Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisen pojan alamäki

Vierailija
07.06.2019 |

Olen 5 kymppinen perheenäiti, jolla on ongelmia aikuisen pojan kanssa, joka on jo 21 vuotias kohta. Hän asuu kotona, eikä tule toimeen mieheni kanssa (ei ole biologinen isä) juopottelee joskus jopa 3 kertaa viikossa ja tulee usein kotiin aamuyöllä herättäen muun perheen. Välillä ei ilmoita itsestään mitään päiviin, ja saan olla huolissaan. Toisinaan tulee reissultaan naama mustana ja muisti pimeänä. Töitä hänellä ei ole ollut 2 kuukauteen, sillä sai potkut liiallisesta lusmuilusta ja koulupaikkaakaan ei ole. Mitä minun pitäisi tehdä? En voi heittää häntä uloskaan, koska hänellä ei ole paikkaa mihin mennä. Alan olla epätoivoinen tämän tilanteen kanssa. Mieheni taas on äärettömän vihainen ja haluaisi pojan ulos heti.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, varmaan olisitte olleet jonkin sortin tuen tarpeessa jo aikoja sitten. Nyt on tosi haastavaa saada muutoksia aikaan.

Teette yhdessä johonkin vuokra-asuntovälitykseen hakemuksen ja siitä se sitten lähtee. Töitäkin löytyy, jos asutte isommissa asutuskeskuksissa. Ei mitään hohdokasta, mutta jotain mistä 21-vuotiaan on ihan sopiva aloittaa.

Jos pojalla on päihdeongelma niin minnesota-hoitoon.

Vierailija
42/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukiolaisen ja tämän kevään ylioppilaan äiti. Toinen toivottavasti pääsee opiskelemaan ja muuttaa parin sadan km päähän. Autan kyllä kuukausiavustuksella. Jos hän ei pääse, saa jäädä kotion ja säästää rahaa. Toivottavasti jää. Palkka on pieni. Olen huolissani enemmän nuoremmasta. Sääntö on sama. Lukion jälkeen on oltava työ tai opiskelu. Ja jossain vaiheessa on aika lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auta poikaasi: etsikää yhdessä asunto, voit myös auttaa maksamalla asunnon takuuvuokran. Mutta suurin ongelma ei ole asunnossa, vaan siinä että miksi poikasi on niin masentunut ja miksi hänellä on niin surkea itsetunto, että on jäänyt kotiinsa mätänemään eikä keksi itselleen mitään tekemistä? Siinä hän tarvinnee ammattilaisen apua. Siinä ei ole mitään noloa, hävettävää tai väärää. Se auttaa.

Totta. Huono itsetunto taitaa olla perussyy

Huono itsetunto syy mihin? Siihen, ettei tee kuten mamma odottaa ja vaatii?

"miksi hänellä on niin surkea itsetunto, että on jäänyt kotiinsa mätänemään eikä keksi itselleen mitään tekemistä? "

Vierailija
44/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auta poikaasi: etsikää yhdessä asunto, voit myös auttaa maksamalla asunnon takuuvuokran. Mutta suurin ongelma ei ole asunnossa, vaan siinä että miksi poikasi on niin masentunut ja miksi hänellä on niin surkea itsetunto, että on jäänyt kotiinsa mätänemään eikä keksi itselleen mitään tekemistä? Siinä hän tarvinnee ammattilaisen apua. Siinä ei ole mitään noloa, hävettävää tai väärää. Se auttaa.

"miksi hänellä on niin surkea itsetunto, että on jäänyt kotiinsa mätänemään eikä keksi itselleen mitään tekemistä? "

Kyllä sillä avausviestin perusteella tekemistä riittää, mutta tekopyhän mamman mielestä vaan vääränlaista tekemistä.

Vierailija
45/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto johtaa siihen että ei koe osaavansa mitään, ei koe ansaitsevansa mitään, ei osaa haaveilla mistään, ei näe itselleen mitään tulevaisuutta eikä tavoitteita. Ei hän vidduillakseen vain makaa kotona. Hän tarvinnee ammattilaisen apua nostaakseen itsensä ylös. Käskyttäminen ja haukkuminen vain pahentavat tilannetta. 

Ai mistä tiedän? Mä olin itse se nuori. 

Vierailija
46/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono itsetunto johtaa siihen että ei koe osaavansa mitään, ei koe ansaitsevansa mitään, ei osaa haaveilla mistään, ei näe itselleen mitään tulevaisuutta eikä tavoitteita. Ei hän vidduillakseen vain makaa kotona. Hän tarvinnee ammattilaisen apua nostaakseen itsensä ylös. Käskyttäminen ja haukkuminen vain pahentavat tilannetta. 

Miten sait itsesi ylös?

Vierailija
47/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sillä hatusta vedetyllä olettamuksella, että tuolla on mitään tekemistä itsetunnon kanssa.

Vierailija
48/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt ap mitä sen pojan pitäisi tehdä jos tämä ei kelpaa?

Niin?

Vieläkin odotellaan vastausta tähän.

Vierailija
49/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haette kaupungin vuokra-asuntoa.

Maksatte takuuvuokran ja ekan vuokran.

Sen jälkeen pyöriikin jo toimeentulotuki ja asumistuki.

Vierailija
50/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sillä hatusta vedetyllä olettamuksella, että tuolla on mitään tekemistä itsetunnon kanssa.

Tottakai näin on. Ei luota pärjäävänsä tai pystyvänsä huolehtimaan itsestään kuten normaali aikuinen. Tästä syystä junnaa paikallaan ja elää kuin lapsi. Ei se ole mikään pahuuttaan tai laiskuuttaan tehty valinta. Hän tarvitsee apua

Vierailija
51/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Ap ei vastaa. Hänen sijassaan sanon, että muuttaa omaan asuntoon, elättää itsensä ja löytää oman paikkansa maailmassa

Vierailija
52/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Ap ei vastaa. Hänen sijassaan sanon, että muuttaa omaan asuntoon, elättää itsensä ja löytää oman paikkansa maailmassa

Okei.

Sen pitäisi siis alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen. Mikä yllätys.

Vierailija
53/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Okei.

Sen pitäisi siis alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen. Mikä yllätys.

Ei. Kyllä hän saa elellä ihan miten haluaa, vaikka perustuilla, jos se tuntuu sopivammalta

Vierailija
54/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Okei.

Ei. Kyllä hän saa elellä ihan miten haluaa, vaikka perustuilla, jos se tuntuu sopivammalta

Jatkoa vielä. Miksi ihmeessä vastailen tälle vakitrollille, jonka kaikki argumentit on kuultu jo 100 kertaa. Shame me

Vierailija
55/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se aloittaa vaikka yksityisyrittäjänä ja olla itsensä herrana jos "orjuus" pelottaa. Niinhän sinäkin olet tehnyt? 😂

Vierailija
56/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait itsesi ylös?

Päädyin jonnekin työkkärin työpajaan, joka tuntui silloin ihan täysin turhalta. Siellä tyyliin askarreltiin päivät pitkät, mutta siellä tapasin ensimmäistä kertaa aikuisia, joilta sain positiivista palautetta, jotka uskoivat, että minusta on johonkin ja jotka auttoivat minua miettimään vaihtoehtoja elämälleni. Hain heidän auttamana ja kannustamana yliopistoon ja pääsin sisään. Löysin kuitenkin ihmisarvoni ja otin elämäni hallintaan, nykyään työelämässä niin kuin normaali aikuinen. En olisi pystynyt siihen yksin eikä vanhempani osanneet auttaa. Kun löytää jotain mielekästä tekemistä itselleen, ei enää kiinnostanut juopotella. Juopottelu oli sijaistoiminto, silloin unohti edes hetkeksi, millainen luuseri sitä on ja se oli edes jotain tekemistä, kun elämässä ei ollut yhtään mitään sisältöä.

Vierailija
57/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se aloittaa vaikka yksityisyrittäjänä ja olla itsensä herrana jos "orjuus" pelottaa. Niinhän sinäkin olet tehnyt? 😂

Niin, tai sitten vahenmmat voisivat täyttää velvollisuutensa ja mahdollistaa/kustantaa sille juuri sellaisen elämän kuin se itse haluaa.

Vierailija
58/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
59/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko, että pojalta pitää ottaa avain pois ja sanoa, ettei äidin luo ole enää tulemista?

Että hommaa itselles asunto ja työ?

Uskotteko, että poika siitä ryhdistäytyy ja hoitaa asiansa kuntoon?

Mä en jostain syystä usko.

Vierailija
60/94 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko ap poikasi kaveripiiriä? Heidän seura saattaa tehdä kaltaisekseen. Onko pojallasi harrastuksia, parisuhdetta tms elämänlankaa? Vaikuttaako poikasi juomisen johtuvan biletyksen vai masennuksen takia? Jos jälkimmäinen niin etsivä nuorisotyö voisi auttaa esim. asunnon ja työhakemusten teon suhteen. Armeija/sivari hoidettu? Onko teillä avoin keskusteluyhteys jotta voisit jutella poikasi kanssa tulevaisuuden suunnitelmista ja kiinnostuksenkohteista?