Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haaveena Lappiin muutto

Vierailija
10.06.2019 |

Olisi ihana kuulla Lapissa asuvilta/asuneilta/joltakin jonka kummin kaima asuu Lapissa, että millaista jokapäiväinen elämä Lapissa on. Enkä nyt tarkoita edes mitään Rovaniemeä tmv. keskusta vaan vähän syrjäisempi seutu.

Olen asunut vuosia Helsingissä ja elämä täällä käy jatkuvasti hankalammaksi. Kaipaan rauhaa ja luontoa. Olen onnekas, että pystyn työskentelemään mistä vain missä on internet yhteys, perhettä minulla ei ole joten tässä vaiheessa muutto on kokonaan itsestä kiinni ja nyt haaveena on jo ollut pitkään Lappiin muutto. Joka talvi vietän muutaman viikon pohjoisessa ja lähtö on aina ikävää kun tiedän palaavani pääkaupunkiseudun hulinaan. Haluankin nyt kuulla, millaista elämä Lapissa todellisuudessa on.

(ja ennen kuin kukaan ehtii tulla kommentoimaan ettei me etelän hienohelmat siellä karussa erämaassa pärjätä paikallisten seurassa niin olen kotoisin pienestä maalaispitäjästä Pohjanmaalta että en mikään paljaisjalkainen helsinkiläinen todellakaan)

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muutto välttämättä niin iso asia ole kuin usein ajatellaan, varsinkin jos on sinkku ja työt pystyy tekemään etänä. Jos Lappi kiinnostaa niin voihan sinne muuttaa vaikka vuodeksi ja katsoa miltä tuntuu. Jos etelässä on omistusasunto, niin sen voi laittaa vuokralle.

Toinen vaihtoehto on muuttaa syrjemmäksi etelässä, ei tarvitse edes kovin kauaksi Helsingistä lähteä niin on pieniä kyliä ja niiden laitamilla luonnon keskellä olevia omakotitaloja.

Vierailija
102/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan kun kunnan rahat menee tähän https://yle.fi/uutiset/3-12281284

Maahtaako turismista tulleet verorahat kannattaa paljonkin kun tulee tämmöisen ylimääräisen loman lasku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on elinkustannukset (ruoka,asuminen jne) noin 35% kalliimpaa kuin muualla euroopassa. Siis palkat pienemmät. Lappiin muuttaessa voit laittaa tuohon 20% lisää. Ihmiset sisäänlämpiäviä ja kestää pitkään että pääset piireihin jos koskaan. nyt vielä se saamen kieli pitäisi joissain osissa osata. Kaamos ei minua haitannut mutta siellä on vain yksi asia. Luonto ja hiljaisuus. Ei muuta. Jo olet vähään tyytyväinen ja osaat vähän vilppiä niin pimästi saat ruokasi ja muut tarvikkeet. Toki joku asunto pitää olla ja moottorikelkka, mönkijä ja auto. Lämmitys maksaakin sitten maltaita.

Vierailija
104/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 4v. Rovaniemellä. Se pimeys tekee oikeasti sairaaksi. En käynyt kertaakaan treffeillä siellä asuessani ja perheen perustaminen olisi jäänyt varmasti omalla kohdallani pelkäksi haaveeksi, jos olisin jäänyt Lappiin.

En tajua miksi ihmiset romantisoivat Lapissa asumista. Itse olen nähnyt paljon kiehtovampaa "sivistynyttä maaseutua" Etelä-Suomessa. Muuttaisin ennemmin sinne täältä Helsingistä. Näiltä romantisoijilta puuttuu yleensä myös suhteellisuudentaju: KOKO Lapissa asuu vähemmän ihmisiä kuin esim. Oulun kaupungissa. Yritäpä sieltä sitten löytää uusia ystäviä tai parisuhdetta.

Pimeys voi tosiaan tehdä sairaaksi, jos ei opi elämään sen kanssa. D-vitamiini ja kirkasvalolamppu voi auttaa kummasti. 

Parisuhteen löytyminen voi olla vaikeampaa, mutta ystävien löytäminen ei sen vaikeampaa ole kuin muuallakaan ellei asu todella syrjässä, määrä tietenkin on vähäisempi. Tosi ystävien löytäminen voi olla jopa helpompaa kuin etelässä.

Mitä te valitatte pimeydestä? Asun Rovaniemellä ja nyt lähestytään sitä mulle ja muille pimeän lapsille 😀 hirveintä aikaa - kesän loputonta valoisuutta. Ilman pimennysverhoja et saa unta, aurinkolaseja pitää olla joka kassissa ja silti iho kuoriutuu pari kertaa kasvoilta. Koko ajan valoisaa. Koko ajan valoisaa. Ei yötä, ei pimeää, vain valoa valoa valoa joka ajaa ihmisen valohulluuden rajamaille. Lopulta tulee pimeää, vihreys katoaa ja alkaa sataa vettä. Silloin hymy kohoaa kasvoilleni.

Miksei saa valittaa pimeydestä? Itsekin valitat valosta.

Sinä =/= kaikki muut. 

Vierailija
105/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä Lapin hehkutusta. Suurimmaksi osaksi Suomen Lapin maisemat ovat tylsää kuusimetsää ja pajupusikkoa. Kaamos, pitkä talvi ja kesäkin niin kylmä ettei edes omenapuut kasva. Ei ihme etteivät saamelaiset kehittäneet korkeakulttuuria. Turisteillehan talvea on tietysti hyvä myydä eksotiikalla. Tunturilapissa on komeita maisemia mutta muuten luonto on lajistoltaan köyhempää kuin etelämpänä.

Vierailija
106/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskos siellä vaikkapa thai-hierontapaikka taikka vastaava lastinkevennyspaikka ?

Vierailija
107/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 4v. Rovaniemellä. Se pimeys tekee oikeasti sairaaksi. En käynyt kertaakaan treffeillä siellä asuessani ja perheen perustaminen olisi jäänyt varmasti omalla kohdallani pelkäksi haaveeksi, jos olisin jäänyt Lappiin.

En tajua miksi ihmiset romantisoivat Lapissa asumista. Itse olen nähnyt paljon kiehtovampaa "sivistynyttä maaseutua" Etelä-Suomessa. Muuttaisin ennemmin sinne täältä Helsingistä. Näiltä romantisoijilta puuttuu yleensä myös suhteellisuudentaju: KOKO Lapissa asuu vähemmän ihmisiä kuin esim. Oulun kaupungissa. Yritäpä sieltä sitten löytää uusia ystäviä tai parisuhdetta.

Ihan .Rovaniemellä kasvaneena en myöskään suostuisi asumaan sinne mistään hinnasta.

Merkillistä kyräilyä, vaikea varmaan saada uusia kavereja aikaisella iällä.

Inhottavat sääsket pilaavat koko kesän . 

Kyläpahanen ......

Vierailija
108/108 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskos siellä vaikkapa thai-hierontapaikka taikka vastaava lastinkevennyspaikka ?

Jos noin epätoivoinen olet jätä kuitenkin porot rauhaan.