Haaveena Lappiin muutto
Olisi ihana kuulla Lapissa asuvilta/asuneilta/joltakin jonka kummin kaima asuu Lapissa, että millaista jokapäiväinen elämä Lapissa on. Enkä nyt tarkoita edes mitään Rovaniemeä tmv. keskusta vaan vähän syrjäisempi seutu.
Olen asunut vuosia Helsingissä ja elämä täällä käy jatkuvasti hankalammaksi. Kaipaan rauhaa ja luontoa. Olen onnekas, että pystyn työskentelemään mistä vain missä on internet yhteys, perhettä minulla ei ole joten tässä vaiheessa muutto on kokonaan itsestä kiinni ja nyt haaveena on jo ollut pitkään Lappiin muutto. Joka talvi vietän muutaman viikon pohjoisessa ja lähtö on aina ikävää kun tiedän palaavani pääkaupunkiseudun hulinaan. Haluankin nyt kuulla, millaista elämä Lapissa todellisuudessa on.
(ja ennen kuin kukaan ehtii tulla kommentoimaan ettei me etelän hienohelmat siellä karussa erämaassa pärjätä paikallisten seurassa niin olen kotoisin pienestä maalaispitäjästä Pohjanmaalta että en mikään paljaisjalkainen helsinkiläinen todellakaan)
Kommentit (108)
Ikivanha aloitus. En tiedä, vaikka olisin vastannut ketjuun jo aiemmin.
Kaverini perhe muutti heti Utsjoen läheltä mahdollisimman etelään, kun perheen isän eläke alkoi. (oli alalla, jolta pääsee aikaisin eläkkeelle)
Kaveri joutui majailemaan asuntoloissa, kun kävi koulua niin kaukana.
Maa oli roudasta vapaa vain kuukauden kesällä.
Ei voi pitää omenapuita tms.
Talvisin pimeää.
Palvelut surkeat, kaikkea pitää tilata ja odottaa.
Vanha keskustelu, mutta nyt korona-aikana ehkä myös ajankohtainen. Ainakin itselleni. Olen alkujani lappilainen ja puolet elämästäni nyt asunut etelämpänä isossa kaupungissa. Täällä on työt, sukua, koulut jne. Kaikki on hyvin. Mutta elämän henki on erilainen. Olen alkanut kaivata takaisin pohjoiseen. Sinne missä ei ole kiirettä ja missä on tilaa hengittää ja olla. Missä lapset saavat olla vapaampia. Perhe ei halua ainakaan vielä muuttaa, joten haaveiluksi tämä jää.
Onkohan muita, joilla korona on vaikuttanut siten, että kaipaa pienemmille paikkakunnille? Ei pakoon koronaa vaan koska arvot ovat ehkä muuttuneet ja kaipaa elämäänsä erilaisia asioita kuin aiemmin...
Toimi nopeesti, jos haluat sähköt mökkiisi: niillä asentajilla on hirveä kiire, kun ei niitä hommia ole ollut vuosikausiin niin paljon kuin nyt;-)
---sähköasentaja laittaa sen uuden mittaritaulun.
Vierailija kirjoitti:
Lisää kokemuksia?
https://www.kotilappi.fi/artikkeli/tulomuutto-kemijarvelle-voimakkaassa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkakaveri on kotoisin Utsjoelta. Siellä oli maa roudaton vain kuukauden. Hänen vanhempansa muuttivat luokkakaverini olessa teini-ikäinen eteläisimpään Suomeen.
Koulua oli käytävä jostain asuntolasta. En tiedä missä iässä sinne asuntolaan joutui. Ei vissiin ollut koulua lähellä. Mutta lukion kävi sitten täällä etelässä.
Itse ajattelen, että liian pimeää siellä talvella, liian lyhyt kesä ja Mahtaako saamelainen kulttuuri olla liian vahva. Ei ehkä pääse siihen sisään. Ei pääse sisäpiiriin.
Kyllä jo peruskoululaiset asuvat asuntoloissa ja tilanne pahenee, kun kyläkouluja lakkautetaan. Linja-autoliput kyllä saa kunnan puolesta. Pitkät koulumatkat.
Lisäksi auton tulisi olla sellainen, että käynnistyy pakkasella, eikä jätä välille.
Peruskoululaiset eivät ole asuneet asuntoloissa enää vuosikymmeniin. Yksi syy on se, että itse asuntoloissa asuneet (kuten minä) eivät ole sinne lapsiaan laittaneet suurin surminkaan. Kyläkoulut on lakkautettu jo viime vuosisadalla, joten jäljellä olevissa ei enää ole monta lakkautettavaa.
Koulumatkojen pituus on sen sijaan ongelma, kun yksi bussi kiertää puoli pitäjää, ja toinen bussi toisen puolen. Vanhempien on oltava tarkkoja, jotta lain mukainen maksimi ei ylity.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 4v. Rovaniemellä. Se pimeys tekee oikeasti sairaaksi. En käynyt kertaakaan treffeillä siellä asuessani ja perheen perustaminen olisi jäänyt varmasti omalla kohdallani pelkäksi haaveeksi, jos olisin jäänyt Lappiin.
En tajua miksi ihmiset romantisoivat Lapissa asumista. Itse olen nähnyt paljon kiehtovampaa "sivistynyttä maaseutua" Etelä-Suomessa. Muuttaisin ennemmin sinne täältä Helsingistä. Näiltä romantisoijilta puuttuu yleensä myös suhteellisuudentaju: KOKO Lapissa asuu vähemmän ihmisiä kuin esim. Oulun kaupungissa. Yritäpä sieltä sitten löytää uusia ystäviä tai parisuhdetta.
Vaikea on löytää ystäviä tai parisuhdetta mistään, jos niitä ei löydä esim Rovaniemeltä 60000 ihmisen joukosta?
Hki on meluisa, rikollinen ahdistava paikka.
Tilanne pahenee joka vuosi...tästä olen samaa mieltä.
Mutta metsää, maaseutua, luontoa, rauhaa ja JOPA ERÄMAATA löytyy myös etelä suomesta.
Mene 40...100 km hki pois niin löydät luonnon, jopa erämaajärviä. Korpea. Pikkukyliä, maatiloja.
Ja halpoja taloja löytyy kyllä.
Suomi on kuitenkin tosi harvaan asuttu maa...myös etelässä.
Miljoona hyttystä kimpussa on ihanaa.
Kävisikö Ruka-Kuusamo alue, niillä leveyksillä on vielä palveluja tarjolla, mutta myös myös upeaa luontoa ja omaa rauhaa.
Haaveena muutto pois suomesta, lappi olisi vihoviimeinen paikka. Miksi kukaan asuu siellä vapaaehtoisesti?!en käsitä.
Hämeen alueelta pois muuttoa suunnitellu jo monta vuotta. Tuo pääkaupunki seutu työpaikkoineen kiinnostaisi ja paljon. Talouden toinen osapuoli ei taas tuonne pääkaupunki alueelle halua muuttaa. Häntä kiinnostaa todella paljon Lapinalue ja sen luonto eläimineen ( porot ). Tuota työtä olis kyllä hyväks olla tiedossa tuolla Lapin suunnallakin ei se elämä kuitenkaan maiseman vaihdollakaan paremmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Ikivanha aloitus. En tiedä, vaikka olisin vastannut ketjuun jo aiemmin.
Kaverini perhe muutti heti Utsjoen läheltä mahdollisimman etelään, kun perheen isän eläke alkoi. (oli alalla, jolta pääsee aikaisin eläkkeelle)
Kaveri joutui majailemaan asuntoloissa, kun kävi koulua niin kaukana.
Maa oli roudasta vapaa vain kuukauden kesällä.
Ei voi pitää omenapuita tms.
Talvisin pimeää.
Palvelut surkeat, kaikkea pitää tilata ja odottaa.
Tämä tapahtui 1980-luvulla, tai sitten kaveri oli ammattikoulussa ja siksi asui asuntolassa?
Omena- ja kirsikkapuitten puute on tosiaan ikävää! Se onkin oikeastaan ainoa asia, josta lappilaisena olen kateellinen etelässä asuville.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän on hyttysiä näin tammikuussa, ja tavallisina vuosina vielä kesäkuun alussakin.
Mutta ajattele, kuinka valoisaa on 3 kuukautta kesällä, yölläkin. Lampuilla selviää talven pimeydestä, ja pimennysverhoilla kesän valoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän on hyttysiä näin tammikuussa, ja tavallisina vuosina vielä kesäkuun alussakin.
Mutta ajattele, kuinka valoisaa on 3 kuukautta kesällä, yölläkin. Lampuilla selviää talven pimeydestä, ja pimennysverhoilla kesän valoisuudesta.
Ääri-ilmiöstä toiseen, aivan kuin Lapin ihmisetkin. Mustavalkoisia ajattelutavaltaan
Vierailija kirjoitti:
Zkdkdkkdkdk kirjoitti:
Pohjoinen on paras!
Asun itse Torniossa, kyllä täällä palvelut pelaa, ja ruotsi tuossa kivenä heiton päässä on iso plussa!Pääseekö Torniosta lentämällä hki tai tre?!
Ei mistään pääse. Helsingin lentokenttä on Vantaalla ja Tampereen lentokenttä on Pirkkalassa.
On aivan normaalia, että lentomatkan kummassakin päässä kuljetaan autolla tai julkisilla liikennevälineillä naapurikunnassa sijaitsevalle lentokentälle/-ltä.
Mikä harhaluulo on se, ettei Lapissa ole kiirettä?
Myöskään sen takia ei kyllä kannata muuttaa, että porot kiinnostaa. Mitä iloa niistä sulle siellä on muuta ku että näet joskus muutaman tienposkessa?
Mitä te valitatte pimeydestä? Asun Rovaniemellä ja nyt lähestytään sitä mulle ja muille pimeän lapsille 😀 hirveintä aikaa - kesän loputonta valoisuutta. Ilman pimennysverhoja et saa unta, aurinkolaseja pitää olla joka kassissa ja silti iho kuoriutuu pari kertaa kasvoilta. Koko ajan valoisaa. Koko ajan valoisaa. Ei yötä, ei pimeää, vain valoa valoa valoa joka ajaa ihmisen valohulluuden rajamaille. Lopulta tulee pimeää, vihreys katoaa ja alkaa sataa vettä. Silloin hymy kohoaa kasvoilleni.