Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko helteestä valittajat ylipainoisia?

Otetaan selvää
08.06.2019 |

Minulla on mielikuva, että helteestä valittavat ovat useimmiten ylipainoisia tai heillä on sairauksia. Normaali, hoikka ja terve ihminen ei helteestä kärsi.

Ovatko helteestä valittajat ylipainoisia?

Vaihtoehdot

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole. Olen inhonnut helteitä aina, ja bmi oli silloinkin jotain 18,5-19. Nykyisin karvan alle 25 ja inhoan helteitä edelleen.

Vierailija
82/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 20, pitäisi alkaa valmistautua nukkumaanmenoon, mutta sisällä on 29 astetta. Ei kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on? Eikö lihavalla sitten ole oikeutta valittaa helteestä?

Itse olin ainakin helteellä ihan väsynyt jo lapsena ja olin normaalipainoinen. Se vaan vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Joku ilahtuu ja joku väsähtää.

Tuolla kyselyllä ei ole mitään arvoa, koska se mittaa vain sitä miten moni luulee valittajien olevan lihavia. Eli todennäköisesti moni hoikka laittaa vastaukseksi "kyllä", koska se vastaa heidän mielikuviaan.

Vierailija
84/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oon pyöreä mummeli, mutta mulla on verenkiertohäiriö jaloissa ja raudan imeytymisen ongelma niin mua kyllä paleltaa aina. Perheen nuoret hoikat aikuiset on olleet ihan sipissä tän helteen aikana. Tosin eivät ehkä muista juoda tarpeeksi. Minä vaan vähentelen vaatekerroksia ja hyvä on.

Se veden juominen ei kyllä mitenkään päin poista sitä että kärsii päänsärystä ja yleisesti huonosta olosta !!! Itse juon todella paljon ja silti kärsin todella paljon näistä kamalista helteistä 😡

Eihän nyt pelkkää vettä pidä helteellä juoda älyttömästi! Mehua, vissyä, vesipitoisia vihanneksia kuten kurkkua ja melonia. Suolatasapaino on tärkeä. T. Se paleleva mummeli

Vierailija
85/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tarkoitushakuista nyt tämä ketju, ap. Kyllä ihan terve, hoikka ja aktiivinen ihminen voi vain tykätä enemmän viileästa. Tai ihan kärsiä helteestä. Myös painavampibihminen pi nauttia kuumasta ilmasta. Usko nyt vaan, että ennakkokäsityksesi oli väärä.

Vierailija
86/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen enkä sairas, mutta odotan esikoistani rv 18 ja epämiellyttävänä raskausoireena on minua jo kohta kuukauden seurannut päänsärky. Näillä helteillä se ei hellitä hetkeksikään ja nukkuminenkin on vaikeaa. Onneksi en ole viimeisilläni, toisin kuin eräs ystäväni jolla on laskettu aika viikon päästä. Hän kuvaili olotilaansa viimeksi tänään sanalla helvetti. Uiminenkin viilentää vain hetkeksi.

Vierailija
87/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on 3/4 helteestä kärsijöitä ja näistä 1 lihava (minä). Omalla kohdalla tunnistan että pukeutuminen on yksi iso issue - ulkomailla kun pukeudun hällä väliä asenteella shortseihin ja toppeihin, hellekin on jees, mutta Suomessa jossa pelkään tuomitsevia katseita, kärsin pitkissä lahkeissani ja hihoissani helteestä pahasti, koska näillä muodoilla ei edes osteta ilmavaa pellavaa kun joustamaton kangaa aina jostain kirraa ja toisaalta lörpöttää. Vaikea sanoa paljonko ylipaino itsessään vaikuttaa asiaan kun olen aina ollut lihava, mutta uskon että voi vaikuttaa.

Pahiten helteestä perheessämme kärsii kuitenkin juuri nuo hoikimmat yksilöt (puoliso ja toinen lapsista), joiden kyky sietää fyysistä epämukavuutta on muutenkin alhainen. 7-vuotias normaalipainon alarajalla keikkuva tyttäreni on hellesäällä valuva, kiukkuinen mytty, ja on aina muutenkin ollut sisarustaan tietoisempi kehonsa tuntemuksista. Sisarus tohottaa huomio poukkoillen ympäröivässä maailmassa niin ettei se varmaan huomaisi vaikka joku raaja jäisi matkan varrelle. Uskon siis yksilöllisyyteen tässäkin.

Vierailija
88/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ihmiset ei ymmärrä. En minäkään ennen kärsinyt, nyt kohta (vasta tosin) 50v, mutta ei enää jaksa jos sisällä on kuuma pitkään.

Niin ja siis hoikka olen.

Vierailija
89/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että helteestä valittaa huonokuntoiset ihmiset. Mitä parempi kunto, sen paremmin todennäköisesti sietää lämmintä. Ei nyt pari hellepäivää pitäisi tervettä ihmistä saada tuskaiseksi ja valittamaan.

Näin aloituksessa arvelin, mutta vastaajat yrittävät kovasti kumota tätä. 

Vierailija
90/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan oikeasti kärsi liiasta lämmöstä, ei varsinkaan Suomessa. Nuo helteestä valittajat ovat huumorimiehiä/-naisia jotka haluavat saada aikaan väittelyä ja ylläpitää keskustelya heittämällä järjettömän väitteen siitä että eivät pitäisi lämpimästä ja aurinkoisesta kesästä.

Suomessa ei ole koskaan liian lämmin, eikä itse asiassa muuallakaan. Kaikki yrittävät kykyjensä mukaan hakeutua lomallaan vielä lämpimämpään ja vielä aurinkoisempaan paikkaan, vaikka asuisivat jo päiväntasaajan autiomaassa.

Joo, ihan läpällähän ne 400 ihmistä viime kesän helteilläkin kuolivat. Ja vielä useampi joutui sairaalahoitoon, ihan huumorimielessä vain.

Ja etelänmaissa, missä on paljon kovemmat helteet, se huumori vasta kukkiikin, nimittäin siellä kuolee kesän kuumimpina aikoina paljon enemmän porukkaa kuin täällä.

Ne on sydänvikaisia vanhuksia, eikä nuoria ja terveitä aikuisia. 

Vierailija
91/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen läski ja vihaan hellettä! -35 kiloa sitten nautin lämmöstä, en enää.

Löytyi rehelinenkin mielipide. 👍

Vierailija
92/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen, mutta olen aina ollut herkkä kärsimään helteistä. Nykyään on vielä lääkitys krooniseen sairauteen, ja tämä lääkitys aiheuttaa hikoilua ja kuumia aaltoja, näin muutaan mainitakseni. Myös astma on kuumalla ja hiostavalla kelillä kamala.

Oletan, että AP asuu talossa/asunnossa, jossa on ilmalämpöpumppu. Minäkin saattaisin sietää, ehkä jopa vähän pitää, näistä helteistä jos minulla olisi mahdollisuus paeta kuumutta viilennettyyn asuntoon. Näin ei kuitenkaan ole, ja jo keväällä ahdistaa ajatus tulevasta kesästä.

Mielestäni julmaa ajatella, että vain ylipainoiset valittavat. :D Juurikin tänä kesänä olen pannut merkille, että muiden valituksista valittaa vain ne, joilla itsellään on viilennetty koti, johon paeta paahdetta.

Vierailija
93/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän tarkoitushakuista nyt tämä ketju, ap. Kyllä ihan terve, hoikka ja aktiivinen ihminen voi vain tykätä enemmän viileästa. Tai ihan kärsiä helteestä. Myös painavampibihminen pi nauttia kuumasta ilmasta. Usko nyt vaan, että ennakkokäsityksesi oli väärä.

Poikkeus vahvistaa säännön, ei kumoa sitä.

Vierailija
94/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on 3/4 helteestä kärsijöitä ja näistä 1 lihava (minä). Omalla kohdalla tunnistan että pukeutuminen on yksi iso issue - ulkomailla kun pukeudun hällä väliä asenteella shortseihin ja toppeihin, hellekin on jees, mutta Suomessa jossa pelkään tuomitsevia katseita, kärsin pitkissä lahkeissani ja hihoissani helteestä pahasti, koska näillä muodoilla ei edes osteta ilmavaa pellavaa kun joustamaton kangaa aina jostain kirraa ja toisaalta lörpöttää. Vaikea sanoa paljonko ylipaino itsessään vaikuttaa asiaan kun olen aina ollut lihava, mutta uskon että voi vaikuttaa.

Pahiten helteestä perheessämme kärsii kuitenkin juuri nuo hoikimmat yksilöt (puoliso ja toinen lapsista), joiden kyky sietää fyysistä epämukavuutta on muutenkin alhainen. 7-vuotias normaalipainon alarajalla keikkuva tyttäreni on hellesäällä valuva, kiukkuinen mytty, ja on aina muutenkin ollut sisarustaan tietoisempi kehonsa tuntemuksista. Sisarus tohottaa huomio poukkoillen ympäröivässä maailmassa niin ettei se varmaan huomaisi vaikka joku raaja jäisi matkan varrelle. Uskon siis yksilöllisyyteen tässäkin.

Erityisherkät tietysti aina kärsivät kaikesta. Ei mitään uutta taivaan alla.

Vierailija
95/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini: 180cm, 56kg valittaa ihan alituiseen...

Vierailija
96/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini: 180cm, 56kg valittaa ihan alituiseen...

Teineillä on liikaa pakkelia, minkä helle pilaa. 

Vierailija
97/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hoikka ja terve, ja kärsin helteestä. jostain syystä en hikoile juuri lainkaan, muutun vain punaiseksi kuin keitetty rapu, ja olo on aivan voimaton. en edes saunassa tai urheillessa  hikoile ja se rasittaa todella paljon.

Vierailija
98/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan selvää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkeus vahvistaa säännön, ei kumoa sitä.

Kyllä kumoaa kun "poikkeuksia" on liki 100%.

Vierailija
99/102 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lievästi ylipainoinen mutta en mitenkään erityisen huonokuntoinen. Hellettä pahentaa kilpirauhashäiriöt. Talvisinkaan minulla ei juuri koskaan ole kylmä, eli kesällä on tuskaista.

Vierailija
100/102 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjänpäiväisten av-kyselyjen sijaan suosittelen opiskelemaan termodynamiikkaa ja perusbiokemiaa.