Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYP katselee kaikki terveystietosi halusit tai et

Vierailija
06.06.2019 |

Työttömällä ei tässä yhteiskunnassa ole samanlaisia oikeuksia omien tietojen rajoittamiseen kuin muilla kansalaisilla.

Jos kerrot vaikka luottamuksellisia asioita tai kerrot omista aikaisemmista kokemuksistasi sairaanhoitajalle typin toiminnasta, niin typin täti voi lukea sairaanhoitajan kirjaamat keskustelut. Tämä taas voi vaikuttaa siihen, miten sinua typissä kohdellaan. Jos siis haluat estää tämän, ainoa keino on lopettaa kaikki käynnit julkisen terveydenhuollon piirissä. Jos ei ole varaa yksityiselle, niin...

Lain pitäisi olla sellainen, että ennen kuin tämä typin täti pääsee lukemaan tietojasi, siihen pitäisi pyytää kirjallinen lupa ja työttömällä pitäisi olla oikeus rajoittaa joihinkin tietoihin pääsy kokonaan.

Kommentit (254)

Vierailija
101/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jankutatte tästä yksityisellä käynnistä ja kuinka se auttaissi TYP -hommissa.

Yksityiset käynnit näkyy jo Kannassa!

Minulla ainakin näkyy yksityisen hammaslääkärin käynnit kannassa.

Yksityiset liittyy pikkuhiljaa kantaa, kukin omalla aikataulullaan, joten KAIKKI YKSITYISET tulee näkymään tulevaisuudessa Kannassa.

Yksityisen sosiaali-ja terveydenhuollon liittymisvelvoite Kanta-palveluihin tiukentuu uuden asiakastietolain myötä

https://www.kanta.fi/ammattilaiset/tiedote/-/asset_publisher/HFU2lnkQbm…

-sama-

Juuri näin!

"Liittymisvelvoite laajenee koskemaan myös yksityisiä sosiaalihuollon palvelunantajia ja yksityisten terveydenhuollon palvelunantajien liittymisvelvoite tarkentuu."

Vierailija
102/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jankutatte tästä yksityisellä käynnistä ja kuinka se auttaissi TYP -hommissa.

Yksityiset käynnit näkyy jo Kannassa!

Minulla ainakin näkyy yksityisen hammaslääkärin käynnit kannassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYPpiläisillä on pasha housussa, kun yksityisetkin joutuu liittymään kantaan.

Vierailija
104/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi asiakastietolaki velvoittaa yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat liittymään valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden käyttäjäksi, jos näillä on käytössä sähköisten asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettu tietojärjestelmä. Asiakastietolaki astuu voimaan 1.11.2021.

Muutos on erityisen iso sosiaalihuollolle, jossa liittyminen Kanta-palveluihin oli aikaisemmin vapaaehtoista. Yksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien tulee liittyä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttäjiksi siirtymäaikojen puitteissa.

Yksityisten palvelunantajien, jotka tuottavat palveluita julkisen sosiaalihuollon lukuun, on liityttävä viimeistään 1.9.2024.

Yksityisten palvelunantajien, jotka tallentavat asiakastietoa ainoastaan omaan rekisteriinsä, on liityttävä viimeistään 1.1.2026.

Vierailija
105/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitten kannata sairastaa.

Aika erikoista, että kukaan ei tällaista kehitystä vastusta. Oletteko todella sitä mieltä, että kaikki tiedot ihmisistä on hyvä löytyä yhdestä järjestelmästä?

Minusta tämä kuulostaa aika omituiselle.

Vierailija
106/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity tohon typ-asiaan vaan potilastietoihin yleisesti. Eli mulla on kaikki estot OmaKannassa mitä voi laittaa. Oletin ettei tk-lääkäri näe saa terveystietojani.

Viime vuonna asioin terveyskeskuksessa ja kannasta näin, että lääkäri katsonut "potilastiedon arkistosta" tietojani kuitenkin. En käsitä mitä se tarkoittaa, luulin ettei tietojani saa, kun olen mahdolliset estot ja kiellot laittanut.

Valaiskaa joku asiasta paremmin tietävä miten tämä on mahdollista ja pystynkö estämään tietojeni lukemisen jatkossa jotenkin paremmin?

Vierailija
107/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitten kannata sairastaa.

Aika erikoista, että kukaan ei tällaista kehitystä vastusta. Oletteko todella sitä mieltä, että kaikki tiedot ihmisistä on hyvä löytyä yhdestä järjestelmästä?

Minusta tämä kuulostaa aika omituiselle.

Minä ihmettelen että miksi sinä et haluaisi että kaikki sun terveyteen liittyvät tiedot näkyy aina lääkärille ja muulle hoitavalle taholle, jotta sua pystytään hoitamaan oikein. Sehän pahinta on että menet lääkärille ja se ei ota sua tosissaan kun sun entiset tiedot ei näy, ei sairaudet, labrakokeet jne. Sitten yrität selittää että miten sulla on ollut sitä ja tätä, ja se lääkäri pitää sua lähinnä mielenterveyspotilaana jolla on luulosairauksia kun tiedoissa ei näy mitään.

Vierailija
108/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt liity tohon typ-asiaan vaan potilastietoihin yleisesti. Eli mulla on kaikki estot OmaKannassa mitä voi laittaa. Oletin ettei tk-lääkäri näe saa terveystietojani.

Viime vuonna asioin terveyskeskuksessa ja kannasta näin, että lääkäri katsonut "potilastiedon arkistosta" tietojani kuitenkin. En käsitä mitä se tarkoittaa, luulin ettei tietojani saa, kun olen mahdolliset estot ja kiellot laittanut.

Valaiskaa joku asiasta paremmin tietävä miten tämä on mahdollista ja pystynkö estämään tietojeni lukemisen jatkossa jotenkin paremmin?

Miksi ihmeessä estäisit? Niitä lääkäreitä varten ne tiedot on sinne laitettu ja ne on elintärkeitä sulle lääkäreiden tietää kun joudut sairaalaan etkä pysty itse kaikkea heille kertomaan ennenkuin lääkitsevät sinua tai vaikka leikkaavat.

Minä olen aina laittanut kaikki mahdolliset että saa näkyä joka paikassa, ja silti on ongelmia kun ei näy vanhat tiedot. Nyt olen yrittänyt metsästää eri paikkakunnalta tietoja yli 20 vuoden takaa, ei löydy mistään arkistosta, ja ne olis mulle tärkeitä tietää että koska mulle nämä vaivat on oikesti tulleet, että kuinka pitkään olen ollut tietämättäni sairas ja lääkärit eivät ole hoitaneet oikein.

Vierailija
109/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti käytäntöjä on muutettu kaikessa hiljaisuudessa siihen suuntaan, että ei-tuottavia henkilöitä ( työttömät, syrjäytyneet, pitkäaiksissairaat ja vammaiset)on alettu kuntajärjestelyin karsia väestöstä ajamalla kohti luonnollista poistumaa. Apua ei enää anneta, joten ennemmin tai myöhemmin epäkansalainen kuolee anellessaan apuja tai sitten asunnottomana katuojaan nälkään. TE ja sosiaalityö toteutavat tätä väestönharvennusohjelmaa nimellä kuntakokeilu.

Sanotit mun tunteet ihan nappiin. Juuri tältä on tuntunut ja miettinyt synkkinä hetkinä ikäviä. Pahinta on, jos ei pääse tilanteesta pois. Kohtelu on välillä sanoisinko julmaa. Nyt annetaan työttömille niinsanotusti turpaan.

Tämä ei ole varsinaisesti minun sanoittamaani, vaan olen ollut yhteydessä erilaisiin "kuntavaikuttajiin " asiakkaan- tai sitten asiantuntijaroolissa ja haastatellut keskiportaan päättäjiä/-vaikuttajia (tkvastuulääkäri, sos.tt, sos./pot asiamies, jne.). Varsin avoimilla vastauksilla on tullut selväksi, etteivät kunnat enää ole valmiita huolehtimaan asukkaistaan. Tämä painottuu pääkaupunkiseudulle, mutta myös muualle Enempää en voi sanoa, koska haastattelu ei ole riskitöntä minulle itsellenikään. Yritän vain jotain kanavaa käyttäen välittää tiedon ihmisille, etteivät luota siihen, että julkishallinto turvaa peruselämän säilyttämisen tai avun minkäänlaisessa akuutissa kriisissä. Niin ei todellakaan ja valitettavasti ole. Tämä todellisuushan koskee loppuviimein sitten jollain tavalla meitä kaikkia.

Vierailija
110/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, mikä apotti ja typ? Onks ny kyseessä omakanta vai mikä? Omakannassa voi kyllä tehdä tietojenluovutuskiellon.

Typ on moniammatillinen ryhmä jossa on edustajat työkkäristä, kelasta ja sotelta, sen asiakkaaksi työkkäristä tai sosiaalitoimistosta ohjataan asiakkaat jotka eivät pysty tekemään tai edes hakemaan töitä, eikä koulutuspaikkaakaan. Eli heillä on jotain terveydellisiä ongelmia ja usein myös elämänhallintaan liittyviä ongelmia. Sen kautta päädytään sitten usein eläkkeelle, kuntoutukseen, lääkäriin tai kuntouttavaan työtoimintaan. Siellä on nimenomaan oleellista tietää miksi se asiakas ei pysty hakeutumaan töihin tai kouluun kun hänelle kuitenkin maksetaan työttömyysetuutta. Työttömyysetuuteen on oikeutettu silloin kun on työmarkkinoiden käytettävissä kokopäiväisesti, siksi typin asiakkaat ovat etuoikeutetussa asemassa. Uudessa mallissakaan heidän ei tarvitse hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa kuten muiden.

Vierailija
111/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä estäisit? Niitä lääkäreitä varten ne tiedot on sinne laitettu ja ne on elintärkeitä sulle lääkäreiden tietää kun joudut sairaalaan etkä pysty itse kaikkea heille kertomaan ennenkuin lääkitsevät sinua tai vaikka leikkaavat.

Minä olen aina laittanut kaikki mahdolliset että saa näkyä joka paikassa, ja silti on ongelmia kun ei näy vanhat tiedot. Nyt olen yrittänyt metsästää eri paikkakunnalta tietoja yli 20 vuoden takaa, ei löydy mistään arkistosta, ja ne olis mulle tärkeitä tietää että koska mulle nämä vaivat on oikesti tulleet, että kuinka pitkään olen ollut tietämättäni sairas ja lääkärit eivät ole hoitaneet oikein.

Koska yli 10v vanha maininta ahdistuksesta ja paniikkikohtauksesta on vaikuttanut hoitooni negatiivisesti. Vähättelyä ja ennakkoluuloja tyyliin;"ai sulla on merkintä ahdistuksesta, ahdistus voi tuottaa psykosomaattisia oireita, kuten kipu jonka vuoksi olet tänään täällä" vaikka kivulle on aivan muu selkeä syy.

Vierailija
112/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten tiedot olivat pääasiassa paperilla.

Saat kopiot hoitopaikan arkistosta.

Vierailija
113/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, mikä apotti ja typ? Onks ny kyseessä omakanta vai mikä? Omakannassa voi kyllä tehdä tietojenluovutuskiellon.

Typ on moniammatillinen ryhmä jossa on edustajat työkkäristä, kelasta ja sotelta, sen asiakkaaksi työkkäristä tai sosiaalitoimistosta ohjataan asiakkaat jotka eivät pysty tekemään tai edes hakemaan töitä, eikä koulutuspaikkaakaan. Eli heillä on jotain terveydellisiä ongelmia ja usein myös elämänhallintaan liittyviä ongelmia. Sen kautta päädytään sitten usein eläkkeelle, kuntoutukseen, lääkäriin tai kuntouttavaan työtoimintaan. Siellä on nimenomaan oleellista tietää miksi se asiakas ei pysty hakeutumaan töihin tai kouluun kun hänelle kuitenkin maksetaan työttömyysetuutta. Työttömyysetuuteen on oikeutettu silloin kun on työmarkkinoiden käytettävissä kokopäiväisesti, siksi typin asiakkaat ovat etuoikeutetussa asemassa. Uudessa mallissakaan heidän ei tarvitse hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa kuten muiden.

V..u mit paskaa. Typpiin on pakotettu korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka eivät ole saaneet työtä. Mitään muuta syytä ei ole. Ei ole syrjäytynyt eikä juoppo.

Vierailija
114/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yli 10v vanha maininta ahdistuksesta ja paniikkikohtauksesta on vaikuttanut hoitooni negatiivisesti. Vähättelyä ja ennakkoluuloja tyyliin;"ai sulla on merkintä ahdistuksesta, ahdistus voi tuottaa psykosomaattisia oireita, kuten kipu jonka vuoksi olet tänään täällä" vaikka kivulle on aivan muu selkeä syy.

Jos se lääkäri on noin tyhmä, et saa siltä kunnon hoitoa ilman sitä tietoakaan. Aina on syytä vaihtaa lääkäriä jos ei saa apua vaivaansa.

Vierailija
115/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuki on n 1000€/kk. Tästä kulut ja verot pois, saa työllistettynä n800€/kk palkkaa. Onhan se enemmän kiuin työmarkkinatuki! Eikä siis ilman palkkaa olla.

Mitä ihmettä sinä höpiset? Palkkatuki on prosentteja, riippuen siitä kuinka pitkään työtön on ollut työttömänä, ensin on tuki 30%, sitten nousee 40% kun on ollut yli vuoden työttömänä ja 50% kun on ollut yli kaksi vuotta työttömänä. Kun on ollut yli tuhat maksupäivää, eli noin 5 vuotta se nousee 70%. Ja se on prosenttiosuus koko palkkakustannuksista eli sivukulut mukaanlukien. Toki tällä tuella on kattona 1400 euroa.

Ja se työttömän palkka kun hän menee palkkatukioikeuden kanssa töihin on ihan normaali tessin mukainen palkka, työsopimus on normaali joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Kaikki samat edut kuin jos ei olisi palkkatukioikeutta.

Palkkatukea maksetaan kaikille firmoille ja myös yksityisille henkilöille jotka palkkaavat pitkäaikaistyöttömän (toki jos firmalla on jotain hämäräperäistä tekeillä esim. verot jne. maksamatta niin ei saa)

Miksi ihmeessä sinä täällä levittelet väärää tietoa?

Näin tämä menee. Olin hoitajana palkkatuella, ihan normihoitsun palkan sain.

Vierailija
116/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi syy, miksen mene kertomaan ahdistavasta työtilanteesta edes työterveyshoitoon, koska se käynti tulee myöhemmin naamalle, kun menen hakemaan hoitoa ihan muissa asioissa!! Puran itse siis tilanteeni tämän sairaan systeemin vuoksi. Kaikkea voidaan ja käytetään potilasta vastaan.

Vierailija
117/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoten katselun voi kieltää Kannasta.

Vierailija
118/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V..u mit paskaa. Typpiin on pakotettu korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka eivät ole saaneet työtä. Mitään muuta syytä ei ole. Ei ole syrjäytynyt eikä juoppo.

Minä en suostunut menemään sinne, ei ollut kuulemma pakkokaan mennä.

Vierailija
119/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten on rikottu törkeästi lakia. Laki on hyvin selvä. Ja miksi korkeakoulutettu ihminen ylipäänsä suostuisi menemään typin asiakkaaksi? Ei siihen ketään pakoteta. Mitään muuta ei ole pakko kuin hakea töitä ja sopivaa koulutuspaikkaa, se on sun suunnitelmassa ainoa pakollinen. Jos se ei tuota tulosta, sun pitää itse keksiä sinne suunnitelmaasi jotain jolla edistät työn tai opiskelupaikan saamista. Jos et itse keksi, ammattilainen ehdottaa. Itse sitten allekirjoituksellasi/hyväksymällä sähköisesti, hyväksyt sen suunnitelman, ja se on sinulle sitova. Ketään ei pakoteta. Ja jos mitään et halua tehdä, silloin et ole oikeutettu työttömyysetuuteen. 

Minä olen elämäni aikana ollut varmasti pitkälle toista kymmentä vuotta työttömänä, eikä koskaan, kertaakaan vuosikymmenten aikana, ole ehdotettu typpiä. Miksi? Siksi että aina olen sanonut että haen töitä.

Vierailija
120/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en suostunut menemään sinne, ei ollut kuulemma pakkokaan mennä.

Joudut karenssiin. Toimeentulotukea voidaan leikata.