Tuleeko karenssia jos kieltäytyy työhaastattelussa töistä liian huonon palkan johdosta?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jos tes:n mukainen palkka ei kelpaa, niin sitten pitääkin tulla karenssia.
Kyllä alle kympin palkka on Suomessa sellaista riistoa että ei pitäisi olla mahdollista pakottaa tuolla palkalla töihin. Siivoojien palkka alkaa muistaakseni 10e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet sitten ennemmin 9€ päiväkorvauksella kuin 9€ tuntipalkalla? Just.
Jos pitäis valita ite menisin ennemmin 9€ päivä hommiin koska noissa ei joudu tekeen niin hirveesti, tulot on kuitenkin loppupeleissä samat. Itseasiassa 9€ päivä voittaa tossakin kun ei tarvi odotella kelan soviteltua päivärahaa
Kokoaikatyö, ei tarvitse odotella soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän rahat ei ole muiden rahoja. Ne on moni työtön tienannut työtä tekemällä ja veroja maksamalla.
Kelalle laskurit raksuttamaan kuka käyttää eniten yhteiskunnan tukia. Voidaan sitten osoittaa sormella sitä.
Hah, työtä tekemällä? Olen ollut viikon töissä elämäni aikana, se riitti. Ikää on 38 v. Ja meitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet sitten ennemmin 9€ päiväkorvauksella kuin 9€ tuntipalkalla? Just.
Ei ole mitään "9 euron päiväpalkkoja". Tekemällä viisituntista työharjoitteluviikkoa tekee tuntitaksassa laskettuna paljon parempaa palkkaa kuin 9 euron tuntipalkalla täyttä päivää viikossa painava.
Laske itse jos et usko.
Itse sain kyllä 5h/päivä viitenä päivänä viikossa tuntitaksaksi 6,5 ja tuosta pitää vielä maksaa kulkeminenkin.
1500e/kk ja käteen jäisi noin 1300e. Yli tuplasti mitä harjoittelussa käydessä ja seuraavina vuosina saisi luultavasti jo jotain lisiä. Mutta onhan tuo nyt silti ihan älyttömän huono palkka.
Ai, että sait kaikki tuet mukaan laskettuna mukamas hiukan yli 600 euroa kuussa? Älä viitsi puhua p*skaa. En saisi edes työttömänä ollessa noin vähän aktiivimallin purressakaan.
Älä itse puhu p*skaa. Sain vain työmarkkinatuen verran eli saman minkä muutenkin työttömänä ollessakin. Lisäksi tietenkin kulukorvauksen joka oli muutama kymmenen senttiä vähemmän kuin mitä meni edestakaisiin bussimatkoihin. Siinä oli kaikki tuet mitä sain. Tästä kokeilusta on jonkin aikaa.
Nykyisin tilanne olisi hieman parempi. Täällä on julkisen liikenteen maksuihin tullut muutoksia ja kuukauden bussikortti maksaisi muistaakseni 70e eli ylijäävän osan kulukorvauksesta voisin käyttää muihin kuluihin.
Viimeksi olin töissä hivenen lyhennetyllä työajalla ja käteen jäi 1300e (miinus bussikortti 70e) eli yli tuplasti siihen mitä jää käteen pelkästä työmarkkinatuesta. Vaihtoehtoisesti olisin saanut esim. työkokeilussa työmarkkinatuen noin 500e + aktivointilisän 76e (verojen jälkeen) ja kulukorvauksen 180 (mistä matkoihin 70e) eli käteen olisi jäänyt noin 686e. Otan mieluummin tuon edellisen palkan eli käteen jää 1230e. Ei ihan puolta enemmän mutta melkein.
Ai että et mukama saanut toimeentulotukea tai asumistukea sen 9e/pv + työmarkkinatuen lisäksi?? Älä viitsi jauhaa p*skaa.
Mihin minä asumistukea olisin saanut kun en vuokralla asunut? Toimeentulotuki on harkinnavarainen ja tuloni ylittivät sen alarajan.
Varsinkin vanhemmissa ikäluokissa on paljon työttömiä pariskuntia tai työtön ja pineeläkeläinen pariskuntia jotka asuvat omistusasunnossaan ja eivät saa asumis- eikä toimeentulotukea. Olet p*askajauhaja joka ei osaa katsoa asiaa muuten kuin omalta kannaltaan.
Olet erilaisessa asemassa sitten kuin minä, melkein arvasinkin. Itselle taas on melkein se ja sama menenkö matalapalkka-alan töihin vaiko "9 euron duuniin". Melkein mieluummin jälkimmäisiin mikäli ero palkassa on reilun satkun tai pari. Siinä kohtaa vapaa-aika painaa enemmän kuin pikku hilut, joilla en voi muutenkaan vaikuttaa juuri mihinkään elämässä.
etkö voi olla surkea siinä haastattelussa? anna sellainen kuva että sinua ei kiinnosta työ.
Jos töissä ollessa ja auton omistavana palkasta jäi käteen asumisen ja auton kulujen jälkeen n.90e/kk ja nyt työttömänä luuserina ilman autoa 514e/kk niin totta helvetissä olen mielummin kotona. On aikaa leipoa itse leivät ja tehdä ruuat alusta asti itse sekä voin liikkua luonnossa tuntikausia metallinpaljastimen kanssa ja kerätä samalla marjoja/sieniä ja villiyrttejä. Tuosta 514e/kk jää kuukaudessa parisataa säästöön, joten miten vitussa joku kuvittelee että menisin 9-11e/h palkalla töihin?
Vierailija kirjoitti:
Jos töissä ollessa ja auton omistavana palkasta jäi käteen asumisen ja auton kulujen jälkeen n.90e/kk ja nyt työttömänä luuserina ilman autoa 514e/kk niin totta helvetissä olen mielummin kotona. On aikaa leipoa itse leivät ja tehdä ruuat alusta asti itse sekä voin liikkua luonnossa tuntikausia metallinpaljastimen kanssa ja kerätä samalla marjoja/sieniä ja villiyrttejä. Tuosta 514e/kk jää kuukaudessa parisataa säästöön, joten miten vitussa joku kuvittelee että menisin 9-11e/h palkalla töihin?
Ei varmasti kukaan kuvittelekkaan, minä olen samassa tilanteessa kuin sinä enkä keksi muuta syytä mennä töihin kuin "työnilo". Harmi ettei sellaista duunipaikkaa ole vielä tullut vastaan jossa olisi ihanaa ja nautinnollista työskennellä paskalla palkalla.
Jos tes:n mukainen palkka ei kelpaa, niin sitten pitääkin tulla karenssia.