Voiko pankki vaatia asunnon arvosta lausuntoa, jos laina siiretään vain toisen nimiin, joka ostaa asunnon?
Eli ostimme miehen kanssa talon, ja laina on yhteinen. Nyt aion ostaa talon itselleni eli maksaa miehen ulos siitä ja ottaa lainan nimiini yksin. Pankki halusi että pyydän kiinteistönvälittäjiltä arviota, mutta hell no, halvin arvio olisi ollut 300e, kallein 600! Ja puhe oli vielä, että mielellään useampi arvio! Lol
En todellakaan ala maksaa sellaisesta.
Ja siis HUOM asunto ei ole lainan vakuutena, mulla on siihen muu varallisuus vakuutena.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehesi ole pyytänyt pankkia pyytämään...
Ei todellakaan ole :D Meillä on eri pankitkin. Ja se, joka minulle soitti vaihtui lennosta samana aamupäivänä.
Ap
Miten miehen lainan puolikas voi olla eri pankista? Jos teillä on yksi yhteinen laina, molempien nimissä, on mieskin tottakai ko pankin asiakas.
Kaikki euriborkorot ovat kuitenkin vielä miinuksella, ja tässä lainassa se pienentää kokonaiskorkoa. Eli mun korkoprosentti on käytännössä 0 atm.
Ap
Pankista päivää. Vakuusarvo määritellään siksi, että pankki kykenee hinnoittelemaan riskin ja määrittelemään riskille hinnan (marginaali + lainaehdot).
Jos otat omiin nimiisi lisää velkaa, tehdään uusi luottopäätös ja todennäköisesti uusi lainakin, vaikka saisitkin lainaehdot pidettyä samoina. Harvoin lainaa pystyy "korottamaan", ei asuntolaina ole luottokortti.
On asioita, joihin ei kiukuttelemalla pysty vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole :D Meillä on eri pankitkin. Ja se, joka minulle soitti vaihtui lennosta samana aamupäivänä.
ApMiten miehen lainan puolikas voi olla eri pankista? Jos teillä on yksi yhteinen laina, molempien nimissä, on mieskin tottakai ko pankin asiakas.
Niin no lainan osalta on, mutta ei minkään muun. Ja mies ei ole hoitanut lainaa oikeastaan kuin alussa. Ei näe sen tietoja nettipankissa jne.
Ap
Jos ostat alihintaan, pitää maksaa lahjavero. Ja jos taas mies saa voittoa, pitää maksaa myyntivoitosta vero. Eli näitä varten hinta tiedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan lainassa siirtää vakuudet 100% toisaalle, muuttaa itseni yksin maksajaksi ja pitää saman viitekoron, olisin ihan tyytyväinen. Mielestäni ei ole iso muutos. Mulla on kuukauden euribor viitekorkona, pankki kyllä sönkötti jotain 12kk euriborista, mutta koska korot ovat niin alhaalla se voisi olla turvallisempikin, todellakin, kuin toi 1kk:n.
Ap
Mikä sun mielestä on iso muutos jos ei tämä 😂?? Olet muuttamassa sekä maksajaa että panttia, jotka ovat aika lailla ainoat asuntolainan komponentit.
Voi olla eri pankissa. Harvinaisempaa toki noin, mutta mahdollista se on.
Vierailija kirjoitti:
Pankista päivää. Vakuusarvo määritellään siksi, että pankki kykenee hinnoittelemaan riskin ja määrittelemään riskille hinnan (marginaali + lainaehdot).
Jos otat omiin nimiisi lisää velkaa, tehdään uusi luottopäätös ja todennäköisesti uusi lainakin, vaikka saisitkin lainaehdot pidettyä samoina. Harvoin lainaa pystyy "korottamaan", ei asuntolaina ole luottokortti.
On asioita, joihin ei kiukuttelemalla pysty vaikuttamaan.
Kiitos vastauksesta! Mitä tarkoitat lainan "korottamisella"? Poismaksussa ois nyt mielenkiinto :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan lainassa siirtää vakuudet 100% toisaalle, muuttaa itseni yksin maksajaksi ja pitää saman viitekoron, olisin ihan tyytyväinen. Mielestäni ei ole iso muutos. Mulla on kuukauden euribor viitekorkona, pankki kyllä sönkötti jotain 12kk euriborista, mutta koska korot ovat niin alhaalla se voisi olla turvallisempikin, todellakin, kuin toi 1kk:n.
ApMikä sun mielestä on iso muutos jos ei tämä 😂?? Olet muuttamassa sekä maksajaa että panttia, jotka ovat aika lailla ainoat asuntolainan komponentit.
En tajua, miten se pankkia kiinnostaa, mihin esim. osoitteeseen vakuus muuttuu? Sitäpaitsi se, mitä tarjoaisin tilalle on osakeyhtiö, ei kiinteistö. Todennäköisemmin pysyy koossa pitkään. Ja pankkia kiinnostaa eniten vakuus, ei niinkään hakijan tulot, sen olen havainnut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö miestä kiinnosta millä hinnalla asunnosta luopuu?
Ei kauheasti, koska ei ole maksanut tästä juuri mitään.
Ap
jos teillä ei ole avioehtoa, nin sillä ei ole paskankaan merkitystä että hän ei ole maksanut asunnosta juuri mitään. Omistaa silti siitä puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten miehen lainan puolikas voi olla eri pankista? Jos teillä on yksi yhteinen laina, molempien nimissä, on mieskin tottakai ko pankin asiakas.
Niin no lainan osalta on, mutta ei minkään muun. Ja mies ei ole hoitanut lainaa oikeastaan kuin alussa. Ei näe sen tietoja nettipankissa jne.
Ap
Tottakai mies näkee lainan tiedot. Ei ole mahdollista olla laina-asiakas ja olla näkemättä omia tietojaan. Siellä ne näkyvät miehen nettipankissa lainojen alla.
Ja mies on ihan yhtä paljon ko pankin asiakas kuin sinä, ja hän on lainasta yhtä paljon yhteisvastuullinen kuin sinäkin. Siksi pankille teidän molempien etu (toki etupäässä pankin etu) on ihan yhtä tärkeä asia. Ts pankki ei halua että talon puolikas myydään liian halvalla tai kalliilla, tai että pantti hinnoitellaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat alihintaan, pitää maksaa lahjavero. Ja jos taas mies saa voittoa, pitää maksaa myyntivoitosta vero. Eli näitä varten hinta tiedettävä.
Niin, hyvä pointti tämäkin. Soitin veronmaksajien keskusliittoon, ja he sanoivat, että asunnon voi myydä noin 24% alihintaan ilman, että se katsotaan lahjaksi. Kaupasta voi pyytää verottajalta myös ennakkopäätöksen, jotta näkee, miten verottaja suhtautuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTottakai mies näkee lainan tiedot. Ei ole mahdollista olla laina-asiakas ja olla näkemättä omia tietojaan. Siellä ne näkyvät miehen nettipankissa lainojen alla.
Ja mies on ihan yhtä paljon ko pankin asiakas kuin sinä, ja hän on lainasta yhtä paljon yhteisvastuullinen kuin sinäkin. Siksi pankille teidän molempien etu (toki etupäässä pankin etu) on ihan yhtä tärkeä asia. Ts pankki ei halua että talon puolikas myydään liian halvalla tai kalliilla, tai että pantti hinnoitellaan väärin.
Miehellä ei ole tämän pankin nettitunnuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apjos teillä ei ole avioehtoa, nin sillä ei ole paskankaan merkitystä että hän ei ole maksanut asunnosta juuri mitään. Omistaa silti siitä puolet.
Kuvitteletko sä, että mä olen mennyt naimisiin ja menettäisin siinä omaisuuttani? En tod. Jos menisin naimisiin, omaisuus suojattaisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMikä sun mielestä on iso muutos jos ei tämä 😂?? Olet muuttamassa sekä maksajaa että panttia, jotka ovat aika lailla ainoat asuntolainan komponentit.
En tajua, miten se pankkia kiinnostaa, mihin esim. osoitteeseen vakuus muuttuu? Sitäpaitsi se, mitä tarjoaisin tilalle on osakeyhtiö, ei kiinteistö. Todennäköisemmin pysyy koossa pitkään. Ja pankkia kiinnostaa eniten vakuus, ei niinkään hakijan tulot, sen olen havainnut.
Ap
Oletko enää tosissasi, ei kai kukaan voi olla näin pihalla?! Tottakai pankkia kiinnostaa mikä sen rahojen vakuutena on! Todennäköisesti vielä osakeyhtiö arvostetaan huomattavasti alhaisemmin kuin asunto - asunto harvoin menee konkurssiin, yritykset paljon useammin. Ts osakeyhtiöön kohdistuva pantti ei pahimmillaan ole minkään arvoinen.
Ps. Nollakorkoisena olette huono asiakas pankille. Todennäköisesti he haluavat teistä eroon, joten olisivat onnellisia jos veisitte lainan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apjos teillä ei ole avioehtoa, nin sillä ei ole paskankaan merkitystä että hän ei ole maksanut asunnosta juuri mitään. Omistaa silti siitä puolet.
Kuvitteletko sä, että mä olen mennyt naimisiin ja menettäisin siinä omaisuuttani? En tod. Jos menisin naimisiin, omaisuus suojattaisiin.
Ap
Varakkaan ei tarvitse ottaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOletko enää tosissasi, ei kai kukaan voi olla näin pihalla?! Tottakai pankkia kiinnostaa mikä sen rahojen vakuutena on! Todennäköisesti vielä osakeyhtiö arvostetaan huomattavasti alhaisemmin kuin asunto - asunto harvoin menee konkurssiin, yritykset paljon useammin. Ts osakeyhtiöön kohdistuva pantti ei pahimmillaan ole minkään arvoinen.
Ps. Nollakorkoisena olette huono asiakas pankille. Todennäköisesti he haluavat teistä eroon, joten olisivat onnellisia jos veisitte lainan muualle.
Tuomei ole mun ainoa lainani kyseisestä pankista, mulla on siellä yksi lainatuote, jonka marginaali on jotain 2,2% ja pankin viitekorko. Että kyllä mä silläkin puolella ihan hyvä asiakas olen. Toisekseen kiinteistö voi palaa maan tasolle, osakehuoneisto harvemmin, joten osakkeen arvo vakuutena on takuulla pysyvämpi ja parempi. Ja se tulipalo kiinteistöön on paljon todennäköisempi, kuin as oy:n konkurssi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVarakkaan ei tarvitse ottaa lainaa.
Varakas nimenomaan ottaa lainaa ainakin näillä koroilla. Ei ole mitään järkeä ostaa säästöillä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVarakkaan ei tarvitse ottaa lainaa.
Perin lisää vasta tämän lainanoton jälkeen. Enkä maksanut lainaa pois, koska korko on nolla. Ja siis se muu varallisuus ei liity uuden hankkimiseen maksajana kuin vakuutena.
Ap
Tiedän, mutta miksi se etenkään lisäisi halujani maksaa muuta turhaa?
Ap