Kesä tulee todella kalliiksi kahvittelijoiden takia
Kesällä tavataan ystäviä ja istutaan yhdessä kahvilla tai lounaalla. Sehän on ihanaa....mutta ystävieni kesken tämä tapahtuu aina minun kodissani. Meillä on iso talo ja tänne toki mahtuu väkeä, mutta olisihan se hauska joskus saada myös vastakutsu. Kutsun siis kylään, valmistan lounaan ja tarjoan kahvit ystävälle/ystäville heidän lapsilleen sekä kahvitarjoamiset. Saan tuliaisena 5 euron kukan tai kahvipaketin. Yksi tällainen tapaaminen maksaa minulle 40+ euroa ja kun ne tehdään aina näin pian, niin summa on oikeasti merkittävä. Miksi ihmiset eivät ymmärrä esittää vastakutsua?
Kommentit (136)
Ihmiset kutsuvat myös paljon itse itseään. ”Voisimme ensi tiistaina piipahtaa lasten kanssa teillä päivällä”.
Ap
Pidä nyyttärit! Kerrot etukäteen ettö nyt ei ole talossa ruokaa ja mennään nyyttäri periaatteella jos vieraat haluavat muutakin kuin kahvia, mehia, vettä. Tälläiseen kestittämis kierteeseen ei pitäisi koskaan ryhtyä vaan alusta asti tehdä selväksi että vieraat tuovat osan ruuistaan mukanaan.
Kyllä niitä vastakutsuja tulee kun lopetat kutsumiset joksikin aikaa.
Mutta eikö normaalimpaa olisi kutsua vuorotellen?
Kyllä meillä voi piipahtaa, kahvi ja vesi ei paljoa maksa. Muuta ei ole tarjolla, vaikka keittiössä tuoksuisi pulla. Aika äkkiä on vierailijat oppineet, että jos haluaa herkkuja, ne kannattaa tuoda mukanaan.
Jos tulee ruoka-aikaan, niin ohjaan siksi aikaa kuistille, kun talonväki syö.
Samoin meille tuli aiemmin vuoteen 119 vierasta kaikkinen päivineen kestitys mutta vain 3 vastakutsua ja silti tungettiin uudelleen- kunnes sanoin suoraan ja nykyään käy vaan ne jotka älyävät vastakutsunkin.
Sano niille, että sinulle ei käy kyläilyt. Itse tein niin ja saan olla rauhassa.
Tuntemasi ihmiset tulevat, koska eivät halua pahoittaa mieltäsi. T: introvertti
Oma vika! Miksi teet ruokaa, jos ei ole varaa sitä tarjota!? Kuinka tyhmä voi ihminen olla.
Vierailija kirjoitti:
Pidä nyyttärit! Kerrot etukäteen ettö nyt ei ole talossa ruokaa ja mennään nyyttäri periaatteella jos vieraat haluavat muutakin kuin kahvia, mehia, vettä. Tälläiseen kestittämis kierteeseen ei pitäisi koskaan ryhtyä vaan alusta asti tehdä selväksi että vieraat tuovat osan ruuistaan mukanaan.
Nyyttärit voi järjestää kesäisin myös pikkupiknikin varjolla, jos muuten ei kehtaa. Puistoon/jokirantaan istuskelemaan ja yhteiset eväät mukaan.
Onpa erikoista etteivät tajua tuoda ruokaa mukanaan. Sovi ensi kerralla, että kaveri tuo jälkiruokakakun, toinen grillattavat lihat ja sinä hoidat salaatin.
Jos kyseessä on kahvittelu, niin eihän silloin lounasta tarvitse tarjota.
Muuten olen kyllä samaa mieltä siitä, että vuoroin vieraissa käydään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kutsuvat myös paljon itse itseään. ”Voisimme ensi tiistaina piipahtaa lasten kanssa teillä päivällä”.
Ap
Jos joku tarjoutuu itse vieraaksi niin ei tarvitse järjestää tarjoiluja. Jos meille pölähtää kutsumatta meillä tarjotaan vettä ja kahvia. En pidä kahvilaa.
Jos tullaan lasten kanssa puolen päivän aikaan ja lähdetään viiden aikaan, niin kyllä ne lapset alkavat ruokaa siinä ajassa kinuta, jos sitä ei ole. Ymmärrän ap:ta. Ihmiset vaan ovat aika itsekkäitä.
Taas avuton tossukka, joka ei osaa vaatia vastavuoroisuutta saati pitää puoliaan. Ei ole suominaisissa johtajamateriaalia.
Sama juttu.
Olen lopettanut nuo lounaan tarjoamiset kokonaan, ei koskaan vasta kutsua.
Mukava olisi joskus itsekin päästä valmiiseen lounaspöytään tai pulla-kakkukahveille.
Joskus aattelin, että kuinka nuo ihmiset aina viitsivätkin tulla, ilman vastavuoroisuutta. Ja viitsiväthän ne.
Minustakin työ nyyttärijuttu olisi hyvä.
Digestive keksejä vaan tai jotain euro pakettikekseja
Millaiset tarjoilut sulla on kun niihin uppoaa aina vähintään 40 euroa?
Mä tapaan ystäviäni mieluiten kodin ulkopuolella. Olisi kamalaa joutua johonkin vastavuoroisuusolettamaan. Kotini on linnani, ja linnani ympärillä on vallihauta.
Älä kutsu jos taloutesi ei kestä sitä.