Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanta, miksi ihmiset antavat tietonsa vapaaehtoisesti kaikkien paikkojen hoitohenkilökunnan katsottavaksi?

Vierailija
06.06.2019 |

Otsikossa kysymys. En käsitä. Lompakossa voi pitää mukana listaa vakavista sairauksistaan yms. jos niitä on.

Itselleni ei tulisi mieleenkään antaa Kannasta löytyvien tietojen levitystä yhtään isommalle joukolle kuin on pakko.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kirjaudu Omakantaan pankkitunnuksilla. Vasemman yläkulman valikosta valitse kohta ”suostumus ja kiellot”.

Aukeaa seuraava kohta:

”Suostumus potilastietojen luovuttamiseen

Suostumuksella annat hoitoosi osallistuville henkilöille luvan katsoa Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi. Voit halutessasi perua suostumuksen.”

Toimi ohjeiden mukaan ja peru antamasi suostumus."

Mulle tulee punaisella "et ole vielä antanut suostumustasi".

Olen lisäksi ruksinut joskus kaikki ne paikat, joissa olen koskaan käynyt, että ei saa luovuttaa. Lisäksi olen ruksinut jokaisen käynnin erikseen, että ei saa luovuttaa.

Eli onko asiani siis nyt kunnossa?

Käsittääkseni on.

Eli kukaan ei näe minusta mitään tietoja kannassa?

Vierailija
22/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kieltää? Ei ole tai ole ollut mt- tai sukupuolitauteja, joten ihan sama jos jotain kiinnostaa lukea mun flunssista ja keuhkoputkentulehduksista. Aika väsynyt elämä pitää siinä tapauksessa olla. Onhan siitä hyötyäkin hätätapauksissa.

Juuri siksi, että mt-ongelmista kärsii elämänsä aikana todella moni ja vaikka ongelma olisi tilapäinen, merkintä seuraa sinua jokaiseen hoitopaikkaasi.

Tutkimuksissa on todettu, että mt-ongelmista kärsineen ihmisen muihin ongelmiin ei suhtauduta jatkossa yhtä vakavasti.

Esimerkiksi siksi. Tämä vain yksi esimerkki. Lue tuosta toisesta ketjusta lisää.

-ap

Kai sekin stigmatisoi, jos ihminen on kieltänyt tietojensa luovutuksen. Että mitä kamalaa sillä on oikein salattavana.

Ja varsinaiseen kysymykseen: ei haittaa minua. Paljon enemmän nolottaisi, jos av-viesteistäni tulisi julkisia.

Minusta tietojen luovuttaminen on vain merkki typeryydestä. Samoin, kuin henkilökohtaisen FB-profiilin pitäminen juokisena.

Ikää alkaa olemaan jo sen verran (+ 1 vakava perussairaus), että terveys voi pettää koska tahansa ja siinä tapuksessa tieto EI lisää tuskaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä haluaisin salata sairauteni, jos haluan niihin hoitoa?  Jos haluaisin ettei kukaan tiedä niitä, niin en menisi lääkäriin.

Vierailija
24/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hyväksynyt kannan periaatteen jos siellä tosiaan olisi vain listattuna hätätapaustilanteessa elintärkeät Ja OLENNAISET lääkitykset ja diagnoosit lyhytsanaisesti ja niin että voisi itse nähdä milloin/missä tietoja on katsottu. Mutta nyt kun pelin nimi onkin että sinne joristaan kaikkia epäolennaisia asioita mitä sylki suuhun tuo, korjauksia on mahdoton työ saada eikä olekkaan helppoa seurata kuka tietoja katselee, niin en todellakaan kannata tätä systeemiä, enkä anna mitään suostumuksia.

Vierailija
25/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu ihan sairauksistasi. Ja siitä, onko lääkärin alkujaan tekemä diagnoosi oikea.

Eivät lääkärit mitään jumalia ole vaikka jotkut niin nähtävästi uskovatkin.

Vierailija
26/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kylläkään mitään salattavaa.

Jos oon kanttuvei kadulla ja mut viedään tajuttomana sairaalaan, niin hyvähän se vaan on, että voivat katsoa mitä tauteja ja lääkityksiä mulla on tai on ollut.

On kerran viety. Ei ollut kantaa vielä silloin. Tuurista oli kiinni, että arvasivat syyn oikein heti aluksi - mies oli kertonut.

Mies oli kertonut että arvasivat oikein ekalla kertaa vai mies oli kertonut mikä vaivaa? Jäi vähän epäselväksi ja kummassakin tapauksessa se edellinen lause on outo.

Jos mies on kertonut että arvasivat oikein ekalla kerralla.. Mitenköhän tämä tilanne on mennyt. Mies mielessään aatteelee "arvaakohan noi lääkäri vai eikö arvaa.. saapa nähä. piru... arvasivat". Miksei se mies olisi voinut sanoa suoraan mikä vaivaa.  Jost taas toisinpäin että mies kertonyt että sinulla on nyt joku kohtaus päällä, niin eihän ne lääkärit silloin mitään ole arvanneet.

No voi sinua.

Mies oli kertonut, että mulla on ollut korkea verenpaine, ja myös, että olin valittanut pään kipua.

Siitä sitten arvasivat ruveta hoitamaan aivoverenvuotoa, saman tien. Tämä siis ihan ot.

Mutta, jos olis ollut kanta, se verenpainetieto olisi näkynyt, samoin se, että suvussa on aivoverisuonianeurysma olut.

Vierailija
27/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojen katsomisen voi kieltää kannassa. Tosin itseäni ihmetyttää, ettei voi poistaa tietoja tuolta itse

Niinpä. Tieto on edelleen olemassa ja saatavilla.

Silti, en kannata tätä systeemiä, johon Kanta meitä yrittää pakottaa. Tulorekisteri on toinen asia ja siellä omien tietojensa levitystä ei edes voi kontrolloida.

Ja ihmiset vain nyökyttelevät lampaina päätään kuvitellen yhteiskunnan puolustavan rekistereissään heidän etuaan.

Vierailija
28/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kroonisia sairauksia mutta matkustelen kotimaassa jonkun verran. Minusta on hyvä, että tarpeen tullen paikallinen lääkäri näkee tietoni, jospa vaikka saisin oikean avun sillä hetkellä, kun sitä tarvitsen.

Vierailija
29/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kieltää? Ei ole tai ole ollut mt- tai sukupuolitauteja, joten ihan sama jos jotain kiinnostaa lukea mun flunssista ja keuhkoputkentulehduksista. Aika väsynyt elämä pitää siinä tapauksessa olla. Onhan siitä hyötyäkin hätätapauksissa.

Eli mielestäsi mt tai sukupuolitaudit ovat häpeällisiä ja leimaavia? Olet siis itse tuomitsija.

Vierailija
30/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi mt tai sukupuolitaudit ovat häpeällisiä ja leimaavia? Olet siis itse tuomitsija.

Naulan kantaan. Kuka tahansa seksiä joskus harrastanut on voinut saada sukupuolitaudin. Mielenterveydellisiin ongelmiin ei niihinkään ole henkilö itse useinkaan syyllinen. Täällä joku sitten kehtaa avoimesti syyllistää.

Samalla tavalla esimerkiksi kehitysvammaisista tai vaikkapa sokeritautisista puhuessaan saisi julkisen kivityksen.

Vierailija
31/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti ne jotka kieltävät pyrkivät salaamaan päihteidenkäyttöään, tai ovat hölmöjä kuin aloittaja, muilla ei tarve. Koska lääkkeet näkyy kaikkialla ei tarvitse olla Einstein arvatskseen ettei polvisärkyyn ole citalopraamia tai ketipinoria määrätty.

Tietoja ei lue yksikään henkilö, jolle et ole vielä erikseen kohdatessasi lupaa antanut. Potilaan tiedoissa on tietojärjestelmiin kirjattu teksti, että potilasta on informoitu Kannasta. Potilaan tietoja ei lueta kuin silloin jos on hoitosuhde. Kannassa on erittäin vähän tietoja. Tämän lisäksi on muita tietojärjestelmiä mm. Navitas, josta näkyy koko sairaanhoitopiiri ja vain pieni osa näistä on Kannassa. Kannassa tiedot on pääsääntöisesti potilasta varten, ammattilaisilla muut tietokannat.

Kun Apotti tulee, niin potilaat näkevät koko ajan Maisan kautta kaikki kirjaukset.

Vierailija
32/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua tuntemieni sairaanhoitajien uteliaisuuttaan tutkivan sairaushistoriaani. Sisältää mm. minuun kohdistunutta perheväkivaltaa.

Asia on minun yksityisasiani eikä kuulu tippaakaan liian uteliaalle hoitohenkilökunnalle. Sairaanhoitajiin ei minulla ole luottoa yhtään. Hyviäkin on mutta mädät omenat pilaavat koko satsin.

Jos joku käy lukemassa uteliaisuuttaan, kyseessä on poliisiasia. Harva uskaltaa enää ottaa riskiä. Kuka vaan voi tarkistaa kuka on lukenut tietojasi.

Vierailija
33/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen”. Liikutaan nähtävästi taas aroissa asioissa.

Vierailija
34/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jos ihminen estää hoitoväen pääsyn terveystietoihinsa, ei ihminen myöskään ole oikeutettu vaatimaan parasta ja nopeinta hoitoa.

Vierailija
35/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hävettävää mt-sairauksissa on??

Vierailija
36/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekoot vaan mun olkapääleikkauksesta ja niskavaivoista, ei minua haittaa.

Vierailija
37/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ne herättävät mielenkiintoa ja juoruilua enemmän kuin joku perus keuhkokuume. Jos joku hoitaja siis epäilisi tällaisia ja siksi haluaisi kytätä toisten tietoja.

Vierailija
38/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät tietoja ainakaan lue. Vastaanotolla saa aina selittää diagnoosit ja lääkitykset.

Vierailija
39/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät tietoja ainakaan lue. Vastaanotolla saa aina selittää diagnoosit ja lääkitykset.

Kyllä lukevat. Eivät he toki varmaan aina mutta kysymisellä on syynsä. Näkevät siinä samalla onko potilas "kartalla." moni kun voi selittää ihan toista mitä on jonnekkin kirjattu.

Vierailija
40/61 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat tietosi Kanta-palvelun kautta kaikille etkä yhtään mieti, että myös kansalaisen tulorekisteristä tietosi saa mikä tahansa viranomaistaho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän