Voiko pankki vaatia asunnon arvosta lausuntoa, jos laina siiretään vain toisen nimiin, joka ostaa asunnon?
Eli ostimme miehen kanssa talon, ja laina on yhteinen. Nyt aion ostaa talon itselleni eli maksaa miehen ulos siitä ja ottaa lainan nimiini yksin. Pankki halusi että pyydän kiinteistönvälittäjiltä arviota, mutta hell no, halvin arvio olisi ollut 300e, kallein 600! Ja puhe oli vielä, että mielellään useampi arvio! Lol
En todellakaan ala maksaa sellaisesta.
Ja siis HUOM asunto ei ole lainan vakuutena, mulla on siihen muu varallisuus vakuutena.
Kommentit (83)
No eikös ne juuri pyytänyt?
Vastaus siis selvästikin on KYLLÄ.
Vierailija kirjoitti:
Pnakki nyt voi ihan hyvin vaatia, vaihda pankkia.
Perusteluja, miksi vaatii? Aion ampua perustelut alas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eikös ne juuri pyytänyt?
Vastaus siis selvästikin on KYLLÄ.
Ei ole asettanut minkään ehdoksi, vaan oli puhe, että hankkisin arvioita. Sanoin, että ei kiinnostaisi maksaa siitä, niin vastaus oli vain että oishan se nyt hyvä saada itsenikin, vaikka ei ole. Haluaisin jotain perusteluja kuulla. Toki saan kuulla ne pankilta aikanaan, mutta jos jollain ois tietoa asiasta.
Ap
En tajua, mitä se pankille kuuluu, minkä arvoinen asunto on, kun se ei tule olemaan lainan vakuutena. Tai se voi olla, että se on tällähetkellä ollut, mutta voin siirtää vakuudet kokonaan muuallekin.
Ap
No totta kai. Miksi toisen pitäisi luopua asunnosta lainan hinnalla, jos asunnon arvo noussut? Myisittekö ulkopuoliselle samalla hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteluja, miksi vaatii? Aion ampua perustelut alas.
Ap
Pitäisikö sun kysyä sieltä pankista niitä perusteluita.
Yleensä pankki on kiinnostunut vain rahasta ja siitä että saa omansa korkoineen takaisin. Ehkä pankilla on syytä epäillä, että et yksin pysty maksamaan lainaa.
Pankki voi toki olla väärässä, mutta silti se voi pyytää jonkinlaista selvitystä.
Tai sitten se voi epäillä että kyseessä on rahanpesu.
Eipä sitä syytä nyt kukaan muu tiedä kuin se sun pankki.
Miten ihmeessä et tiedä, onko asunto nyt lainan vakuutena?
Vierailija kirjoitti:
No totta kai. Miksi toisen pitäisi luopua asunnosta lainan hinnalla, jos asunnon arvo noussut? Myisittekö ulkopuoliselle samalla hinnalla?
Pääsemme kyllä hinta-arvioon keskenämme, se ei kuulu pankille :D Ja mä olen käytännössä maksanut lainaa jo viimeiset 6-8 vuotta yksin.
Ap
Siis eikö miestä kiinnosta millä hinnalla asunnosta luopuu?
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikki panttikirjat lienee pankissa.
Ap
Sinä "ostat" miehesi ulos talosta. Tietysti pankki haluaa tietää talon nykyisen arvon.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö miestä kiinnosta millä hinnalla asunnosta luopuu?
Ei kauheasti, koska ei ole maksanut tästä juuri mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinä "ostat" miehesi ulos talosta. Tietysti pankki haluaa tietää talon nykyisen arvon.
Siis miksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsemme kyllä hinta-arvioon keskenämme, se ei kuulu pankille :D Ja mä olen käytännössä maksanut lainaa jo viimeiset 6-8 vuotta yksin.
Ap
Ellei epäile teitä rahanpesusta, jos liian halvalla menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta olet kai lainaa ottaessasi selvittänyt, mihin papereihin nimesi laitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEllei epäile teitä rahanpesusta, jos liian halvalla menee.
No ei kyllä epäile. Eiväthän he ole vielä kuulleet edes kauppahintaa, tai oikein arviotakaan siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tajua, mitä se pankille kuuluu, minkä arvoinen asunto on, kun se ei tule olemaan lainan vakuutena. Tai se voi olla, että se on tällähetkellä ollut, mutta voin siirtää vakuudet kokonaan muuallekin.
Ap
Aa, ja pankilla on kristallipallo, jonka avulla se selvittää tällaiset asiat 🤶🔮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMutta olet kai lainaa ottaessasi selvittänyt, mihin papereihin nimesi laitat?
No lainanottopapereihin tietenkin. En muistaakseni erikseen laittanut tämän talon panttikirjaan. En muista! Vakuudet oli niin selvät, ettei jäänyt mieleen.
Ap
Ja verottajankin kanssa voi tulla ongelmia.