Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin työntekijöitä on alkanut nyt kesäkuussa selkeästi v*tuttaa

Vierailija
11.06.2019 |

Ärsyttävää viedä ja hakea lasta kun seisovat siellä naamat happamina. Eikä päivästä jakseta enää kertoa. Ainoastaan huonoja juttuja mainitaan; "Tyttö ei taaskaan muistanut laittaa aurinkolaseja ulos lähdettäessä ilman muistutusta" ja muuta tällaista turhaa nipotusta. Tulee lopulta itsekin huonolle tuulelle, vaikka on yrittänyt pysyä iloisena. Harmittaa, kun nyt tulee eskariin siirtyminen joka tapauksessa, ja viimeiset muistot muuten mukavasta päiväkodista ovat tällaisia.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työntekijöistähän on noita kutosen oppilaita, jotka ei päässeet muualle kuin lähäriksi. Lapset ja nuoret on suositu erikoistumisala, kun on helpoin siksi, että siinä on vähiten hoidollista opiskelua. Nämä sitten siellä päiväkodin pihalla teille vanhemmille narisevat, kun eivät pääse itse heinäkuuksi rannalle sidukkakassin kanssa viettämään kesäpäiviä, vaan joutuvat olemaan töissä.

Vierailija
42/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on aina hirveää, siksi sinne ei kukaan halua töihinkään, paitsi jollain päiväkotigeenillä varustetut yksilöt jotka jostain syystä kestää sitä ja tällä tarkoitan nimenomaan toisia työntekijöitä, en lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siellä on porukkaa jäänyt kesälomalle eikä sijaisia ole saatu, kun se sijaiset, joiden piti olla kesän kyrpiintyivät koko hommaan ja lähtivät muualle? Tämä on hyvin tyypillinen kuvio. Kukaan ei välitä työntekijöiden jaksamisesta ja esimiehet lässyttää jotain ihan turhaa p*skaa, mutta kuitenkin kumartavat sinne ylimmälle johdolle, jotka haluavat vain säästöä, säästöä, säästöä ja tämä otetaan työntekijöiden selkänahasta.

Vierailija
44/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap palaa selventämään asiaa. En ole herkkähipiäinen, mutta nyt kun toista viikkoa on ollut vain negatiivinen meininki niin tässä omien kiireiden keskellä kyllä lopulta vähän masentaa. Sitten masensi nuo alkupään kommentit lisää.

Arvostan päiväkodin työntekijöitä valtavasti ja joka kerta kun haen lapsen muistan kiittää päivästä sitä työntekijää, jolta lapsen noudan. Pyrin itse aina hymyillen tervehtimään työntekijöitä kun lapsen tuon/haen, hymyilenhän lapsellenikin. Tämä aina huolimatta siitä, millainen päivä itselläni on. 

Minulle saa kyllä huomauttaa asioista, ei siinä mitään. Käytin sanaa nipottaminen tässä nyt siksi, että lapsesta ei ole ollut mitään huomautettavaa käytännössä koko päiväkotiaikana. On todella reipas, sosiaalinen ja normaalisti huolellinen. Siksi on outoa, että nyt ihan viimeisinä hetkinä kesäkuussa aletaan keksiä huomauttamista mielestäni pikkuasioista. Jos nyt pitää ymmärtää, että hoitajat ovat väsyneitä ja odottavat lomaa niin ehkä voidaan antaa lapsillekin tässä vaiheessa anteeksi se, että ulos kirmatessa lasit meinaavat unohtua. Ja tästäkin saa kyllä sanoa, ymmärtäkää se. Olisi vain mukavaa, että sanottaisiin jotain kivaakin tai jaksettaisiin edes hymyillä. Lapseni jää lomalle juhannuksena. Häntä ei tarvitse enää kauaa jaksaa.[/quote

"Anteeeksi kun avauduin. Poistun keskustelusta. -ap"

Vierailija
45/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Ap!

Olen huomannut saman meidän päiväkodissa. Minun kummipoika on myös samassa päivähoidossa. Olen jäämässä juhannuksena kesälomille ja tälläkin hetkellä teen lyhyempää päivää, koska minulla ei vain ole töitä koko päiväksi. Olen siis rakennusalalla ja kohteeni on viittä vaille valmis, eikä minua ole järkeä siirtää uuteen kohteeseen ennen lomaani eli käyn päivisin vain pyörimässä työmaalla ja ottamassa tunnit. Vien lapseni normaalia myöhemmin päiväkotiin (normaalisti minun pitää olla 7.00 töissä, mutta nyt olen mennyt vasta klo 8 jälkeen) ja haen heidät enne klo 15. Haen usein silloin myös kummipoikani, hänen äitinsä on kotona koliikkivauvan kanssa.

Minulta on suoraan kysytty, että enkö muka voisi jäädä jo lomille ja hoitaa samalla myös kummipoikaa ja on myös kysytty niinä kertoina, kun en ole kummipoikaa ottanut mukaan, että miksi en voisi häntä myös samalla ottaa. Kummipojan kesäloma alkaa siis vasta pari viikkoa minun jälkeen, kun hänen isä/ystäväni mies jää lomille.

Olen siis myös ohimennen maininnut työtilanteestani päiväkodin henkilökunnanlle, kun ihmettelivät sitä, kun lapseni alkoivat tehdä päiväkodissa lyhyempää päivää.

Minullekaan ei kerrota enää juuri mitään lasten päivästä. Kun kysyn niin vastaus on luokkaa "ihan hyvin mennyt" ja siinä se.

Vierailija
46/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 36v. valtion virkamies ja ulos lähtiessäni unohdan toistuvasti laittaa aurinkolasit. En oikein ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä (tai mitä vanhempi voi tehdä) jos 5v unohtelee.

Vierailija
47/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 36v. valtion virkamies ja ulos lähtiessäni unohdan toistuvasti laittaa aurinkolasit. En oikein ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä (tai mitä vanhempi voi tehdä) jos 5v unohtelee.

Hei! Täällä 32 vuotias esimiesasemassa oleva, joka myös unohtaa aurinkolasit. Tänään muistin, mutta näköjään sen verran pilvistä, ettei niitä edes tarvitse.

Vierailija
48/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ainoa, joka ei usko tähän että "hoitajat varmasti tekevät parhaansa"?

Vierailija
49/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tämä laadukas varhaiskasvatus on. Hoitajat lähtevät lasten kanssa ulos. Missään nimessä ei voi siinä eteisessä sanoa, että muistakaahan ottaa sieltä lokerikosta aurinkolasit päähän. Ei tietenkään, vaan mennään ulos ja katsotaan, että kas vain, Minttu ja Eveliina unohti lasit ja Petteillä on vain t-paita päällä. Ei voi sanoa lapsille, että kipaise sieltä sisältä lasit ja se pitkähihainen päälle, ettei käsivarret pala.

Odotetaan vanhempia ja nillitetään sitten niille, että kyllä meillä on raskasta, kun ette ota lapsiane kotiin kesäksi ja me ei saada koko kesänä lomaa ja sun lapseskaan ei muistanut ottaa aurinkolaseja päähän ja Petterin käsivarret paloi, kun se ei muistanut ottaa pitkähihaista päälle. Mutta parhaamme me yritetään, kun meillä on niin huonot työolot ja lomatki menetettiin siksi, kun te pidätte lapsia kesällä hoidossa

Vierailija
50/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Kotonakin vanhemmat joutuu paljon isommille lapsille sanomaan  (pahimmassa tapauksessa JOKA KERTA) että hattu päähän, tai aurinkorasvat nahalle, tai teini-ikäiselle että juomapullo mukaan ennen kuin menet pelaamaan yhtään mitään ulos. 

Mikä kumma se nyt on, että tänä vuonna täyttävä kuusivuotias ei muista niitä aurinkolaseja? Ja mikä ihmeen juttu se on, että päiväkodin varhaiskasvatusvelvollisuuteen ei sitten kuitenkaan kuulu sama asioiden jatkuva toisto? Eikö siihen oveen voi teipata kuvat, että mitä tänään päälle? Tai kun siellä eteisessä on kuitenkin aina aikuinen mukana, niin miten se nyt ei sitten kuulukaan hänelle muistuttaa lapsia oikeanlaisesta vaatetuksesta? Siis toivottavasti siellä on joku aikuinen ... 

Joskus tuntuu, että vanhempien pitäisi töistä käsinkin telepaattisesti hoitaa ne lapsensa, kun hoitajat itse haluavat mennä sieltä mistä aita on matalin. 

Vierailija
51/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tämä laadukas varhaiskasvatus on. Hoitajat lähtevät lasten kanssa ulos. Missään nimessä ei voi siinä eteisessä sanoa, että muistakaahan ottaa sieltä lokerikosta aurinkolasit päähän. Ei tietenkään, vaan mennään ulos ja katsotaan, että kas vain, Minttu ja Eveliina unohti lasit ja Petteillä on vain t-paita päällä. Ei voi sanoa lapsille, että kipaise sieltä sisältä lasit ja se pitkähihainen päälle, ettei käsivarret pala.

Odotetaan vanhempia ja nillitetään sitten niille, että kyllä meillä on raskasta, kun ette ota lapsiane kotiin kesäksi ja me ei saada koko kesänä lomaa ja sun lapseskaan ei muistanut ottaa aurinkolaseja päähän ja Petterin käsivarret paloi, kun se ei muistanut ottaa pitkähihaista päälle. Mutta parhaamme me yritetään, kun meillä on niin huonot työolot ja lomatki menetettiin siksi, kun te pidätte lapsia kesällä hoidossa

Aijai kun se riittäisikin että kertaalleen huikkaat siinä eteisessä että lakit päähän ja lasit myös :D Entäs kun sen sanoo siinä pukemistilanteessa (joka muuten saattaa kestää vaikka puoli tuntia) esim kymmenen kertaa? Tai viisitoista? Ja siitä huolimatta ne lakit ja lasit puuttuu. Entäs kun sanoo Petterille viisi kertaa että laita takki ja siitä huolimatta Petteri ilmestyy ulos ilman takkia? 

Läheskään joka yksikössä ei voi vain lähettää lasta sisään hakemaan unohtunutta vaatetta, tilat saattavat olla todella huonosti varhaiskasvatukseen soveltuvia. Ei jokaisessa talossa ole lasten naulakkoja suoraan ulko-ovesta sisään mennessä. 

Ja lopuksi vielä, yksikään varhaiskasvattaja ei menetä tai luule menettävänsä lomiaan sen vuoksi että vanhemmat eivät pidä lapsiaan kotona. Vaikka siellä ei olisi yhtään lasta hoidossa niin jokainen saisi sen saman vuosiloman minkä saa vaikka ryhmät olisi täynnä. Minkä tason uuno pitää olla että kuvittelee että jos kaikki lapset lomailee koko kesän niin myös henkilöstö lomailee koko kesän? Ei meilläkään sentään ihan niin pitkät lomat ole. 

Vierailija
52/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heilläkin tulee kesälomat tarpeeseen, kuten muillakin. Päiväkodissa työskentelevä ystäväni tosin sanoi, että se tahtoo ainakin v*tuttaa, jos tietää, että vanhempi on lomalla, mutta tuo silti lapsen päiväkotiin, vaikka lapsi haluaisi olla vanhemman kanssa kotona. 

Tämä. Ystäväsi kannattaisi ymmärtää, että hän on töissä, eikä arvostelemassa perheen ratkaisuja. Hän on allekirjoittanut työsopimuksen ja hänen lomansa määräytyy työehtosopimuksen mukaan. 

Jostain syystä päiväkodin työntekijät eivät tätä muista, vaan kuvittelevat, että jos joku perhe tekisi toisenlaisia ratkaisuja, hän saisikin jostain taivaasta ylimääräistä palkallista lomaa: "kun minäkin haluaisin heinäkuussa lomalle, mutta kun ne tuo lapset hoitoon".

He eivät tee vapaaehtoistyötä, missä voi ajatella, että tänään mulla haluttaisi viettää rantapäivää, joten voisko vanhemmat pitää lapset kotona tai hakea aikaisemmin. 

Mitähän ihmettä selität? Päiväkodissa on useampi lapsi, miksi hän kuvittelisi saavansa yhtäkkiä lomaa, jos yksi lapsi olisi kotona vapaan vanhemman kanssa?

Ystävääni v*tuttaa se, että hän näkee työssään joskus näitä vanhempia, jotka viettävät lastensa kanssa mahdollisimman vähän aikaa ja työntävät lapsen hoitoon silloinkin, kun voisi kerrankin viettää lastensa kanssa ns. laatuaikaa. Tietysti on vanhempia, joilla on hyvä syy tuoda lapsi hoitoon lomallaankin, mutta ystävääni v*tuttaa nämä, joita ei vaan kiinnosta.

Vierailija
53/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heilläkin tulee kesälomat tarpeeseen, kuten muillakin. Päiväkodissa työskentelevä ystäväni tosin sanoi, että se tahtoo ainakin v*tuttaa, jos tietää, että vanhempi on lomalla, mutta tuo silti lapsen päiväkotiin, vaikka lapsi haluaisi olla vanhemman kanssa kotona. 

Ystävälläsi on kertynyt 2,5 lomapäivää kuukaudessa, joten hänellä on ihan normaali määrä lomaa vuodessa, kuten muillakin. Kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun, joten ystäväsi valehtelee, jos väittää, ettei saa kesälomaa ollenkaan siksi, että lapsia tuodaan hoitoon.

Kyllä ystävälläni on lomaa, en ole väittänyt etteikö olisi. Ei hän yksin päiväkotia pyöritä.

Vierailija
54/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja nuoret ei tosiaankaan oo helpoin suuntautuminen😊 ja se on täynnä lasten hoitamista.

Vierailija
55/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle valitetaan joka päivä, kun Lauri on niin pitkiä päiviä hoidossa, kyllä tekisi Laurillekin hyvää lyhyempi päivä. No niin varmaan, mutta kun työt loppuvat klo 16.30, niin en ole päiväkodilla kuin vasta klo 16.55. Asiakkaille ei oikein voi sanoa, että en tee iltapäivisin töitä eikä työnantajakaan mukisematta antaisi palkatonta vapaata siksi, että päiväkodin hoitajat haluaa ajoissa pois töistä.

PS. Päiväkoti suljetaan klo 17.30, en siis ole viimetipassa lasta noutamassa.

Vierailija
56/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijai kun se riittäisikin että kertaalleen huikkaat siinä eteisessä että lakit päähän ja lasit myös :D Entäs kun sen sanoo siinä pukemistilanteessa (joka muuten saattaa kestää vaikka puoli tuntia) esim kymmenen kertaa? Tai viisitoista? Ja siitä huolimatta ne lakit ja lasit puuttuu. Entäs kun sanoo Petterille viisi kertaa että laita takki ja siitä huolimatta Petteri ilmestyy ulos ilman takkia? 

Läheskään joka yksikössä ei voi vain lähettää lasta sisään hakemaan unohtunutta vaatetta, tilat saattavat olla todella huonosti varhaiskasvatukseen soveltuvia. Ei jokaisessa talossa ole lasten naulakkoja suoraan ulko-ovesta sisään mennessä. 

Ja lopuksi vielä, yksikään varhaiskasvattaja ei menetä tai luule menettävänsä lomiaan sen vuoksi että vanhemmat eivät pidä lapsiaan kotona. Vaikka siellä ei olisi yhtään lasta hoidossa niin jokainen saisi sen saman vuosiloman minkä saa vaikka ryhmät olisi täynnä. Minkä tason uuno pitää olla että kuvittelee että jos kaikki lapset lomailee koko kesän niin myös henkilöstö lomailee koko kesän? Ei meilläkään sentään ihan niin pitkät lomat ole. 

Miten te voitte olla noin kädettömiä? "Kyllä me sanotaan niille mutta ei ne vaan muista". Ja sitten valitetaan sille äidille (niin, äidille. Isät te yleensä jätätte rauhaan vaikka lapsi oli varsinainen t*rroristi) että kun se lapsi ei laita sitä takkia. Mitä se äiti asialle voi? Ei tuo lasta hoitoon, että hoitajan ei tarvitse aina jankuttaa samasta asiasta? 

En ole lastenhoitaja ammatiltani, mutta olen jotenkin kuvitellut, että toisten lasten kanssa elämä on yhtä muistuttamista ja että se on ihan normaalia? Ja että viisi-kuusivuotiaita nimenomaan opetetaan hoitamaan omat asiansa ja tavaransa, ja että se on toistoa-toistoa-toistoa ihan siksikin, että kouluun mennessä olisi joku järki päässä. 

Aikuiseltakaan ei odoteta, että aina muistetaan kaikki. Paitsi jos olet vanhempi, tarkennettuna vielä että olet äiti. Sitten et kyllä saa unohtaa mitään koskaan, eikä lapsesikaan saa. Mutta siis muilta kuin äideiltä ja lapsilta ei odoteta täydellisyyttä. 

Ja sorry vain, mutta en itse usko että henkilökunnan isompi palkka saisi varhaiskasvatusta nousemaan suosta. Siellä vallitsee joku kummalinen asenneongelma lapsia ja vanhempia kohtaan, joka poistuu kun sukupolvet vaihtuu, tai kun jokin taho ottaa homman haltuun jollain muulla tavalla. Minä väitän, että varhaiskasvatuksen ongelma on hoitajat. Totta kai vanhemmissakin on mätämunia, mutta on se kumma, että asia kostetaan nimenomaan niille, jotka tekee parhaansa (äidit, joiden lapsilla sentään on ne aurinkolasit mukana). 

Vierailija
57/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päiväkodissa sanotaan vain kerran. Jos lapsi ei toimi, otetaan kädestä kiinni ja ohjataan tekemään toivottu asia eli vaikka ottamaan ne aurinkolasit. Huomattavasti nopeampaa kuin toistuva  hokeminen.

Vierailija
58/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle valitetaan joka päivä, kun Lauri on niin pitkiä päiviä hoidossa, kyllä tekisi Laurillekin hyvää lyhyempi päivä. No niin varmaan, mutta kun työt loppuvat klo 16.30, niin en ole päiväkodilla kuin vasta klo 16.55. Asiakkaille ei oikein voi sanoa, että en tee iltapäivisin töitä eikä työnantajakaan mukisematta antaisi palkatonta vapaata siksi, että päiväkodin hoitajat haluaa ajoissa pois töistä.

Tämä! Ja ei, en saa laitettua lasta vuoropäiväkotiin, koska sinne ei oteta vanhempia joiden työaika on 9-17. 

En oikeasti ymmärrä, että missä umpiossa jotkut lastenhoitajat elää, kun jokaisen vanhemman pitäisi olla hakemassa lastaan viimeistään kello 15. Aivan kuin kellään muulla ei olisi "pitkiä" päiviä töissä. Ja aivan kuin kaikki muut pystyisivät lähtemään aikaisemmin töistä, mutta hoitajat ei, kun tuhmat vanhemmat tekee liian pitkiä päiviä töissä. 

Vierailija
59/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja ei, en saa laitettua lasta vuoropäiväkotiin, koska sinne ei oteta vanhempia joiden työaika on 9-17. 

En oikeasti ymmärrä, että missä umpiossa jotkut lastenhoitajat elää, kun jokaisen vanhemman pitäisi olla hakemassa lastaan viimeistään kello 15. Aivan kuin kellään muulla ei olisi "pitkiä" päiviä töissä. Ja aivan kuin kaikki muut pystyisivät lähtemään aikaisemmin töistä, mutta hoitajat ei, kun tuhmat vanhemmat tekee liian pitkiä päiviä töissä. 

Yksikään hoitaja ei ainakaan työpaikalta voi lähteä etuajassa, ellei asiasta ole sovittu esimiehen kanssa. Jos päiväkoti menee kiinni klo 17:30, niin työpäivä päättyy silloin. Ihmettelen siis suuresti mitä hoitaja hyötyisi siitä, että joku lapsi haettaisiin aiemmin? Eri asia, jos toistuvasti menee ylitöiksi yhden lapsen takia, niin silloin ihan esimiestasolta pitää asiaan puuttua.

Vierailija
60/82 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ystäväsi kannattaisi ymmärtää, että hän on töissä, eikä arvostelemassa perheen ratkaisuja. Hän on allekirjoittanut työsopimuksen ja hänen lomansa määräytyy työehtosopimuksen mukaan. 

Jostain syystä päiväkodin työntekijät eivät tätä muista, vaan kuvittelevat, että jos joku perhe tekisi toisenlaisia ratkaisuja, hän saisikin jostain taivaasta ylimääräistä palkallista lomaa: "kun minäkin haluaisin heinäkuussa lomalle, mutta kun ne tuo lapset hoitoon".

He eivät tee vapaaehtoistyötä, missä voi ajatella, että tänään mulla haluttaisi viettää rantapäivää, joten voisko vanhemmat pitää lapset kotona tai hakea aikaisemmin. 

Mitähän ihmettä selität? Päiväkodissa on useampi lapsi, miksi hän kuvittelisi saavansa yhtäkkiä lomaa, jos yksi lapsi olisi kotona vapaan vanhemman kanssa?

Ystävääni v*tuttaa se, että hän näkee työssään joskus näitä vanhempia, jotka viettävät lastensa kanssa mahdollisimman vähän aikaa ja työntävät lapsen hoitoon silloinkin, kun voisi kerrankin viettää lastensa kanssa ns. laatuaikaa. Tietysti on vanhempia, joilla on hyvä syy tuoda lapsi hoitoon lomallaankin, mutta ystävääni v*tuttaa nämä, joita ei vaan kiinnosta.

Ystäväsi on kuitenkin palkkatyössä ja ammatillisuuteen ei kuulu, että haukkuu hoidettavien lapsien vanhempia kavereilleen. Tämä on juuri se, mikä inhotti, kun olin päiväkodissa töissä. Eukot juorusi ja haukkui vanhempia ringissä pihalla ja nähtävästi myös vapaalla ystävilleen. Se meinasi unohtua, että siellä ollaan töissä ja työaikana tehdään töitä.