Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (786)

Vierailija
701/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli mun tapaa lisätä perunamuusiin raakaa, silputtua sipulia. Meillä tehtiin niin AINA kotona.

Miksi pilata hyvä muusi raa'alla sipulilla?

Teen itse lapsille ruokaa: muusia, makaronia ja lihapullia ja nakkeja sekaisin. Päälle sinappia ja ketsuppia. Ei ole yksikään ipana kieltäytynyt syömästä.

Hyvä resepti on myös laittaa raakaa sipulia verilettutaikinaan. Sopii todella hyvin.

Vierailija
702/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängyn petaaminen niin, että peittojen molemmat reunat taitetaan alle, eli n. 20cm kummastakin pitkästä reunasta. Tulee minusta sievempi ja helpompi sujahtaa sitten illalla peiton alle, ei tarvi käännellä kaksinkerroin taitettua peittoa auki.

Meillä kotona on aina tehty noin, mutta oon saanut kuulla sen olevan "ihme hifistelyä". :D

Minä petasin joskus noin, mutta äitini ilmoitti, että pottupelto ei ole makuuhuoneessa. Yhden hengen sängyssä peitto sileästi ja laskeutuu kummallekin puolelle sänkyä. Pari sängyssä samaten, mutta tuplapeitolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isä söi homeisetkin ruisleivät ja kuivuneet ruisleivännpalat siten että leikkasi homeisen osan pois ja totesi humoristisesti, että "ilmaista antibioottia".

Itsekin syön nykyisin kuivuneet ruisleivän palat. Ei ole sen kummempaa kuin hapankorppujen syöminen. Lisäksi kuivuneesta valkoisesta leivästä voi tehdä korppujauhoa.

Leivässä, jauhossa ja viljatuotteissa olevat homeet eivät välttämättä ole kovin terveellisiä.

Sen sijaan märkien hedelmien (meloni, rypäleet jne) homeet kuuluvat penissilleeneihin (hirveä sana).

Onko tieto? Rypäleiden päällä usein olevan ihan ohuen kerroksen, minkä luulisin olevan hometta syön kyllä. Muutoin jätän kaiken, missä on villihometta näkyvillä syömättä, kun niitä on niin montaa sorttia, eikä voi tietää mitä se on. Ruokasieniksi poimin ainoastaan tuntemiani lajeja.

Vierailija
704/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta hampaiden huuhtelemisesta tai huuhtelemattomuudesta on täällä väännetty.

Itse teen nykyisin niin, että ensin pesen hampaat pelkällä vedellä ja huuhtelen myös. Heti perään pesen hammastahnalla enkä enää huuhtele. Näin lähtee liat ja fluori jää vaikuttamaan.

Vierailija
705/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sängyn petaaminen niin, että peittojen molemmat reunat taitetaan alle, eli n. 20cm kummastakin pitkästä reunasta. Tulee minusta sievempi ja helpompi sujahtaa sitten illalla peiton alle, ei tarvi käännellä kaksinkerroin taitettua peittoa auki.

Meillä kotona on aina tehty noin, mutta oon saanut kuulla sen olevan "ihme hifistelyä". :D

Minä petasin joskus noin, mutta äitini ilmoitti, että pottupelto ei ole makuuhuoneessa. Yhden hengen sängyssä peitto sileästi ja laskeutuu kummallekin puolelle sänkyä. Pari sängyssä samaten, mutta tuplapeitolla.

Tuplapeitto pierevän, hikoilevan ja palelevan miehen kanssa Juu ei.

Vierailija
706/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tähän kirjoittaa päinvastaisia tapoja?  Esim. Meillä kun menemme perheenä minä, mies ja 3- ja 6v lapsemme mummilla käymään, niin hänelle on ihan ok että kaikki katsovat televisiota mikä on asetettu keittiön nurkkaan, mutta taas jos minä tai lapset kaivamme älypuhelimet esiin, alkaa mummi marttyyriksi. "No eihän minun takia tänne taaskaan tultu, noita vempaimia vaan tuijottamaan" 

Ei auta vaikka selitämme että ihan vaikka uutisia sieltä katsomme.

Kyllä ymmärrän mummianne. Kun kylään mennään niin sen hetken jaksaa keskittyä siihen vierailuun ja törkeää on keskittyä silloin räppäämään puhelintaan. Voi luoja kun älypuhelinta ei olisi ikinä keksittykään.

Miten puhelimen vilkuilu eroaa tv:n katsomisesta? Molemmat pois kylässä ollessa minun mielestäni.

No tämä on tätä puolueellisuutta ja oman sukupolven turruttavan digilaitteen suosimista.

Täällähän oli joskus jossain jouluketjussakin joku valittanut, että nykyään lapset räplää puhelinta, eikä katso telkkaria, kuten "vanhoina hyvinä aikoina" :D Voin kuvitella, kun palstalla vuonna 2060 joku muistelee kaihoisasti, kun ennen vanhaan sentään räplättiin älypuhelinta, eikä jotain, mitä ikinä silloin räplätäänkään. 

Ruutu mikä ruutu ja digilaite mikä digilaite. Suuret ikäluokat vaan on niin sen telkkarin orjia, ettei ne ymmärrä, että samaa p*skaa se on eri paketissa. 

On siinä se ero, että uutisia (ym) katsotaan telkkarista yhdessä ja voidaan keskustella niistä. Kännykällä jokainen touhuaa omiaan.

Vierailija
707/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa, jota en oppinut, oli vetää solkivyöllä selkään, niin että jäljet näkyivät vielä kolmikymppisenäkin. Valtaosalle kuitenkin suomalaisista aikuisista lasten fyysinen rökittäminen "kasvatusmielessä" on OK. Vaan ei ole tässä perheessä! Se ei tarkoita, että lapset käärittäisiin siihen kuuluisaan pumpuliin tai että pahoinpideltäisiin psyykkisesti. Sellainenkin käytös osoittaa vanhemman vajavaisuutta. Kukaan ei ole täydellinen tai virheetön, mutta parempaan voi ja pitääkin pyrkiä.

Vierailija
708/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pulla- ja sämpylätaikinaan ristin, koska äitinikin teki niin. Se taitaa kyllä olla aika yleinen tapa.

Vierailija
709/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talon jossain kerroksessa ei ole vessaa niin siellä on ämpäri johon voi tehdä tarpeensa. Esim. kun yläkerrassa ei ollut vessaa niin ainakin yöt oli ämpäri, johon sai käydä tekemässä tarpeensa ja aamulla se tyhjennettiin.

Vierailija
710/786 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyopin mukaan hampaita ei kuulu huuhtoa hammaspesun jälkeen.

Itse en kyllä tätä noudata, koska en halua jättää ruuanmuruja ynnä muuta töhnää yöksi sinne suuhun sen hammastahnan mukana muhimaan. Miksi muuten niitä edes sieltä harjaisi irti jos ei aijo huuhtoa niitä lopulta pois? Ihan käsittämätön ohje. Ja reikiä ei ole silti itsellä koskaan ollut.

Vierailija
711/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia leipäpusseja säästetään, ja ei käytössä mitään kestä, ja turhaa muovi rasioita isot kasat. Tyhmää väärässä paikassa säästää.

Vierailija
712/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin osaan lapsuuden takia elää tarvittaessa vähällä rahalla. Tiedän kaikki keinot siihen. Nyt osaan myös löytää syötävää luonnosta.

Vierailija
713/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan lähinnä se ettei ole mitään tapoja, kaikki tehdään miten milloinkin sattuu.

🤣😅😂

Vierailija
714/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin osaan lapsuuden takia elää tarvittaessa vähällä rahalla. Tiedän kaikki keinot siihen. Nyt osaan myös löytää syötävää luonnosta.

Olet siis ysärin lapsi. Se auttaa moneen.

Vierailija
715/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se meni ysärillä. Oli talot ja kesämökit ja yhtäkkiä lainat pomppas. Sitten käytiin kirpppareilla ja syötiin kaalisoppaa.

Vierailija
716/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ysäri kuitenkaan huonoa aikaa ollut lamasta riippumatta. Syötiin hyvää ruokaa, juotiinkin ehkä jotain ja tanssittiin hyvän musiikin tahtiin. Miehet yritti ja olivat kivoja.

Vierailija
717/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin lapsena, että peuroja menee tien yli monta . Siksi tiesin jarruttaa, vaikken vielä nähnyt perässsätulevia.

Vierailija
718/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin lapsena, että peuroja menee tien yli monta . Siksi tiesin jarruttaa, vaikken vielä nähnyt perässsätulevia.

Tuli muuten tien yli monta pentua. Onneksi metsästäjän lapsi tietää ja siksi osasin pysähtyä.

Vierailija
719/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyopin mukaan hampaita ei kuulu huuhtoa hammaspesun jälkeen.

Itse en kyllä tätä noudata, koska en halua jättää ruuanmuruja ynnä muuta töhnää yöksi sinne suuhun sen hammastahnan mukana muhimaan. Miksi muuten niitä edes sieltä harjaisi irti jos ei aijo huuhtoa niitä lopulta pois? Ihan käsittämätön ohje. Ja reikiä ei ole silti itsellä koskaan ollut.

Yksi keino voisi olla pestä hampaat normaalisti huuhdellen ja perään suuvettä. Mä yleensä käytän hammaslankaa ja vasta sen jälkeen pesen hampaat, niin suuhun ei jää ruuanmurusia.

Vierailija
720/786 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain menee tien yli, niin jarruta. Luultavasti jotain tulee perässä