TYP katselee kaikki terveystietosi halusit tai et
Työttömällä ei tässä yhteiskunnassa ole samanlaisia oikeuksia omien tietojen rajoittamiseen kuin muilla kansalaisilla.
Jos kerrot vaikka luottamuksellisia asioita tai kerrot omista aikaisemmista kokemuksistasi sairaanhoitajalle typin toiminnasta, niin typin täti voi lukea sairaanhoitajan kirjaamat keskustelut. Tämä taas voi vaikuttaa siihen, miten sinua typissä kohdellaan. Jos siis haluat estää tämän, ainoa keino on lopettaa kaikki käynnit julkisen terveydenhuollon piirissä. Jos ei ole varaa yksityiselle, niin...
Lain pitäisi olla sellainen, että ennen kuin tämä typin täti pääsee lukemaan tietojasi, siihen pitäisi pyytää kirjallinen lupa ja työttömällä pitäisi olla oikeus rajoittaa joihinkin tietoihin pääsy kokonaan.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lehden jutussa kerrotaan miten estää tietojen luovutus. Valitettavasti tämä tieto ei enää koske niitä, jotka asuvat pääkaupunkiseudulla ja joiden tiedot ovat apotti järjestelmässä. Työtön ei pysty siis typissä ollessaan mitenkään estämään sitä, että typin sairaanhoitaja menee ja lukee kaikki mitä huvittaa. anna.fi/hyvinvointi/terveys/huolestuttaako-terveystietojen-vuotaminen-nain-kiellat-tietojesi-luovuttamisen-kanta-palvelussa#comments-311687
Miten yksi ihmisryhmä voi olla näin eriarvoisessa asemassa ja miksi asiasta ei kirjoiteta lehdissä eikä siihen puututa?
Typissä eivät katsele suoraan tietoja sen paremmin kannasta kuin apotistakaan, se on päivänselvää, mutta saavat kyllä kirjata omaan rekisteriinsä asiakkaan terveyteen liittyviä tietoja kuten aiemmin useampaan kertaan on selostettu.
Ylipäätään, että mistä tämä käsitys suoraankatsomisenoikeudesta on oikein lähtenyt, kun ei se yksinkertaisesti voi olla totta.
Typin sairaanhoitaja itse kertoi, että pääse katsomaan apotista tietoja ja tiesi asioista joista ei ole vonut muualta saada. Kommenttisi "kun ei se yksinkertaisesti voi olla totta" on ymmärrettävää. En minäkään uskoisi ellei minulle ja muille olisi käynyt samoin.
Noissa terveystiedoissa on niin paljon virheitä, että niihin ei voi luottaa. Hassua, jos TYP uskoo niihin kuin Raamattuun.
Joka valheen uskovat ja vahvistavat vielä puhelimen välityksellä uskonsa. Jokaisesta puhelinkonsultaatiosta tulee tehdä kirjaus. Arvatkaa vaan tehdäänkö?
Taasko ne on keksineet jotain että te ette saisi lojua kotonanne ottamassa vastaan vastikkeetonta rahaa? Ettäs kehtaavatkin, mokomat fasistit.
Valehtelu on ikivanha keksintö, mutta kun se tehdään virka-aikana ja verovaroilla se tulisi viranomaistoimintana selvittää eikä vaan jatkaa valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne yksityisenkin tiedot Omakantaan menee...
No eipäs kyllä minun yksityiset käyntini kannassa näy. Ei niistä mitään raportteja siellä ole. Reseptitiedot kyllä.
Nehän voi itse ruksia sieltä Omakannasta kiinni ettei niitä näe edes hoitava lääkäri.
Omakanta onkin ihan eri asia. Apotti on käytössä pääkaupunkiseudulla ja sopii vain toivoa ettei laajene koko suomeen.
Toinen asia on kuntoutettavaan työtoimintaan vaadittavat terveystiedot. Tähän palveluun ei pääse kun on pakolla luovutettu terveystietonsa. Tässä ei kysytä haluaako vai ei luovuttaa tietojaan. Vaan annetaan paperi kouraan että ruksia kohdat mistä kaikesta tieto lähtee. Tämä on kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää mikä se Apotti on? Ja miksi se on olemassa?
Se on Asiakas- ja POtilasTIetojärjestelmä, joka korvaa vanhat vastaavat järjestelmät. Siinä on paljon etuja vanhoihin järjestelmiin nähden, esim. mahdollisuus lähettää viestejä ja ajanvarauksia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia te annatte Kantaan merkattujen tietojen julkistamisen ympäriinsä? Ihan saatte itseänne syyttää!
Missään en ole itse antanut lupaa terveystietoihini ja meinasin lentää selälleni kun TYP:stä soittanut sairaanhoitaja alkoi niitä käydä puhelimessa läpi. Se siis luki niitä suoraa omakannasta ja oli kovin ihmeissään miksi minulla ei ole minkäänlaisia käyntitietoja parin viime vuoden aikana.. No ei kai, kun en ole ollut kipeänäkään eikä ole mitään pitkäaikaissairautta. Eikä ole ollut edes ilmaista työterveyshoitoa yksityisellä jossa olisi voinut käydä vaikka huvikseen.
Sekään ei meinannut mennä perille tällle hoitsulle (joka siis toljotti tietojani) eikä myöskään myöhemmin soittaneelle virkailijalle etten tosiaan tupakoi enkä käytä alkoholia enkä edes huumeita. Itselle tuli ainakin se tunne että oletusarvona on että jokainen työtön on jonkun sortin juoppo ja jolla elämäntavat on ihan vturallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia te annatte Kantaan merkattujen tietojen julkistamisen ympäriinsä? Ihan saatte itseänne syyttää!
Missään en ole itse antanut lupaa terveystietoihini ja meinasin lentää selälleni kun TYP:stä soittanut sairaanhoitaja alkoi niitä käydä puhelimessa läpi. Se siis luki niitä suoraa omakannasta ja oli kovin ihmeissään miksi minulla ei ole minkäänlaisia käyntitietoja parin viime vuoden aikana.. No ei kai, kun en ole ollut kipeänäkään eikä ole mitään pitkäaikaissairautta. Eikä ole ollut edes ilmaista työterveyshoitoa yksityisellä jossa olisi voinut käydä vaikka huvikseen.
Sekään ei meinannut mennä perille tällle hoitsulle (joka siis toljotti tietojani) eikä myöskään myöhemmin soittaneelle virkailijalle etten tosiaan tupakoi enkä käytä alkoholia enkä edes huumeita. Itselle tuli ainakin se tunne että oletusarvona on että jokainen työtön on jonkun sortin juoppo ja jolla elämäntavat on ihan vturallaan.
Samoin kävi minulle, terveystiedot oli luettu ennenkuin menin käynnille. Työttömällä ei ole mitään oikeuksia. Minutkin pakotettiin allekirjoittamaan papereita vasten tahtoa karenssin uhalla. Paperit koski mm. terveystietojen luovuttamista. Aika kiristämistä on tämä ns. "palvelu" ja tehty oveluudella. Yksi virkailija sanoi minulle että hän saa rahaa minusta, kun allekirjoitan paperit. Pöyristyttävää! Itse joudun palkattomaan työhön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä on väärin, että ei edes kysytä lupaa tietojen luovutukseen. Niitä terveystietoja lukee sitten kuka lukee ja miten lukee. Tulkintoja tehdään miten sattuu. Asiaa pahentaa se tosiasia, terveydenhuollossa tehdään virheellisiä kirjauksia, eikä niitä useinkaan korjata vaikka niillä voi olla kauaskantoisia seurauksia.
Kyllä tuo on ihan perusteltua koronankin näkökannalta
Jos työtön ei ota rokotusta, ja sitten ei voi osallistua kuntouttavaan toimenpiteeseen, niin silloin työttömyys on itseaiheitettua ja työttömällä ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen
Ihmisten nimi ja muut tiedot ovat kenen tahansa "ammattilaisen" eli tiettyyn paikkaan töihin tulleen katsottavissa. Kuulostaa aika villiltä menolta. Pitäisikö ihmisten saada pois tietonsa eri järjestelmistä.
Mihin tästä voisi tehdä valituksen? Apotin terveystietojen vuotamisesta ilman asianomaisen lupaa!
Kyllä lupaa pitäisi kysyä, eikä kieltäytymisestä saisi tulla mitään rangaistusta jos kerran oikeusvaltiossa eletään. Kaikilla pitäisi olla samat oikeudet, vai kuinka se menikään se yhdenvertaisuuslaki. Pääkaupunkiseudulla asuvat pitkäaikaistyöttömien terveystiedot vuotavat automaattisesti typpiin, kun joutuvat sinne asiakkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli jollain hoitsulla olisi oikeus vapaasti katsella kaikkia terveystietoja kannasta, vaikka ihan terveydenhuollossakaan niin ei saa tehdä?
Kyllä. Annoin negatiivista palautetta kuntouttavasta työtoiminnasta typin terveydenhoitajalle. Hän kertoi ettei kukaan ole koskaan antanut kuin positiivista palautetta ja kehunut kuntouttavaa. Alkoi sitten lukemaan mielenterveystoimiston sairaanhoitajan kirjaamaa kuvailua psyykkisestä tilastani ja vetosi siihen että olen vain hullu. Kertoi minusta asioita apotista joista en tiennyt enkä itse pääse niitä sieltä katsomaan. On sellainen, sanoisinko raiskattu olo. Jatkossa minulle voi siis tehdä mitä vain ja jos sanon jotain niin olen vain hullu.
Kaikki tietojenluovutuskiellot on päällä ja ne ei estä terkun pääsemistä tietoihin. Haittaa kielloilla taas on siinä mielessä että jos tarvitsee apua eikä lääkäri näe kaikkia tarvittaessa kirjauksia. Tästä on jo kokemusta. Tietojenluovutuksen peruminen taas ei onnistu takautuvasti.
Yksi syy ettei saa työtä on ikä. Terveydessä ja ammattitaidossa ei tarvitse olla vikaa. Minä en tarvitse muiden järjestämää tekemistä ilman palkkaa. Olen ollut yli 40 v työelämässä ja minunkaltaiset henkilöt olisi syytä päästää eläkkeelle vaikka eläkeikä ei ihan vielä täytykään. Menen mielelläni palkkatyöhön. En ole ollut koskaan sossun asiakas enkä tarvitse heidän palveluksiaan nytkään. Käyn myös yksityislääkärissä tarvittaessa. Toistaiseksi minulle ei ole typ-palveluja tarjottu. Kunpa selviäisi eläkkeelle niin ettei kukaan tarjoaisikaan. Haen koko ajan oman alani ja vähän muitakin työpaikkoja. Se pitäisi riittää aktiivisuudeksi. Orjatyö ei kuulu sivistysvaltioon.