Turisitit haukkuvat helsinkiä tylsäksi.
Kommentit (97)
Olen itse neuvonut ulkomaisia turisteja vuokraamaan auton ja lähtemään road tripille. Aurinkoisina päivinä ihan eteläisen Suomen luonnon löytäminen omaa aikataulua noudattaen on monille elämys.
Olen aina saanut kiitokset tästä vinkistä - Helsinkiin jääminen on Suomen reissulla virhe.
Köpenhamina on ihana. Tukholma, Tallinna ja Helsinki samaa tylsää kastia.
Miksi ihmeessä aina ja joka paikassa pitää olla useinkin väkisin väännettyjä tapahtumia? Eikö ihmiset muuten pysty olemaan ja viihtymään? Kahvilat ja ravintolat sekä nähtävyydet riittävät, mutta aina pitää olla jos jonkinlaista veivaajaa ja kuplettimestaria, että voi olla ihmiskasassa sitä sitten pällistelemässä ja niin muodikkaasti osallistumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Eurooppalainen puolen miljoonan asukkaan kaupunki, jossa ei ole edes vanhaa arkkitehtuuria. Ei siellä turistille ole mitään.
Suomi on idän ja lännen välissä
Niin on, ja se pitäisi kääntää voimavaraksi eli rakentaa persoonallinen indentiteetti tälle pohjalle, eikä yrittää epätoivoisesti olla vain länsimaalainen, eurooppalainen, tai saati sitten skandinaavinen, mitä emme ainakaan ole (paitsi joidenkin toiveunissa).
Emme me kyllä kovin itäinenkään/venäläinenkään valtio ole oikeasti! Toki Venäjän vallan ajasta on muistoja, mutta suomalainen kulttuuri ja väestökin poikkeaa täysin venäläisestä oikeasti. Suomalaiset ovat rehtejä ja kuivakan suorapuheisia ja nipottavan sääntöuskovaisia, kun taas venäläiset ovat täysi vastakohta meille.
Suomalaiset ovat ulkoisesti vahvarakenteisia, vaaleita jörriköitä tai sitten ihan skandinaavin näköisiä -- venäläiset hoikkarakenteisempia tai todella tummia pitkinenäisine kasvonpiirteineen.
Suomi ja suomalaiset on ihan oma jenginsä, mutta eniten meillä on kulttuurisesti ja ulkonäöllisestikin yhteistä skandinaavien ja saksalaisten sekä toisaalta saamelaisten kanssa.
Kannattaa tosiaan korostaa niitä ihan omia piirteitä ja perinteitä rehdisti ja avoimesti ja olla matkimatta suotta muita.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä paljon tai vähän tylsä kuin esim. Oslo. Suomi on kuitenkin väestömäärältään pieni maa.
Oslo on huomattavasti tylsempi.
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä näin onkin, verrattuna moneen muuhun samankokoiseen kaupunkiin.
Eihän Helsingissä ole isommin tapahtumia eikä juuri kiinnostavia nähtävyyksiä, muutamaa vanhaa rakennusta ja merenrantaa lukuun ottamatta.
Menneenä viikonloppunakin oli useampi tapahtuma. Me kuunneltiin parvekkeella Sideway-festarin musisointia :).
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä näin onkin, verrattuna moneen muuhun samankokoiseen kaupunkiin.
Eihän Helsingissä ole isommin tapahtumia eikä juuri kiinnostavia nähtävyyksiä, muutamaa vanhaa rakennusta ja merenrantaa lukuun ottamatta.
Helsingissä on tapahtumia joka viikko nyt kesällä. Koko ajan jotain, että tarvii rankata pois, että kerkii. Ei ne tapahtumina kuitenkaan ajallisesti ole pitkiä, mutta kannattaa kuitenkin käydä.
Muutama viikko sitten oli Hanami. Leijonat! - kansajuhla. Sitten oli Maailmakylässä. Valmistujaisviikonloppu. Nyt oli sambakarnevaalia ja rodokukintaa. Keskiviikkona Kaisaniemessä Suomipopin ilmaiskonsertti.. Pride viikko alkaa heti juhannuksen jälkeen. Nämä kaikki on ilmaisia juttuja. Päälle ne tapahtumat/keikat, joihin on ostettu liput. (tuska, alice in change, useampi dragkeikka, ed sheeran)
Alppipuistossa on jatkuvasti joku musajuttu menossa. Taidettahan löytyy pitkin Helsinkiä. Sitten tietty Helsingin saaristossa on paljon kaikkea. Vasta tutustuin Rajasaareen, joka on koirille tarkoitettu saari. En ollut ennen kuullut paikasta, vaikka lähes 20 vuotta olen pkseudulla asunut.
Ehkä mä olen helppo viihdytettävä, että mulle kelpaa tuommoisetkin tapahtumiksi. Tai sitten ihmiset eivät viitti oikeasti ottaa selvää. Mä myös viihdyn tunteja Helsingin arkkitehtuuria tuijottamalla. Sitä teen mieluummin syksyllä. Eira, Punavuori, Ullanlinna, Kallio.... aivan upeita paikkoja.
Vai mitä ihmiset ovat vaille viihtyäkseen? Mitä pitää olla, ettei olisi tylsää?
No jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin eipä siellä nyt turistille päiväks enempää mitään ole, no okei, kaks päivää saa kulumaan jos käy lintsillä ja Korkeasaaressa..
Mut ei mitään hätää, samanlaisia päivässä kierrettäviä myös Tallinna ja Tukholma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Eurooppalainen puolen miljoonan asukkaan kaupunki, jossa ei ole edes vanhaa arkkitehtuuria. Ei siellä turistille ole mitään.
Niin on, ja se pitäisi kääntää voimavaraksi eli rakentaa persoonallinen indentiteetti tälle pohjalle, eikä yrittää epätoivoisesti olla vain länsimaalainen, eurooppalainen, tai saati sitten skandinaavinen, mitä emme ainakaan ole (paitsi joidenkin toiveunissa).
Emme me kyllä kovin itäinenkään/venäläinenkään valtio ole oikeasti! Toki Venäjän vallan ajasta on muistoja, mutta suomalainen kulttuuri ja väestökin poikkeaa täysin venäläisestä oikeasti. Suomalaiset ovat rehtejä ja kuivakan suorapuheisia ja nipottavan sääntöuskovaisia, kun taas venäläiset ovat täysi vastakohta meille.
Suomalaiset ovat ulkoisesti vahvarakenteisia, vaaleita jörriköitä tai sitten ihan skandinaavin näköisiä -- venäläiset hoikkarakenteisempia tai todella tummia pitkinenäisine kasvonpiirteineen.
Suomi ja suomalaiset on ihan oma jenginsä, mutta eniten meillä on kulttuurisesti ja ulkonäöllisestikin yhteistä skandinaavien ja saksalaisten sekä toisaalta saamelaisten kanssa.
Kannattaa tosiaan korostaa niitä ihan omia piirteitä ja perinteitä rehdisti ja avoimesti ja olla matkimatta suotta muita.
Mitä merkitystä meidän suomalaisten ulkonäöllä on turisteille?
Oikeasti ne sadat turisti, joita itse olen neuvonut Helsingin keskustassa, ovat olleet innoissaan ja tyytyväisiä Helsinkiin.
Olipa järkytys tällaiselle suomalaiselle Helsigin-turistille viime viikonlopun (lauantain) sambakarnevaali tuomiokirkon edessä. Olisin halunnut rauhassa istua portailla ja nauttia näkymistä, niin kamala renkutus pilasi sen ajatuksen.
Millainen olisi jännittävä Helsinki? Keskustan läpi kiertävä kummitusjuna?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä aina ja joka paikassa pitää olla useinkin väkisin väännettyjä tapahtumia? Eikö ihmiset muuten pysty olemaan ja viihtymään? Kahvilat ja ravintolat sekä nähtävyydet riittävät, mutta aina pitää olla jos jonkinlaista veivaajaa ja kuplettimestaria, että voi olla ihmiskasassa sitä sitten pällistelemässä ja niin muodikkaasti osallistumassa.
Samaa mieltä. Itse euroopppalaisissa kaupungeissa matkustlelessani tykkään kävellä ja kierrellä ja istua puistoissa ja kahviloissa. Ei mitään ihmeellistä, vaan kaupungin tunnelmien aistimista.
No ainakin arkkitehtuuri on hyvin tylsää. Vertaa sitä mihin tahansa suurempaan kaupunkiin Euroopassa.
Joitakin vuosia teeksepäin tuli matkailuohjema missä esiteltiin helsinkiä.
Mitä helsingistä esiteltii, joku rähjäinen kaljaräkälä Zetor, sinikka sokka toimi oppaana ja raahas ulkomaalaisen toimittajan tuollaiseen räkälään.
Keskiviikkona on Helsinki-päivä, joten silloin kyllä tapahtumaa piisaa:
Ja kesäinen Helsinki on ihana - vaikka sen nyt näin puolueellisesti täällä aina asuneena sanonkin!
Palstalla on nyt joku Helsinki-vihaaja tekemässä näitä aloituksia.
Mikähän trauma tämänkin ressukan käytöksen takana on.
Helsinki on <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä meidän suomalaisten ulkonäöllä on turisteille?
Oikeasti ne sadat turisti, joita itse olen neuvonut Helsingin keskustassa, ovat olleet innoissaan ja tyytyväisiä Helsinkiin.
Ei olekaan, mutta siis emme me kovin itäistäkään porukkaa tai kulttuuria ole (jos nyt väitetään, ettemme muka olisi kovin läntisiä). Enemmän Suomi/suomalaiset ovat läntisiå kuin itäisiä ja itäisyyskin on omaa suomalais-ugrilaista perua, jolla ei ole mitään tekemistä slaavilaisten kanssa (muuta kuin läheiset kotikonnut).
Olisi kiva nähdä vertailua vaikka pohjoismaisten pääkaupunkien kesken, millaista tarjontaa kussakin on. Tapahtumia, huvipuistoja, museoita, kauppoja, ravintoloita yms. Erottuisiko jokin toisista?
Vierailija kirjoitti:
No ainakin arkkitehtuuri on hyvin tylsää. Vertaa sitä mihin tahansa suurempaan kaupunkiin Euroopassa.
Tämä nyt ei herra paratkoon pidä lainkaan paikkaansa, jos nyt ei lasketa mukaan betonilähiöitä. Jugend-arkkitehtuuri on huippuhienoa Suomessa ja lisäksi Aaltokin on ansioitunut ihan mukavasti. Uusi arkkitehtuurikin on Suomessa mielenkiintoista. Mutta ne betonikuutiolähiöt ovat kyllä pääosin aika bulkkitavaraa.
Mitä tylsällä tarkoitetaan? Mitä ihmiset haluavat?