Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, niin mammat. Nyt on kumottu se lause : äiti jää kotiin koska isällä on suuremmat tulot

Vierailija
06.06.2019 |

Tässä on nyt linkki:
https://www.is.fi/perhe/art-2000006133194.html

Eli se onnistuu, isät voi jäädä kotiin. Mikä on seuraava syy, joka taas pistää äidin jäämään kotiin?

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen täysimetys kestää muistaakseni keskimäärin kahdeksan viikkoa mutta estää työnteon ainakin vuodeksi.

Ei taida olla kokemusta tai tietoa imettämisestä sinulla? :D No eipä yllätä!

Jäikö traumoja, kun imetys ei onnistunut? Kukaan muukaan ei siis saisi imettää?

Vaikkei täysimettäisi kuutta kuukautta, täytyy silti imettää hyvin tiheästi, jottei maidontuotanto ehdy liikaa.

Nyt taitaa kristallipallossasi olla jotain vikaa. Olen imettänyt kolme lasta WHO:n suosituksien mukaan ja imetän edelleen kuopustani, mutta se ei liity tähän aiheeseen eikä suomalaisten yleiseen imetystilanteeseen.

Vähän epäilen :D

Olet siis täysimettänyt 6kk, ja jatkanut imetystä väh. kaksivuotiaaksi kolme kertaa, ja käynyt samalla töissä? Miten? Menitkö töihin aina lapsen ollessa vuoden vai? Pumppasitko aina töissä kahvitauoilla?

No, kiinteät olen aloittanut neuvolan suosituksesta aina jo 5 kk iässä. Enkä tosiaan ole vielä imettänyt kolmea lasta kaksivuotiaaksi. Kuopus on vasta 1v8kk, ja imetys jatkuu edelleen. Töihin olen mennyt lasten ollessa 8-9 kk.

En ole pumpannut kahvitauoilla, mutta tarvittaessa mulla on ollut lounastreffit vauvan kanssa.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada vauvaa työpaikalle lounasaikaan. Saati pumppailla useasti kesken työpäivän.

No ei varmastikaan kaikilla ole mahdollisuutta. Ihan jo siitä syystä, että valtaosa mammoista ei enää edes imetä tuossa vaiheessa.

Tässä imetyskorttifascismissa kamalinta on, että joka ainoan pitäisi imettää juuri samalla tavalla. Kaikilla äideillä ei edes ole rintoja, miltähän heistä tuntuu kun heitä käytetään tekosyynä siihen, miksi isät eivät voi hoitaa omia lapsiaan.

Et sitten tunnista, mikä töihinmenokorttifasismissasi mättää? :D

Miksi kaikkien pitäisi lähteä pois pienten lastensa luota, oikeastiko vain koska sinä olet niin tehnyt? Miltähän työttömistä ja työkyvyttömistä kotiäideistä tuollainen puhe tuntuu?

Sulta on nyt mennyt pointti vähän ohi. Minä haluaisin suoda isille mahdollisuuden olla oman lapsensa kanssa, tulevaisuudessa toivottavasti nykyistä enemmän yhteiskunnan tuella.

Jos äiti on työtön, niin mikäs sen ihanampaa kuin olla vaikka porukalla kotona sen lyhyen aikaa vauvasta nauttimassa. Tai sitten hakea aktiivisesti töitä, kuntoilla jne.

Kyllä se on jo mahdollista, ja moni isä niin tekeekin. Nimittäin ne, joita asia oikeasti kiinnostaa. Loppuja isiä et saa mitenkään väkisin av:lla jankuttamalla, (ja kotiäitejä paheksuen) jäämään kotiin lapsiaan hoitamaan.

Varmasti 6+6+6-malli pystyy saamaan aikaan tässä asiassa enemmän kuin minä. Odotan tulevaisuutta oikein toiveikkaana.

Jotenkin tuntuu hieman oudolta ajatus, että minä paheksuisin kotiäitejä, mutta eipä se enää kaiken tämän päälle hämmästytä. Minulle on kerrottu tässä ketjussa, että puran imetyspettymystäni, vihaan imetyksessä onnistuneita, välitän enemmän työstäni kuin lapsistani, laiminlyön lapsiani, keksin omasta päästäni imetyshistoriani ja ystäväni ovat mielikuvitusystäviä. Nyt lisättäköön syntilistaani vielä että paheksun kotiäitejä!

Niinpä, nyt olet lisäksi vielä marttyyrikin!

Vierailija
102/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannista en tiedä, mutta jenkeissä on kyllä nykyisin trendinä, että ylemmän keskiluokan äidit hoitavat lapsensa itse. Kotikoulu myös. Siellä myös ihannoidaan nykyisin pohjoismaalaista lasten kasvatustapaa ja kyseenalaistetaan enemmän omia ”perinteitä”. Perusduunarit sitten usein joutuvat laittamaan lapsensa hoitoon, ja myöskin osa köyhistä (esim. isoäiti hoitaa).

Ihmetyttää kyllä minuakin tämä ainainen kotiäitien väheksyntä ja jopa suoranainen haukkuminen.

Mikä on sinun mielestä kotiäiti. Kotiäiti on minun mielestä semmoinen kuin esimerkiksi Sirpa Selänne, joka ei ole tehnnyt töitä ja elää miehensä tuloillaan monta vuotta. Mutta pienen lapsen vanhempi (alle 3v) ei ole kotiäiti ja hän on joko, äityislomalla, vanhempainlomalla tai hoitovapaalla. Hienoa työtä hän tekee, mutta haen sitä, että jos vähän ohjataan, niin jäisikö isät kotiin. Se on turha tulla sanomaan, niin kuin tuo LTO, että äiti on tärkein. Alle kaksivuotiaalle, kiintymyssuhde luodaan läsnäololla, ei varhaiskasvatuksella. Lapsen tärkeät ihmiset ovat ne joka on joka päivä läsnä. Lapsi alkaa vierastaa, ja koska isät on töissä niin kyllä lapsi/vauva jää isälle vieraaksi. Jos isät ovat kotona 6 kuukautta, heille tulee erillainen suhde. Perheen dynamiikka muuttuu, toiset voivat tuntea sen uhkaksi, mutta se voi myös olla upea mahdollisuus, varsinkin heille joka usein jää sivusta katsojan rooliin, eli isät.

Naisen metatyö voi myös muuttua ja mies voikin ottaa enemmän vastuuta kun on itse ollut hetken vastuussa pienestä lapsesta. 

Ja, jos mies on paska ja ei halua, niin se on sitten aika huono tilanne. Yleensä miehetkin ovat kiinnostuneita omasta jälkikasvusta, myös mies voi tykätä olla lapsen kanssa. he ei välttämättä te asoita niin kuin me naiset haluavat, mutta onko se aina se oikea tapa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä parempituoisena pidin vanhempainvapaan lisäksi myös pidemmän kotihoitojakson.