Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (786)

Vierailija
441/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vetäminen. Onkohan tää sama kuin tuo rullaaminen?

Siis:

1. Kaksi henkilöä seisoo vastakkain ja lakana levitetään auki ja ravistellaan kolme kertaa.

2. Lakana leveyssuunnassa puoliksi ja taas ravistellaan

3. Lakana taitetaan leveyssuunnassa kolminkerroin JA toiselta puolelta kumpikin vapauttaa yhden taitoksen ja kääntää sen toiselle puolelle.

4- Taas ravistellaan hiukan.

5. Sitten vedetään. Eli kumpikin kiskoo toisesta päästä esim. 1-2-3.

6. Lakana käänettään pystysuuntaan ja viikataan laskostamalla. Kuuluisi mennä tasan. Sitten se taiteltu lakana rullataan tiiviiksi rullaksi.

https://www.martat.fi/martat-tv/aidin-opettama-m-taitos/

Tässä, paitsi loppu menee erilailla-

Kuulostaa todella hankalalta. Miksi se pitää tehdä noin vaikeasti vs normaali taittelu? Eli onko tuosta jotain hyötyä siihen verrattuna? Etenkin joku tietyn määrän ravistelu kuulostaa lähinnä taikauskolta.

Lakanat vedetään aina suoraksi ennen kuivaamista, kuivaamisen jälkeen silitetään ja sitten viitataan kahden ihmisen voimin muttei missään nimessä rullata. Näin tulee ihan suorat lakanat seuraavalle lakananvaihtoon.

Tulee vain mieleen vanha sanonta - hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä 😂.

Meillä lakanat jatkaa pesusta suoraan kuivausrumpuun, ja siitä yhden henkilön taittelemana kaappiin (tai useimmiten suoraan takaisin sänkyyn). Taitaa säästyä monta tuntia kuussa, ja mitään kamalaa ei ole vielä tapahtunut kun jättää turhan työn tekemättä!

Täällä sama. Pesen lakanat, n 10 kk vuodessa vien ulos kuivumaan ja sitten takaisin sänkyyn.

Lapsilla oli vuosia kummallakin 2 lakanasettiä ja käytin niitä vuoronperään. Itsellä samoin, paitsi minulla on enemmän, mutta 2 vain on käytössä.

Lakanoita on muutenkin niin vähän, ettei kannata käyttää aikaa tiivistämiseen.

Vierailija
442/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita ei puhuta eikä selvitellä. Riitatilanteessa pidetään mykkäkoulua. Myöhemminkään asioita ei selvitellä, aloitetaan vaan "puhtaalta pöydältä". Seuraava riitatilanne on vielä kiihkeämpi, koska sieltä nousee ne edellisenkin kiistan aiheet. Kaikki vain lakaistaan sinne maton alle. Huomaan että toistan välillä samaa kaavaa, ja siitä on vaikea oppia pois. Toki näitä selvittämättömiä kiistoja tulee vain lähisuvun kanssa (vanhemmat ja sisarukset). Siksi olenkin katkaissut välini heihin, koska alkoi kuormittamaan liikaa elämää. Kun säännöllisesti kaivellaan sieltä menneisyydestä niitä vanhoja asioita. Heillä ei ole kykyä elää tätä päivää, eikä siirtyä kohti tulevaa, vaan pyöritellään ikivanhoja asioita uudestaan ja uudestaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikkaan ajoissa lähteminen. Stressaaminen vielä kaupan päälle, asioita piti etukäteen vatvoa ja nostaa kaikki kauhuskenaariot esiin. Hyvä puoli siinä on että koskaan ei myöhästy tapaamisista. Mutta varttikin on pitkä aika odotellessa, koska tapanani on edelleen lähteä tapaamisiin yms. riittävän ajoissa. Stressaaminen kyllä tuli opeteltua lapsena huolella, ja äitini oli siinä paras opettaja ikinä.

Vierailija
444/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea hössöttäminen kun vieraita on tulossa. Edelleenkään en osaa olla rennosti. Koko ajan olen valmiina palvelemaan ja "viihdyttämään" vieraita. Plus koskaan en osaa istua kahvi/ruokapöydässä, koska äitini ja hänen äitinsä istuivat aina keittiönjakkaralla etäällä vieraista, koska se oli maailman tärkein asia että heti oli valmiina kaatamaan lisää kahvia ja passaamaan.

Vierailija
445/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen perheestä, isältään tullut raivostuttava tapa kytätä syömistä.

Mies saattaa ihan oikeasti todeta minulle, 48-vuotiaalle,omillani toimeentulevalle: "Syöpäs lautanen tyhjäksi". Kun siihen jotain mutisen "Me emme elä pula-aikaa", vastaus on "Lihat syöt ainakin". Siis tosi ärsyttävää ja tähän vastaus on aina leikkisä "isä aina sanoi näin".

Toinen vastaava, jos laitan leivän päälle useita täytteitä "Ei pelkkää särvintä" (tarkoittaa siis että halvan osuuden eli leivän pitäisi riittää viemään nälkä) , ja siihen perään että kun isä aina.... Käsittääkseni tämä kyseinen isä oli ennen kaikkea saita. Ilmeisesti sitä perusteltiin pula-ajan kokemisella.

Ymmärrän, että ei ruokaa pidä haaskata. Mutta jos ehkä kerran kuussa tai kahdessa totean että nyt on liian iso annos, jätän syömättä. En ahda pakolla koska mitään pakkoa ei ole.

Ja meillä ei ole edes lapsia,joille pitäisi opettaa tapoja.

Siinä kohti tämä tapa ei ole kuitenkaan voimassa, kun jossain tuotteessa on mennyt päiväys tyylin eilen. Roskiin suoraan ilman sen kummempaa tutkimista.

Vierailija
446/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan ajoissa lähteminen. Stressaaminen vielä kaupan päälle, asioita piti etukäteen vatvoa ja nostaa kaikki kauhuskenaariot esiin. Hyvä puoli siinä on että koskaan ei myöhästy tapaamisista. Mutta varttikin on pitkä aika odotellessa, koska tapanani on edelleen lähteä tapaamisiin yms. riittävän ajoissa. Stressaaminen kyllä tuli opeteltua lapsena huolella, ja äitini oli siinä paras opettaja ikinä.

Meillä taas oltiin aina vähän myöhässä joka paikkaan mennessä. Minua hävetti tällainen lapsena.

Itselleni on tullut vähän kumma tapa olla paikalla just eikä melkein. Stressaan että olen varmasti ajoissa. Liian aikaisin en kuitenkaan osaa mennä mihinkään, se varmaan auttaisi stressaamaan vähemmän.

Vierailija
447/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos til pelko.

Vierailija
448/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Harjaa tietty säilytetään mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

Niin. Ihan hammashoitajalta kuulin muutama vuosi sitten, että ei suuta kuulu huuhtoa pesun jälkeen. Heidän viimeisimmän koulutuksen ja sieltä saatujen tietojen mukaan. Pestään tahnalla ja sitten purskutetaan sitä tahnavaahtoa suussa ja syletään pois. Tahnavaahto saa jäädä suuhun yöksi. Ja näin olen toiminut ja nyt kerrankin 4 vuoteen ei ole ollut yhden ainutta reikää hampaissa! Juuri kävin pari viikkoa sitten hoitsulla. Ennen ei tahtonut päästä kahtakaan vuotta ilman reikiä. Juu, ja 2 kertaa pesen. Aamuin illoin. Ideaa saa käyttää -muttei ole pakko...

Vierailija
449/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän äiti puhui kukilleen hellemmin kuin lapsilleen. Lisäksi hän sanoi ihan suoraan, että ok-talonsa merkkaa hänelle enemmän kuin monet ihmiset.

Minulle on itsestään selvää, että moni asia joka on omani, merkitsee paljon enemmän kuin joku puolituttu tai peräti vieras. Jos minun pitäisi valita, kumpi joutuu lopetuspiikille, kissani vai mukava naapurini, en epäröisi hetkeäkään. Naapuria kun en halua  syliini.

Vierailija
450/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Ymmärrän, että ei ruokaa pidä haaskata. Mutta jos ehkä kerran kuussa tai kahdessa totean että nyt on liian iso annos, jätän syömättä. En ahda pakolla koska mitään pakkoa ei ole.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, että miehesi käytös on outoa. Mutta sinulta haluaisin kysyä, että kukas sen liian ison annoksen lautasellesi laittaa? Ja miksi, kun lisääkin voi yleensä ottaa.

Vierailija
451/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisio-ohjelmista ja elokuvista, muista kuin uutisista ja dokumenteista, piti puhua niin että nyt se Ismoa esittänyt mies oli muka lyönyt Ullan näyttelijää -tavalla. Ei saanut sanoa että Salkkareissa sitä ja tätä, koska se ei ollut totta. Ukille tositeevee olisi varmaan aika vaikeaa käsitellä nykypäivänä. 

Vierailija
452/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teija Polonen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Ymmärrän, että ei ruokaa pidä haaskata. Mutta jos ehkä kerran kuussa tai kahdessa totean että nyt on liian iso annos, jätän syömättä. En ahda pakolla koska mitään pakkoa ei ole.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, että miehesi käytös on outoa. Mutta sinulta haluaisin kysyä, että kukas sen liian ison annoksen lautasellesi laittaa? Ja miksi, kun lisääkin voi yleensä ottaa.

Oleellinen asia unohtui. Tää koskee esim. kebab annoksia jotka tulee valmiiksi annosteltuina tai valmisruoka-annoksia. Siinä olen samaa mieltä, että jos itse annostelee, pitäisi osata ottaa sopivasti ja tarvittaessa saa ottaa lisää.

Vierailija
453/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana tuo vilkutussuku ❤️

Mä vilkutan aina makkarin tai vierashuoneen ikkunasta, seison tuolilla tai nousen pöydälle, koska asun 4:ssä kerroksessa ja pitää nähdä vilkuttaa lapsenlapselle ja vanhemmilleen kun lähtevät parkkipaikalta. Vilkuttelevat takaisin niin kauan kuin häipyvät näkyvistä. Puoli kylää näkee minut heiluvan ylimmän kerroksen ikkunassa mutta en välitä. Joskus jotkut vilkuttelevat mulle ja vilkuttelen takaisin.

t. mummu 154cm

Vierailija
454/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona tarjottiin aina vieraille parasta mitä löytyi, sama edelleen. Exmies suuttui koska hänen mielestään hänen kuului saada sitä parasta, ja huusikin kerran tästä vieraiden kuullen. En ymmärtänyt yhtään miksi suuttui niin kovasti. Mistään ei äijä paitsi ollut jäänyt. Nyt on ex.

Vierailija
455/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Harjaa tietty säilytetään mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

Niin. Ihan hammashoitajalta kuulin muutama vuosi sitten, että ei suuta kuulu huuhtoa pesun jälkeen. Heidän viimeisimmän koulutuksen ja sieltä saatujen tietojen mukaan. Pestään tahnalla ja sitten purskutetaan sitä tahnavaahtoa suussa ja syletään pois. Tahnavaahto saa jäädä suuhun yöksi. Ja näin olen toiminut ja nyt kerrankin 4 vuoteen ei ole ollut yhden ainutta reikää hampaissa! Juuri kävin pari viikkoa sitten hoitsulla. Ennen ei tahtonut päästä kahtakaan vuotta ilman reikiä. Juu, ja 2 kertaa pesen. Aamuin illoin. Ideaa saa käyttää -muttei ole pakko...

Ei kai kellään aikuisella reikiä hampaisiin tule....asia jonka takia käydään hammaslääkärissä on se, kun vanhat paikat rikkoontuu.Mutta uusia reikiä....koskaan kuullutkaan.

Vierailija
456/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin että ötököitä ei "saisi" tappaa, vaan mielumin viedä ulos vaikkapa sitten parvekkeelle missä ne saavat vielä jatkaa ötökän elämäänsä :-D Ötökkäkammoisena tämä tapa tuottaa minulle vieläkin ongelmia (esimerkiksi se kerta kun ampiainen tuli sisälle ja yritin löyhytellä sitä ikkunasta ulos kolmisen tuntia, välillä karaten vessaan piiloon jne), mutta enpä muista milloin olisin viimeksi tahallani tappanut ötökän. Tämän tavan haluan kyllä opettaa tuleville lapsillenikin, kun näin yllättäen pidän luonnon kunnioitusta suuressa arvossa.

Ötököitä saa tosi nopeasti kasvatettua. Vuosia sitten sain perhosille tarkoitetun kodin / kastelupaikan joululahjaksi. Naapurit ostivat sen heti perään ja nyt tietääkseni kaikilla taloyhtiössä on.

Viime kesänä innostuttiin hyönteishotelleista.

Vierailija
457/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut ihan lapsuudesta asti omat tavat, esim en koskaan petaa sänkyä.

Vierailija
458/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiin tullessa kotivaatteet. Isäni käski näin aina tekemään hygieniasyistä ettei muiden paikkojen bakteerit pyöri kotona, mut nykyään itse vaihan aina kotivaatteet aina heti kotiin päästyä ihan mukavuussyistä :D

Meilläkin vaihdettiin kotivaatteet mutta selite oli että pysyy puhtaampina pidempään.

Nykyääkin vaihdan kotivaatteet, just että säästyy paremmat vaatteet (vähemmän pesukertoja) ja on hygieenisempää. Samoilla housuilla istunut eka bussin penkillä ja sen jälkeen mönkii esim. peiton alle päikkäreille? Hyi. Muutenkin ällöttää jos toinen on alasti peiton alla ilman suihkussa käyntiä koska kyllähän sieltä likapartikkeleita silloin siirtyy lakanoille.

Mua kyllä ällötti lapsena kaverit jotka piti samoja sukkia useampana päivänä.

Mun lapsuuden kodissa piti myös vaihtaa koulun jälkeen ne kotivaatteet päälle.

Jotakin kamalia kulahtaneita kalsareita ja vastaavia ja niissä rytkyissä sitten piti olla.

Olen todellakin luopunut tavasta heti kun pääsin omilleni.

Miksi en saisi olla kotonani kivoissa vaatteissa? Kotityöt ja pihatyötkin sujuvat ihan hyvin farkuissa ja urheiluvaatteet ovat vain urheiluun.

Mitään ns rönttävaatteita en edes omista.

Asuin pitkään ulkomailla ja tämä ajatus pukeutumisesta ja vaatteista vain vahvistui.

Ymmärrän kyllä pointit hygieniasta, mutta jotkin asiat siinäkin näkee toisin. Olen tainnut luuhata sohvallani ja sängyllänikin suoraan Lontoon maanalaisesta. Enkä kuollut enkä sairastunut.

Mutta kukin tyylillään.

Mutta vielä siihen, että en pidä mitään koti,-tai rönttävaateosastoa edes varalta kotonani. Pyykkiä pesen ihan ahkerasti, mutta sitä on vähemmän tällä tavalla. Inhoan myös niitä puolipitoisten vaatteiden läjiä, enkä ikinä laita puolipitoista takaisi kaappiin.

Lapsuuden perheessäni oli juuri tuota puolipitoisia vaatteita siellä täällä, eikä pyykkiin olisi saanut sitten mitään laittaa.

Äitini harrastaa näitä kulahtaneita rytkyjä vieläkin ja niitä odottaa seuraavaa käyttöä joka tuolin selkämyksellä.

Onneksi aikuinen saa tässäkin toimia kuten haluaa.

Vierailija
459/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vetäminen. Onkohan tää sama kuin tuo rullaaminen?

Siis:

1. Kaksi henkilöä seisoo vastakkain ja lakana levitetään auki ja ravistellaan kolme kertaa.

2. Lakana leveyssuunnassa puoliksi ja taas ravistellaan

3. Lakana taitetaan leveyssuunnassa kolminkerroin JA toiselta puolelta kumpikin vapauttaa yhden taitoksen ja kääntää sen toiselle puolelle.

4- Taas ravistellaan hiukan.

5. Sitten vedetään. Eli kumpikin kiskoo toisesta päästä esim. 1-2-3.

6. Lakana käänettään pystysuuntaan ja viikataan laskostamalla. Kuuluisi mennä tasan. Sitten se taiteltu lakana rullataan tiiviiksi rullaksi.

https://www.martat.fi/martat-tv/aidin-opettama-m-taitos/

Tässä, paitsi loppu menee erilailla-

Meillä äiti opetti viikkaamaan noin, ja viikatuista lakanasta pinottiin pedanttisen napakka pino vaatekaappiin. Lisäksi äiti kirjoitti pienille paperiliuskoille päivämäärän jolloin lakana oli kaappiin viikattu ja sujautti jokaisen lakanan väliin. Näin varmistettiin että lakanoita käytettiin tasaisesti jokaista yhtä usein.

Vierailija
460/786 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylenmääräinen häveliäisyys, mikä koskee alastomuutta ja seksuaalisuutta. Äiti ei tullut kanssani saunaan enää, kun olin alakoululainen. Meitä asui samassa talossa kaksi lapsiperhettä ja me molempien perheiden tytät saunottiin yhdessä alakoululaisista alkaen. Jompi kumpi äiti saattoi tulla vaatteet päällä varmistamaan, että saimme pestyä hiukset kunnolla. Sama häveliäisyys myös uimarannalla.  Kukin meni oman puskansa taakse riisumaan ja pukemaan.

Kun aloin lähestyä murrosikää, halusin vaihtaa alusvaatteet useammin kuin vain saunareissulla. Äiti ei osannut käsitellä asiaa muuten kuin olemalla vihainen. Ymmärrän, että pyykkääminen oli siihen aikaan hankalampaa, mutta olihan meillä sentään pulsaattoripesukonekone. Ei tarvinnut pestä pyykkilaudalla tai nyrkkipyykkinä. Pyykin kuivaaminen talvisin oli tietysti hankalaa.

Tytöstä naiseksi kehittymistä äiti ei käsitellyt millään tavalla. Koulussakaan ei siihen aikaan asiasta puhuttu ennen kuin keskikoulun viimeisellä luokalla terveysopissa, siis aivan liian myöhään. Onneksi meitä oli mukava eri-ikäisten tyttöjen porukka, isommat valistivat nuorempia ja mikä tärkeää, antoivat ihan asiallista ja oikeaa tietoa.

Valitettavasti nuo turhan häveliäisyyden tavat ovat kulkeneet mukana jossain muodossa läpi vuosien. En vieläkään riisuudu mielelläni toisten nähden ja saunonkin mieluiten yksin. Myös seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on ollut vaikea puhua jopa lääkärin kanssa.  

Ääretön nakuilukaan ei ole kivaa tiedän tapauksia joissa ihmiset tallustelevat landella alasti ja kävelevät stadilaisten ohi eivätkä välitä tippaakaan!Se on shokki jos ei ole sellaiseen tottunut oman perheensä seurassa!Uimastadionilla näin miehen jolla oli naru-uimapuku hyi hitto ällöttävä pakarat siellä tiukasti kiinni revassa voin vain kuvitella miltä näytti kun naruissa oli mitä oli kun pukeutui kotiin lähtiessään.Parempi olla säädyllisempi kuin liian uhmakas monen parin liitto on rakoillut pahasti juuri säädyttömyydestä.Omista tavoistaan olisi syytä keskustella ettei mene mauttomuuksiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi