Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisen pojan alamäki

Vierailija
07.06.2019 |

Olen 5 kymppinen perheenäiti, jolla on ongelmia aikuisen pojan kanssa, joka on jo 21 vuotias kohta. Hän asuu kotona, eikä tule toimeen mieheni kanssa (ei ole biologinen isä) juopottelee joskus jopa 3 kertaa viikossa ja tulee usein kotiin aamuyöllä herättäen muun perheen. Välillä ei ilmoita itsestään mitään päiviin, ja saan olla huolissaan. Toisinaan tulee reissultaan naama mustana ja muisti pimeänä. Töitä hänellä ei ole ollut 2 kuukauteen, sillä sai potkut liiallisesta lusmuilusta ja koulupaikkaakaan ei ole. Mitä minun pitäisi tehdä? En voi heittää häntä uloskaan, koska hänellä ei ole paikkaa mihin mennä. Alan olla epätoivoinen tämän tilanteen kanssa. Mieheni taas on äärettömän vihainen ja haluaisi pojan ulos heti.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs lapsen isä on?

Vierailija
22/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah. Mahdollistat tuon käytöksen sillä kun et laita poikaa pihalle ja sivussa pilaat omankin elämäsi. Poika ei IKINÄ opi ottamaan mitään vastuuta mistään jos annat kaiken valmiina. Pesetkö pojan pyykit? Teetkö ruuat? Mistä poika saa rahaa, ei kai vanhemmiltaan? Jos käytöksen takana on huumeet, toivottavasti kohta ei ala varastelu. Pidä silmällä koruja ja rahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano nyt ap mitä sen pojan pitäisi tehdä jos tämä ei kelpaa?

Vierailija
24/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt ap mitä sen pojan pitäisi tehdä jos tämä ei kelpaa?

Niin?

Vierailija
25/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihan viimeiset hetket saatella poika ulos omaan elämäänsä, muuten jämähtää peräkammarin pojaksi kännäilemään. Ei pojan tarvitse huolehtia yhtään mistään, kun kotona asuu, niin on helppo panna elämä risaiseksi. Ei ole hyväksi kenellekään asua kotona enää yli 18-vuotiaana, aikuistuminen viivästyy. Tässä varmaan nyt käynyt niin, aikuinen käyttäytyy kuin teini-ikäinen kapinallinen. En ihmettele, että miesystävällä palaa käämi. Jos kotona on lapsia, heitäkin pitäisi ajatella.

Auta asunnon hakemisessa ja muissa asioissa, jos poika ei itse osaa. Rahaa ei kannata antaa, mutta kotona voi käydä syömässä, kunhan erikseen sovitaan. Ehkä kannattaisi vähän pohtia, mikä itsellesi on tässä vaikeaa, ettet ole päästänyt lapsesta irti? Aikuistuvan lapsen pitäisi antaa kokeilla siipiään, muuten lapsi jää kotiin ja alkaa itsekin uskoa, ettei pärjää yksin. Kun annat asua kotona, niin samalla annat viestin, että et usko pojan pärjäämiseen.

Vierailija
26/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pihalle heti. Ehdoitta.

Vierailija
27/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitihän tässä on se joka ei tule toimeen. Miksi poika eikä äiti pitäisi potkia pihalle, jos äiti ei tule toimeen?

Vierailija
28/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tässä nyt sitten muka on ongelma? Poika elää kuten tahtoo, mutta tekopyhä mamma ei pojan valintoja hyväksy?

Saahan poika elää miten haluaa - omassa asunnossaan.

No sitten vanhemmat voivat kustantaa sen asunnon + kaikki muut juoksevat menot. Ongelma ratkaistu.

Aikuinen elättää itse itsensä

Vierailija
29/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tässä nyt sitten muka on ongelma? Poika elää kuten tahtoo, mutta tekopyhä mamma ei pojan valintoja hyväksy?

No sitten vanhemmat voivat kustantaa sen asunnon + kaikki muut juoksevat menot. Ongelma ratkaistu.

Vanhemmat päättivät tehdä lapsen kysymättä lapselta, joten niillä on kyllä myös vastuu lapsesta.

Vierailija
30/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee mukuloita, niistä pitää myös huolehtia. Teit yksipuolisella lapsen kysymättä asiaa lapselta, joten sulla on velvollisuus mahdollistaa ja kustantaa lapselle juuri sellainen elämä kuin lapsi haluaa. Ihana sama mitä se haluaa. Jos se haluaa ryypätä ja vetää kamaa, niin sun pitää mahdollistaa ja kustantaa se.

Sun mielestä tämä on varmaan hauska

Hauska tai ei, mutta joka tapauksessa moraalisesti oikein.

No ei ole. Moraalisesti oikein on antaa lasten kasvaa ja ottaa vastuu itsestään. Ja myöhemmin myös muista. Niin kulkee ihmisen kehitys

Lapsilta ei kysytä haluaako ne syntyä vai ei, joten lapsilla on täysi oikeus vaatia vanhemmilta mitä ne haluaa.

Tämä sinun argumentti ei oikein toimi. Ei ole ensimäinen kerta kun kuulen. Logiikka ei vaan toimi millään tasolla

Lapsilla on tietenkin oikeus saada elatus ja huilenpito. Kun lapsi jasvaa aikuiseksi, hän huolehtii itsestään. Myöhemmin myös muista. Tätä on ihmisen kasvu.

Ei jai kukaan halua jäädä ikuiseksi huollettavaksi, jos on täyspäinen?

Toinen ongelma on aika. Se äiti vanhenee kuitenkin eikä enää kykene huolehtimaan aikuisesta lapsestaan. Mutä sitten? Kehitysvammaisetkin pyrkivät irrottautumaan, vaikka asuntolaan yhteiskunnan huollettavaksi.

Tähän malliin ei toki kuulu latenhankintaa?

Jos ajatellaan, että se lapsi on aina lapsi, on hän myös vajaavaltainen. Se huoltaja tekee päätökset. Ilman vastuuta ei ole vapsutta.

Minä pidän outona, että joku haluaa elää ikänsä äidin poikana tai tyttönä (jos on normaaliälyinen). Saada viikkorahaa ja noudattaa kotiintuloaikoja

Vierailija
31/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitihän tässä on se joka ei tule toimeen. Miksi poika eikä äiti pitäisi potkia pihalle, jos äiti ei tule toimeen?

Millä se pouka sen vuokran ja ruuan maksaa? Ihan sama missä, mutta alkaa itse elättää itsensä

Vierailija
32/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varaisin pojalle ajan psykologille. Mikä saa juomaan ja lusmuilemaan? Ja lisäksi tiukka kuri tai omaan asuntoon.

Vierailija
33/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet hallaa pojallesi antamalla hänen asua kotona. Ei opi ottamaan vastuuta itsestään ja tulee turhaa riitaa. Laittakaa asuntohakemus menemään, lasta voi tukea paremmin muulla tavalla kuin antaa aikuisena asua kotona. Tuon ikäisen olisi pitänyt jo aikaa sitten muuttaa pois. Olen samanikäinen ja muutin pois 16-vuotiaana, myös lapset muuttivat pois alle parikymppisinä. Pojat eivät ikinä aikuistu, jos pyörivät äidin helmoissa yli kaksikymppisenä. Ei tyttöystävääkään saa kotona asuva aikuinen mies.

Kyllä, yhteydenotto sosiaalitoimistoon. Asunto- ja perustoimeentuloasiat kuntoon.

Työnhaku aktiiviseksi.

Vierailija
34/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta poikaasi: etsikää yhdessä asunto, voit myös auttaa maksamalla asunnon takuuvuokran. Mutta suurin ongelma ei ole asunnossa, vaan siinä että miksi poikasi on niin masentunut ja miksi hänellä on niin surkea itsetunto, että on jäänyt kotiinsa mätänemään eikä keksi itselleen mitään tekemistä? Siinä hän tarvinnee ammattilaisen apua. Siinä ei ole mitään noloa, hävettävää tai väärää. Se auttaa.

Vierailija
35/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättivät tehdä lapsen kysymättä lapselta, joten niillä on kyllä myös vastuu lapsesta.

Mutta ei yli 20 -vuotiaasta aikuisesta.

Vierailija
36/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää lapsi tuo. 

Vierailija
37/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihan tavallinen aikuinen en voisi antaa kenenkään elättää minua. Mikään kun ei ole ilmaista. Samalla myyt oikeutta tehdä itse valintasi

Vierailija
38/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auta poikaasi: etsikää yhdessä asunto, voit myös auttaa maksamalla asunnon takuuvuokran. Mutta suurin ongelma ei ole asunnossa, vaan siinä että miksi poikasi on niin masentunut ja miksi hänellä on niin surkea itsetunto, että on jäänyt kotiinsa mätänemään eikä keksi itselleen mitään tekemistä? Siinä hän tarvinnee ammattilaisen apua. Siinä ei ole mitään noloa, hävettävää tai väärää. Se auttaa.

Totta. Huono itsetunto taitaa olla perussyy

Vierailija
39/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika etsii itseään. Mutta sinun paapominen häiritsee aikuistumista. Kerro säännöt ja sano että laiminlyönti aiheuttaa seuraamuksia. Ole tiukka. Jos poika käyttää huumeita piilota arvoesineet ja pankkikortit. 

Saa lukea surullisia tarinoita miten lapset ovat lypsäneet vanhempansa puhtaaksi ja vaipuneet syvemmälle huumeisiin.

Siihen et voi auttaa mitenkään, se on  pojan valinta mutta pysy lujana ja älä suostu siihen polkuun ja tee se hänelle selväksi. Ehdoton ei huumeille, tarvittaessa vaikka huumetestit. (huomaa että koukussa jo olevat valehtelevat aina) 

Vierailija
40/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Huono itsetunto taitaa olla perussyy

Huono itsetunto syy mihin? Siihen, ettei tee kuten mamma odottaa ja vaatii?