Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, niin mammat. Nyt on kumottu se lause : äiti jää kotiin koska isällä on suuremmat tulot

Vierailija
06.06.2019 |

Tässä on nyt linkki:
https://www.is.fi/perhe/art-2000006133194.html

Eli se onnistuu, isät voi jäädä kotiin. Mikä on seuraava syy, joka taas pistää äidin jäämään kotiin?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä jäädä kotiin hoitamaan sekä lasta että kotia. Onko sinulla edes lapsia?

On lapsia. Mutta meillä mies oli myös kotona hoitamassa lapsia. Hän oli kotona 1,5 vuotta molempien kanssa. 

Oletkin siis katkera mamma itse!

Miksi yrität määräillä muita? Moni nainen haluaa jäädä hoitamaan omia lapsia ihan omasta halustaan, miten se on sinulta pois?

En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllähän se on aina toisilta pois, jos se tapahtuu yhteiskunnan rahoilla.

Omalla kustannuksellaan saa toki jokainen olla kotona niin pitkään kuin tahtoo.

Vierailija
42/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noku mä haluan imuroida sipsiä ja sidukkaa sohvan pohjalla netflixiä katsoen!

"työskentelee yrityksessä: kotiäiti"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen täysimetys kestää muistaakseni keskimäärin kahdeksan viikkoa mutta estää työnteon ainakin vuodeksi.

Ei taida olla kokemusta tai tietoa imettämisestä sinulla? :D No eipä yllätä!

Jäikö traumoja, kun imetys ei onnistunut? Kukaan muukaan ei siis saisi imettää?

Vaikkei täysimettäisi kuutta kuukautta, täytyy silti imettää hyvin tiheästi, jottei maidontuotanto ehdy liikaa.

Vierailija
44/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen on jo pois töistä vanhempain vapailla ja sitten vielä vaihdetaan niin päin että parempituloinen jää kotiin, niin kyllä ne pienetkin vähennykset peheen kokonaistuloissa voi alkaa tuntumaan, kun muutenkin ollaan usein ihan rajoilla että miten tullaan toimeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta se on jo huonoa taloudenpitoa. Miksi se asunto pitää olla se kaiken kallein, miksi asuntolainaa pitää nostaa se mahdollismman suuren lainan jonka saa pankista ulos. Eli jos tuon tietää siihen voi myös säästää. Jos olet jo todella pienituloinen ja mies on niin silloin saa muuta tukea, asumiseen jne.

Se vaan näyttää olevan niin, että se on oikeasti naiset joka ei halua mennä töihin. Ei anneta se mahdollisuus miehille. Ja, sitten valitellaan äitien tekemästä metatyöstä yms. Jos miehet jäisivät kotiin, niin he myös kasvaisi rooliin. Eihän me naiset kaikkea osata kun se lapsi syntyy, mekin joudumme opettelemaan. Annetaan nyt miehille se sama mahdollisuus. Samalla ansaitset itse eläkettä ja naisten asema työelämässä parantuisi.

Unohdetaan vaan myös biologiset erot naisten ja miesten välillä. Miehille onkin täysin luontaista jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Kaikki lapset myös saman tien korvikkeelle, imetyskin kuuluu kieltää, koska miehet eivät siihen pysty!

Jo ketjua avatessani arvasin, että seuraavaksi heiluu imetyskortti. Yli puolivuotiasta ei enää kuulu täysimettää, ja ainoastaan yksi prosentti suomalaisvauvoista edes täysimetetään sinne puolivuotiaaksi.

Soseiden syöttö varmasti onnistuu miehiltäkin.

Vierailija
45/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä jäädä kotiin hoitamaan sekä lasta että kotia. Onko sinulla edes lapsia?

On lapsia. Mutta meillä mies oli myös kotona hoitamassa lapsia. Hän oli kotona 1,5 vuotta molempien kanssa. 

Miksi yrität määräillä muita? Moni nainen haluaa jäädä hoitamaan omia lapsia ihan omasta halustaan, miten se on sinulta pois?

En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllähän se on aina toisilta pois, jos se tapahtuu yhteiskunnan rahoilla.

Kai ymmärrät, että lasten päivähoito on moninkertaisesti kalliimpaa yhteiskunnalle kuin kotihoito?

Vierailija
46/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noku mä haluan imuroida sipsiä ja sidukkaa sohvan pohjalla netflixiä katsoen!

"työskentelee yrityksessä: kotiäiti"

Luulet, että se on tuollaista? Ehkä jollain hyvin pienellä osalla äideistä, mutta sellaisten lapset ovat sitä paitsi lähes aina päiväkodissa, kun äiti makaa sohvalla ja ”etsii töitä”.

Tyhmä olet. Katkeruutesi paistaa vakavasti läpi kommenteistasi.

Vierailija
47/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen täysimetys kestää muistaakseni keskimäärin kahdeksan viikkoa mutta estää työnteon ainakin vuodeksi.

Vaikkei täysimettäisi kuutta kuukautta, täytyy silti imettää hyvin tiheästi, jottei maidontuotanto ehdy liikaa.

Nyt taitaa kristallipallossasi olla jotain vikaa. Olen imettänyt kolme lasta WHO:n suosituksien mukaan ja imetän edelleen kuopustani, mutta se ei liity tähän aiheeseen eikä suomalaisten yleiseen imetystilanteeseen.

Vierailija
48/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkkani n. 2400e/kk miehen 4000e/kk.

Tuntuisi myös aika hölmöltä lähteä töihin kasvattamaan toisten lapsia ja olla itse antamatta "laadukasta varhaiskasvatusta" omille lapsilleni.

Ymmärrän toki, että vastuuta halutaan jakaa, mutta omassa työssäni näen kyllä päivittäin että niissä perheissä joissa vastuuta halutaan jakaa niin sitä myös jaetaan. Pahimmassa tapauksessa joissain perheissä joudutaan valitsemaan vastentahtoisesti pienen lapsen vieminen hoitoon (joka muuten todellakin maksaa yhteiskunnalle, jos jokin).

Kyllä pienen lapsen paikka on kotona, jos häntä jompi kumpi siellä haluaa hoitaa.

T.Lto

Hölmö vastaus, laadukasta varhaiskasvatusta, et anna vuoden ikäiselle lapselle. Sen voi myös isä antaa. Miksi nostat itseäsi jalustalle, miksi isä ei osasi hoitaa lasta ilman koulusta? Onhan minä hoitanut lapsen pelkällä merkonoomikoulutuksella. Lapsen kiintymykseen tarvitaan ihan arkista hoitoa, uudistuksen mukaan aika olisi kuitenkin 6 +  6 + 6, eli lapsi saisi olla kotona suuremalla summalla kuin aikaisemmin. Eli nyt tulisi lisä kuukausia vanhempain aikaan, mutta se olisi korvamerkitty isälle. 

Vastentahoisesti viedään hoitoon, koska rahat ei riitä, nythän tulisi pidempi aika olla lapsen kanssa kotona, ainot ehot on että isälle merkitään 6 kk. Hoitovapaa on erikseen, mutta suurin osa lapsista menevät hoitoon kahden vuoden ikäisenä.

Vierailija
49/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi miettiä kyllä moneen kertaan, miksi nuoret naiset eivät halua lapsia. Harva asia on niin halveksuttu ja vähän arvostettu kuin äitiys, erityisesti kotiäitiys.

Koti-isät ovat puolestaan puolijumalia, ja töissä käyvät isät naisen alistamia töihin. Rassukat haluaisivat niin olla kotona, mutta äiti mieluummin vetää sidukkaa ja katsoo netflixiä.

Pahinta on, että itse naiset vielä jatkavat tätä toistensa halventamista.

Vierailija
50/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin hoitovapaalla 10 kuukaudeksii, kun poika oli 1,5v. Avovaimo meni töihin. Lopputulema oli, että avovaimo valitti joka päivä työstään ja siitä, että meillä oli ollut pojan kanssa kivaa yhteistä tekemistä. Ei mennyt niinkuin Strömsössä.

Vierailija
51/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että lasten päivähoito on moninkertaisesti kalliimpaa yhteiskunnalle kuin kotihoito?

Kai sinä ymmärtää, että kokopäivähoitopaikkaa ei edes saa useimmissa kunnissa, jos ei ole töissä. Ja osapäivähoito taas on tutkimuksien mukaan lapsen edun mukaista.

Vierailija
52/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen on jo pois töistä vanhempain vapailla ja sitten vielä vaihdetaan niin päin että parempituloinen jää kotiin, niin kyllä ne pienetkin vähennykset peheen kokonaistuloissa voi alkaa tuntumaan, kun muutenkin ollaan usein ihan rajoilla että miten tullaan toimeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta se on jo huonoa taloudenpitoa. Miksi se asunto pitää olla se kaiken kallein, miksi asuntolainaa pitää nostaa se mahdollismman suuren lainan jonka saa pankista ulos. Eli jos tuon tietää siihen voi myös säästää. Jos olet jo todella pienituloinen ja mies on niin silloin saa muuta tukea, asumiseen jne.

Se vaan näyttää olevan niin, että se on oikeasti naiset joka ei halua mennä töihin. Ei anneta se mahdollisuus miehille. Ja, sitten valitellaan äitien tekemästä metatyöstä yms. Jos miehet jäisivät kotiin, niin he myös kasvaisi rooliin. Eihän me naiset kaikkea osata kun se lapsi syntyy, mekin joudumme opettelemaan. Annetaan nyt miehille se sama mahdollisuus. Samalla ansaitset itse eläkettä ja naisten asema työelämässä parantuisi.

Unohdetaan vaan myös biologiset erot naisten ja miesten välillä. Miehille onkin täysin luontaista jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Kaikki lapset myös saman tien korvikkeelle, imetyskin kuuluu kieltää, koska miehet eivät siihen pysty!

Jo ketjua avatessani arvasin, että seuraavaksi heiluu imetyskortti. Yli puolivuotiasta ei enää kuulu täysimettää, ja ainoastaan yksi prosentti suomalaisvauvoista edes täysimetetään sinne puolivuotiaaksi.

Vaikkei täysimettäisi kuukautta, täytyy silti imettää hyvin tiheästi, jottei maidontuotanto ehdy liikaa. Imetyksen lyhyestä kestosta Suomessa ollaan jo muutenkin huolissaan, ja tuolla tavalla imetys tulisi kestämään keskimäärin vieläkin reilusti vähemmän aikaa.

Mutta turha asiaa on yrittää selittää asennevammaiselle, jonka mielestä imetyskin on turhaa.

Vierailija
53/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi miettiä kyllä moneen kertaan, miksi nuoret naiset eivät halua lapsia. Harva asia on niin halveksuttu ja vähän arvostettu kuin äitiys, erityisesti kotiäitiys.

Koti-isät ovat puolestaan puolijumalia, ja töissä käyvät isät naisen alistamia töihin. Rassukat haluaisivat niin olla kotona, mutta äiti mieluummin vetää sidukkaa ja katsoo netflixiä.

Pahinta on, että itse naiset vielä jatkavat tätä toistensa halventamista.

Niinpä. Tuollaiset traumatisoituneet katkerat työmammulit, kuten tuo yksi jankkaaja tässä ketjussa, ovat saatanasta.

Vierailija
54/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin katkera? En ole yhtään katkera, minulla on kaksi ihanaa lasta ja avoimies. Haluan vaan herättää keskusteluu, mutta taisin juuri osua aika pahasti. Ne lapset ovat myös isän lapsia. Ei vaan sinun, kun jakaaminen ei onnistu vapaaehtoisesti, niin pieni pakotus tuo tulosta. Miehille jää tässä aina lyhyempi arpa, eli he uskovat juuri äitejä joka sanovat, sinun ei kannata jäädä kotiin. Se nimenomaan kannattaa, kaikkien kannalta.

Vierailija
55/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei täysimettäisi kuukautta, täytyy silti imettää hyvin tiheästi, jottei maidontuotanto ehdy liikaa. Imetyksen lyhyestä kestosta Suomessa ollaan jo muutenkin huolissaan, ja tuolla tavalla imetys tulisi kestämään keskimäärin vieläkin reilusti vähemmän aikaa.

Mutta turha asiaa on yrittää selittää asennevammaiselle, jonka mielestä imetyskin on turhaa.

Minä olen imettänyt lapsiani kaksivuotiaiksi ja mennyt yleensä töihin lapsen ollessa 8 kk. Miten usein sinun kokemuksesi mukaan esimerkiksi puolivuotiasta pitää imettää, jotta maidontulo jatkuu?

Vierailija
56/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa kristallipallossasi olla jotain vikaa. Olen imettänyt kolme lasta WHO:n suosituksien mukaan ja imetän edelleen kuopustani, mutta se ei liity tähän aiheeseen eikä suomalaisten yleiseen imetystilanteeseen.

Vähän epäilen :D

Olet siis täysimettänyt 6kk, ja jatkanut imetystä väh. kaksivuotiaaksi kolme kertaa, ja käynyt samalla töissä? Miten? Menitkö töihin aina lapsen ollessa vuoden vai? Pumppasitko aina töissä kahvitauoilla?

Vierailija
57/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin katkera? En ole yhtään katkera, minulla on kaksi ihanaa lasta ja avoimies. Haluan vaan herättää keskusteluu, mutta taisin juuri osua aika pahasti. Ne lapset ovat myös isän lapsia. Ei vaan sinun, kun jakaaminen ei onnistu vapaaehtoisesti, niin pieni pakotus tuo tulosta. Miehille jää tässä aina lyhyempi arpa, eli he uskovat juuri äitejä joka sanovat, sinun ei kannata jäädä kotiin. Se nimenomaan kannattaa, kaikkien kannalta.

Se onkin jännä ettei tätä perhevapaauudistusta ikinä mietitä lapsen tai isän näkökulmasta. Aina vaan äiti sitä äiti tätä.

Vierailija
58/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun palkkani n. 2400e/kk miehen 4000e/kk.

Tuntuisi myös aika hölmöltä lähteä töihin kasvattamaan toisten lapsia ja olla itse antamatta "laadukasta varhaiskasvatusta" omille lapsilleni.

Ymmärrän toki, että vastuuta halutaan jakaa, mutta omassa työssäni näen kyllä päivittäin että niissä perheissä joissa vastuuta halutaan jakaa niin sitä myös jaetaan. Pahimmassa tapauksessa joissain perheissä joudutaan valitsemaan vastentahtoisesti pienen lapsen vieminen hoitoon (joka muuten todellakin maksaa yhteiskunnalle, jos jokin).

Kyllä pienen lapsen paikka on kotona, jos häntä jompi kumpi siellä haluaa hoitaa.

T.Lto

Hölmö vastaus, laadukasta varhaiskasvatusta, et anna vuoden ikäiselle lapselle. Sen voi myös isä antaa. Miksi nostat itseäsi jalustalle, miksi isä ei osasi hoitaa lasta ilman koulusta? Onhan minä hoitanut lapsen pelkällä merkonoomikoulutuksella. Lapsen kiintymykseen tarvitaan ihan arkista hoitoa, uudistuksen mukaan aika olisi kuitenkin 6 +  6 + 6, eli lapsi saisi olla kotona suuremalla summalla kuin aikaisemmin. Eli nyt tulisi lisä kuukausia vanhempain aikaan, mutta se olisi korvamerkitty isälle. 

Vastentahoisesti viedään hoitoon, koska rahat ei riitä, nythän tulisi pidempi aika olla lapsen kanssa kotona, ainot ehot on että isälle merkitään 6 kk. Hoitovapaa on erikseen, mutta suurin osa lapsista menevät hoitoon kahden vuoden ikäisenä.

Juuri tänään olen jo pitänyt omalle 4-vuotiaalle ja 1,5-vuotiaalle maalaustuokion ja soittanut pianoa opetellut heidän kanssaan uutta laulua. Iltapäivällä mennään puistoon tapaamaan kaveriperhettä. Eilen tein temppuradan omilla jumppakorteilla ja pidin pöytäteatteriesityksen aiheena riidat, molemmat lapset osallistuivat tähän omalla tavallaan. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella puolisoani kohtaan, hänen kanssaan em. eivät tapahtuisi ja esikoinen kävisi virikehoidossa. Esikoinen osasi esim. jo 2-vuotiaana sanoa "minua kiukuttaa/harmittaa" tai vaikka "olen iloinen kun...". Tämä on muuten sellainen juttu mitä harva tuon ikäinen osaa, ja kyllä otan siitä ison osan kunniaa.

Ja sitten on sekin, että isä ja äiti ovat erilaisia. Heidän tapa olla lasten kanssa on erilainen ja heidän merkitys ja rooli lapsen kehitykselle ovat erilaisia. Vaikka kuinka huudetaan tasa-arvon perään niin tämä on biologinen fakta joka näkyy niin tutkimuksissa kuin eläinmaailmassa. Naiset ja miehet ovat erilaisia. Varmasti monet isät ovat hyviä koti-isiä, mutta naisilla on monia biologisia etuja, joka tekee heille lapsen hoivaamisen ja erityisesti pienen lapsen kanssa olon helpommaksi.

Alle 3-vuotias myös on isojen kehitystehtävien äärellä suhteessaan äitiin. Lapsen eroahdistus äidistä on voimakkaimmillaan 2-vuotiaana. Tämä ei tarkoita etteikö isä voisi silloin olla lapsen pääasiallinen hoitaja, mutta lapsi kyllä varmasti hyötyy paljon siitä jos erityisesti äiti on hänelle läsnä.

On virheellistä ajatella, että isä on yhtäkkiä äiti kun hän jää kotiin. Kyllä isä on isä ja hänellä on oma yhtä tärkeä roolinsa siinä missä äidillä on äitinä.

Lto

Vierailija
59/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen imettänyt lapsiani kaksivuotiaiksi ja mennyt yleensä töihin lapsen ollessa 8 kk. Miten usein sinun kokemuksesi mukaan esimerkiksi puolivuotiasta pitää imettää, jotta maidontulo jatkuu?

Täällä nyt voi väittää mitä haluaa.

Ja jos asia todella on noin, ymmärrät varmaan olevasi poikkeus.

En ikinä voisi kuvitella lähteäväni pois 8kk lapsen luota. Mutta mielipiteitä on monia...

Vierailija
60/103 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilen :D

Olet siis täysimettänyt 6kk, ja jatkanut imetystä väh. kaksivuotiaaksi kolme kertaa, ja käynyt samalla töissä? Miten? Menitkö töihin aina lapsen ollessa vuoden vai? Pumppasitko aina töissä kahvitauoilla?

No, kiinteät olen aloittanut neuvolan suosituksesta aina jo 5 kk iässä. Enkä tosiaan ole vielä imettänyt kolmea lasta kaksivuotiaaksi. Kuopus on vasta 1v8kk, ja imetys jatkuu edelleen. Töihin olen mennyt lasten ollessa 8-9 kk.

En ole pumpannut kahvitauoilla, mutta tarvittaessa mulla on ollut lounastreffit vauvan kanssa.