Haaveena Lappiin muutto
Olisi ihana kuulla Lapissa asuvilta/asuneilta/joltakin jonka kummin kaima asuu Lapissa, että millaista jokapäiväinen elämä Lapissa on. Enkä nyt tarkoita edes mitään Rovaniemeä tmv. keskusta vaan vähän syrjäisempi seutu.
Olen asunut vuosia Helsingissä ja elämä täällä käy jatkuvasti hankalammaksi. Kaipaan rauhaa ja luontoa. Olen onnekas, että pystyn työskentelemään mistä vain missä on internet yhteys, perhettä minulla ei ole joten tässä vaiheessa muutto on kokonaan itsestä kiinni ja nyt haaveena on jo ollut pitkään Lappiin muutto. Joka talvi vietän muutaman viikon pohjoisessa ja lähtö on aina ikävää kun tiedän palaavani pääkaupunkiseudun hulinaan. Haluankin nyt kuulla, millaista elämä Lapissa todellisuudessa on.
(ja ennen kuin kukaan ehtii tulla kommentoimaan ettei me etelän hienohelmat siellä karussa erämaassa pärjätä paikallisten seurassa niin olen kotoisin pienestä maalaispitäjästä Pohjanmaalta että en mikään paljaisjalkainen helsinkiläinen todellakaan)
Kommentit (108)
On liikuntahallissa kuntosali. Holiday clubin kylpylässä on oikea uima-allas ja paikallisille halvemmat hinnat.
Vau! Olen itse pystynyt olemaan kerran 3 viikoa putkeen ja sydän jäi sinne. Kauheeta oli lähtee ajelemaan etelään. Eläkkeelle sinne sitten. Ei kai se lopullinen päätös tarvi olla, aina sieltä etelään pääsee, harva pääsee Lappiin.
Samanlaistahan se elämä on, hötkyillä ei tarvi, eikä istua lattekupin kanssa kahviloissa. Teet sitä mistä tykkäät.
Mitäs sä aattelet, uskallatko muuttaa?
Voisin vaihtaa paikkaa kanssasi heti. En tosin asu kuin Rovaniemellä. Ylemmäs en haluaisi mistään hinnasta. Siellä ylempänä on melkoisen sisäänpäin lämpiäviä seutuja. Et koskaan ole samalla viivalla paikallisten kanssa. Olet aina ns. "se junan tuoma etelän harakka" . Kokeilkaa, mutta varmasti voi tulla isoja sopeutumis vaikeuksia.
Rollosta ei riitä rahat muuttaa Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 4v. Rovaniemellä. Se pimeys tekee oikeasti sairaaksi. En käynyt kertaakaan treffeillä siellä asuessani ja perheen perustaminen olisi jäänyt varmasti omalla kohdallani pelkäksi haaveeksi, jos olisin jäänyt Lappiin.
En tajua miksi ihmiset romantisoivat Lapissa asumista. Itse olen nähnyt paljon kiehtovampaa "sivistynyttä maaseutua" Etelä-Suomessa. Muuttaisin ennemmin sinne täältä Helsingistä. Näiltä romantisoijilta puuttuu yleensä myös suhteellisuudentaju: KOKO Lapissa asuu vähemmän ihmisiä kuin esim. Oulun kaupungissa. Yritäpä sieltä sitten löytää uusia ystäviä tai parisuhdetta.
Pimeys voi tosiaan tehdä sairaaksi, jos ei opi elämään sen kanssa. D-vitamiini ja kirkasvalolamppu voi auttaa kummasti.
Parisuhteen löytyminen voi olla vaikeampaa, mutta ystävien löytäminen ei sen vaikeampaa ole kuin muuallakaan ellei asu todella syrjässä, määrä tietenkin on vähäisempi. Tosi ystävien löytäminen voi olla jopa helpompaa kuin etelässä.
Lääkäripalveluiden etäisyyksistä täällä on paljon kerrottukkin. Ongelmaksi muodostuu usein nettiyhteyksien pätkiminen niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Palveluntarjoajat kuten telia, dna , elisa ym lupaavat kyllä yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta todellisesta toimivuudesta ota selvää paikallisilta netin käyttäjiltä . Kokemusta on. Muutaman kilomerin päässä toimii ok, mutta jos asut juuri katvealueella, niin pätkii ja pahasti.
Muuten lapissa on hyvä asua, tiedät kun olet pieneltä paikkakunnalta kotoisin. Rovaniemeltä hurautat näppärästi Hesaan ja kyllä me etelän suuremmissa kaupungeissakin ostetaan paljon netistä ulkomailta kaikenlaista, vaikka kauppoja on nurkan takana.
Apua, mua ei sais sinne ikinä. Haaveilen ulkomaille muutosta. Lappi kuulostaa pahimmalle painajaiselle.
Olen lappilainen ja haaveilen myös muutosta takaisin Lappiin. Yksinäisenä naisena se vain hieman huolettaa, koska en ole kovin käytännöllinen ihminen. Toki on paljon eroa, missä asuu. Jos saisin kerros/rivitaloasunnon vaikka Inarin/Utsjoen taajamasta niin tokihan siinä pärjäisin. Omakotitalossa syrjemmässä voisi sitten tulla niitä vaikeuksia, kun pitäisi itse hoitaa lämmitykset, kaivot, lumityöt ja muut. Toisaalta varmaan kyllä oppisinkin ja Lapissa on myös avuliaita ihmisiä ja työttömyyttä; voisin vaikka palkata jonkun työttömän auttamaan noissa asioissa.
Pidän lappilaisista, mutta sosiaalisissa kuvioissa on myös huonoja puolia. Sukuriidat ovat ikiaikaisia, niistä ei pääse kukaan perille mutta niihin on yllättävän helppo joutua vedetyksi mukaan. Osa ihmisistä on jotenkin katkeria ja draamanhakuisia, ehkä sosiaalisten suhteiden vähyys vaikuttaa siihen että aikuisetkin ihmiset saattavat vetää melkoista teinidraamaa mitättömistä pikkuasioista.
Toisaalta esimerkiksi kyläilykulttuuri on edellen vahvempi kuin kaupungissa, ja auttavaisuutta tosiaan löytyy. Kukaan ei pärjää yksin. Lapissa katsotaan naapurinkin perään ihan eri tavalla kuin kaupungissa. Joistakin se on ahdistavaa, minusta se on turvallista ja mukavaa. Lapissa myös hyväksytään erikoisetkin ihmiset helpommin kuin kaupungissa. Kaupungissa jo muodista poikkeavaa saatetaan katsoa karsaasti, Lapissa ei sellaisesta välitetä pätkääkään. Monet eksentrikot hakeutuvatkin Lappiin ja etelästä muuttaneita joukkoihin sopeutumattomia oman tiensä kulkijoita riittää joka kylään. Lapissa heitä ei ihmetellä ja saavat olla rauhassa.
On se vaan väärin, että ihminen joutuu työn takia olemaan paikkakunnalla missä ei halua olla.
Ootko nainen vai mies? Naisista on ainakin pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 4v. Rovaniemellä. Se pimeys tekee oikeasti sairaaksi. En käynyt kertaakaan treffeillä siellä asuessani ja perheen perustaminen olisi jäänyt varmasti omalla kohdallani pelkäksi haaveeksi, jos olisin jäänyt Lappiin.
En tajua miksi ihmiset romantisoivat Lapissa asumista. Itse olen nähnyt paljon kiehtovampaa "sivistynyttä maaseutua" Etelä-Suomessa. Muuttaisin ennemmin sinne täältä Helsingistä. Näiltä romantisoijilta puuttuu yleensä myös suhteellisuudentaju: KOKO Lapissa asuu vähemmän ihmisiä kuin esim. Oulun kaupungissa. Yritäpä sieltä sitten löytää uusia ystäviä tai parisuhdetta.
Rovaniemi onkin jotenkin tyly ja kolkko.vaikea tutustua ihmisiin. Olen Sodankylästä ja sitä mieltä, ettei roihin kannata muuttaa. Ivalo, Sodankylä, Kittilä. Torniosta pääsee ruottiin heleposti.
Rollossa on kyllä kansainvälinen meininki, mutta jos kunnon Lappia ja luontoa kaipaa niin ehdottomasti pienemmälle paikkakunnalle.
Oon kateellinen sulle jos sulla on aidosti mahdollisuus tehdä työtä mistä vaan. Koita puoli vuotta kerrallaan parissa eri paikassa niin sitten näet miltä tuntuu.