Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kysyy sinulta ensitreffeillä: "nimeä 5 parasta kirjaa jota olet lukenut tänä vuonna?", mitä vastaat?

Vierailija
10.06.2019 |

Mitä vastaatte?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitutpalat kirjoitti:

Tosin täytyy kyllä sanoa, että tällainen kysymys ensimmäisillä treffeillä kuulostaa aika hyökkäävältä ja ylemmyydentuntoiselta, että voi olla että vetäisin siitä hieman johtopäätöksiä.

Jännää, että yhden illan panoja ja muuta voi harrastaa, mutta apua, jos mennään niin henkilökohtaisuuksiin, että kysytään lukuharrastuksesta, ollaan hyökkääviä! Voi sivistystä!

Vierailija
82/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta erinomainen kysymys. Kohtelias ei jatkolle jos vetää hiljaiseksi. Lukemattomuus voi olla rankka turn off - kuten myös intohimoinen kirjallisuuden fanittaminenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitset muutamia hiljattain lukemiasi teoksia mutta lisäät, ettet pysty tai halua laittaa niitä paremmuusjärjestykseen. Jokainen niistä on tehnyt sinuun omanlaisensa vaikutuksen.

Tuollainen kysymys on lähtökohtaisesti typerä. Ei sellaista esitä yksikään kirjallisuuden harrastaja. Kertoo yksinkertaisuudessaan aika paljon kysyjästä itsestään.

Ei pidä paikkaansa! Olen kirjalisuuden intohimoinen harrastaja (ja osin ammattilainenkin) ja mielelläni kysyn lempikirjoa tai kirjoja, jotka nyt ovat ravistelleet sinua. Miniäni kanssa tämä on vakiopuheenaiheemme.

Ihanko oikeasti teette listoja, mihin laitatte kirjoja parhausjärjestykseen? 🙄

Taidat olla Vaasasta?

Eikun Porvoosta. Teen täällä koko ajan pelkkiä excel-listoja lukemistani kirjoista.

Excel olisi aika typerä väline tuollaisen listan tekemiseen. En näe mitään lisäarvoa mitä se toisi; kyseessä on kuitenkin taulukkolaskentaohjelma.

Mutta kyllä, minulla on Word-lista jota olen pitänyt yllä kesästä 2016 ja johon on listattu kaikki siitä asti lukemani 170 kirjaa. Listassa on kirjailijan nimi, kirjan nimi, päivä jona luettu loppuun, ja pieni kuva kirjan kannesta. Olen todella iloinen että aloin tehdä tuota, ja harmittelen että olisi pitänyt aloittaa paljon aiemmin. En lue niin paljon kuin haluaisin ja lukisin jos esim. en olisi töissä, mutta jonkin verran kuitenkin luen, ja listaa on tosi kiva joskus selata taaksepäin ja muistella kirjoja.

Ja tuohon ensitreffien miehen kysymykseen vastaisin seuraavat. Nämä eivät välttämättä ole "parhaita" tänä vuonna lukemiani (yleensäkin minusta on vaikea laittaa kirjoja järjestykseen) mutta sellaisia että ovat saaneet ajattelemaan, ja jos mies olisi sattunut lukemaan näistä jonkun, tulisi varmasti juttelun aihetta.

Leïla Slimani: Kehtolaulu

Jane Harper: The Dry

Jon Ronson: So You’ve Been Publicly Shamed

Lars Wilderäng: Tähtikirkas

Riku Korhonen: Emme enää usko pahaan

Minäkin tein tuollaisia listoja teini-ikäisenä.

Minä olen tehnyt jo kuusikymmentä vuotta. On muuten kiva katsoa, ettö tykkäsin Ollin oppivuosista v.1966 ja Juhannustansseja en saanut lainata alaikäisenä, vasta myöhemmin. Ja että Veljeni Leijonamieli on ravistellut minua monta kertaa, aina uudestaan.

Voi sinä onnekas! Ihan oikeasti käy kateeksi. No, kuten sanoin, olen iloinen että sentään aloitin kun aloitin. Ja toivottavasti voin jatkaa pitkään.

Vierailija
84/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänävuonna lukenut vasta Dostojevskin koko tuotannon ja Kalle Päätalo Iijoki sarjan. Loppuvuodesta suunnitelin lukevani kaikki Aku Ankat.

Vierailija
85/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään lukemisesta, mutta en vois enää kuvitella suhdetta kyseisen miehen kanssa. Lukeminen on aikaa vievää puuhaa, ex luki illat pitkät

Tykkään toiminnan miehistä.

Joo kyllä kaljan sihauttelu, röökin puhaltelu ja formulat aina naisen sytyttää.

Vierailija
86/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taannoin tein jonkun lehden testiä äidinkielen oikeen kirjoittamisesta. Tiesin kaikki oikein ja oikeastaan ihan siitä syystä, että nämä kyseiset esimerkit, jotka tessissä tulivat esiin, nousivat mieleeni kirjoista selvinä kuvina. Muistin miten ne oikein kirjoitetaan.

Eihän kaikissa kirjoissa edes kirjoiteta oikein. Välimerkit saattavat puuttua ja lauserakenteet ovat mitä sattuu, runoissa varsinkin.

Ei pelkkä lukeminen auta oikeen kirjoittamiseen.

Vierailija
87/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään lukemisesta, mutta en vois enää kuvitella suhdetta kyseisen miehen kanssa. Lukeminen on aikaa vievää puuhaa, ex luki illat pitkät

Kaikki rassaus autotallissa ja etenkin moottoripyöräharrastus saa pikkarit kostumaan. Not.

Vierailija
88/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki rassaus autotallissa ja etenkin moottoripyöräharrastus saa pikkarit kostumaan. Not.

Kehonrakennus 😁

Vierailija
89/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin, että vaikea valita, kun luen vuodessa noin 45 romaania ihan opintojen vuoksi, mutta ehkä Cujo, Game of Thrones, Matilda, Ring (se mihin Ringu leffat pohjautuu) ja Risti ja noitarumpu

Vierailija
90/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Excel olisi aika typerä väline tuollaisen listan tekemiseen. En näe mitään lisäarvoa mitä se toisi; kyseessä on kuitenkin taulukkolaskentaohjelma.

Access olisi varmaan parempi, mutta miksi Excel olisi typerä? Siinähän voi näppärästi laittaa omiin riveihin niin kirjan kuin kirjailijan nimen, lukemisvuoden, genren ja vaikka mitä eri luokitteluja, mitä voi sitten järjestellä eri tavoin. 

Ei Exceliä nyt sentään pelkkään laskemiseen käytetä. 

Vierailija
91/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitset muutamia hiljattain lukemiasi teoksia mutta lisäät, ettet pysty tai halua laittaa niitä paremmuusjärjestykseen. Jokainen niistä on tehnyt sinuun omanlaisensa vaikutuksen.

Tuollainen kysymys on lähtökohtaisesti typerä. Ei sellaista esitä yksikään kirjallisuuden harrastaja. Kertoo yksinkertaisuudessaan aika paljon kysyjästä itsestään.

Ei pidä paikkaansa! Olen kirjalisuuden intohimoinen harrastaja (ja osin ammattilainenkin) ja mielelläni kysyn lempikirjoa tai kirjoja, jotka nyt ovat ravistelleet sinua. Miniäni kanssa tämä on vakiopuheenaiheemme.

Miten sinä arvioit parhautta? Minä ajattelin sen niin, että mitkä kirjat ovat jääneet viime aikoina parhaiten mieleen, eli ovat vaikuttaneet minuun eniten.

Sellainen kirja, joka on saanut minut ajattelemaan eri tavoin, ravistellut käsityksiäni, on hyvä kirja. Silloin se on tehonnut. Hyvä kirja voi joskus olla ällöttävä tai muuten huonosti kirjoitettu, mutta jos se on saanut jotain muutosta minussa, se on hyvä.

Ajattelet siis samoin. Pystytkö nyt nimeämään muutaman tällaisen kirjan?

Sivusta: Joel Haahtelan tyyli kirjoittaa siirtää minut aina eri tietoisuuden tilaan - huolimatta sisällöstä. Adelen valinta esimerkkinä.

Se on Adelen _kysymys_.

Adèlen kysymys itseasiassa.

Vierailija
92/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitusviestin perusteella moni olettaa että se oletettu kysyjä on kirjojen ystävä.

Sehän ei viestissä selviä, voi olla ihan vaan sosiaalisesti puolitaitoinen ihminen jolla on jostain kopsattu lista kysymyksiä ensitapaamisella. Oma vastauksensa kysymykseen voi olla vaikka 3 Aku Ankan taskukirjaa ja Hotakaisen Räikkös-kirja ja Neil Straussin klassikko The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists. 

Vierailija
93/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä arvioit parhautta? Minä ajattelin sen niin, että mitkä kirjat ovat jääneet viime aikoina parhaiten mieleen, eli ovat vaikuttaneet minuun eniten.

Sellainen kirja, joka on saanut minut ajattelemaan eri tavoin, ravistellut käsityksiäni, on hyvä kirja. Silloin se on tehonnut. Hyvä kirja voi joskus olla ällöttävä tai muuten huonosti kirjoitettu, mutta jos se on saanut jotain muutosta minussa, se on hyvä.

Sivusta: Joel Haahtelan tyyli kirjoittaa siirtää minut aina eri tietoisuuden tilaan - huolimatta sisällöstä. Adelen valinta esimerkkinä.

Se on Adelen _kysymys_.

itse asiasssa

Miksi niin moni kirjoittaa itse asiassa väärin?

Vierailija
94/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitusviestin perusteella moni olettaa että se oletettu kysyjä on kirjojen ystävä.

Sehän ei viestissä selviä, voi olla ihan vaan sosiaalisesti puolitaitoinen ihminen jolla on jostain kopsattu lista kysymyksiä ensitapaamisella. Oma vastauksensa kysymykseen voi olla vaikka 3 Aku Ankan taskukirjaa ja Hotakaisen Räikkös-kirja ja Neil Straussin klassikko The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists. 

Voin vaikka vannoa, että tuon viimeisen Pelimies kirjan lukeminen ei ainakaan nosta osakkeittesi arvoa naisten silmissä.

Vai, naiset?

Vierailija
95/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on Adelen _kysymys_.

itse asiasssa

Miksi niin moni kirjoittaa itse asiassa väärin?

Enään.

Vierailija
96/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fantasioin lukevasta kumppanista, kirjastokahveista, yhteisistä hetkistä kirjailijaluennoilla. Pitkistä kävelyistä ja kirjallisuuskeskusteluista.

Yksityisistä eroottisista runoista sähköpostilla.

Sukupuolella ei ole merkitystä ❤️

Hmm :) Kahville?

Vierailija
97/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin:

"Onko tämä joku "lukeeko tämä nainen kirjoja" -testi? Miksi nimenomaan viisi?" :D

Olen lukenut joo viisi kirjaa, mutta aika paljonhan tuo on oletettu. Ei kaikki niistä kovin hyviä olleet.

Vierailija
98/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista kirjailijan nimeä tai kirjan titteliä ellei kirja ole tehnyt minuun suurta vaikutusta. Harvoin luen enää kirjoja paperiversioina, kuuntelen äänikirjoja koska minulla on todettu lievä näkövamma ja silmäni väsyvät helposti. Kulutan kirjoja kuitenkin niin monta kuukaudessa etten millään suoralta kädeltä pystyisi sanomaan viittä hyvää kirjaa selaamatta lainahistoriaa.

Vierailija
99/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan heippa ja hyvää jatkoa.

Kuulustelut on hullun merkki.

Vierailija
100/131 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan heippa ja hyvää jatkoa.