Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesä tulee todella kalliiksi kahvittelijoiden takia

Vierailija
09.06.2019 |

Kesällä tavataan ystäviä ja istutaan yhdessä kahvilla tai lounaalla. Sehän on ihanaa....mutta ystävieni kesken tämä tapahtuu aina minun kodissani. Meillä on iso talo ja tänne toki mahtuu väkeä, mutta olisihan se hauska joskus saada myös vastakutsu. Kutsun siis kylään, valmistan lounaan ja tarjoan kahvit ystävälle/ystäville heidän lapsilleen sekä kahvitarjoamiset. Saan tuliaisena 5 euron kukan tai kahvipaketin. Yksi tällainen tapaaminen maksaa minulle 40+ euroa ja kun ne tehdään aina näin pian, niin summa on oikeasti merkittävä. Miksi ihmiset eivät ymmärrä esittää vastakutsua?

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kutsuvat myös paljon itse itseään. ”Voisimme ensi tiistaina piipahtaa lasten kanssa teillä päivällä”.

Ap

Jos joku tarjoutuu itse vieraaksi niin ei tarvitse järjestää tarjoiluja. Jos meille pölähtää kutsumatta meillä tarjotaan vettä ja kahvia. En pidä kahvilaa.

Jep tai sitten sanoo ”joo tulkaa vaan! Minä tarjoan kahvit niin tullessanne jotain syömistä, tervetuloa!” Sitten jos ihmettelevät miksei mitään ole niin sanot että tuo viesti..

Vierailija
102/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt tätä ystävissäni jo pitkään. Kaikki kutsuvat joko itse itsensä meille tai kutsun heidät, mutta meidän perhe tai edes minä yksin ei olla käyty ystävien luona kuin korkeintaan tupareissa tai valmistujaisissa. Outoa, että meille voi kyllä tulla maleksimaan moneksi tunniksi ja mussuttamaan pullaa ja juomaan kahvia, mutta koskaan ketään ei kiinnosta omaan kotiinsa kutsua.

Laiskuutta se on. Vieraille on liian suuri vaiva siivota kotiansa ja valmistaa tarjottavia. He ilmeisesti otaksuvat, että kaikki se käy sinulta ihan vaivatta.

Voihan olla niinkin, että sinä olet oikeasti aivan yliveto emäntä. Tarjottavat ovat herkullisia ja ne on laitettu kauniisti esille. Kotisikin on avara ja viihtyisä. Vieraat saattavat arastella kutsumistasi, kun tietävät hyvin, etteivät millään pysty samalle tasolle.

Tuosta ylivertaisen ehtoisasta emännästä tulee mieleen muinainen esimieheni. Hän oli niitä naisia, joilta kaikki sujuu joutuisasti ja helpon oloisesti, oli kyse sitten kodinhoidosta tai akateemisesta urasta. Hän rakasti järjestystä ja puhtautta ja nautti siivoamisesta, joten hänen kotinsa oli aina moitteettomassa kunnossa. Hänellä oli tarkat silmät, jotka heti rekisteröivät tahrat ja roskat.

Olisi kiusallista saada hänet käymään meillä, missä en todellakaan viikoittain kuuraa lattialistoja hammasharjalla enkä siivoustasoltani ylety lähimaillekaan hänen normaalistandardiansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän harmittaa se, että tullaan jopa toisen uutta kotia ”katsomaan”, eikä tuoda edes keksipakettia mukana.

Samaa mieltä. Meillä on aina toiminut muiden kanssa se, että käydään vuorotellen kylässä. Silti usein viedään tuliaisina se keksipaketti jne. Mutta on myös näitä, jotka itse kutsuvat itsensä kylään tuomatta ikinä mitään. Vaikka menisikin matkoihin rahaa, niin silti on kohteliasta viedä jotain, jos ei kutsuta omaan kotiin lainkaan.

Ja ei, en lakkaa ottamasta näitäkään vastaan. En aio heille sitä sanoa kun asia ei ole niin suuri, että viitsisin rikkoa välejä tämän vuoksi. Eikä meidän talous ole pilalla niiden muutamien keksien ja kahvien vuoksi, mutta ihmettelen tätä jo periaatteesta.

Vierailija
104/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kutsuvat myös paljon itse itseään. ”Voisimme ensi tiistaina piipahtaa lasten kanssa teillä päivällä”.

Ap

Va-li-tet-ta-vas-ti e-nsi tiis-tai-na ei so-vi.

Vierailija
105/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt tätä ystävissäni jo pitkään. Kaikki kutsuvat joko itse itsensä meille tai kutsun heidät, mutta meidän perhe tai edes minä yksin ei olla käyty ystävien luona kuin korkeintaan tupareissa tai valmistujaisissa. Outoa, että meille voi kyllä tulla maleksimaan moneksi tunniksi ja mussuttamaan pullaa ja juomaan kahvia, mutta koskaan ketään ei kiinnosta omaan kotiinsa kutsua.

Laiskuutta se on. Vieraille on liian suuri vaiva siivota kotiansa ja valmistaa tarjottavia. He ilmeisesti otaksuvat, että kaikki se käy sinulta ihan vaivatta.

Voihan olla niinkin, että sinä olet oikeasti aivan yliveto emäntä. Tarjottavat ovat herkullisia ja ne on laitettu kauniisti esille. Kotisikin on avara ja viihtyisä. Vieraat saattavat arastella kutsumistasi, kun tietävät hyvin, etteivät millään pysty samalle tasolle.

Tässä osui kaikki oikeaan, paitsi se, että otaksuisin, että siivoaminen ja tarjottavien valmistaminen sujuisi vaivatta muiltakaan. Kyllä minä ymmärrän, että siinä on ihan helvetinmoinen vaiva, enkä todellakaan odota, että minua minnekään kutsuttaisiin tai minua varten mitään siivottaisiin tai leivottaisin. Sitä varten on kahviloita ja ihmisiä, joille maksetaan siitä. Siksi ajattelen myöskin niin, että jos ihminen itse ei halua siivota, eikä valmistaa tarjottavia tai edes kutsua vieraita, hän ei sitä tee. Jos tekee ja tietää, millaista porukkaa on kotiinsa kutsunut, se on vähän niin kuin oma valinta.

Kotiinsa kutsumaton

Vierailija
106/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan kaikenlaista emännöintiä ja järjestämistä yli kaiken, enkä myöskään ole kovinkaan siisti ihminen, joten maksan mieluummin vähän enemmän kahvista ja pullasta ja sovin treffit kaupungille. Emännöinnistä pitävät ystävät ovat sitten valittaneet, että voitaisiin tavata mieluummin heidän luonaan, ettei tulisi niin kalliiksi. Tähän suostuttuani on alkanut tulla vihjailuja, että voisin minäkin joskus kutsua kotiini. Minusta pelkkä ajatuskin on vastenmielinen, joten en aio tehdä niin. Olenko hirveä?

Jos kutsut kaupungille, kun et kehtaa kotiisi, voisit myös tarjota kaverille  kahvi + pulla. Ja sitten hyvällä omalla tunnolla kahvitella hänen luonaan.

Vierailija
107/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä ilkeitä vastauksia ap:lle? Nämä vastaajat ovat ilmeisesti itse juuri heitä, jotka eivät esitä sitä vastakutsua. Ap kysyy, että jos vieraat tulevat kylään, niin voisivatko he itsekin välillä kutsua? Ap ilmeisesti kyllä haluaa nähdä ihmisiä, mutta omistaa käytöstavat....toisin kuin nämä tiuskijat.

Kysy on siitä että tehdään jotain ja esitetään että se on ok, mutta sitten ollaan avautumassa toisaalla kuinka kamalaa tuo on. Ei ystäviä kohdella näin! Ystävälle pitää myös voida sanoa jos jokin ei sovi. Asiat voi esittää näin myös hyvät käytöstavat omaava aikuinen ihminen.

Mun käly on ihana ihminen. Hän on viitseliäs, ystävällinen ja rempseä tyyppi, mutta sitten on tää "varjopuoli", että uhrautuu omasta mielestään toisten vuoksi ja on herkkä omiensa sanojen mukaan ettei uskalla puhua asioista reilusti niin kuin ne on. Kuten hän haluaisi olla enemmän apuna muttei vaikka ajallisesti pysty, kun on toki omat menot. Lisäksi hän välillä "tuputtaa" apuaan oman jaksamisen kustannuksella ja ei kerrasta usko, kun nätisti sanoo että pärjätään kyllä ja sitten minullekin tulee kurja olo, kun joudun jankkaamaan. Jokaisessa on toki hyvät ja huonot puolensa.

Vierailija
108/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi mennä yli 40e kahvitteluun??

Vierailija
109/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluaa näytellä kotiaan niin oma vika kun on opettanut ne sinne kyläilemään. 

Vierailija
110/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vastaat että "ette voisi."

Aivan ystävällisesti voi sanoa, ettei sovi, mutta me voimme piipahtaa teille ajankohtana x.

Vierailija
111/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä voi piipahtaa, kahvi ja vesi ei paljoa maksa. Muuta ei ole tarjolla, vaikka keittiössä tuoksuisi pulla. Aika äkkiä on vierailijat oppineet, että jos haluaa herkkuja, ne kannattaa tuoda mukanaan.

Jos tulee ruoka-aikaan, niin ohjaan siksi aikaa kuistille, kun talonväki syö.

Ette tarjoa vastaleivottua pullaa?!

En. Koska sitä ei ole leivottu satunnaisille kävijöille, vaan  samana päivänä kylään tulevalle mummille ja papalle.

Yleensä pullaa leipoessa saa aikaiseksi useita pellillisiä pullaa, ei pelkästään muutamaa kappaletta. Luulisi sellaisesta satsista riittävän muillekin. Tuskin ne samana päivänä kylään tulevat mummi ja pappa niitä kaikkia syövät.

Minä olen täsmäleipoja, en leivo varastoon vaan sitä yhtä kahvittelua varten. Jos kahvilla on 4 aikuista ja 3 lasta, niin pullaa on varattuna vain heille, ei lisäksi kaverille ja 4 lapselleen.

Jos sinä leivotkin aina 2 litran taikinan, niin me kaikki muut emme tee samoin.

Vierailija
112/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö kenellekään todella ole kahvileipää aina varalla, yllätysvieraille.

Meillä on pakastamisessa, tavallista pullaa, kahvikakkua. mokkapaloja, ja usein jotain marjapiirakkaa. Ja kun loppuu, leivon uutta tilalle. Eikä olla lihavia.

Pikkupullat kelpaa hyvin myös koululaisille ulkoilun jälkeen, kaakao, pulla, ja hedelmä päiväpalaksi.

Ja eikö teillä tosiaan käy vieraita ollenkaan. Meillä pistäytyy joka vkonloppu vieraita kuten maaseudulta ostoksille tulevat sukulaiset, kahvilla.

Myös molempien ystäviä käy.

Tuntuisi kauhealta tarjota ihmisille pelkkä kahvi, ilman kahvileipää, ei koskaan ole tullut mieleenikään tehdä niin.

Mutta jokaisella tietenkin tapansa.

Asun maalla eikä käy mielessä mennä kauppaostoksilta tuttaville kahville. Kauppakeskuksessa saa kahvit ja leivokset ilman, että kahvilanpitäjä vaatii päästä vastavuoroisesti meille.

Vierailija
113/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakastamisessa, tavallista pullaa, kahvikakkua. mokkapaloja, ja usein jotain marjapiirakkaa. Ja kun loppuu, leivon uutta tilalle. Eikä olla lihavia.

Pikkupullat kelpaa hyvin myös koululaisille ulkoilun jälkeen, kaakao, pulla, ja hedelmä päiväpalaksi.

Ja eikö teillä tosiaan käy vieraita ollenkaan. Meillä pistäytyy joka vkonloppu vieraita kuten maaseudulta ostoksille tulevat sukulaiset, kahvilla.

Tuntuisi kauhealta tarjota ihmisille pelkkä kahvi, ilman kahvileipää, ei koskaan ole tullut mieleenikään tehdä niin.

Miksi olisi? Emme itsekkään syö ylimääräisiä herkkuja arkena, joten en niitä varastoi vieraidenkaan varalle. Meillä on tarjolla tasan se kahvi. En pidä baaria.

Vierailija
114/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla eikä käy mielessä mennä kauppaostoksilta tuttaville kahville. Kauppakeskuksessa saa kahvit ja leivokset ilman, että kahvilanpitäjä vaatii päästä vastavuoroisesti meille.

Tämä. Mutta mä pystyn myös olemaan useamman tunnin kahvitta ja juoda sitten kotona.

Vierailija
115/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia, mutta me asumme maalla vanhalla sukutilalla ja tänne alkuaikoina tuli "ilmaiseen elämään" lomalle vaikka ketä eikä siinä mitään, mutta koskaan ei ole meitä samalla tavalla vastavuoroisesti pyydetty.

Nykyään on loppunut vierailut melko täysin, mutta eipä ole ikäväkään.

Tosiasia on, että aikaa ja rahaa kuluu vieraisiin paljon eikä voimavarat riitä minulla ainakaan ihan kaikkeen.

Pyytäkää vastavuoroisesti käymään ihan oikeasti eikä vaan tavan vuoksi.

Vierailija
116/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia, mutta me asumme maalla vanhalla sukutilalla ja tänne alkuaikoina tuli "ilmaiseen elämään" lomalle vaikka ketä eikä siinä mitään, mutta koskaan ei ole meitä samalla tavalla vastavuoroisesti pyydetty.

Nykyään on loppunut vierailut melko täysin, mutta eipä ole ikäväkään.

Tosiasia on, että aikaa ja rahaa kuluu vieraisiin paljon eikä voimavarat riitä minulla ainakaan ihan kaikkeen.

Pyytäkää vastavuoroisesti käymään ihan oikeasti eikä vaan tavan vuoksi.

Mun lapsuuden kotona oli sama 70-luvulla. Koko ajan kesäisin oli sukua jatkuvana virtana. Asuimme suvun päätilalla ja ukki piti yhteyttä eläessään pikkupikkupikkuserkkuihin saakka. Toki hän sitten talviaikaan eläkeläisenä kyläili vastaavasti. Äitillä ja isällä ei tähän ollut mahdollisuutta, koska pyörittivät tilaa. Onneksi tapa hiipui ukin kuoltua.

Vierailija
117/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi muuten tosi ihana kaveri, joka valitettavasti yrittää aina tuppautua meille miehineen ja lapsineen. En tykkää, hänen miehensä ei puhu mitään ja lapsensa pienempinä tonkivat meidän lasten huoneet. Lisäksi tietenkin se siivoamisen ja tarjoilujen vaiva.

Itsekään en mene heille tietenkään kun en halua vastavuoroisesti kutsua.

Onneksi asutaan isossa kaupungissa niin olen keksinyt yhteistä puuhaa kodin ulkopuolella. Mutta ystävä on selvästi näreissään kun en halua kutsua heitä. Heidän koko perheensä vierailee milloin kenenkin sukulaisen tai kaverin luona eli on kasvanut kyläilykulttuuriin.En vaan jaksa. Minusta ei ole mukavaa kun koko heidän katraansa on meillä.Ideaalisti tapaisin tämän kaverin ilman lapsia vaikka kulttuuririennon parissa.

Vierailija
118/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä voi piipahtaa, kahvi ja vesi ei paljoa maksa. Muuta ei ole tarjolla, vaikka keittiössä tuoksuisi pulla. Aika äkkiä on vierailijat oppineet, että jos haluaa herkkuja, ne kannattaa tuoda mukanaan.

Jos tulee ruoka-aikaan, niin ohjaan siksi aikaa kuistille, kun talonväki syö.

Apua, törkeää :D Aika nopeasti lakkaa kyllä vieraat olemasta riesana tollasessa taloudessa... Se vissiin on tarkoituskin xD Itsekään en mene enää toiste ystävälleni kylään, jossa ei tarjonnut mitään vaikka itse kutsui ja hössötti vierailua. Nolotti hänen puolestaan liikaa.

Äiti ja mummi on opettanut, että vieraista pidetään hyvää huolta, kaikki vähintään ruokitaan.. Kyllä se itsensä takaisin "maksaa", ei ehkä rahassa mutta jossain arvokkaammassa.

Vierailija
119/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En pidä kahvilaa, en pidä baaria"

Ihanan lämmin suhtautuminen ystäviin ja sukulaisiin. Ei ihme että suomalaiset kuolevat yksin.

Vierailija
120/136 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laupias olen, vaan en samarialainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi