Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (785)

Vierailija
661/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään sitten ollut lapsuudenkodissa tapaa, että olisi selitetty miksi tehdään niinkuin tehdään?

Äitini kertoi, että lakanoita ravistellaan ja vedetään tietty kertamäärä, jotta kummassakin päässä oleva pysyy rytmissä. Lakanat viikattiin, jotta mahtuvat kaappiin, mankeloitiin jotta pysyvät hetken pidempään puhtaina, kun pulsaattorikoneella on työlästä pestä. Niinpä minullakin on nyt isommat kaapit, että mahtuu lakanat helposti, ja automaattipesukone joka pesee vaivatta. Äiti sanoi usein meille lapsille, että sitten omassa kodissa teette omalla tavallanne.

En ollut ennen tajunnutkaan että olisi omituista tapa tehdä järjen kanssa. Nyt opin senkin asian.

Vierailija
662/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussilakanan viikkaamisessa sen M-taitoksen tekeminen, eli siis yhden pitkän sivun pudottaminen ja taittaminen toiselle puolelle tekee lakanasta siistimmän ja napakamman paketin, rullaa ne sitten tai vaan taittelee ja laittaa pinoon. Tästä on vuosien kokemus, kun sekä äidin kanssa lapsuudenkodissa että miehen kanssa omassa kodissaan on lakanat aina yhdessä näin viikannut. Nyt olen sitten ollut viisi vuotta sinkkuna, enkä yksin saa tuota M-taitosta tehtyä, joten taittelen vaan ns. yhteen suuntaan lakanat ennen rullaamista. Ei ole enää niin siistit ja napakat rullat ilman sitä M-taitosta.

Eniten ihmettelen, että johonkin niin jonninjoutavaan asiaan kuin lakanoiden viikkaamiseen tarvitaan kahden ihmisen työpanos. Seuraavaksi eniten ihmettelen sitä, että mitä helkkarin väliä sillä on, kuinka täydellisen siistit niiden lakanoiden pitää olla, kun nehän tulevat sieltä kaapista suoraan sänkyyn, ihmisen kehon ja peitonkin alle, eikä niitä kukaan näe?

Siis niinpä! Vuosia minäkin aina odotin sen kuivien lakanoiden pinon kanssa, että sekä minä että mies ollaan kotona ja joudetaan ja sitten siellä ahtaassa opiskelijakämpässä yritettiin jossain mahtua vetämään ne lakanat oikeaoppisesti. Jossain kohtaa kyllästyin siihen ja luovutin, nykyään olisi tilaa, mutta viikkaan kyllä lakanat ihan itse kaappiin heti kun ovat kuivat, ihan on pystynyt nukkumaan pikkuisen reunoista rypistyneissä lakanoissakin. Eikä meillä ole mitään huojuvia lakanapinoja jotka pitäisi saada siistiin järjestykseen, jokaisella on omassa huoneessaan kahdet lakanat jotka saa kyllä siististi kaappiin vaikka olisi taiteltu miten.

Sängyn petauksen kanssa sama juttu, tein myös tuota että taitoin peiton reunan sinne alle, kunnes kyllästyin ja aloin tehdä samoin kuin mies ja taittaa ne vaan kaksin kerroin. Nopeampaa ja ihan yhtä siistiä loppujen lopuksi.

Hammasmukia ei käytetä koska suuta ei huuhdota hampaiden pesun jälkeen. Joskus ysärillä huuhtomista kai vielä suositeltiin, mutta nykyään suositus on olla huuhtomatta. Siksi hammasmukin käyttö jäi lapsuuteen.

Telkkaria ei pidetä päällä "seuran vuoksi" tai vieraiden aikana, ellei erikseen sovita alkaa katsoa jotain. Sehän olisi ihan sähkön tuhlausta antaa sen huutaa taustalla kaiken aikaa, ja tosiaan inhottavaa mennä kylään jonnekin jossa isäntäväki katselee omia lempiohjelmiaan tai jotain ihan tyhjänpäiväistä kaiken aikaa. Jos kaipaa ääntä niin voi kuunnella radioita, niin tehtiin lapsuudenkodissanikin.

Huuhdon (tietysti) suun, koska kuka haluaa jättää likaista tahnaa suuhun?

Fluorin luulisi imeytyvän jo harjatessa, ja tuubista saa puhdasta jos sitä tahtoo laittaa pesun jälkeen.

Hampaiden hoidon trendit tulevat ja menevät. Tämän päivän must on huomisen ehdoton ei.

Se tahna tietenkin syljetään pois :D mutta ei huuhdota fluoria pois hampaiden pinnoilta. Ei, se ei todellakaan imeydy siinä minuutissa-kahdessa mihinkään. Enkä tiedä miten voi kutsua trendiksi suositusta joka on ollut olemassa jo ainakin 20 vuotta... Onko koko hampaiden pesukin trendi, eihän sitä ole aina pidetty tarpeellisena?

Omat hampaani ja hammasvälini keräävät niin paljon likaa, että ilman kunnon huuhtelua suu ei puhdistu.

Trendejä on ollut hampaiden oikeasta harjaussuunnasta ja -tyylistä välien puhdistukseen. Joitain vuosia sitten piti vain ja ainoastaan tikuttaa. Nyt se on täysin pannassa. Jne.

Tuota tahnan jättämistä suuhun ei ole minulle yksikään hammaslääkäri ikinä suositellut, ja käyn ihan säännöllisesti tarkastuksessa.

Hoida hampaitasi kuten parhaaksi näet, niin hoidan minäkin. Ole vähemmän aggressiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko outoa, mutta se että viili syödään sokerin ja kanelin kanssa. Jotkut tuttuni ovat tätä kummastelleet.

Vierailija
664/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko outoa, mutta se että viili syödään sokerin ja kanelin kanssa. Jotkut tuttuni ovat tätä kummastelleet.

Ihan yleinen juttuhan tuo on.

Vierailija
665/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään rusinoiden kanssa. Ihan outoa syödä ilman rusinoita.

Vierailija
666/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin luulin pitkään, kunnes yksi tuttu ja ex-poikaystävä naureskelivat että mitä ihmettä mä teen. Kuulemma viiliin pitää laittaa hilloa.

Vierailija
667/785 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään rusinoiden kanssa. Ihan outoa syödä ilman rusinoita.

En ole kokeillut, mutta kuulostaa ihan toimivalta yhdistelmältä.

Vierailija
668/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on että menin töihin ja olen itseni elättänyt. Olin jo lapsena oppinut tekemään kaikenlaisia kotitöitä ym.

Vierailija
669/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viili syödään talkkunajauhon kanssa.

Vierailija
670/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lätty on koiralle. :)

Meilläkin!

Kun se eka menee aina vähän pilalle ja kerkeää myös jäähtymään koiran suuhun sopivaksi kun muut alkavat lapata lettuja suihiinsa. 

Vierailija
671/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viili syödään talkkunajauhon kanssa.

Meillä oli sokeri+kaneli, ja niin näytti olevan koko koululla (siellä tehtiin koulun omassa keittiössä viiliä). Nykyään syön usein viiliä sokerin+myslin kanssa, tai ihan vaan murojen kanssa.

Vierailija
672/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupöydässä aina kaikkien hartaasti odottamat lihapasteijat ja lihaliemi. Syödään niin, että ensin asetetaan syvälle lautaselle pasteija tai kaksi, kauhotaan lihalientä päälle ja siitä lusikalla syödään. Ai ai että on hyvää. Todellakin teen tätä itsekin nykyään, mutta muut on vähän kummastellut.

Palaan ikivanhaan, ensimmäisen sivun kommenttiin, koska luen ketjua ensimmäistä kertaa. Mutta tämä ruoka on muisto myös omasta lapsuudesta ja herättää edelleenkin puistatuksia. Oletkohan myös Itä-Suomesta? Olen kaikkiruokainen, kaikkea muuta kuin nirso, mutta hyvä luoja miten iljettävä ruokalaji tuo oli minusta! Kun olen miehelleni kertonut tästä lapsuuden ruokailutavasta, hän on myös kummastellut, että miten erikoinen ruoka. Muut meillä perheessä kai tykkäsi. Mutta yleisesti kiva, että harvinaisempia ruokaperinteitä pidetään yllä.

Vierailija
673/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lätty on koiralle. :)

Meilläkin!

Kun se eka menee aina vähän pilalle ja kerkeää myös jäähtymään koiran suuhun sopivaksi kun muut alkavat lapata lettuja suihiinsa. 

Opin, että kun juuri ennen letunpaistoa kuumentaa valurautapannun oikein kuumaksi ja käryävää rasvaa ja pientä määrää suolaa hieroo puukapustalla siinä niin varsinainen letunpaisto onnistuu vähemmällä rasvalla. Vaikka pannunpolton jälkeen sen pyyhkiikin paperilla, niin ensimmäisestä letusta tulee huono, etenkin jollei erityisemmin yritä. Siitä tehtiin myös paksumpi jotta koiralla olisi enemmän syömistä. Ja kyllä koirakin tykkäsi.

Vierailija
674/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän mummo kävi vessassa ilman valoja. Isontalon tyttärelle ei ollut sopivaa hoitaa "asioita" päivänvalossa. Silloin ei saanut eteiseen josta vessaan pääsi.

Vierailija
675/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää perinteet. Olen itse tehnyt asiat sen mukaan mikä on käytännöllistä, helppoa ja mukavaa. Siskoni on nostalgikko joka tekee asiat niin kuin ne tehtiin lapsuudenkodissa. Tai hänen kuvittelemassaan idyllisessä lapsuudessa. Jos kokoonnutaan johonkin niin kaikki tapahtuu koska isääitimummovaari teki aina niin. Siis sisko istuu vieressä kun syön kakkua haarukalla ja sanottaa kaiken. MEILLÄ EI SYÖTY KAKKUA HAARUKALLA VAAN LUSIKKALLA!!!!

Sitten se ostaa kaikille mariskoolit.

Vierailija
676/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haarukat, veitset ja lusikat pitää olla haa-vei-lu -järjestyksessä. Tämä tosin on monilla.

Tuosta en ollut kuullutkaan ennen kuin täällä luin siitä. Ikää on kuitenkin jo 50+.

Minulla ei ole lainkaan ruokailuvälinelokerikkoa. Mikä on oikeastaan hauskaa. Jotkut vieraat ovat ovat olleet pöyristyneitä.

Vierailija
677/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on keittiössä kaappi, jossa säilytetään mitä kummallisimpia asioita passeista ja koiran rokotustodistuksesta pattereihin ja neuvolakortteihin. Tällainen oli myös lapsuuden kodissa.

Jämäkaatis.

Paikka mihin tungetaan se tavara, millä ei ole paikkaa, tai mitä ei jaksa laittaa omalle paikalleen. Ajatuksena, että tavarat on joko omalla paikallaan tai jämäkaatiksessa, eikä vaan tungettuna jonnekin. Toimii.

Rojuloota meillä.

Vierailija
678/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haarukat, veitset ja lusikat pitää olla haa-vei-lu -järjestyksessä. Tämä tosin on monilla.

Tuosta en ollut kuullutkaan ennen kuin täällä luin siitä. Ikää on kuitenkin jo 50+.

Sama. Mulla ensin veitset sitten haarukat koska niitä käytetään eniten. Sitten lusikat joita harvemmin tarvii.

Vierailija
679/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole kotoa opittua, mutta ihmettelen, kun kovin monille ei ole opetettu, että kun kuljet suljetusta ovesta, se myös suljetaan perässä. Esimerkiksi jos käyt vessassa, niin se ovi laitetaan kiinni myös vessasta ulos tultua. Meillä on kissa, joka pissailee joskus vääriin paikkoihin, ja rajoitan sen pääsyä mm. vessoihin sillä, että ovet pidetään suljettuina. Tosi monet kylässä kävijät jättää sen oven apposen auki vessassa käytyään. Ärsyttää tuon kissan pissailun takia ja muutenkin.

Samoin toimistolla, tosi usein on vessan ovet käytävälle auki. Aivan älytöntä ja epäsiistin näköistä.

En ole kyllä missään tuollaista tavannut, että vessan ovet jätettäisiin auki.

Vierailija
680/785 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset osallistuu kotitöihin jo pienestä pitäen. Eihän jostain kaksivuotiaasta mitään oikeaa apua ole, mutta silti se otetaan mukaan puuhailemaan. Luulin että tämä on normaali käytäntö, kunnes nyt kaveriperheitä seuratessani huomaan ettei monessa perheessä niin olekaan. Ja sitten ihmetellään kun äiti joutuu tekemään kaiken yksin...