Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TYP katselee kaikki terveystietosi halusit tai et

Vierailija
06.06.2019 |

Työttömällä ei tässä yhteiskunnassa ole samanlaisia oikeuksia omien tietojen rajoittamiseen kuin muilla kansalaisilla.

Jos kerrot vaikka luottamuksellisia asioita tai kerrot omista aikaisemmista kokemuksistasi sairaanhoitajalle typin toiminnasta, niin typin täti voi lukea sairaanhoitajan kirjaamat keskustelut. Tämä taas voi vaikuttaa siihen, miten sinua typissä kohdellaan. Jos siis haluat estää tämän, ainoa keino on lopettaa kaikki käynnit julkisen terveydenhuollon piirissä. Jos ei ole varaa yksityiselle, niin...

Lain pitäisi olla sellainen, että ennen kuin tämä typin täti pääsee lukemaan tietojasi, siihen pitäisi pyytää kirjallinen lupa ja työttömällä pitäisi olla oikeus rajoittaa joihinkin tietoihin pääsy kokonaan.

Kommentit (254)

Vierailija
81/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apotin ongelmista kirjoitus iltasanomissa. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008310291.html

"Apotti sai kouluarvosanan 5,2. Jorma Paavosen mukaan tulos on uskomattoman huono.

– Näyttääkin jo nyt ilmeiseltä, että Apotti ei ole edistämässä terveyden- ja sosiaalihuollon toimintaa, koska sillä ei saavuteta säästöjä eivätkä potilaatkaan hyödy järjestelmästä. Näin ollen ne keskeiset perusteet, joilla Apotin hankintapäätös tehtiin eivät ole toteutuneet, pikemminkin päinvastoin, Paavonen kirjoittaa."

Vierailija
82/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä helvetin takia te annatte Kantaan merkattujen tietojen julkistamisen ympäriinsä? Ihan saatte itseänne syyttää!

Missään en ole itse antanut lupaa terveystietoihini ja meinasin lentää selälleni kun TYP:stä soittanut sairaanhoitaja alkoi niitä käydä puhelimessa läpi. Se siis luki niitä suoraa omakannasta ja oli kovin ihmeissään miksi minulla ei ole minkäänlaisia käyntitietoja parin viime vuoden aikana.. No ei kai, kun en ole ollut kipeänäkään eikä ole mitään pitkäaikaissairautta. Eikä ole ollut edes ilmaista työterveyshoitoa yksityisellä jossa olisi voinut käydä vaikka huvikseen.

Sekään ei meinannut mennä perille tällle hoitsulle (joka siis toljotti tietojani) eikä myöskään myöhemmin soittaneelle virkailijalle etten tosiaan tupakoi enkä käytä alkoholia enkä edes huumeita. Itselle tuli ainakin se tunne että oletusarvona on että jokainen työtön on jonkun sortin juoppo ja jolla elämäntavat on ihan vturallaan.

Juuri tämä on väärin, että ei edes kysytä lupaa tietojen luovutukseen. Niitä terveystietoja lukee sitten kuka lukee ja miten lukee. Tulkintoja tehdään miten sattuu. Asiaa pahentaa se tosiasia,  terveydenhuollossa tehdään virheellisiä kirjauksia, eikä niitä useinkaan korjata vaikka niillä voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Edellinen kommentti on viime vuodelta, mutta vastaan silti. Kun meni ekaa kertaa Omakantaan, siihen tuli jokin pitkä teksti, josta piti kuitata hyväksyneensä lukemansa. Pääsi kuitenkin omiin tietoihinsa, vaikka ei  hyväksynytkään. Se tuli uudelleen ja uudelleen ja hävisi vasta sitten, kun sen hyväksyi. Tuolla yhdellä painikkeen painamisella antoi luvan tietojensa katseluun. Mä luulen, että aika moni on painanut sitä lukematta ensin, mitä on oikein tekemässä. Mä painoin sitä vasta sitten, kun kävin tekemässä erikseen Omakantaan kieltoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, mikä apotti ja typ? Onks ny kyseessä omakanta vai mikä? Omakannassa voi kyllä tehdä tietojenluovutuskiellon.

Vierailija
84/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei koske niitä jotka on te-toimiston asiakkaita, vaan niitä jotka on typissä ja asuu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
85/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti käytäntöjä on muutettu kaikessa hiljaisuudessa siihen suuntaan, että ei-tuottavia henkilöitä ( työttömät, syrjäytyneet, pitkäaiksissairaat ja vammaiset)on alettu kuntajärjestelyin karsia väestöstä ajamalla kohti luonnollista poistumaa. Apua ei enää anneta, joten ennemmin tai myöhemmin epäkansalainen kuolee anellessaan apuja tai sitten asunnottomana katuojaan nälkään. TE ja sosiaalityö toteutavat tätä väestönharvennusohjelmaa nimellä kuntakokeilu.

Vierailija
86/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, mikä apotti ja typ? Onks ny kyseessä omakanta vai mikä? Omakannassa voi kyllä tehdä tietojenluovutuskiellon.

Apotti on HUS:in kehittämishanke, jossa otettiin käyttöön amerikkalainen Epic- potilastietojärjestelmä. Tarkoitus oli, että kaikki HUS-alueen kunnatkin ottavat sen käyttöön, mutta osa ei aio ottaa. Typ taas liittynee jotenkin työkkäriin.

Vierailija
87/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt selvisi miksi typin pelle kysyi multa et mites toi päihdeongelma?

Sanaakaan en ole typille/työkkärille ikinä sanonu Alkon käytöstä.

Kattoneet sitten kannasta, että mulla pare katkoreissua takana.

Noh kuittasin vaa että "ei mitään ongelmaa homma hallussa" eikä asiaan palattu.

Vielä eivät ole onnistuneet kiristämään pakkotöihin muuta täytyy seurata tilannetta....

Vierailija
88/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti käytäntöjä on muutettu kaikessa hiljaisuudessa siihen suuntaan, että ei-tuottavia henkilöitä ( työttömät, syrjäytyneet, pitkäaiksissairaat ja vammaiset)on alettu kuntajärjestelyin karsia väestöstä ajamalla kohti luonnollista poistumaa. Apua ei enää anneta, joten ennemmin tai myöhemmin epäkansalainen kuolee anellessaan apuja tai sitten asunnottomana katuojaan nälkään. TE ja sosiaalityö toteutavat tätä väestönharvennusohjelmaa nimellä kuntakokeilu.

Sanotit mun tunteet ihan nappiin. Juuri tältä on tuntunut ja miettinyt synkkinä hetkinä ikäviä. Pahinta on, jos ei pääse tilanteesta pois. Kohtelu on välillä sanoisinko julmaa. Nyt annetaan työttömille niinsanotusti turpaan.

Vierailija
89/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakannassa näkyy myös jos tilaat netin kautta lääkäriajan,kaikki kuvaamasi oireet ja muut asiat. Ei nämä pitäisi kuulua muille ne ovat yksityisasioita.

Vierailija
90/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt selvisi miksi typin pelle kysyi multa et mites toi päihdeongelma?

Sanaakaan en ole typille/työkkärille ikinä sanonu Alkon käytöstä.

Kattoneet sitten kannasta, että mulla pare katkoreissua takana.

Noh kuittasin vaa että "ei mitään ongelmaa homma hallussa" eikä asiaan palattu.

Vielä eivät ole onnistuneet kiristämään pakkotöihin muuta täytyy seurata tilannetta....

Oli ehkä tyytyväinen kun teki sieltä löydöksen, mutta jos ei löydy mitään niin voi sitä harmitusta. Kyllähän työttömästä joku vika  täytyy löytyä.

Vierailija
91/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloituksen väite pitää paikkansa, olisi ollut syytä tehdä jo tuona aloituksen vuonna ilmoitus tietosuojavaltuutetulle, niin olisi selvitetty toiminnan lainmukaisuus tietosuojasääntelynkin kannalta.

Se onkin mukava kun saadaan pian digi-ID ja sen alla on sitten paitsi terveystiedot ja reseptit, myös pankkitilit, lainatiedot, tutkinnot, työsuhteet, maksukorttitiedot ostoksineen, äänestysaktiivisuus, kiinteistöjen ja osakkeiden omistukset, luottamusasemat, sukulaisuussuhteet, yritystoiminta, järjestötoiminta, passitiedot ja kaikki mahdollinen koottu aiemmin hajallaan olleista ja osin vielä ei-digitaalisista rekistereistä.

Älkää missään nimessä lähtekö vastustamaan kehitystä mielenosoituksiin. Tulossa oleva digilompakko on niin kätevä ja helppo, että täytyyhän semmoinen saada.

Vierailija
92/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Laki muuttui. Mitään lupaa ei tarvita, he pääsevät automaattisesti kantaan, sillä TYP käynnillä pöydän toisella puolella istuu sairaanhoitaja tai vastaava -> oikeus terveystietojen katsomiseen kannasta lupia kyselemättä!

??? Ei terveydenhoitajalla ole mitään lupaa mennä kysymättä katsomaan sinun terveystietojasi Kannasta. Eikä kenelläkään. Saat myös itse rajoittaa, mitkä tiedot näkyvät millekin taholle. Ei terveydenhuoltohenkilökunnalla ole mitään oikeuksia siellä tarkistella edes omia tietojaan muuta kuin omilta sivuiltaan, vaikka olisivat töissäkään. 

Siksipä ihmetyttääkin, että jos soitat vaikka terveyskeskukseen, siellä lueskellaan, kaivellaan ja kommentoidaan vuosiakin vanhoja sairauksia, että sullahan on ollut tällaistakin... Joo, oli, joskus kymmenen vuotta sitten, että voitko nyt antaa ajan lääkärille tähän akuuttiin vaivaan. 

Näköjään tuo laiton käytös on muuttunut niin rutiiniksi joidenkin päässä, että ovat alkaneet sitä laajentamaan muuallekin, kuin terveydenhuollon työpaikkoihinsa. Olisi oikeusasiamiehellä ja AVI:lla tässä jyräyksen paikka. Todella ihmeellistä laittomuutta.

Arvatkaapa mitä ne leikkityöpaikat maksavat muuten veronmaksajille? Ne yhdeksän euron hommat eivät saa edes tuottaa mitään, mutta kustannuksia tulee aivan älyttömästi. Kyllä on ikävä aikoja, kun työttömätkin makas vaan ja syljeksivät kattoon. Myöskään ketään ei työllistetä niiden yhdeksän euron töiden kautta. Se on vain kallista aikuisten päivähoitoa. Pitäisi lopettaa koko systeemi.

Vierailija
93/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloituksen väite pitää paikkansa, olisi ollut syytä tehdä jo tuona aloituksen vuonna ilmoitus tietosuojavaltuutetulle, niin olisi selvitetty toiminnan lainmukaisuus tietosuojasääntelynkin kannalta.

Se onkin mukava kun saadaan pian digi-ID ja sen alla on sitten paitsi terveystiedot ja reseptit, myös pankkitilit, lainatiedot, tutkinnot, työsuhteet, maksukorttitiedot ostoksineen, äänestysaktiivisuus, kiinteistöjen ja osakkeiden omistukset, luottamusasemat, sukulaisuussuhteet, yritystoiminta, järjestötoiminta, passitiedot ja kaikki mahdollinen koottu aiemmin hajallaan olleista ja osin vielä ei-digitaalisista rekistereistä.

Älkää missään nimessä lähtekö vastustamaan kehitystä mielenosoituksiin. Tulossa oleva digilompakko on niin kätevä ja helppo, että täytyyhän semmoinen saada.

Tarkotatko tätä hanketta joka pitäisi olla valmis 2023 loppuun mennessä?

https://vm.fi/hankesivu?tunnus=VM161:00/2020https://valtioneuvosto.fi/d…

https://vm.fi/en/digital-identity

Vierailija
94/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jankutatte tästä yksityisellä käynnistä ja kuinka se auttaissi TYP -hommissa.

Yksityiset käynnit näkyy jo Kannassa!

Minulla ainakin näkyy yksityisen hammaslääkärin käynnit kannassa.

Vierailija
95/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se täti siellä luetteli siellä typissä kaikki viime vuoden labrakokeiden tulokset vaikka kaikki estot päällä. Mitä hemmettiä!!!?

Menin sanattomaks ja kelasin vähän aikaa. Luuli et puhelu katkes ja kysy et oonko viel siellä langan päässä. Onneks en oo siel enää. :)))

Vierailija
96/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Laki muuttui. Mitään lupaa ei tarvita, he pääsevät automaattisesti kantaan, sillä TYP käynnillä pöydän toisella puolella istuu sairaanhoitaja tai vastaava -> oikeus terveystietojen katsomiseen kannasta lupia kyselemättä!

Jaa. Mä olen käynyt kunnallisella niin harvakseltaan, ettei siellä paljon katsottavaa ole.

Elinkiellon tein. Katselkoon sitä.

Vierailija
97/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä helvetin takia te annatte Kantaan merkattujen tietojen julkistamisen ympäriinsä? Ihan saatte itseänne syyttää!

Missään en ole itse antanut lupaa terveystietoihini ja meinasin lentää selälleni kun TYP:stä soittanut sairaanhoitaja alkoi niitä käydä puhelimessa läpi. Se siis luki niitä suoraa omakannasta ja oli kovin ihmeissään miksi minulla ei ole minkäänlaisia käyntitietoja parin viime vuoden aikana.. No ei kai, kun en ole ollut kipeänäkään eikä ole mitään pitkäaikaissairautta. Eikä ole ollut edes ilmaista työterveyshoitoa yksityisellä jossa olisi voinut käydä vaikka huvikseen.

Sekään ei meinannut mennä perille tällle hoitsulle (joka siis toljotti tietojani) eikä myöskään myöhemmin soittaneelle virkailijalle etten tosiaan tupakoi enkä käytä alkoholia enkä edes huumeita. Itselle tuli ainakin se tunne että oletusarvona on että jokainen työtön on jonkun sortin juoppo ja jolla elämäntavat on ihan vturallaan.

Juuri tämä on väärin, että ei edes kysytä lupaa tietojen luovutukseen. Niitä terveystietoja lukee sitten kuka lukee ja miten lukee. Tulkintoja tehdään miten sattuu. Asiaa pahentaa se tosiasia,  terveydenhuollossa tehdään virheellisiä kirjauksia, eikä niitä useinkaan korjata vaikka niillä voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Edellinen kommentti on viime vuodelta, mutta vastaan silti. Kun meni ekaa kertaa Omakantaan, siihen tuli jokin pitkä teksti, josta piti kuitata hyväksyneensä lukemansa. Pääsi kuitenkin omiin tietoihinsa, vaikka ei  hyväksynytkään. Se tuli uudelleen ja uudelleen ja hävisi vasta sitten, kun sen hyväksyi. Tuolla yhdellä painikkeen painamisella antoi luvan tietojensa katseluun. Mä luulen, että aika moni on painanut sitä lukematta ensin, mitä on oikein tekemässä. Mä painoin sitä vasta sitten, kun kävin tekemässä erikseen Omakantaan kieltoja. 

Viimeksi kun kävin kannassa en päässyt eteenpäin kuin hyväksymällä sen. Joten en hyväksynyt. En käytä kantaa sitten enää. Eipä mun ole siellä mikään pakko käydä.

Vierailija
98/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta, hankinkin seuraavaksi TYP lokitiedot.

Vierailija
99/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, terveydenhuollon henkilö sieltä TYPistä pääsee katsomaan sun tietoja. Ja siihen on ihan hyvä peruste, sillä suurimmalla osalla TYPin asiakkasta on terveyteen liittyviä rajoitteita työn saannissa. Jos ei ole, niin hyvä. Jos taas on, niin siellä käydään läpi asioita, joilla tilannetta voitaisiin korjata tai etsitään töitä, jotka sopivat kulloiseenkin tilanteeseen."

TYPistä kun ei tarjota palkkatöitä! Sieltä pakotetaan karenssin uhalla ainoastaan ilmaistöihin! 

Mikähän ongelma tuossa on? Pitäisikö työttömän saada makoilla kotona ja nostaa tukeja vastikkeetta?

Vierailija
100/254 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jankutatte tästä yksityisellä käynnistä ja kuinka se auttaissi TYP -hommissa.

Yksityiset käynnit näkyy jo Kannassa!

Minulla ainakin näkyy yksityisen hammaslääkärin käynnit kannassa.

Yksityiset liittyy pikkuhiljaa kantaa, kukin omalla aikataulullaan, joten KAIKKI YKSITYISET tulee näkymään tulevaisuudessa Kannassa.

Yksityisen sosiaali-ja terveydenhuollon liittymisvelvoite Kanta-palveluihin tiukentuu uuden asiakastietolain myötä

https://www.kanta.fi/ammattilaiset/tiedote/-/asset_publisher/HFU2lnkQbm…

-sama-