Kesä tulee todella kalliiksi kahvittelijoiden takia
Kesällä tavataan ystäviä ja istutaan yhdessä kahvilla tai lounaalla. Sehän on ihanaa....mutta ystävieni kesken tämä tapahtuu aina minun kodissani. Meillä on iso talo ja tänne toki mahtuu väkeä, mutta olisihan se hauska joskus saada myös vastakutsu. Kutsun siis kylään, valmistan lounaan ja tarjoan kahvit ystävälle/ystäville heidän lapsilleen sekä kahvitarjoamiset. Saan tuliaisena 5 euron kukan tai kahvipaketin. Yksi tällainen tapaaminen maksaa minulle 40+ euroa ja kun ne tehdään aina näin pian, niin summa on oikeasti merkittävä. Miksi ihmiset eivät ymmärrä esittää vastakutsua?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kenellekään todella ole kahvileipää aina varalla, yllätysvieraille.
Meillä on pakastamisessa, tavallista pullaa, kahvikakkua. mokkapaloja, ja usein jotain marjapiirakkaa. Ja kun loppuu, leivon uutta tilalle. Eikä olla lihavia.
Pikkupullat kelpaa hyvin myös koululaisille ulkoilun jälkeen, kaakao, pulla, ja hedelmä päiväpalaksi.
Ja eikö teillä tosiaan käy vieraita ollenkaan. Meillä pistäytyy joka vkonloppu vieraita kuten maaseudulta ostoksille tulevat sukulaiset, kahvilla.
Myös molempien ystäviä käy.Tuntuisi kauhealta tarjota ihmisille pelkkä kahvi, ilman kahvileipää, ei koskaan ole tullut mieleenikään tehdä niin.
Mutta jokaisella tietenkin tapansa.
Minä pidän hyvin paljon leipomisesta, leipoisin pari kolme kertaa viikossa. Nyt me asutaan miehen kanssa kahdestaan eikä mies syö kahvileipiä. Minä syön ja pakastimeenkin riittäisi. Meillä ei kuitenkaan käy vieraita niin usein, että kaikki pakastetut tulisi syötyä. Kuukausikaupalla pakasteessa ollut pulla on pahaa ja pahaa tekee heittää niitä roskiin. Olen muutenkin ylipainoinen ja jatkuvasti leipomalla lihoisin vaan lisää. En pidä yllätysvieraita, mutta heille, jotka ovat ilmoittaneet ajoissa tulostaan, leivon mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
"En pidä kahvilaa, en pidä baaria"
Ihanan lämmin suhtautuminen ystäviin ja sukulaisiin. Ei ihme että suomalaiset kuolevat yksin.
Minusta olennaisempaa on se tapaaminen ja keskustelu kuin dumbata porukka täyteen rasvaa ja hiilihydraatteja.. Toki mieluiten keskustelen puhelimen välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
"En pidä kahvilaa, en pidä baaria"
Ihanan lämmin suhtautuminen ystäviin ja sukulaisiin. Ei ihme että suomalaiset kuolevat yksin.
Et pysty paria tuntia olemaan ja juttelemaan vetämättä kitusiisi kahvileipää?
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kenellekään todella ole kahvileipää aina varalla, yllätysvieraille.
Meillä on pakastamisessa, tavallista pullaa, kahvikakkua. mokkapaloja, ja usein jotain marjapiirakkaa. Ja kun loppuu, leivon uutta tilalle. Eikä olla lihavia.
Pikkupullat kelpaa hyvin myös koululaisille ulkoilun jälkeen, kaakao, pulla, ja hedelmä päiväpalaksi.
Ja eikö teillä tosiaan käy vieraita ollenkaan. Meillä pistäytyy joka vkonloppu vieraita kuten maaseudulta ostoksille tulevat sukulaiset, kahvilla.
Myös molempien ystäviä käy.Tuntuisi kauhealta tarjota ihmisille pelkkä kahvi, ilman kahvileipää, ei koskaan ole tullut mieleenikään tehdä niin.
Mutta jokaisella tietenkin tapansa.
Nimenomaan jokaisella tapansa. Itse tapaan ystäviäni mieluiten kaupungilla, miehellä käy joskus kaveri viikonloppukylässä. Mitään pariskunta- tai sukulaistapaamisia emme järjestä vaan mieluummin mennään tuttavapariskuntienkin kanssa esim keikalle, näyttelyyn tai päiväretkelle jonnekin lähistölle.
Ajatuskin, että kotona kävisi vieraita on itselleni täysin outo. Yhdistän sen vanhempieni sukupolveen (70+), heidän luonaan vieraita käy ja he käyvät kylässä.
N50+
Mulla on kans ollut näitä, jotka kutsuu itsensä jopa yökylään.
Muutoin olen todella vieraanvarainen, mutta näille sankareille on tyhjä jääkaappi ja "käydäänkö yhdessä kaupassa". Korkeintaan se kuppi kahvia ilman muuta.
Ap:n pointti on se, että jos käyt lounailla ja pullakahveilla toisten luona, niin kaiken järjen ja käytössääntöjen mukaan kutsut vastavierailuille. Mutta nyt mulle selkis tätä palstaa lukiessa että ihmiset viis veisaavat enää mistään. Itsekeskeisyys on nykyään vissiin hyve.
Sanot että sopii, jos kaljupääkahvit ja mehut kelpaa. Sanot että sinulla on 1.5h aikaa, ja sitten taritsee jo olla jossain muualla. Sanot että nyt ei sovi kun teet jotain muuta. Sanot että mitä jos tehdäänkin niin päin että minä tulen käymään teidän luona, kun on muutenkin menoa sinne teille päin.
Kyllä näitä vaihtoehtoja joissa kukaan ei pahoita mieltään on paljon, jos niitä vain haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pointti on se, että jos käyt lounailla ja pullakahveilla toisten luona, niin kaiken järjen ja käytössääntöjen mukaan kutsut vastavierailuille. Mutta nyt mulle selkis tätä palstaa lukiessa että ihmiset viis veisaavat enää mistään. Itsekeskeisyys on nykyään vissiin hyve.
Naulan kantaan! Ei ihmiset enää käyttäydy samoin kuin ennen. Ei kunnioiteta oikein mitään eikä välitetä mistään normaaleista käytössäännöistä tai hyvistä tavoista. Minä minä minä.
Tavatkaa kahvilassa. Jokainen maksaa oman laskunsa.
Jos eivät ymmärrä esittää vastakutsua, niin käske tuoda edes tarjottavat.
Sinä tarjoat paikan missä tapaatte ja astiat käyttöön, muut tuovat syötävät ja juotavat. Teette noin ainakin muutaman kerran. Jospa niitä vastakutsuja alkaisi sitten tulla.
Meillä on kavereiden kanssa aina ollut se tapa että vuorotellen vieraillaan jokaisen luona, ja vieraat tuovat tarjottavat. Isäntä/emäntä keittää maksimissaan kahvit, kaikki muu on vieraiden tuomaa. Toki saa tarjota muutakin jos sattuu olemaan, mutta periaate on se, että vieraat tarjoavat muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä voi piipahtaa, kahvi ja vesi ei paljoa maksa. Muuta ei ole tarjolla, vaikka keittiössä tuoksuisi pulla. Aika äkkiä on vierailijat oppineet, että jos haluaa herkkuja, ne kannattaa tuoda mukanaan.
Jos tulee ruoka-aikaan, niin ohjaan siksi aikaa kuistille, kun talonväki syö.
Ette tarjoa vastaleivottua pullaa?!
En. Koska sitä ei ole leivottu satunnaisille kävijöille, vaan samana päivänä kylään tulevalle mummille ja papalle.
Yleensä pullaa leipoessa saa aikaiseksi useita pellillisiä pullaa, ei pelkästään muutamaa kappaletta. Luulisi sellaisesta satsista riittävän muillekin. Tuskin ne samana päivänä kylään tulevat mummi ja pappa niitä kaikkia syövät.
Minä olen täsmäleipoja, en leivo varastoon vaan sitä yhtä kahvittelua varten. Jos kahvilla on 4 aikuista ja 3 lasta, niin pullaa on varattuna vain heille, ei lisäksi kaverille ja 4 lapselleen.
Jos sinä leivotkin aina 2 litran taikinan, niin me kaikki muut emme tee samoin.
Minä en leivo ollenkaan. Sinua ja minua yhdistää täsmällisyys. Siinä missä sinä leivot ihan itse 7 pullaa, niin minä käyn ostamassa tarvitsemani leivonnaiset valmiina konditoriosta tai kaupasta.
Minua nyppii se, että sukulaiset ja ystävät sanovat, että ”me ihan vaan piipahdetaan nopeasti”. Minusta ihmiset voisivat sitten edes hetken viipyä, koska saman ajan siivoan piipahtamista ja pidempää vierailua varten.
Minua nyppii se, että sukulaiset ja ystävät sanovat, että ”me ihan vaan piipahdetaan nopeasti”. Minusta ihmiset voisivat sitten edes hetken viipyä, koska saman ajan siivoan piipahtamista ja pidempää vierailua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä voi piipahtaa, kahvi ja vesi ei paljoa maksa. Muuta ei ole tarjolla, vaikka keittiössä tuoksuisi pulla. Aika äkkiä on vierailijat oppineet, että jos haluaa herkkuja, ne kannattaa tuoda mukanaan.
Jos tulee ruoka-aikaan, niin ohjaan siksi aikaa kuistille, kun talonväki syö.
Ette tarjoa vastaleivottua pullaa?!
En. Koska sitä ei ole leivottu satunnaisille kävijöille, vaan samana päivänä kylään tulevalle mummille ja papalle.
Yleensä pullaa leipoessa saa aikaiseksi useita pellillisiä pullaa, ei pelkästään muutamaa kappaletta. Luulisi sellaisesta satsista riittävän muillekin. Tuskin ne samana päivänä kylään tulevat mummi ja pappa niitä kaikkia syövät.
No en mä ainakaan tee ku 3dl taikinan, josta tulee 2 pellillistä eli noin 18 pullaa. Kun isovanhemmat tulee vierailulle meitä on kahvipöydässä silloin 8 eli ei niitä jää yli kuin 2.
Hankala tilanne, ap. Suosittelen sanomaan tutummille, että voivat tuoda asian x tullessaan. Vieraammille, joille ei kehtaa sanoa, voi tarjota jotain edullista. Esim. Kasviskeittoa ja näkkäriä. Kahvin kanssa Lidlin halpoja keksejä.
Erikoista, että eivät älyä tuoda mitään syötävää tullessaan. Ehkä sukupovikysymys? Itse olen 40+ enkä kehtaa mennä kylään ilman viemisiä. Tutun ystäväperheen kanssa sovittiin heidän ehdotuksestaan, että ei viedä mitään, kun käydään toisillamme vuoron perään kuitenkin. On ollut vaikea mennä ilman viemisiä, mutta toteltu on 😀
Minua taas ahdistaa, jos kyläpaikassa tyrkytetään kahvia tai ruokaa. Kupillinen kahvia tai teetä menee, mutta en jaksa kuunnella minuuttitolkulla taivastelua miksen juo enempää ja ota jokaista sen seitsemästä sortista. Ruokaa saan kotonakin, en halua syödä kylässä. Sen jälkeen alkaa takaraivossa tykyttää, että minun pitää tarjoutua tiskaamaan. Inhoan käsitiskiä ja jos emäntä sanoo "ei sinun tarvitse", niin otan sen kirjaimellisesti. En ala arpoa, onko se sanottu kohteliaisuuden vuoksi ja oikeasti minulta odotetaan tiskaamista. Yleensä tuossa se vierailuaika menee ruokien ja kahvien kanssa säheltämiseen ja ne juttelut jää väliin.