Kanta, miksi ihmiset antavat tietonsa vapaaehtoisesti kaikkien paikkojen hoitohenkilökunnan katsottavaksi?
Otsikossa kysymys. En käsitä. Lompakossa voi pitää mukana listaa vakavista sairauksistaan yms. jos niitä on.
Itselleni ei tulisi mieleenkään antaa Kannasta löytyvien tietojen levitystä yhtään isommalle joukolle kuin on pakko.
Kommentit (61)
Viimeksi kun Kannassa kävin, niin sieltä pystyi valkkaamaan ne tiedot mitkä haluaa näkyvän ja mitkä ei. Itse ruksin pois sellaiset kertaluonteiset käynnit joissa ei vaikutusta minnekään. Krooniset sairaudet jotka mulla on, ja joista lääkäreiden on hyvä olla perillä, saavat näkyä. Sinällään ei mitään salattavaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Annat tietosi Kanta-palvelun kautta kaikille etkä yhtään mieti, että myös kansalaisen tulorekisteristä tietosi saa mikä tahansa viranomaistaho.
Mitä mietittävää siinä on? En koe olevani niin mielenkiintoinen ihminen, että joku satunnainen viranomainen palaisi halusta katsella tietojani. Palkkanikin on KVTES:n mukainen, eli kuka tahansa voi googlaamalla selvittää peruspalkkani pelkästään ammattinimikkeeni perusteella. Minulla on myös työni puolesta pääsy pariin henkilötietojärjestelmään, mutta ei minkäänlaista mielenkiintoa käydä urkkimassa tuttujen ja tutun tuttujen tietoja, eikä se olisi sallittuakaan, koska jokaisesta käynnistä jää merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät tietoja ainakaan lue. Vastaanotolla saa aina selittää diagnoosit ja lääkitykset.
Kyllä lukevat. Eivät he toki varmaan aina mutta kysymisellä on syynsä. Näkevät siinä samalla onko potilas "kartalla." moni kun voi selittää ihan toista mitä on jonnekkin kirjattu.
Ja ne kirjauksethan onkin aina oikein?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta tässä kontrolliyhteiskunnassa asia edes kiinnosta?
Eipä tuosta mitään haittaa ole. Miksi pitäisi kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kylläkään mitään salattavaa.
Jos oon kanttuvei kadulla ja mut viedään tajuttomana sairaalaan, niin hyvähän se vaan on, että voivat katsoa mitä tauteja ja lääkityksiä mulla on tai on ollut.
On kerran viety. Ei ollut kantaa vielä silloin. Tuurista oli kiinni, että arvasivat syyn oikein heti aluksi - mies oli kertonut.
Mies oli kertonut että arvasivat oikein ekalla kertaa vai mies oli kertonut mikä vaivaa? Jäi vähän epäselväksi ja kummassakin tapauksessa se edellinen lause on outo.
Jos mies on kertonut että arvasivat oikein ekalla kerralla.. Mitenköhän tämä tilanne on mennyt. Mies mielessään aatteelee "arvaakohan noi lääkäri vai eikö arvaa.. saapa nähä. piru... arvasivat". Miksei se mies olisi voinut sanoa suoraan mikä vaivaa. Jost taas toisinpäin että mies kertonyt että sinulla on nyt joku kohtaus päällä, niin eihän ne lääkärit silloin mitään ole arvanneet.
Mahdatko olla trolli....
En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta helpostihan tuosta ymmärsi, että lääkärit arvasivat/tiesivät heti oikein. Älä turhaan monimutkaista asioita.
Olen hoitaja, enkä ole vielä kertaakaan käynyt Kannassa katsomassa mitään potilaan tietoja. Meillä on potilastietojärjestelmä, jonne kirjataan ja josta nähdään myös aiempia kirjauksia potilaasta, jos on käynyt perusterveydenhuollossa julkisella puolella ja tällä paikkakunnalla. Meidän kirjaukset siis siirtyvät Kantaan, josta potilas pääsee niitä lukemaan. Näen siis ilman Kantaakin, että jahas Pertti on käynyt kaksi viikkoa sitten tuossa haavahoitajalla ja silloin on tehty nämä ja nuo asiat. Mutta psyk ja päihdepuolen tekstejä en pääse lukemaan ilman erillistä vahvistusta, joten kenenkään ei tarvitse murehtia, että lukisin heidän mt-ongelmistaan, vaikka olis kaikki tietojen luovuttamiset sallittu OmaKannassa.
Minulla on ollut itselläkin yli vuoden verran mt-käyntejä psyk polilla, eivätkä ne ole vaikuttaneet elämääni mitenkään. En erikseen huutele siitä, mutta en myöskään häpeile.
Deittailevat sairaanhoitajat tsekkaa deittiensä sairaushistorian Kannasta lähes poikkeuksetta.
Kokemusta on.
No mitäpä jos käyt tk:ssa neuvolassa tai muissa tutkimuksissa. Mitä järkeä kieltää erikoissairaanhoidon näkemästä tietojasi, jos sinne olet lähetteen saanut?
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti ne jotka kieltävät pyrkivät salaamaan päihteidenkäyttöään, tai ovat hölmöjä kuin aloittaja, muilla ei tarve. Koska lääkkeet näkyy kaikkialla ei tarvitse olla Einstein arvatskseen ettei polvisärkyyn ole citalopraamia tai ketipinoria määrätty.
Tietoja ei lue yksikään henkilö, jolle et ole vielä erikseen kohdatessasi lupaa antanut. Potilaan tiedoissa on tietojärjestelmiin kirjattu teksti, että potilasta on informoitu Kannasta. Potilaan tietoja ei lueta kuin silloin jos on hoitosuhde. Kannassa on erittäin vähän tietoja. Tämän lisäksi on muita tietojärjestelmiä mm. Navitas, josta näkyy koko sairaanhoitopiiri ja vain pieni osa näistä on Kannassa. Kannassa tiedot on pääsääntöisesti potilasta varten, ammattilaisilla muut tietokannat.
Kun Apotti tulee, niin potilaat näkevät koko ajan Maisan kautta kaikki kirjaukset.
Jos salaa kannan, niin ymmärtääkseni vain pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet näkyy. Pkv. Mulla siis unilääkkeeni opamox ja panacod. Mulla on toinen unilääke ketipinor. Sen ei sitten pitäisi näkyä. (en oo koskaan käynyt kannassa)
Miten Kannasta saa tarkistettua kuka on katsellut hoitokertomuksiani?
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja, enkä ole vielä kertaakaan käynyt Kannassa katsomassa mitään potilaan tietoja. Meillä on potilastietojärjestelmä, jonne kirjataan ja josta nähdään myös aiempia kirjauksia potilaasta, jos on käynyt perusterveydenhuollossa julkisella puolella ja tällä paikkakunnalla. Meidän kirjaukset siis siirtyvät Kantaan, josta potilas pääsee niitä lukemaan. Näen siis ilman Kantaakin, että jahas Pertti on käynyt kaksi viikkoa sitten tuossa haavahoitajalla ja silloin on tehty nämä ja nuo asiat. Mutta psyk ja päihdepuolen tekstejä en pääse lukemaan ilman erillistä vahvistusta, joten kenenkään ei tarvitse murehtia, että lukisin heidän mt-ongelmistaan, vaikka olis kaikki tietojen luovuttamiset sallittu OmaKannassa.
Minulla on ollut itselläkin yli vuoden verran mt-käyntejä psyk polilla, eivätkä ne ole vaikuttaneet elämääni mitenkään. En erikseen huutele siitä, mutta en myöskään häpeile.
Potilastietojärjestelmää meilläkin käytetään. Mt-puoli ei näy erikseen, mutta toki ihan tk-lääkärin teksteissä asiasta on, jos sillä on merkitystä. Mitkään tarkat tiedot ei ketään edes kiinnostaisi. Jos kaikkia lupia ei ole järjestelmä huomauttaa siitä mihin lääkäri tai hoitaja painaa "OK" ja jatkaa hommiaan. Kerran olen kantaan "törmännyt", kun olin itse lääkärissä ja en muistanut edellisen käynnin kaikkia yksityiskohtia. Olin käynyt yksityisellä ja harmiteltiin siinä, että ne tekstit ei näy, kunnes paikalla ollut sairaanhoitaja keksi katsoa kannasta! Jotain ehkä kertoo siitä miten kovasti tuota kantaa ammattilaiset käyttää, kun edes lääkärille tullut se mieleen... Ehkä päivystyspuolella on eri tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti ne jotka kieltävät pyrkivät salaamaan päihteidenkäyttöään, tai ovat hölmöjä kuin aloittaja, muilla ei tarve. Koska lääkkeet näkyy kaikkialla ei tarvitse olla Einstein arvatskseen ettei polvisärkyyn ole citalopraamia tai ketipinoria määrätty.
Tietoja ei lue yksikään henkilö, jolle et ole vielä erikseen kohdatessasi lupaa antanut. Potilaan tiedoissa on tietojärjestelmiin kirjattu teksti, että potilasta on informoitu Kannasta. Potilaan tietoja ei lueta kuin silloin jos on hoitosuhde. Kannassa on erittäin vähän tietoja. Tämän lisäksi on muita tietojärjestelmiä mm. Navitas, josta näkyy koko sairaanhoitopiiri ja vain pieni osa näistä on Kannassa. Kannassa tiedot on pääsääntöisesti potilasta varten, ammattilaisilla muut tietokannat.
Kun Apotti tulee, niin potilaat näkevät koko ajan Maisan kautta kaikki kirjaukset.
Jos salaa kannan, niin ymmärtääkseni vain pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet näkyy. Pkv. Mulla siis unilääkkeeni opamox ja panacod. Mulla on toinen unilääke ketipinor. Sen ei sitten pitäisi näkyä. (en oo koskaan käynyt kannassa)
Miksi tälle alapeukkuja. Mun lääkärini sanoi noin.
Luuletteko te tavikset ihan tosissaan, että meitä terv,huollon ihmisiä kiinnostaa teidän virtsanöytetulokset tai mielenterveyden diagnoosit ihan noin niin kuin muuten kuin silloin kun a)olet hoidossa b)olet minun hoidossa c)sillä on jotain merkitystä hoidon kannalta
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut itselläkin yli vuoden verran mt-käyntejä psyk polilla, eivätkä ne ole vaikuttaneet elämääni mitenkään. En erikseen huutele siitä, mutta en myöskään häpeile.[/
Näkyykö myös epilepsialääkkeet?
Eheheeeeeeejehhee.Eli narkit kieltää, että saisi pami ja tramal-reseptin.Joo, no sitten jäöt ilman
Minun epilepsiatietoni saa näkyä kaikille. Kohtaukseni niin epämääräisiä monille, että sietääkin tarkistaa. Bonuksena vielä harvinaisempi diagnoosi listalla, joten katsokoot kaikki.
En keksi mitään syötää kieltää tuollaista. Luottamukseni vaitioloon on kunnossa ja siihen, ettei kukaan tietojani tongi ilman erittäin painavaa syytä.
Mulla kyllä on vähän salattavaa, siis asioita, joita en kaikelle kansalle haluaisi julki. Minua hoitavilta ammattilaisilta ei kyllä tarvitse salata mitään.
Mitä foliohattuja täällä oikein on ketju pullollaan?
Kenenkään terveystietoja ei saa mennä lukemaan yksikään hoitaja, lääkäri, tmv jos hänellä ei ole hoitosuhdetta potilaaseen sillä hetkellä. Ihan sama vaikka ois kaikki maailman suostumuksen Kannassa antanut. Siltikään ei.
Ja toisakseen, itse yliopistollisen sairaalan leikkaussalissa työskentelevänä voin sanoa, että mikäli haluaa itseään hoidettavan esim. onnettomuustilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa se lupa siellä olla. Ettei sitten tarvitse esim. hätäleikkaukseen jouduttaessa arvailla potilaan anestesiaan vaikuttavia tekijöitä, kuten sairaudet, lääkitys, allergiat, muut tärkeät tiedot. Pahimmassa tapauksessa sun henkesi voi olla siitä kiinni, pystyykö sun tietoja tarkistamaan vai ei. Jos ei, niin sitten edetään arvaamalla ja toivomalla parasta.
Sitäpaitsi niissä tietokannoissa on systeemit, jotka tallentaa jokaisen klikkauksen ja tekemisen mitä joku ulkopuolinen siellä sun tiedoissa tekee. Kun käy ilmi, että olet asiattomasti jonkun tietoja urkkinut, tulee siitä rikosjuttu ja syytteet. Että eipä niitä voi edes lukea jäämättä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kieltää? Ei ole tai ole ollut mt- tai sukupuolitauteja, joten ihan sama jos jotain kiinnostaa lukea mun flunssista ja keuhkoputkentulehduksista. Aika väsynyt elämä pitää siinä tapauksessa olla. Onhan siitä hyötyäkin hätätapauksissa.
Juuri siksi, että mt-ongelmista kärsii elämänsä aikana todella moni ja vaikka ongelma olisi tilapäinen, merkintä seuraa sinua jokaiseen hoitopaikkaasi.
Tutkimuksissa on todettu, että mt-ongelmista kärsineen ihmisen muihin ongelmiin ei suhtauduta jatkossa yhtä vakavasti.
Esimerkiksi siksi. Tämä vain yksi esimerkki. Lue tuosta toisesta ketjusta lisää.
-ap
? Mikä esimerkki minä sitten olen kun eläkkeellä masennuksen ja pakko-oireisen häiriön. Silti minulle on tehty esim. avosydänleikkaus, suolistoni on tutkittu tai kaikki somaattisen puolen vaivat on asiallisesti käsitelty julkisella puolella. Ja jokaisessa lääkärin sanelussa mainitaan eläkkeellä psyykkisistä syistä, normaali aikaan ja paikkaan orientoitunut.
Jos sut viedään "kanttuvei" sairaalaan ne voi katsoa sun tietos ilman lupaakin 3 vrk ajan "hätätila"asetuksell (en muista mikä se on viralliselta nimeltä.
Terveisin hoitaja joka ei anna öupaa tietojensa katseluun