No, niin mammat. Nyt on kumottu se lause : äiti jää kotiin koska isällä on suuremmat tulot
Tässä on nyt linkki:
https://www.is.fi/perhe/art-2000006133194.html
Eli se onnistuu, isät voi jäädä kotiin. Mikä on seuraava syy, joka taas pistää äidin jäämään kotiin?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Hollannista en tiedä, mutta jenkeissä on kyllä nykyisin trendinä, että ylemmän keskiluokan äidit hoitavat lapsensa itse. Kotikoulu myös. Siellä myös ihannoidaan nykyisin pohjoismaalaista lasten kasvatustapaa ja kyseenalaistetaan enemmän omia ”perinteitä”. Perusduunarit sitten usein joutuvat laittamaan lapsensa hoitoon, ja myöskin osa köyhistä (esim. isoäiti hoitaa).
Ihmetyttää kyllä minuakin tämä ainainen kotiäitien väheksyntä ja jopa suoranainen haukkuminen.
Mikä on sinun mielestä kotiäiti. Kotiäiti on minun mielestä semmoinen kuin esimerkiksi Sirpa Selänne, joka ei ole tehnnyt töitä ja elää miehensä tuloillaan monta vuotta. Mutta pienen lapsen vanhempi (alle 3v) ei ole kotiäiti ja hän on joko, äityislomalla, vanhempainlomalla tai hoitovapaalla. Hienoa työtä hän tekee, mutta haen sitä, että jos vähän ohjataan, niin jäisikö isät kotiin. Se on turha tulla sanomaan, niin kuin tuo LTO, että äiti on tärkein. Alle kaksivuotiaalle, kiintymyssuhde luodaan läsnäololla, ei varhaiskasvatuksella. Lapsen tärkeät ihmiset ovat ne joka on joka päivä läsnä. Lapsi alkaa vierastaa, ja koska isät on töissä niin kyllä lapsi/vauva jää isälle vieraaksi. Jos isät ovat kotona 6 kuukautta, heille tulee erillainen suhde. Perheen dynamiikka muuttuu, toiset voivat tuntea sen uhkaksi, mutta se voi myös olla upea mahdollisuus, varsinkin heille joka usein jää sivusta katsojan rooliin, eli isät.
Naisen metatyö voi myös muuttua ja mies voikin ottaa enemmän vastuuta kun on itse ollut hetken vastuussa pienestä lapsesta.
Ja, jos mies on paska ja ei halua, niin se on sitten aika huono tilanne. Yleensä miehetkin ovat kiinnostuneita omasta jälkikasvusta, myös mies voi tykätä olla lapsen kanssa. he ei välttämättä te asoita niin kuin me naiset haluavat, mutta onko se aina se oikea tapa?
No mä parempituoisena pidin vanhempainvapaan lisäksi myös pidemmän kotihoitojakson.
Niinpä, nyt olet lisäksi vielä marttyyrikin!