Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajuuden hakeminen oikeusteitse, miten käytännössä tehdään? Onnistuuko ilman asianajajaa?

Vierailija
09.06.2019 |

Olen tilanteessa, että aion hakea lasteni yksinhuoltajuutta. Syyt ovat painavia, en tähän niitä luettele sen enempää. Toinen vanhempi ei ole suostunut lastenvalvojaa edes tapaamaan, joten oikeusteitse haku on ainoa keino.

Minulla on ihan ok palkka, mutta kaikki menee meidän elämiseen. Oikeusapua tuskin saan, koska lainanlyhennystä ei kai siinä lasketa menoksi ollenkaan. Joten minulla ei ole varaa asianajajaan. Elatusmaksu on Kelan elatustuki, koska tietenkin toinen vanhempi onnistui esittämään asiat siten, ettei hänellä olisi lainkaan elatuskykyä.

Voinko siis tehdä käräjäoikeuteen vapaamuotoisen hakemuksen, tai onko tähän valmiita hakemuspohjia?
Kuinka kalliiksi tämä tulee? Muita käytännön vinkkejä kellään?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö sitä tosiaan hakea oikeusteitse? Tuttavani sai yksinhuoltajuuden ilman sellaista ruljanssia. Asiaan vaikutti kyllä se, että lapsen isää oli vaikea tavoittaa, ja kaiken lisäksi selvisi että hän olikin vankilassa.

Sori, en tiedä onko tästä kommentista mitään apua.

Vierailija
2/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lastenvalvoja on minulle sanonut. He eivät voi pakottaa. Kiitos kuitenkin, ja jos sinulla on tietoa niin toki kiinnostaisi tietää mitä reittiä tämä tuttavasi on yksinhuoltajuuden saanut.

Minua ei ruljanssi enää tässä vaiheessa haittaa, joskus sekin olisi ohi. Kustannukset ovat nyt se kynnyskysymys.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lastenvalvoja on minulle sanonut. He eivät voi pakottaa. Kiitos kuitenkin, ja jos sinulla on tietoa niin toki kiinnostaisi tietää mitä reittiä tämä tuttavasi on yksinhuoltajuuden saanut.

Minua ei ruljanssi enää tässä vaiheessa haittaa, joskus sekin olisi ohi. Kustannukset ovat nyt se kynnyskysymys.

Ap

Muistaakseni hän oli asioinut sosiaalitoimistossa ja ne työntekijät siellä hoitivat tuota asiaa. Tästä on vuosia aikaa, en tiedä asiasta juuri mitään yksityiskohtia. Omaa kokemusta ei ole mistään tällaisesta.

Vierailija
4/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö sitä tosiaan hakea oikeusteitse? Tuttavani sai yksinhuoltajuuden ilman sellaista ruljanssia. Asiaan vaikutti kyllä se, että lapsen isää oli vaikea tavoittaa, ja kaiken lisäksi selvisi että hän olikin vankilassa.

Minusta olsi aika pelottavaa jos laps(i)en yksinhuoltajuuden vosii saada ihan vain ilmoitusluonteisena asiana, niin että toinen vanhemmista vain ilmoittaisi, että joo olen tuota laps(i)en yksinhuoltaja tästä lähtien, Sen sijaan on toinen jutu, että ellei laps(i)en yhteishuoltajuus onnistu voi toinen vanhemmista hakea itselleen oikeutta yksinhuoltajuuteen. 

Vierailija
5/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olsi aika pelottavaa jos laps(i)en yksinhuoltajuuden vosii saada ihan vain ilmoitusluonteisena asiana, niin että toinen vanhemmista vain ilmoittaisi, että joo olen tuota laps(i)en yksinhuoltaja tästä lähtien, Sen sijaan on toinen jutu, että ellei laps(i)en yhteishuoltajuus onnistu voi toinen vanhemmista hakea itselleen oikeutta yksinhuoltajuuteen. 

Ei tämän tietenkään ilmoitusluontoinen asia kuulu olla, mutta lähes kohtuuttomalta tuntuu tämä nykyinenkin tapa. Toinen vanhempi voi irtisanoutua kaikesta vastuusta sekä tavata tai olla tapaamatta omia lapsiaan sen mukaan miltä nyt milloinkin sattuu tuntumaan, aiheuttaa lapsille vahinkoakin, maksattaa elatusmaksut yhteiskunnalla, ynnä muuta ynnä muuta, ja silti hänellä on kaikki huoltajan oikeudet.

Lähivanhemman täytyy siinä sitten arjen pyörittämisen ja mahdollisimman hyvän lapsuuden tarjoamisen lisäksi laittaa vireille tämä oikeusprosessi. Aina vaan hoetaan, että "hae yksinhuoltajuutta", eikä kukaan kerro miten sitä käytännössä haetaan tilanteessa, jossa lastenvalvojan kautta ei onnistu. Siksi yritän saada edes täältä neuvoja, mutta en nyt taida tavoittaa ketään täältä.

Ap

Vierailija
6/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkipa asiaa netistä. Varmasti jotain löytyy googlen kautta hakemalla.

Vierailija
7/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt. Olen löytänyt ne vaihtoehdot, että asiasta voi tehdä sopimuksen lastenvalvojalla (ei onnistunut), tai laittaa käräjäoikeuden käsittelyyn. En löydä tietoja keskusteluista enkä oikeuslaitoksen sivuilta, miten tämä käytännössä tehdään jos ei saa maksutonta oikeusapua eikä ole varaa asianajajaankaan.

Tuntuu, että maksumieheksi jää se vastuuntuntoisempi vanhempi aina. Toki se on pieni hinta mielenterveyden rinnalla, oman ja lasten.

Ap

Vierailija
8/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä maksaisiko kotivakuutuksesi oikeusturvavakuutus juristin.

Lisäksi: onko ammattiliitollasi jäsenille ilmaista puhelimitse saatavaa oikeusneuvontaa? Monella liitolla on, ihan tuollaisiin yksityisasioihin. Siellä voi kysyä neuvot miten pitää edetä.

Vierailija
9/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Soita oikeusaputoimistoon huomenna. Saat sieltä tietoa miten edetä asiassa.

Vierailija
10/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että vaikka sinulla olisi yksinhuoltajuus, niin etä voi silti tavata tai olla tapaamatta lapsia. Tapaamisoikeus kun ei lähde yksinhuoltajuudella pois.

Käytännössä elämäsi olisi ihan samanlaista: etä voi maksaa tai olla maksamatta elatusapua ja voi tavata tai olla tapaamatta lapsia.

Vierailija
11/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää yrittää, kiitos. Juuri katselin oikeusaputoimiston sivuilta tuloselvitystä, niin totesin taas että Suomessa ei kannata olla keskituloinen.

Kotivakuutuksen ehdoissa oli, ettei korvaa tällaisia asioita jos niitä ollaan käsittelemässä ensimmäistä kertaa.

Ap

Vierailija
12/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan, että vaikka sinulla olisi yksinhuoltajuus, niin etä voi silti tavata tai olla tapaamatta lapsia. Tapaamisoikeus kun ei lähde yksinhuoltajuudella pois.

Käytännössä elämäsi olisi ihan samanlaista: etä voi maksaa tai olla maksamatta elatusapua ja voi tavata tai olla tapaamatta lapsia.

On siinä se ero, että jos on yksinhuoltaja niin ex ei voi tehdä kiusaa kaikenlaisilla pankki- ja passi- ym. asioilla,joihin tarvitaan yhteishuollossa molempien huoltajien allekirjoitukset, jotta ne saa hoidettua.

Vierailija
13/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, eikä tarkoitukseni ole tapaamisia hankaloittaa. Minä lapset niihin nykyäänkin kuljetan. Hyvä vain jos tapaakin! En minä noihin mainittuihin asioihin mitään muutosta olekaan hakemassa, vaan ihan muut syyt ovat tässä taustalla.

Elämäni ei olisi käytännössä samanlaista. Yksi iso asia on työ, josta tietenkin minä olen aina poissa kun lapset sairastavat, ja se herättää närää koska lapsilla ikään kuin on se toinenkin huoltaja vaikkei käytännössä ole. Yksinhuoltaja saa tätä varten yksinhuoltajatodistuksen.

On myös monenlaista paperia, mihin tarvitaan molempien huoltajien nimet. Siinä onkin aina saalistaminen, ja kyseinen ihminen oikein nauttii siitä.

Vierailija
14/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä maksaisiko kotivakuutuksesi oikeusturvavakuutus juristin.

Lisäksi: onko ammattiliitollasi jäsenille ilmaista puhelimitse saatavaa oikeusneuvontaa? Monella liitolla on, ihan tuollaisiin yksityisasioihin. Siellä voi kysyä neuvot miten pitää edetä.

Eivät maksa. Huoltajuusriidat ovat oikeusturvavakuutusten ulkopuolella. Ei edes omaisen edunvalvonnasta syntynyt erimielisyys sisälly siihen vakuutukseen.

Vierailija
15/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tässäkin maistraatti oikea aloitusosoite? Eli kysyisin sieltä.

Vierailija
16/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää yrittää, kiitos. Juuri katselin oikeusaputoimiston sivuilta tuloselvitystä, niin totesin taas että Suomessa ei kannata olla keskituloinen.

Kotivakuutuksen ehdoissa oli, ettei korvaa tällaisia asioita jos niitä ollaan käsittelemässä ensimmäistä kertaa.

Ap

Kyllä sun velat huomioidaan, joten voit saadakin oikeusapua. Se lasketaan siellä toimistossa.

Vierailija
17/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustat oikeudessa lapsia, joten oikeusapu on sinulle maksuton. Miten olette saaneet sovituksi elatusavun, jos eksä ei ole suostunut tulemaan lastenvalvojalle?

Vierailija
18/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreesti olosuhdeselvitykset ja oikeusprosessit läpikäyneenä voin sanoa että yksinhuoltajuutta ei saa nykyään juuri mitenkään jollei toinen vanhempi ole kuollut. Perusteeksi ei riitä asioiden vaikeuttaminen eikä toista vanhempaa voi rankaista heikosta osallistumisesta huoltajuus viemällä. Nimenomaisesti kysyin olosuhdeselvityksen tehneiltä sosiaalityöntekijöiltä perusteluja suositukselleen että yhteishuoltajuutta jatketaan, ja heidän kantansa oli ettei huoltajuuteen kuulu niin montaa asiaa etteivätkö ne asiat voisi olla riitaisiakin eritoten kun lähivanhemman nimi riittää käytännössä joka paperiin.

Oikeusapua saa keskituloinenkin, maksettavaksi jää tällöin jonkinlainen omavastuuosuus. Lainanlyhennys on kulu tuloja laskettaessa kuten se on kulu elatusavunkin suuruutta laskettaessa.

En kuitenkaan suosittele oikeusprosessin käynnistämistä yksinhuoltajuuden hakemiseksi koska prosessi kestää vuosia ja on aivan turha.

Vierailija
19/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta tarviiko juristin. Jos eksäsi suostuu suoraan ja helposti luovuttamaan huoltajuuden vain sinulle, niin homma on käräjillä läpihuutojuttu, menee kansliatuomiona. Mutta jos eksäsi ei suostu niin tarviit juristin, varsinkin jos hän ottaa juristin. Muuten häviät jutun.

Vierailija
20/59 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut ennen oikeudessa? Se on kyllä sellainen kaavojen ja sääntöjen viidakko, josta en itse olisi selvinnyt ilman asianajajaa. Ja asianajaja pitää olla sellainen, joka on hoitanut ennenkin huoltajuusasioita.

Oma ero oli karmea, mies ei halunnut hoitaa mitään sopjmuksia lastenvalvojan kautta vaan kaikki suoraan käräjäoikeuteen, myös huoltajuus. Hän halusi yhteishuoltajuuden, mutta ei suostunut hoitamaan sitä lastenvalvojan luona. Huoltajuus määrättiin kuitenkin minulle, hän ajoi itse omaa asiaansa niin aggressiivisesti ja uhoten, että tuomari totesi hänen olevan niin yhteistyökyvytön, että huoltajuus määrättiin yksin minulle.

Mies , lasten isä, haadtoi minut viiden vuoden aikana 4 kertaa oikeuteen hoitamaan asioita, jotka normaalit ihmiset voivat hoitaa sopimuspohjalta. Minulla oli sama asianajaja kaikki nämä vuodet ja ilman häntä en olisi jaksanut koko nöyryyttävää sirkusta.

Ja kotivakuutus kattoi kulut omalta osaltani.

Näin jälkeenpäin ajateltuna huoltajuus- ja tapaamisoikeusasioiden hoitaminen käräjäoikeudessa on turhaakin turhempi voimien ponnistus ja jättää ikuiset arvet kaikkiin osapuoliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi