Kesä tulee todella kalliiksi kahvittelijoiden takia
Kesällä tavataan ystäviä ja istutaan yhdessä kahvilla tai lounaalla. Sehän on ihanaa....mutta ystävieni kesken tämä tapahtuu aina minun kodissani. Meillä on iso talo ja tänne toki mahtuu väkeä, mutta olisihan se hauska joskus saada myös vastakutsu. Kutsun siis kylään, valmistan lounaan ja tarjoan kahvit ystävälle/ystäville heidän lapsilleen sekä kahvitarjoamiset. Saan tuliaisena 5 euron kukan tai kahvipaketin. Yksi tällainen tapaaminen maksaa minulle 40+ euroa ja kun ne tehdään aina näin pian, niin summa on oikeasti merkittävä. Miksi ihmiset eivät ymmärrä esittää vastakutsua?
Kommentit (136)
Mua vähän harmittaa se, että tullaan jopa toisen uutta kotia ”katsomaan”, eikä tuoda edes keksipakettia mukana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valittaa asiasta täällä? Osaako joku kertoa että mikä järki?
Tämä on keskustelupalsta, joten hyvin sopii aiheeksi. Miksi pitäisi hautoa asioita yksin, kun voi kuulla täällä toisen näkökulman asioihin. Esimerkiksi mulle selvisi, että kahvittelua tarjotessa pitäisi huomioida matkakulut eikä pelkästään kahveja. En ole osannut ajatella asiaa tältä kannalta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän harmittaa se, että tullaan jopa toisen uutta kotia ”katsomaan”, eikä tuoda edes keksipakettia mukana.
Se onkin tökeröä, jos tullaan kutsumatta, eikä tuoda mitään lahjaa mukana. Minä en käy katsomassa koteja enkä vauvoja, ellei vastapuoli sitä itse ehdota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valittaa asiasta täällä? Osaako joku kertoa että mikä järki?
Tämä on keskustelupalsta, joten hyvin sopii aiheeksi. Miksi pitäisi hautoa asioita yksin, kun voi kuulla täällä toisen näkökulman asioihin. Esimerkiksi mulle selvisi, että kahvittelua tarjotessa pitäisi huomioida matkakulut eikä pelkästään kahveja. En ole osannut ajatella asiaa tältä kannalta lainkaan.
Hautoa asioita kun ystävät käyvät kahvilla!! Mietis nyt vähän.
Jos et halua niin usein vieraita, niin tarjoa kaikkein halvinta tarjouskeksiä kahvin kanssa ja lounaaksi kaalikeittoa tms. Jos aina teet mahtavia herkkuja, niin ei ole ihme, että niitä halutaan tulla usein nautiskelemaan.
Jos harmittaa vaiva ja rahanmeno, mutta pidät muuten ystävien seurasta, voit iloisesti ehdottaa, että pidetään nyyttärit ja toisitko sinä sitä ja tätä.
Jos et halua, että vieraat viipyvät puolen päivää, niin mieti etukäteen sopivia "menoja", jotka kerrot heti, kun joku soittaa tulevansa käymään. (Joo kiva juttu, ehditään hyvin rupatella pari tuntia ja sit kolmelta mun pitää mennä...)
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua niin usein vieraita, niin tarjoa kaikkein halvinta tarjouskeksiä kahvin kanssa ja lounaaksi kaalikeittoa tms. Jos aina teet mahtavia herkkuja, niin ei ole ihme, että niitä halutaan tulla usein nautiskelemaan.
Jos harmittaa vaiva ja rahanmeno, mutta pidät muuten ystävien seurasta, voit iloisesti ehdottaa, että pidetään nyyttärit ja toisitko sinä sitä ja tätä.
Jos et halua, että vieraat viipyvät puolen päivää, niin mieti etukäteen sopivia "menoja", jotka kerrot heti, kun joku soittaa tulevansa käymään. (Joo kiva juttu, ehditään hyvin rupatella pari tuntia ja sit kolmelta mun pitää mennä...)
Eikö ole helpompi sanoa että nyt ei sovi? Miksi edes tarvii olla muuta tarjottavaa kuin kahvia? Miksi te stressaatte tästä? Olenko minä huonompi ihminen kun en koskaan tarjoa muuta kuin kahvia ja omaa seuraani? Kulissejako te rakennatte vai mitä?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole helpompi sanoa että nyt ei sovi? Miksi edes tarvii olla muuta tarjottavaa kuin kahvia? Miksi te stressaatte tästä? Olenko minä huonompi ihminen kun en koskaan tarjoa muuta kuin kahvia ja omaa seuraani? Kulissejako te rakennatte vai mitä?!?
Entä jos joskus kokeilisit tarjota kahvin kanssa myös pullaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kutsuvat myös paljon itse itseään. ”Voisimme ensi tiistaina piipahtaa lasten kanssa teillä päivällä”.
Ap
Minä olen oppinut jo kauan, kauan sitten kaksi sanaa: "Ei sovi."
Sen jälkeen voin ehdottaa vaihtoehtoa eli tapaamista muualla/toiste.
Jos olen kahville pyytänyt tai kaverille mennyt kahville, niin kahvia on juotu. Normaalisti ei ole ollut muuta tarjolla, lounaasta nyt puhumattakaan. Joskus voi olla jotain leipomisia, jos jommallakummalla niitä jäänyt jostain.
Kalijupääkahavit keitä.
Se tarkottaa pelekkää kahavia.
No, ison pussin sokerikorppuja voit ostaa vierasvaraksi.
Eivät pilaannu ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kutsuvat myös paljon itse itseään. ”Voisimme ensi tiistaina piipahtaa lasten kanssa teillä päivällä”.
Ap
Sano näille itsekutsujille, että tervetuloa, tarjoan kahvit, voitko tuoda pullat?
Ymmärän ap täysin. Tekee ruoan ja jälkkäriksi kahvitarjoilu( vaikka jatkuva tälläinen tuntuu lompakossa tietenkin) Sehän on luonnollista että joskus ap odottaa myös VASTAKUTSUA. Saamarin moukat (siis nämä vierailijat)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vastaat että "ette voisi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä voi piipahtaa, kahvi ja vesi ei paljoa maksa. Muuta ei ole tarjolla, vaikka keittiössä tuoksuisi pulla. Aika äkkiä on vierailijat oppineet, että jos haluaa herkkuja, ne kannattaa tuoda mukanaan.
Jos tulee ruoka-aikaan, niin ohjaan siksi aikaa kuistille, kun talonväki syö.
Ette tarjoa vastaleivottua pullaa?!
En. Koska sitä ei ole leivottu satunnaisille kävijöille, vaan samana päivänä kylään tulevalle mummille ja papalle.
Yleensä pullaa leipoessa saa aikaiseksi useita pellillisiä pullaa, ei pelkästään muutamaa kappaletta. Luulisi sellaisesta satsista riittävän muillekin. Tuskin ne samana päivänä kylään tulevat mummi ja pappa niitä kaikkia syövät.
Siis eikö kenellekään todella ole kahvileipää aina varalla, yllätysvieraille.
Meillä on pakastamisessa, tavallista pullaa, kahvikakkua. mokkapaloja, ja usein jotain marjapiirakkaa. Ja kun loppuu, leivon uutta tilalle. Eikä olla lihavia.
Pikkupullat kelpaa hyvin myös koululaisille ulkoilun jälkeen, kaakao, pulla, ja hedelmä päiväpalaksi.
Ja eikö teillä tosiaan käy vieraita ollenkaan. Meillä pistäytyy joka vkonloppu vieraita kuten maaseudulta ostoksille tulevat sukulaiset, kahvilla.
Myös molempien ystäviä käy.
Tuntuisi kauhealta tarjota ihmisille pelkkä kahvi, ilman kahvileipää, ei koskaan ole tullut mieleenikään tehdä niin.
Mutta jokaisella tietenkin tapansa.
ei siinä ole mitään noloa että sanoo itse että "tuotko kahvilisukkeet" tai "grillataanko, tuotko sinä lihat?".
Lisäksi jos ei kehtaa tarjota "halpaa" ruokaa kuten kinkkukiusausta, niin silloin itse pitää kulissia yllä.
Mikäli et pidä siitä että teillä käydään ja haluaisit itse kutsun niin kerro että "mitä jos tulisimmekin teille?". Samalla tavallahan nekin itsensä kutsuu kylään. Pitää sunkin kehdata sanoa mitä haluat, muuten olet aina vain tilanteessa jossa et itse koe pystyväsi vaikuttamaan asioihin.
Nyt tulee mieleen ne keskustelut, joissa kehuttiin, että syötetään koko naapuruston lapset ja paheksuttiin niitä, jotka eivät tarjoa ruokaa, jäätelöä, makkaraa jne vieraille lapsille samaan tapaan kuin omille lapsille. Erikoista, että tässä ketjussa kehotetaan lopettamaan tarjoilut. Pelkkää kahvia ja vettä vaan tai kieltäytymään vieraista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tätä ystävissäni jo pitkään. Kaikki kutsuvat joko itse itsensä meille tai kutsun heidät, mutta meidän perhe tai edes minä yksin ei olla käyty ystävien luona kuin korkeintaan tupareissa tai valmistujaisissa. Outoa, että meille voi kyllä tulla maleksimaan moneksi tunniksi ja mussuttamaan pullaa ja juomaan kahvia, mutta koskaan ketään ei kiinnosta omaan kotiinsa kutsua.
Laiskuutta se on. Vieraille on liian suuri vaiva siivota kotiansa ja valmistaa tarjottavia. He ilmeisesti otaksuvat, että kaikki se käy sinulta ihan vaivatta.
Voihan olla niinkin, että sinä olet oikeasti aivan yliveto emäntä. Tarjottavat ovat herkullisia ja ne on laitettu kauniisti esille. Kotisikin on avara ja viihtyisä. Vieraat saattavat arastella kutsumistasi, kun tietävät hyvin, etteivät millään pysty samalle tasolle.
Vieraanvaraisuutesi on sekä ylenpalttista että turhaa. Tee lounaaksi "talkookeitto" eli halvoista aineksista kattilallinen tai muuta edullista. Kahville pullaa ja keksiä.
Sinun oma ongelmasi on se, että haluat esittää erinomaisen emännän roolia, mutta se maksaa!
Menikö nyt vähän ihon alle? Ihmettelin vaan asiaa. Eivät nuo ihmiset käy meillä niin usein, että olisivat vaivaksi.