena. Harmittaa, kun nyt tulee eskariin siirtyminen joka tapauksessa, ja viimeiset muistot muuten mukavasta päiväkodista ovat tällaisia.
Kommentit (82)
Olen joskus miettinyt tuota päiväkotien työtä. Olin nuorena työharjoittelussa päiväkodissa ja se oli kauheaa. Työntekijät juoruili vanhemmista ja haukkui heitä ja olivat sitä mieltä, että ei ne osaa lapsiaan hoitaa, he vain osaa, kun on ammatti-ihmisiä.
Pieneneekö heillä jotenkin maailmankuva ja kuvittelevat, että heillä on valtaa omia perheen asiat itselleen, kun hoitavat heidän herkkää kohtaansa eli lapsia. Heillä on valta kirjata papereihin mitä tahansa ja vanhemmat ei voi mitään. He voivat vetää takataskusta vaikka millaisen kasvatuskortin, mikä nyt sattuu sillä vuosikymmenluvulla olevan muotia ja lytätä lapsen täysin, jos nyt vain sattuu haluttamaan tai kahvihuoneessa on juoruiltu mutu-tuntumalta juttuja lapsesta ja perheestä.
He tietävät, että perheet ovat riippuvaisia päiväkodista, jotta pystyvät kulkemaan töissä, joten siksi heillä on valtaa. Unohdetaan, että ollaan töissä ja lapset ovat kaikesta huolimatta niiden vanhempien lapsia. Astutaan perheiden varpaille ja tosiaan jo keväällä naama norsunveellä syyllistettään vanhempia, etteivät ne saa heinäkuussa lomaa, kun heilläkin haluttaisi. Kaikki verhoillaan lasten parhaaksi.
Se työharjoittelu riiti minulle päiväkotityötä ja kun omat lapset oli pieniä, pidin niitä päiväkodissa niin vähän kuin pystyin. Onneksi miehen kanssa pystyimme työvuorojärjestelyin pitämään hoidon 10 päivää kuussa ja niitäkään ei aina tarvittu. En halunnut lapsia paikkaan, missä kokemukseni mukaan työntekijät eivät muista, että he ovat palkkatyössä, eivätkä mikään juorukerho arvostelemassa vanhempia. Kun heidän pitäisi saada palkka siitä, että yhdessä vanhempien kanssa tuetaan lapsen kasvua, eikä luulla, että omistavat lapset ja voivat siellä omassa piirissään ylemmyydentuntoisesti luoda omia johtopäätöksiä tietämättä asioiden oikeasta laidasta mitään.
Varmaan vituttaakin,kun vanhemmat makaavat rantsussa ym.riennoissa ja lapsia pidetään turhantakia hoidossa,kun ei itse jakseta hoitaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heilläkin tulee kesälomat tarpeeseen, kuten muillakin. Päiväkodissa työskentelevä ystäväni tosin sanoi, että se tahtoo ainakin v*tuttaa, jos tietää, että vanhempi on lomalla, mutta tuo silti lapsen päiväkotiin, vaikka lapsi haluaisi olla vanhemman kanssa kotona.
Tämä. Ystäväsi kannattaisi ymmärtää, että hän on töissä, eikä arvostelemassa perheen ratkaisuja. Hän on allekirjoittanut työsopimuksen ja hänen lomansa määräytyy työehtosopimuksen mukaan.
Jostain syystä päiväkodin työntekijät eivät tätä muista, vaan kuvittelevat, että jos joku perhe tekisi toisenlaisia ratkaisuja, hän saisikin jostain taivaasta ylimääräistä palkallista lomaa: "kun minäkin haluaisin heinäkuussa lomalle, mutta kun ne tuo lapset hoitoon".
He eivät tee vapaaehtoistyötä, missä voi ajatella, että tänään mulla haluttaisi viettää rantapäivää, joten voisko vanhemmat pitää lapset kotona tai hakea aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heilläkin tulee kesälomat tarpeeseen, kuten muillakin. Päiväkodissa työskentelevä ystäväni tosin sanoi, että se tahtoo ainakin v*tuttaa, jos tietää, että vanhempi on lomalla, mutta tuo silti lapsen päiväkotiin, vaikka lapsi haluaisi olla vanhemman kanssa kotona.
Ystävälläsi on kertynyt 2,5 lomapäivää kuukaudessa, joten hänellä on ihan normaali määrä lomaa vuodessa, kuten muillakin. Kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun, joten ystäväsi valehtelee, jos väittää, ettei saa kesälomaa ollenkaan siksi, että lapsia tuodaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitaja, mutta ihan eri alalla. Vaikka minulla kuinka väsyttäisi ja vituttaisi, niin silti en näytä sitä asiakkaille. Kun olen töissä, olen töissä. Kotona vapaalla saan sitten mörröttää, kuinka paljon haluan. Kun olen työnantajan palveluksessa työaikana, niin asiakkaiden ei tarvitse ymmärtää minua ja miettiä, että tuokin haluaisi lomalle ja sillä on oikeus olla töykeä. Kyllä työaikana pitää pystyä olemaan ammatillinen.
Ja oma lapseni oli vuoden päiväkodissa, missä vain valitettiin koko ajan ja annettiin ymmärtää, että lapsestani ei tule mitään. Oli aika ankea vuosi. Ihmettelin kyllä ryhmää vetävän lastentarhan opettajan motiivia lytätä koko lapsi ja hänen tulevaisuutensa ja persoonsansa. Onneksi lapsestani tuli vaikka mitä, vaikka tämän yhden vuoden aikana lto oli sitä mieltä, että tästä lapsesta ei tule koskaan mitään.
Tuo vaatimus ammattillisuudesta on ihan ok, mutta jos Työolot on jatkuvasti surkeat, on ihan ymmärrettävää, ettei työntekijä voi antaa parastaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeeksi kun avauduin. Poistun keskustelusta. -ap
Oikeestaan tää lause kertoo koko ongelman. Ap sä oot tosi herkkä muiden arvostelulle ja peilaat mielialaasi ympäristöstäsi. Sille voit tehdä jotain. Pk-tädin lausahduksille et voi tehdä mitään.
Eli itsetunnon kohentamista, omien kierroksien laskemista suosittelen sulle. Olisko Mindfulness sulle sopiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestaan tää lause kertoo koko ongelman. Ap sä oot tosi herkkä muiden arvostelulle ja peilaat mielialaasi ympäristöstäsi. Sille voit tehdä jotain. Pk-tädin lausahduksille et voi tehdä mitään.
Eli itsetunnon kohentamista, omien kierroksien laskemista suosittelen sulle. Olisko Mindfulness sulle sopiva?
Eiköhän kaikki jossain määrin peilaa mielialaansa ympäristöstään.
Lisäksi lasten vanhemmillakin voi olla työstressiä ja ovat väsyneitä kun tulevat lapsia hakemaan. Hekin varmasti odottavat lomaa siinä missä päiväkodin työntekijätkin. Harva vanhempi kuitenkaan kaataa omaa väsymystään hoitajien niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä vaiheessa työvuotta kaikki alkavat olla loman tarpeessa. Hoitajatkin ovat ihmisiä omine murheineen. Illalla mielessä saattaa pyöriä huoli oman pienen koululaisen pärjäämisestä yksin kotona tai rahan riittämisestä kesän kasvaneisiin kuluihin, kun omat lapset eivät saa ilmaista kouluruokaa päivittäin.
Varmasti tekevät parhaansa muuttuvien lapsiryhmien ja sijaishoitajien kanssa.
Pahoittelen ap:n ikäviä kokemuksia, harmi että joku ei ole pystynyt olemaan tarpeeksi asiallinen ja neutraali asiakkaalle omista fiiliksistä huolimatta.
Kesäaika päivähoidossa on kuitenkin henkilökunnalle stressaavaa aikaa, ei mitään kevyttä lekottelua mitä se saattoi olla vielä tuossa 10-15 vuotta sitten. Silloin nautittiin omassa yksikössä siitä että osa lapsista lomaili, paikalla oli pieniä ryhmiä ja saatettiin kehittää kaikkea mukavaa tekemistä mikä ei yli 20 lapsen kanssa onnistu. Nykyään ryhmät on täynnä ja henkilöstömitoitus niin piukalla kun mahdollista. Esimies saattaa lomailla, vastuuopettaja saattaa lomailla ja henkilökunta on itse vastuussa siitä että henkilökuntaa on tarpeeksi mutta samaan aikaan ei saa tehdä ylitöitä.
Ehkä annoit huonon esimerkin ap mutta lapsesi on sen ikäinen että pitäisi jo itse osata huolehtia ne aurinkolasit mukaan niin kyllä siitä saa sinulle huomauttaa jos ne toistuvasti jää päähän laittamatta. Ei siellä eskarissa/koulussa enää välttämättä ole kukaan muistuttamassa ja huolehtimassa, oletus on että lapsi itse huolehtii vanhempien kanssa sovitulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ettet nyt ite ole vähän herkkähipiäinen😂😂 Ei tuu elämästä mitään jos joka paikassa ja kaikesta loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki jossain määrin peilaa mielialaansa ympäristöstään.
Lisäksi lasten vanhemmillakin voi olla työstressiä ja ovat väsyneitä kun tulevat lapsia hakemaan. Hekin varmasti odottavat lomaa siinä missä päiväkodin työntekijätkin. Harva vanhempi kuitenkaan kaataa omaa väsymystään hoitajien niskaan.
Tosi vähän mä peilaan tunnetiloja ympäristöstä. Olen tämän taidon ihan opetellut. Elämä on kuulkaas ihan tosi paljon helpompaa näin! Ei haittaa vaikka joku tööttää autolla, edellinen kassajonossa hidastelee, lapsi kaataa vahingossa murot lattialle tai itkee väsymystään. Säästyy itseltä iso kasa voimavaroja kun ei tartte itse kokoajan hermo piukassa analysoida toisten ilmeitä, sanavalintoja, ajoitusta.
Ap olis voinut vain tokaista "joo voin muistuttaa vielä kotona niistä aurinkolaseista" ja sitten siirtyä jo toisiin iloisiin aatoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hoida lapsesi ite.
T. wt
Jossain sivistysmaassa tämäkin ongelma ymmärrtettäisiin oikein: he ovat työntekijöitä ja siksi myös tietynlainen ammatillinen asenne kuuluu siihne työrooliin, tai sitten voi vaikka vaihtaa työpaikkaa jos liikaa vituttaa.
Mutta tällä palstalla näkee taas suomalaisen junttimaisuuden siitä, että asiakas on näköjään aina väärässä ja jos haluaa keskustella asiasta tai ottaa tiettyjä epäkohtia esiin, tämä viestintuoja, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä "ammutaan", ehkä tämä on sitä itäeurooppalaisuutta suomalaisissa.
Valitettavasti ei olla sivistyskansa.
Vierailija kirjoitti:
Minua v#tuttaisi kyllä missä kuussa tahansa. Jos ei niistä erityisneutraaleista nyt vain ole mitään positiivista sanottavaa.
Silloin pitää mennä terapiaan tai diakonille juttelemaan. Tuo ei ole normaalia. Jos et näe mitään positiivista, olet todennäköisesti masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Jossain sivistysmaassa tämäkin ongelma ymmärrtettäisiin oikein: he ovat työntekijöitä ja siksi myös tietynlainen ammatillinen asenne kuuluu siihne työrooliin, tai sitten voi vaikka vaihtaa työpaikkaa jos liikaa vituttaa.
Mutta tällä palstalla näkee taas suomalaisen junttimaisuuden siitä, että asiakas on näköjään aina väärässä ja jos haluaa keskustella asiasta tai ottaa tiettyjä epäkohtia esiin, tämä viestintuoja, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä "ammutaan", ehkä tämä on sitä itäeurooppalaisuutta suomalaisissa.
Toisaalta sitten taas, ei heidän työnkuvaansa kuulu vanhempien päivän piristäminen ja lapsen jokapäiväinen kehuminen. Työnkuva on kasvattaa lasta yhdessä vanhempien kanssa. En ihan näe noissa ap:n esimerkeissä sitä vitutusta, ehkä se on näkynyt naamasta tai ehkä ap on tulkinnut väsyneestä hoitajasta liikoja. Huomautus siitä että eskari-ikäiselle pitää kerta toisensa jälkeen sanoa että aurinkolasit päähän ei ole vittuilua. Ei vaikka sen perään ei jatkanut että tosi kivat leikit oli kyllä tänään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitaja, mutta ihan eri alalla. Vaikka minulla kuinka väsyttäisi ja vituttaisi, niin silti en näytä sitä asiakkaille. Kun olen töissä, olen töissä. Kotona vapaalla saan sitten mörröttää, kuinka paljon haluan. Kun olen työnantajan palveluksessa työaikana, niin asiakkaiden ei tarvitse ymmärtää minua ja miettiä, että tuokin haluaisi lomalle ja sillä on oikeus olla töykeä. Kyllä työaikana pitää pystyä olemaan ammatillinen.
Ja oma lapseni oli vuoden päiväkodissa, missä vain valitettiin koko ajan ja annettiin ymmärtää, että lapsestani ei tule mitään. Oli aika ankea vuosi. Ihmettelin kyllä ryhmää vetävän lastentarhan opettajan motiivia lytätä koko lapsi ja hänen tulevaisuutensa ja persoonsansa. Onneksi lapsestani tuli vaikka mitä, vaikka tämän yhden vuoden aikana lto oli sitä mieltä, että tästä lapsesta ei tule koskaan mitään.
Katkeruus tuhoaa ihmisen mielen. Hyvä, että lapsesi selvisi sieltä ehjin nahoin.
Vierailija kirjoitti:
Tee se, idi ootti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu tämä sinun etninen analyysisi? Oletko asunut lukuisissa maissa pitkiä aikoja? Vai tehnyt jonkinlaista tutkimusta aiheesta?
Ap palaa selventämään asiaa. En ole herkkähipiäinen, mutta nyt kun toista viikkoa on ollut vain negatiivinen meininki niin tässä omien kiireiden keskellä kyllä lopulta vähän masentaa. Sitten masensi nuo alkupään kommentit lisää.
Arvostan päiväkodin työntekijöitä valtavasti ja joka kerta kun haen lapsen muistan kiittää päivästä sitä työntekijää, jolta lapsen noudan. Pyrin itse aina hymyillen tervehtimään työntekijöitä kun lapsen tuon/haen, hymyilenhän lapsellenikin. Tämä aina huolimatta siitä, millainen päivä itselläni on.
Minulle saa kyllä huomauttaa asioista, ei siinä mitään. Käytin sanaa nipottaminen tässä nyt siksi, että lapsesta ei ole ollut mitään huomautettavaa käytännössä koko päiväkotiaikana. On todella reipas, sosiaalinen ja normaalisti huolellinen. Siksi on outoa, että nyt ihan viimeisinä hetkinä kesäkuussa aletaan keksiä huomauttamista mielestäni pikkuasioista. Jos nyt pitää ymmärtää, että hoitajat ovat väsyneitä ja odottavat lomaa niin ehkä voidaan antaa lapsillekin tässä vaiheessa anteeksi se, että ulos kirmatessa lasit meinaavat unohtua. Ja tästäkin saa kyllä sanoa, ymmärtäkää se. Olisi vain mukavaa, että sanottaisiin jotain kivaakin tai jaksettaisiin edes hymyillä. Lapseni jää lomalle juhannuksena. Häntä ei tarvitse enää kauaa jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vaatimus ammattillisuudesta on ihan ok, mutta jos Työolot on jatkuvasti surkeat, on ihan ymmärrettävää, ettei työntekijä voi antaa parastaan.
Päiväkodissako se oikeuttaa kostamaan sen asiakkaalle eli lapsille ja vanhemmille? Muilla aloilla asiaa hoidetaan esimiehen ja työnantajan kanssa. Ne huonot työolot eivät ole lapsen ja hänen vanhempiensa syytä.