Te, joiden vaatteet "tuoksuvat" hyvin voimakkaasti pesu/huuhteluaineelle!
Voimakkaalla hajulla tarkoitan sitä, että sen haistaa esim. ison asunnon toiselta puolta toiselle puolelle. Kuivunut päällä oleva vaate tuoksuu siis niin voimakkaasti, että koko asunto täyttyy sillä hajulla.
Meillä käy nimittäin lasten luokkakavereita ja osalla vaatteet "tuoksuvat" niin vahvasti pesuaineelle ja/tai huuhteluaineelle, että kun tulen kotiin, haju tulee vastaan jo eteisessä, vaikka lapsi istuu asunnon toisessa päässä lapseni huoneessa. Mikä haju onkaan, kun käyn lapseni huoneessa, ikkuna täytyy avata heti.
Tuo pesuaineen / huuhteluaineen haju levittyy koko asuntoon ja pysyy asunnossa tuntikausia vielä vieraan lähdön jälkeen, vaikka avaan kaikki ikkunat.
Kysymyksiä teille:
Onko teillä huono hajuaisti? Eikö teille tule pää kipeäksi niin vahvasta jatkuvasta hajusta? Onko lakanoissakin yhtä voimakkaat hajut? Entä tuleeko allergiaoireita tai ihottumaa?Miten pystytte olemaan noin vahvassa kemikaalihajussa 24/7? Oletteko ajatelleet, kuinka epämiellyttävää lapsella on olla jatkuvassa hyvin voimakkaassa hajussa?
Enkä nyt tarkoita niin mietoa tuoksua vaatteessa, että sen haistaa vasta sitten, kun nenän tunkee kiinni kankaaseen. Vaan tosiaan niin vahvaa tuoksua, että se leviää kymmenien metrien säteelle hyvin voimakkaana.
Kommentit (175)
Minustakin tuo on lähes rikollista, koska mm. astmaatikot ja migreenipotilaat ovat hätää kärsimässä. Itse kuulun jälkimmäisiin ja lukuisat kerrat olen saanut migreenikohtauksen jonkun hajupommin takia, kiva ottaa sitten kallis täsmälääke.
Huuhteluaineiden käyttö muuttuu ongelmalliseksi pitkällä aikavälillä, sillä myrkyt kertyvät hitaasti elimistöön pesemiesi vaatteiden välityksellä.
Suurin osa kuluttajista ei kuitenkaan tiedä, että huuhteluaineet sisältävät runsaasti haitallisia kemikaaleja, jotka voivat olla terveydelle vaarallisia – tämä pitää paikkansa etenkin lasten kohdalla.
Markkinointikampanjat kertovat, että huuhteluaineet soveltuvat koko perheelle, mutta on tiettyjä asioita, joita mainoksissa ei mainita. Aivan kuten monet muutkin kodin puhdistustuotteet, myös huuhteluaineet sisältävät usein haitallisia kemikaaleja, joiden vaikutus ei välttämättä ole heti näkyvissä.
Osa huuhteluaineista aiheuttaa hengitysteiden ongelmia ja iho-ongelmia,kuten ihottumaa tai kutinaa. Huuhteluaineiden kemikaaleille voi myös tulla allergiseksi, jolloin vaarana on inhottava, voimakas reaktio.
Yli puolet markkinoiden huuhteluaineista sisältää enemmän kuin kaksi haitallista kemikaalia, joiden tiedetään olevan terveydelle vaarallisia. Tässä artikkelissa tutustumme huuhteluaineiden koostumukseen ja niihin kemikaaleihin, jotka ovat ihmiselle vaarallisia. Seuraavan kerran kun ostat huuhteluainetta, voit tutkia tuoteselosteen läpi ja varmistaa, ettei huuhteluaineesi ole perheelle vaarallista.
https://askelterveyteen.com/mita-vaaroja-huuhteluaineessa-piilee/
Olen saanut tämän palstan keskustelujen perusteella sellaisen käsityksen, että hajustettuja aineita käyttävät eivät välttämättä tunne hajusteiden hajua kovin hyvin. Joku sanoi, että pesuaineen hajuste tuulettuu pois tekstiileistä, kun ne kuivuvat, mutta hajusteettomia aineita käyttävät taas tietävät, että tämä ei kyllä pidä paikkaansa.
Hajuihin turuu, ja hajusteet myös heikentävät hajuaistia.
Mun anoppi kun käy kylässä, niin se huuhteluainekäry on vielä 2 h hänen lähtönsä jälkeen haistettavissa.
Yli puolet markkinoiden huuhteluaineista sisältää enemmän kuin kaksi haitallista kemikaalia, joiden tiedetään olevan terveydelle vaarallisia
Alfa-terpineoli
Tämä on väritön, helposti syttyvä neste, joka vapauttaa kukkaistuoksua.Terpineolia käytetäänkin usein hajusteteollisuudessa ja myös huuhteluaineissa raikasta tuoksua tuomaan.
Kemikaalin käyttö on kuitenkin vaarallista ja se voi aiheuttaa seuraavia vaivoja:
Keskushermoston epätasapainoa
Hypotermiaa
Kroonista päänsärkyä
Masennusta ja ahdistusta
Lihasten koordinaatiokyvyn menetystä
Limakalvojen ärsytystä
Bentsyyliasetaatti
Tämä hajuste on yleisessä käytössä pyykinpesuaineissa ja huuhteluaineissa. Bentsyyliasetaatin tuoksu vastaa terpineolia ja se on koostumukseltaan väritön neste.
Vuosien mittaan bentsyyliasetaatin on todettu aiheuttavan mm:
Lisääntynyt riski haimasyöpään
Silmien ärsytys
Hengitysvaikeudet
Päänsärky
Naapurin koirakin haisee ihan huuhteluaineelle. Luulisi koirankin kärsivän.
Minä en ole allerginen ja rakastan hyviä tuoksuja, kuten esim. lempihajuveteni, kahvi, koivu, puhtaat hiukset jne.
Mutta monet pesu- ja huuhteluaineet ovat melko karmeita ja voimakkaita. Miksei voi käyttää miedompia tai hajuttomia? Eikö niin monilla ole hajuaistia? Miksi tunkea voimakkaita, pahoja hajusteita joka paikkaan, vauvojen iholle jopa? Jossain tosiaan haisee niin, että se tarttuu jopa lemmikkeihin!
Bentsyylialkoholi
Kun bentsyylialkoholi pääsee kosketuksiin elimistön kanssa se voi aiheuttaa:
Keskushermoston oireilua
Ylempien hengitysteiden tulehduksia
Myrkytys ja oksentelu
Päänsärky
Etyyliasetaatti
Tämä miellyttävän tuoksuinen ainesosa toimii yleensä liuotteena kodin puhdistustuotteissa.
Etyyliasetaatin terveydelle haitallisia vaikutuksia ovat:
Munuaisten ja maksan vauriot
Hengitystieinfektiot
Väsymys ja anemia
Kloroformi
Kloroformi on paksua, väritöntä ja miedosti tuoksuvaa nestettä, jota lisätään huuhteluaineeseen sekä tuoksuna että liuottimena.
Kloroformi on tunnettu karsinogeeni, ja sen säännöllinen käyttö voi johtaa vakaviin terveysvaivoihin, kuten:
Uupumus
Huimaus, oksentelu ja pahoinvointi
Päänsärky
Munuaisten ja maksan vauriot
Sydämen toimintaongelmat
Ihovaivat
Hengitysteiden tulehdukset
Terpinoleeni
Terpinoleeni on väritön neste, joka vapauttaa sitrustuoksua. Sitä käytetäänkin yleisesti kodin siivoustuotteissa raikasta, puhdasta tuoksua antamaan. Tämän lisäksi sitä löytyy huuhteluaineista, saippuasta ja muista tavallisesti käytettävistä kodin tuotteista.
Terpinoleenin tiedetään olevan karsinogeeni, joka voi lisätä pahanlaatuisten solujen esiintymistä munuaisissa ja rakossa. Tämän lisäksi terpinoleenin tiedetään aiheuttavan:
Silmien ärsytystä
Ihovaivoja
Kurkkukipua
Nenäonteloiden tulehduksia
Hajuihin tottuu. Esim omaa hajuvettä ei edes haista kun samaa käyttänyt jonkun aikaa.
Pesin lakanat täysin hajusteettomilla aineilla ja kuivatin ulkona.
Lakanoihin tuli käsittämättömän raikas tuoksu, vaikkeivat tuoksuneet miltään.
Koko huone sen jälkeen kun olin pedannut sängyn tuoksui raikkaalle = ei millekkään.
Todella suuri ero siihen outoon kemikaalilöyhkään, mikä aiemmin niissä oli ja mikä levisi huoneeseen.
Ei koskaan enää hajustettuja pesuaineita eikä huuhteluaineita!
Meidän kissa tuoksuu minun miedolta eau de toiletelta. Kissa on hyvin seurallista laatua ja nukkuu sylissa.
Asioihin voi ajatella muitakin mukavia ja positiivisia syitä, kun se että joku tekee jotain "väärin".
Käytän koska mä voin. Hajuista voi aina kiistellä loputtomiin.
Se mikä on toisen mielestä paha haju ei välttämättä ole toisen mielestä.
No hyvä on, tästä lähtien peitän tupakan tuoksulla hajusteelliset vaatteemme.
Mun ystävän asunnosta leviää huuhteluaineen löyhkä rappukäytävään asti. En ymmärrä kuinka joku pystyy elämään sellaisessa käryssä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hajusteyliherkkyys ei ole mikään "tykkään, eiku en tykkää" - läppä vaan ihan oikea sairaus josta voi kärsiä todella paljon. Sen verran jokaisen olisi hyvä ottaa toisia ihmisiä huomioon, ainakin jos liikkuu ihmisten ilmoilla, ettei kulje hyönteismyrkkyyn päästä varpaisiin vuorautuneena, koska niitähän nuo huuhteluaineet käytännössä ovat.
Ei häiritse itseäni yhtään. Taitaa olla mielenterveysongelma sinulla tämä "yliherkkyys".
Haluan ohiksena kommentoida että ne hajustepommit EIVÄT ITSE TAJUA jaisevansa. Anoppi ja käly (ja moni muukin) käyttää hakupommi arielia joka pinttyy vaatteisin ja lisäksi jotain hakupommi huuhteluainetta.
Saan näistä astmakohtauksen, siis oikeasti. Mulla on paha astma ja alkava kuhkoahtauma (eikä johdu tupakasta, en ole polttanut ikinä) ja nuo hajusteet saa vakavan hengenahdistuskotauksen kun henkitorvi umpeutuu.
Anopin mielestä tietty vaan diivailen. Lasten käytyä siellä pitää kaikki vaatteet pestä. Jos käly käy täällä, kaikki petivaatteet ym pitää pestä. Haju jää kaikkeen, lakanoihin, tyynyihin ja koko asuntoon.
Mutte ei he itse huomaa koko hajua vaan päinvastoin pohtivat että pitää ostaa uutta huuhteluainetta että olisi vielä parempi ja vahvempi tuoksu!
Taanoin muuten luin turkimuksen missä monen adhd lapsen oireet helpotto kun hajupesuaine vaihdettiin hakusteettomaan. Ihan varmasti kemikaalit ärsyttää hermostoa kun mulla ne ärsyttää hengitysteitäkin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hajusteyliherkkyys ei ole mikään "tykkään, eiku en tykkää" - läppä vaan ihan oikea sairaus josta voi kärsiä todella paljon. Sen verran jokaisen olisi hyvä ottaa toisia ihmisiä huomioon, ainakin jos liikkuu ihmisten ilmoilla, ettei kulje hyönteismyrkkyyn päästä varpaisiin vuorautuneena, koska niitähän nuo huuhteluaineet käytännössä ovat.
En paljon liiku ulkona kun autojen pakokaasut vaivaavat. Miten jotkut voivat ajaa autolla vaikka niistä tulee paljon pienhiukkasia ja aiheuttavat jopa kuolemia.
Haluaisin itse käyttää jotain tuoksuvaa huuhteluainetta, mutta lyhyen kokeilun aikana tuli selväksi, että se ei todellakaan ole hyväksi terveydelleni. Sekä minulla, että lapsilla alkoi ilmestyä kutisevaa ihottumaa sinne tänne. Onneksi loppui heti kun lopetin hajustetun huuhteluaineen käytön.
Liikaa huuhteluainetta.
Meillä on neutraalin puuvillan tuoksuista huuteluainetta ja tuoksu täyttää asunnon kun pyykit kuivuvat, mutta haihtuu sitten. Minusta tuoksu on ihana.
Haistelin juuri kaupassa pinkkejä tms. vanhan parfyymin tuoksuisia huuhteluaineita. Ei kiitos.