Kanta, miksi ihmiset antavat tietonsa vapaaehtoisesti kaikkien paikkojen hoitohenkilökunnan katsottavaksi?
Otsikossa kysymys. En käsitä. Lompakossa voi pitää mukana listaa vakavista sairauksistaan yms. jos niitä on.
Itselleni ei tulisi mieleenkään antaa Kannasta löytyvien tietojen levitystä yhtään isommalle joukolle kuin on pakko.
Kommentit (61)
Kyllä kiinnostaa. En vain tiedä, miten asia estetään. Voitko neuvoa?!
Mitä haittaa, voi olla jopa hyötyä jollekin tutkijalle. Mun puolestani nasa voi myös lukea mun sähköpostia😀
Mulla ei ole kylläkään mitään salattavaa.
Jos oon kanttuvei kadulla ja mut viedään tajuttomana sairaalaan, niin hyvähän se vaan on, että voivat katsoa mitä tauteja ja lääkityksiä mulla on tai on ollut.
On kerran viety. Ei ollut kantaa vielä silloin. Tuurista oli kiinni, että arvasivat syyn oikein heti aluksi - mies oli kertonut.
Tietojen katsomisen voi kieltää kannassa. Tosin itseäni ihmetyttää, ettei voi poistaa tietoja tuolta itse
Kävin kieltämässä tietojen luovutuksen, kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietojen katsomisen voi kieltää kannassa. Tosin itseäni ihmetyttää, ettei voi poistaa tietoja tuolta itse
Miten? Voitko neuvoa yksityiskohtaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnostaa. En vain tiedä, miten asia estetään. Voitko neuvoa?!
Kirjaudu Omakantaan pankkitunnuksilla. Vasemman yläkulman valikosta valitse kohta ”suostumus ja kiellot”.
Aukeaa seuraava kohta:
”Suostumus potilastietojen luovuttamiseen
Suostumuksella annat hoitoosi osallistuville henkilöille luvan katsoa Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi. Voit halutessasi perua suostumuksen.”
Toimi ohjeiden mukaan ja peru antamasi suostumus.
Miksi pitäisi kieltää? Ei ole tai ole ollut mt- tai sukupuolitauteja, joten ihan sama jos jotain kiinnostaa lukea mun flunssista ja keuhkoputkentulehduksista. Aika väsynyt elämä pitää siinä tapauksessa olla. Onhan siitä hyötyäkin hätätapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kieltää? Ei ole tai ole ollut mt- tai sukupuolitauteja, joten ihan sama jos jotain kiinnostaa lukea mun flunssista ja keuhkoputkentulehduksista. Aika väsynyt elämä pitää siinä tapauksessa olla. Onhan siitä hyötyäkin hätätapauksissa.
Juuri siksi, että mt-ongelmista kärsii elämänsä aikana todella moni ja vaikka ongelma olisi tilapäinen, merkintä seuraa sinua jokaiseen hoitopaikkaasi.
Tutkimuksissa on todettu, että mt-ongelmista kärsineen ihmisen muihin ongelmiin ei suhtauduta jatkossa yhtä vakavasti.
Esimerkiksi siksi. Tämä vain yksi esimerkki. Lue tuosta toisesta ketjusta lisää.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi, että mt-ongelmista kärsii elämänsä aikana todella moni ja vaikka ongelma olisi tilapäinen, merkintä seuraa sinua jokaiseen hoitopaikkaasi.
Tutkimuksissa on todettu, että mt-ongelmista kärsineen ihmisen muihin ongelmiin ei suhtauduta jatkossa yhtä vakavasti.
Esimerkiksi siksi. Tämä vain yksi esimerkki. Lue tuosta toisesta ketjusta lisää.
-ap
Ei kiinnosta, kun en ole seko tai tautinen.
En todellakaan halua tuntemieni sairaanhoitajien uteliaisuuttaan tutkivan sairaushistoriaani. Sisältää mm. minuun kohdistunutta perheväkivaltaa.
Asia on minun yksityisasiani eikä kuulu tippaakaan liian uteliaalle hoitohenkilökunnalle. Sairaanhoitajiin ei minulla ole luottoa yhtään. Hyviäkin on mutta mädät omenat pilaavat koko satsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kai sekin stigmatisoi, jos ihminen on kieltänyt tietojensa luovutuksen. Että mitä kamalaa sillä on oikein salattavana.
Ja varsinaiseen kysymykseen: ei haittaa minua. Paljon enemmän nolottaisi, jos av-viesteistäni tulisi julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kai sekin stigmatisoi, jos ihminen on kieltänyt tietojensa luovutuksen. Että mitä kamalaa sillä on oikein salattavana.
Ja varsinaiseen kysymykseen: ei haittaa minua. Paljon enemmän nolottaisi, jos av-viesteistäni tulisi julkisia.
Minusta tietojen luovuttaminen on vain merkki typeryydestä. Samoin, kuin henkilökohtaisen FB-profiilin pitäminen juokisena.
"Kirjaudu Omakantaan pankkitunnuksilla. Vasemman yläkulman valikosta valitse kohta ”suostumus ja kiellot”.
Aukeaa seuraava kohta:
Suostumuksella annat hoitoosi osallistuville henkilöille luvan katsoa Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi. Voit halutessasi perua suostumuksen.”
Toimi ohjeiden mukaan ja peru antamasi suostumus."
Mulle tulee punaisella "et ole vielä antanut suostumustasi".
Olen lisäksi ruksinut joskus kaikki ne paikat, joissa olen koskaan käynyt, että ei saa luovuttaa. Lisäksi olen ruksinut jokaisen käynnin erikseen, että ei saa luovuttaa.
Eli onko asiani siis nyt kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
"Kirjaudu Omakantaan pankkitunnuksilla. Vasemman yläkulman valikosta valitse kohta ”suostumus ja kiellot”.
Aukeaa seuraava kohta:
Suostumuksella annat hoitoosi osallistuville henkilöille luvan katsoa Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi. Voit halutessasi perua suostumuksen.”Toimi ohjeiden mukaan ja peru antamasi suostumus."
Mulle tulee punaisella "et ole vielä antanut suostumustasi".
Olen lisäksi ruksinut joskus kaikki ne paikat, joissa olen koskaan käynyt, että ei saa luovuttaa. Lisäksi olen ruksinut jokaisen käynnin erikseen, että ei saa luovuttaa.
Eli onko asiani siis nyt kunnossa?
Käsittääkseni on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kylläkään mitään salattavaa.
Jos oon kanttuvei kadulla ja mut viedään tajuttomana sairaalaan, niin hyvähän se vaan on, että voivat katsoa mitä tauteja ja lääkityksiä mulla on tai on ollut.
On kerran viety. Ei ollut kantaa vielä silloin. Tuurista oli kiinni, että arvasivat syyn oikein heti aluksi - mies oli kertonut.
Mies oli kertonut että arvasivat oikein ekalla kertaa vai mies oli kertonut mikä vaivaa? Jäi vähän epäselväksi ja kummassakin tapauksessa se edellinen lause on outo.
Jos mies on kertonut että arvasivat oikein ekalla kerralla.. Mitenköhän tämä tilanne on mennyt. Mies mielessään aatteelee "arvaakohan noi lääkäri vai eikö arvaa.. saapa nähä. piru... arvasivat". Miksei se mies olisi voinut sanoa suoraan mikä vaivaa. Jost taas toisinpäin että mies kertonyt että sinulla on nyt joku kohtaus päällä, niin eihän ne lääkärit silloin mitään ole arvanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minusta tietojen luovuttaminen on vain merkki typeryydestä. Samoin, kuin henkilökohtaisen FB-profiilin pitäminen juokisena.
Parempi analogia olisi verrata tietojen luovuttamista Facebook-tilin perustamiseen. Et sinä pysty mitenkään tietämään, kuinka Facebook tietojasi tulevaisuudessa käyttää.
Liikaa tietoa tavallisilla duunareille ,siis tavallisille lekureille myös.
Ne jotka tarvii kaiken tiedon taitaa olla vakuutuspuolen lääkäreitä.
Eikö ketään muuta tässä kontrolliyhteiskunnassa asia edes kiinnosta?