Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilman liikennemerkkejä on todella vaikeaa muistaa, että milloin pyöräilijää pitää väistää ja milloin ei tarvitse. Kääntyessä tietysti joo, mutta muuten EN MUISTA yleensä

Vierailija
23.07.2023 |

Se jos mikä ärsyttää. Yleensä väistän pyöräilijää, oli tilanne mikä hyvänsä, koska TIEDÄN kumpi todellisuudessa joutuu ongelmiin, jos osuu. Kyllä minä tiedän, että kolmion takaa tullessa pitää väistää pyöräilijää, liikenneympyrästä poistuessa ja useimmiten muutenkin. Mutta sitten esimerkiksi tavallisen suojatien kohdalla en koskaan muista, että pitikö nyt väistää, joten päädyn väistämään, koska edelleen tiedän kumpi todellisuudessa joutuu ongelmiin, jos käy jotain.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja stop-merkin kohdalla tietysti pitää väistää.

Ap

Vierailija
2/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pysyt poissa liikenteestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä väistää aina, paitsi jos autoilijalle on liikennemerkki pyörätie jatkeesta.

Vierailija
4/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pysyt poissa liikenteestä.

Ai koska muistan, että pyöräilijää pitää väistää lähes aina :DD ja silloin kun en ole varma, väistän varmuuden vuoksi :DD miksi hel--vetissä pysyisin pois liikenteestä? Taidat olla todella tyh.mä.

Vierailija
5/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijä väistää aina, paitsi jos autoilijalle on liikennemerkki pyörätie jatkeesta.

Niin siis pitäisi väistää. Sitten kun ei väistäkään, ja ajaa päin, niin minä olen oikeudessa syytettynä.

Vierailija
6/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että liikennesääntöjä tulisi muuttaa niin, että pyöräilijä väistää aina tietä ylittäessä. Nykyään on niin, että autoilija joutuu aina väistämään, kun pyöräilijät eivät joko tunne tai noudata liikennesääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatiet ovat jalankulkijoita varten. Ajoneuvojen kuljettajiin eli pyöräilijöihin, autoilijoiden, mopoilijoihin yms. ne liittyvät vain siten, että ajoneuvon kuljettajan on annettava suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle tai suojatietä pitkin kävelevälle jalankulkijalle esteetön kulku.

Toki uusi tieliikennelaki sallii sen, että myös ajoneuvo liikkuu suojatietä pitkin, mutta suojatie ei anna ajoneuvolle mitään lisäoikeuksia verrattuna siihen, mikä tilanne olisi ilman suojatietä.

Vierailija
8/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijä väistää aina, paitsi jos autoilijalle on liikennemerkki pyörätie jatkeesta.

Jos pyöräilijä tulee pyörätietä pitkin risteykseen, niin kääntyvän toisen ajoneuvon on väistettävä pyöräilijää, kuten myös kolmion tai stop-merkin takaa tai liikenneympyrästä tulevan ajoneuvon. Tämä on voimassa ihan suojatiestä riippumatta.

Ja jos taas pyöräilijä tulee ajorataa (sisältäen pyöräkaistat) pitkin risteykseen, niin normaalit ajoneuvojen väistämissäännöt pätevät. Tämä on tilanne useimmissa risteyksissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojatiet ovat jalankulkijoita varten. Ajoneuvojen kuljettajiin eli pyöräilijöihin, autoilijoiden, mopoilijoihin yms. ne liittyvät vain siten, että ajoneuvon kuljettajan on annettava suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle tai suojatietä pitkin kävelevälle jalankulkijalle esteetön kulku.

Toki uusi tieliikennelaki sallii sen, että myös ajoneuvo liikkuu suojatietä pitkin, mutta suojatie ei anna ajoneuvolle mitään lisäoikeuksia verrattuna siihen, mikä tilanne olisi ilman suojatietä.

Sitten kun iivo niskanen rullaluistelee allesi suojatiellä niin myönnät rikkoneesi sääntöjä ja otat minkä tahansa rangaistuksen ja kansan vihat päällesi??  Vai väitätkö liikentesääntöjä typeriksi ???!!

Vierailija
10/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tilanne mikä hyvänsä niin et silti voi ajaa pyöräilijän yli, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa liikenneympäristö on erittäin sekava, kun pyöräilijät on haluttu ohjata noille suojateille jotka eivät ole heille sopivia väyliä juuri tämän väistämisen hankaluuden vuoksi. En ymmärrä miksi pyöräilijät eivät Suomessa voisi ajaa ajoteillä niin kuin ulkomailla tehdään. Silloin ei olisi väistämisongelmaa. Tai jos ei se onnistu niin ainakin otettaisiin takaisin vielä 90-luvulla ollut sääntö jonka mukaan pyöräilijöitä väistetään samalla tavalla väylästä riippumatta.

Vierailija
12/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa liikenneympäristö on erittäin sekava, kun pyöräilijät on haluttu ohjata noille suojateille jotka eivät ole heille sopivia väyliä juuri tämän väistämisen hankaluuden vuoksi. En ymmärrä miksi pyöräilijät eivät Suomessa voisi ajaa ajoteillä niin kuin ulkomailla tehdään. Silloin ei olisi väistämisongelmaa. Tai jos ei se onnistu niin ainakin otettaisiin takaisin vielä 90-luvulla ollut sääntö jonka mukaan pyöräilijöitä väistetään samalla tavalla väylästä riippumatta.

Pyöräilijät valitettavasti ajaa ajotiellä vaikka eivät saisi, ihan sama vaikka vieressä kulkeva kevyenliikenteenväylä olisi vähintään yhtä hyvässä kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa liikenneympäristö on erittäin sekava, kun pyöräilijät on haluttu ohjata noille suojateille jotka eivät ole heille sopivia väyliä juuri tämän väistämisen hankaluuden vuoksi. En ymmärrä miksi pyöräilijät eivät Suomessa voisi ajaa ajoteillä niin kuin ulkomailla tehdään. Silloin ei olisi väistämisongelmaa. Tai jos ei se onnistu niin ainakin otettaisiin takaisin vielä 90-luvulla ollut sääntö jonka mukaan pyöräilijöitä väistetään samalla tavalla väylästä riippumatta.

Pyöräilijät valitettavasti ajaa ajotiellä vaikka eivät saisi, ihan sama vaikka vieressä kulkeva kevyenliikenteenväylä olisi vähintään yhtä hyvässä kunnossa.

Ne kevyenliikenteenväylät ovat vaarallisia paikkoja pyöräillä. Suomessakaan niillä ei ennen saanut ajaa yli 12-vuotias (siihen aikaan niitä kutsuttiin jalkakäytäviksi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme