Murrosikäisen tulevasta työllistymisestä huoli
Minulla on kaksi poikaa, joista nuorempi on 16, hän on saanut kesätyön ja tekee sitä onnellisena, kertoo innolla miten häntä on perehdytetty ja miten kivaa on osallistua aikuisten maailmaan. Vanhempi poika on 18, hän ei ole koskaan halunnut kesätöihin, hän lähinnä asuu huoneessaan ja pelaa tietokoneensa ääressä ja huutaa pelikaverilleen, joka on siis toisessa maassa. Hän soittaa välillä rumpujaan ja käy syömässä kun laitan ruoan. Paino on noussut ja iho kukkii, kun hän ei juuri liiku eikä syö terveellisesti. Murrosikää on jo kestänyt monta vuotta eikä se näy loppuvan. Miten autan tällaisen pojan kiinnostumaan aikuisten maailmasta. Hänen pitää kohta alkaa elättää itseään, tehdä työtä jotta saa rahaa ja voi tehdä omia päätöksiä mutta mikään tällainen ei poikaa näytä kiinnostavan. EI häntä voi lykätä edes urheiluharrastuksiin kun ei kiinnosta, Mikä neuvoksi vaikealle murrosiälle johon hän näyttää juuttuneen?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kämppä pojalle ja etsitte vaikka nuorisotyöntekijän avulla hälle jatko-opiskelu-tai työpaikan kerta lukion on jo käynyt. Eihän se niin mene, että voi vaan pelata kotona koneella ja ruoka tuodaan nenän eteen.
Minulla ei ole ihan sen vertaa irtorahaa että voisin maksaa yhtiövastiketta ja lisäksi vuokraa toisesta asunnosta.
Miksi sinun pitää maksaa mitään? Kaupungin vuokraasunto ja työkkärituella elämään. Vaihtoehtoisesti opiskelijaasunto. Jos koneella viihtyy niin menkööt johkin amk:hon it-alaa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pojan ilmastojalanjälki on aika pieni vaikka olisi massiivinenkin pelikone ja pelaaminen harrastuksena. Yhä useamman olisi tyytyminen tuonkaltaiseen elämään ja olla tyytyväinen siihen. Valtaosa maailman ihmisistä elää noin tosiasiallisesti. Vai arvioiko joku että muutaman dollarin päiväpalkkatöillä on oikeasti merkitystä maailmantaloudelle. Ei ole. Se on vain selviytymistä ja ilmaston kannalta jopa kestävää selvitytymistä mutta mitään ulkoista merkitystä ei miljardien ihmistenkään elämällä ole.
Ehdotatko että pitäisi sopeutua siihen, että poika ei kehity aikuisen miehen tasolle vaan jää pelaamaan loppuiäkseen? Ei minulla ole rahaa tuollaiseen tulevaisuudenkuvaan. Ilmastojalanjälki-kortti ei kyllä oikein osu tähän ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kämppä pojalle ja etsitte vaikka nuorisotyöntekijän avulla hälle jatko-opiskelu-tai työpaikan kerta lukion on jo käynyt. Eihän se niin mene, että voi vaan pelata kotona koneella ja ruoka tuodaan nenän eteen.
Minulla ei ole ihan sen vertaa irtorahaa että voisin maksaa yhtiövastiketta ja lisäksi vuokraa toisesta asunnosta.
Jätkä on 18v ja kyllä maksaa oman vuokransa! Kelalta saa asumistuen ja sossulta toimeentulotukea, työttömyysrahaa. Ei hyvänen aika sinun pidä sitä asumista kustantaa.
Jos poika muuttaa muualle, sitten minulle jää yksi tyhjä huone ja asunto on tavallaan liian iso ja liian kalliskin jos pitää huoneen tyhjänä.
Näin ne "naisettomat itsemurhakanditaatit" syntyy. Kaikkihan yhteiskunta tuo sinne kotisohvalle valmiina, naiset, työt ja omaisuuden, vartutte nyt vaan rauhassa.
Eli nyt lekalla se pleikkari pieniksipaloiksi ja potku perseelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätkä on 18v ja kyllä maksaa oman vuokransa! Kelalta saa asumistuen ja sossulta toimeentulotukea, työttömyysrahaa. Ei hyvänen aika sinun pidä sitä asumista kustantaa.
Jos poika muuttaa muualle, sitten minulle jää yksi tyhjä huone ja asunto on tavallaan liian iso ja liian kalliskin jos pitää huoneen tyhjänä.
No jos et aio mitään tehdä että poika sais otteen elämästä niin voi voi. Jos se vaatii muuttoa pienempään asuntoon, niin sitten muutatte.
Pojalle oma kämppä, muutatte itse sitten vähän pienempään asuntoon jos kerta tulisi liian kalliiksi kun yksi huone jää tyhjilleen.
No mitä hän haluaisi tehdä? Onko siis käynyt jo lukion vai on nyt lukiossa? Missä ovat kaverit? Kiusataanko? Keskustelu, kysy mitä tulevaisuudessa. Huolehdi lapsestasi niin kuin vanhemman kuuluu. Hän tarvitsee ohjausta, tukea ja apua. Ei itsenäistymisen kuulu olla tönäisy vuorelta, että osaat lentää tai sitten kuolet. On muitakin tapoja.
Tienaako poikasi pelaamisella? Niitäkin nykyään on.
Mikä on, että kun APlle tarjotaan ratkaisua ongelmaan, sieltä tulee vaan kitinää että muttakun muttakun...
Jotenkin tuntuu, ettei AP edes halua autistipoikansa muuttavan pois.
Niin, ja kyllä kela ja sossu maksaa hänen asumisen, ei sinun sitä itse tarvi maksaa.
Koulun keskeyttäminen on isoin huoli. Nuori pitää saada opiskelemaan keinolla millä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaa- ok, eli ongelman juurisyy oletkin sinä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä hän haluaisi tehdä? Onko siis käynyt jo lukion vai on nyt lukiossa? Missä ovat kaverit? Kiusataanko? Keskustelu, kysy mitä tulevaisuudessa. Huolehdi lapsestasi niin kuin vanhemman kuuluu. Hän tarvitsee ohjausta, tukea ja apua. Ei itsenäistymisen kuulu olla tönäisy vuorelta, että osaat lentää tai sitten kuolet. On muitakin tapoja.
On käynyt lukion rimaa hipoen ja mikään työ ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Koulun keskeyttäminen on isoin huoli. Nuori pitää saada opiskelemaan keinolla millä tahansa.
Hän on onneksi sentään lukion käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on, että kun APlle tarjotaan ratkaisua ongelmaan, sieltä tulee vaan kitinää että muttakun muttakun...
Niin, ja kyllä kela ja sossu maksaa hänen asumisen, ei sinun sitä itse tarvi maksaa.
Niin en tiedä iten hän pärjäisikään kun mitään oma-aloitteista uteliaisuutta mihinkään suuntaan ei ole. Ei imuroi, siivoa huonettaan eikä osallistu taloyhtiön talkoisiin eikkä muuhun helppoon tapaan ottaa osaa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kyllä kela ja sossu maksaa hänen asumisen, ei sinun sitä itse tarvi maksaa.Niin en tiedä iten hän pärjäisikään kun mitään oma-aloitteista uteliaisuutta mihinkään suuntaan ei ole. Ei imuroi, siivoa huonettaan eikä osallistu taloyhtiön talkoisiin eikkä muuhun helppoon tapaan ottaa osaa elämään.
No, voivottelemalla hän ei ainakaan opi omillaan elämään. Varmasti alkaisi onnistua kun olisi pakko. Nyt ei ole, niin tietenkään hän ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se saa työttömyyspäivärahaa ihan noin vaan, alle 25 eikä ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kyllä kela ja sossu maksaa hänen asumisen, ei sinun sitä itse tarvi maksaa.Niin en tiedä iten hän pärjäisikään kun mitään oma-aloitteista uteliaisuutta mihinkään suuntaan ei ole. Ei imuroi, siivoa huonettaan eikä osallistu taloyhtiön talkoisiin eikkä muuhun helppoon tapaan ottaa osaa elämään.
Miksi hän mitään tekisi itse kun kaikki tehdään hänen puolestaan? Omilleen vaan asumaan niin alkaa onnistua koska on pakko. Oppii että kämppä ei siivoa itseään eikä ruoka valmistu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se saa työttömyyspäivärahaa ihan noin vaan, alle 25 eikä ammattia.
Se on lukion käyny.
Siellä lähtee viimeinenkin aloitekyky